beantwoord

Waarom moet ik vanaf 1 september 2016 1 uur wachten om ná de spits 40% of 100% korting te krijgen?

  • 16 augustus 2016
  • 32 reacties
  • 1155 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Vanaf 1 september 2016 is bij de NS voortaan de éérste check-in bepalend voor
het tarief voor de héle reis, ongeacht of je als reiziger tussentijds overstapt.
(Bij overstappen naar een andere treinvervoerder blijft het moment waarop een reiziger incheckt bij die treinvervoerder het tarief bepalen voor het vervolg. Dat verandert dus niet.)

Dit betekent dat tussentijds uit- en inchecken (binnen 35 minuten) geen effect meer heeft
op de totale prijs van de reis, het moment van de 1e check-in blijft gelden.

M.a.w.: vanaf 1 september kun je met bijvoorbeeld een Dal Vrij abonnement ná de ochtendspits niet even omchecken om gebruik te kunnen maken van 100% korting,
maar moet je na het uitchecken eerst minstens 35 minuten wachten voordat je
met dezelfde OV-Chipkaart pas mag inchecken met 100% korting.

Concreet betekent dit, dat je 45 tot 60 minuten op een station moet wachten,
vóórdat je pas met 40% of 100% korting verder kunt reizen.

Waarom mag ik van de NS deze 35/60 minuten wachttijd niet inkorten
met een simpele (omcheck-) handeling bij de NS kaartautomaat?
icon

Beste antwoord door Iris NS 17 augustus 2016, 21:51

Dat zou inderdaad misschien een mogelijkheid kunnen zijn. Ik zal je suggestie doorgeven, Michiel.
Bekijk origineel

32 reacties

@tamzin. Ik ben zeker niet tegen de ov-chipkaart, wel tegen de oplossingen die de NS (en andere vervoerders kiezen) onderander met traject vrij.

Met traject vrij zijn we al keer op keer door keuze van de NS duurder uit, het abonnent is uitgekleed en de service verlaagd. Deze wijziging is voor traject vrij gebruikers enkel de zoveelste stap dat we erop achteruit gaan.

Een kleine aanpassing van het voorstel ( het mogelijk maken bewust een nieuwe reis beginnen) zou volgens mij alle bezwaren wegnemen. Ik weet niet of jij het prima vind om meer te betalen voortaan, of dat deze wijziging voor jou toevallig wel goed uitpakt. Maar dat geldt dus niet voor iedereen.
Reputatie 3
Ja sterk argument weer, klanten moeten vooral niet zeuren en alles maar braaf slikken.
Reputatie 7
Badge +3
Wat een gezeur weer, het gaat over een handjevol anti-chipkaart drammers die perse tegen iedere wijziging zijn.
Ik heb nagevraagd of er nog extra mailing naar buiten komt, maar geen reactie op gehad.
Ik ben de komende periode met vakantie, dus kan dit niet meer monitoren.
Ik heb Sivan gevraagd het in de gaten te houden.
Heb een tweede ov kaart. Jippie :? 27.50 aan eurootjes gedoneerd bij de kassa, maar per 1 september hoef ik geen 35 minuten te wachten..
Ik wil in de ochtend helemaal niet doorreizen. Ik wil gewoon de reis dit ik nu maak met korting blijven maken met korting.
In de spits reis ik op mijn traject, dus gratis, de oplossing om daar dan maar een los kaartje voor te kopen gaat dus niet werken.
Reputatie 4

Waarom is dit van 2 walletjes eten. Ik ga regelmatig vanuit mijn werk door naar familie, de reis start ik in de spits (op mijn traject) en in Hilversum check ik om (na de spits) om door te reizen met 40% korting. Nu wordt ik verplicht om of meer dan 35 minuten te wachten of om mijn reis met een half uur uit te stellen zodat ik al met 'korting' op mijn afgekochte traject kan reizen. Als iemand mij dit kan uitleggen waarom dit heel redelijk is, dan hoor ik het graag.

Omdat je in de middagspits ook door mag reizen tegen het lage tarief als je voor 16.00 uur vertrekt. Wat U wilt is wel 's morgens omschakelen van hoog naar laag tarief maar niet 's middags van laag naar hoog tarief. Dat heet van twee walletjes willen eten.

Overigens kunt U nog altijd een los kaartje kopen voor het eerste stuk, net als vroeger toen er nog geen OV-chipkaart was.
Reputatie 4
Dus een tweede kaart aanschaffen.
Mijn portemonnee kan letterlijk en figuurlijk geen extra kaart verdragen...

Dat is dan jammer, dan zul je toch echt na 9.00 van huis moeten want trouwens ook altijd de bedoeling is geweest van de 9.00 uur grens.
Hoe de interne lijn naar rijdend personeel verloopt weet ik niet; ik heb nagevraagd of wij richting klant 'Rit naar Reis' nog breder gaan communiceren.
Als de klantenservice niet het juiste kanaal is om dit blijkbaar te vragen, kan je dan aangeven bij wie we er vraag wel kunnen neerleggen.
Want ik heb het idee dat met alleen kijken of het gebeurt we weinig hoop hebben dat het op 1 september geregeld is.
Ook als klant heb ik buiten het forum geen bericht gehad van de aanpassing.
Het is niet aan ons om dit te communiceren naar treinpersoneel. Met ons bedoel ik de moderators op dit forum. Ik zal blijven monitoren of treinpersoneel hiervan een update krijgt.
@NS

Jullie nemen wel de tijd om zeg. Voor alle duidelijkheid 1 september is het zover. Wederom twee medewerkers gevraagd naar het rit naar reis gebeuren en ze hebben er nog nooit van gehoord. Ondernemen jullie nog iets?
Reputatie 7
Badge +4
Het is voor de modale treinreiziger best complexe materie en echt intuïtief aan te voelen, is het niet. Er is nog minder dan twee weken tijd. Er is nauwelijks bekendheid aan gegeven, dit forum is niet de norm. De meeste reizigers zijn zo ver dat ze veelal het dal- en spitsgegeven kennen en nu verandert het voor een deel.
Die vragen gaan vanzelf komen en dan ben ik ozo blij dat jullie dit soort problemen aankaarten dat ik iig niet met mijn mond vol tanden kom te staan en iig geen onjuiste info geef.
Reputatie 7
Badge +4
Als het je voordeel oplevert, vast wel, lol.
Dus een tweede kaart aanschaffen.
Mijn portemonnee kan letterlijk en figuurlijk geen extra kaart verdragen...
NS heeft LOCOV beloofd dat ze ervoor zorgen dat "de communicatie uitingen (sic) over de wijzigingen duidelijk en voor een ieder (sic) begrijpelijk en helder zijn." Als er geen communicatie is, kan er ook niets onduidelijk aan zijn.
Of vragen stellen aan loketmedewerkers. Want die zijn ook niet op de hoogte!

Hallo NS, jullie gaan er toch niet te nonchalant mee om?
Reputatie 7
Badge +4
Ik had er al een kort gesprek met Slidestops over en die gaf aan dat de conducteurs nog niet geïnformeerd zijn. Het zou me niet vreemd voorkomen als reizigers er nu al vragen over stellen aan de conducteurs. Die moeten toch een formeel en correct antwoord kunnen geven.

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/vraag-de-conducteurs-op-forum-26748/index1.html#post165003
....

Wat ik wel een punt vindt is dat de minder ervaren reizigers de trucs niet kennen en dan meer betalen dan nodig is.


Wat ik zeker ook een punt vindt is dat ik tot op heden op de stations of in de trein nog geen medewerker van de NS ben tegengekomen die gehoord heeft van het Rit naar Reis principe.. 😠 Morgen even treinen...
Reputatie 7
Badge +4
Dat gaf ik aan. Dat is wel erg lastig maar je zou het een workaround kunnen noemen.

Ik ben maar blij dat ik meestal niet in de ochtendspits reis. Daar heb je ook Dalvrij voor. Op zich is voor die redenering wat te zeggen. Een echte oplossing is als dit soort dingen niet nodig zijn.

Wat ik wel een punt vindt is dat de minder ervaren reizigers de trucs niet kennen en dan meer betalen dan nodig is. Het voelt dan onrechtvaardig. Wie met Dalvrij op de normale wijze incheckt, ondervindt last en wie een escape weet niet. Ik kan me voorstellen dat dat toch een naar gevoel geeft. Wie zich aan de standaard houdt, zou niet benadeeld moeten worden. Dat vind ik echt een punt.
@Thom
Dan check je toch tijdens de spits in met een anonieme chipkaart met ROS eerste klas en na de spits met Dal Vrij?
Reputatie 7
Badge +4
We kennen allemaal de trucs maar als ik in de ochtendspits incheck, betaal ik wel mooi eerste klas vol tarief en ik kan na negenen niet direct even omchecken en zonder verdere kosten verder reizen. Aan een extra chipkaart heb je dan helemaal niks, hooguit kun je tweede klas gaan reizen, maar dat is uiteraard niet de bedoeling. Voor de eersteklasreiziger helpt een tweede kaart op geen enkele wijze. Het is geen workaround.

Als er een truc is om eerste klas in te checken met Dalvij in te checken tegen vol tarief in de spits en er is een workaround om na negen uur zonder kosten verder te reizen, dan hou ik me aanbevolen. Je kunt hooguit met een gewone kaart inchecken en dan uitstappen en verder reizen met Dalvrij na negen uur. Lastig.
Dat ik persoonlijk als senior met keuzedagen en als frequent België/Duitsland-reiziger er, althans in de middagspits, geen last van heb, is helder maar dat maakt bovenstaande niet goed.
Wat kunnen abonnementhouders doen die een deel van hun reis in de ochtendspits afleggen
en na 9 uur verder willen reizen tegen daltarief?
Voor het deel van de reis dat deze reizigers afleggen in de ochtendspits kunnen ze:
1.een e-ticket kopen (zonder korting)
2.een eenmalige chipkaart ( + € 1,- toeslag) kopen bij de NS-kaartautomaat
3.inchecken met een OV-chipkaart zonder abonnement erop
Wanneer de trein stopt na 9 uur, kunnen ze uit de trein stappen om in te checken met hun OV
-
chipkaart waarmee ze tegen daltarief verder kunnen reizen naar hun eindbestemming (en voor het geval ze gebruik maken van optie 3 moeten ze uitchecken met hun OV-chipkaart waarmee ze voor 9 uur zijn ingecheckt).

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1464616365136/content/assets/ns-nl/reisinformatie/2016/qas-van-rit-naar-reis-30mei2016.pdf

Dus een tweede kaart aanschaffen.
Het is natuurlijk wel zo dat de Dalvrij-reizigers er het meeste last van hebben.

Dal Vrij-abonnees hebben met een extra anonieme OV-chipkaart al een werkbare workaround. De reizigers met Altijd Voordeel en Traject Vrij zijn slechter af, omdat die er een Dal Voordeel abonnement bij moeten kopen om altijd tegen het tarief te kunnen reizen dat op grond van hun huidige abonnement voor hen eigenlijk geldt op het moment van reizen.

Reageer