beantwoord

Waarom negeert NS de nieuwe bankreking via overstapservice?

Ben 15 manden geleden overgestapt met mijn bankrekening. Krijg te horen:

“U hoeft incasserende bedrijven en organisaties aan wie u een machtiging hebt afgegeven niet zelf te informeren over de wijziging.” (zie https://www.overstapservice.nl/particulieren/)

Overstapservice was 13 manden actief.

Wat gebeurt? NS boekt 10 keer in de laatste jaar via incasso af, word dus 10 keer over de nieuwe bankrekening geinformeerd en negeert de nieuwe bankrekening, om me nu nadat de overstapservice verlopen is een aanmaning te sturen en mij er op te wijzen:

“Wij hebben met u een contractuele afspraak om uw facturen automatisch te mogen incasseren”

En dan hoor ik, dat ze het bewust negeren. ????????

Wat is dat voor een gedrag? Wanneer stopt dat? Wil NS geen geld ontvangen?

icon

Beste antwoord door Robert B 7 mei 2021, 00:48

De NS hebben in al hun wijsheid (en als enige bedrijf dat ik ken) besloten berichten van banken n.a.v. de overstapservice (hier is uw geld maar uw debiteur heeft een nieuw IBAN, u gebruikt het verkeerde!) gewoon te negeren en daar ook verder niet aan mee te werken. Dat moet je zelf maar doorgeven aan de NS… :rolling_eyes:

De overstapservice van banken werkt 1 jaar 13 maanden (er wordt gedurende die tijd keurig van je nieuwe IBAN geïncasseerd, en incassanten zoals de NS krijgen daar een melding van en dat zou op moeten vallen), maar men weigert om (zonder dat jij zelf contact opneemt!) ook maar iets aan te passen.

Er is een lang topic over, dat zoek ik even op… 

Bekijk origineel

70 reacties

Badge +3

De NS hebben in al hun wijsheid (en als enige bedrijf dat ik ken) besloten berichten van banken n.a.v. de overstapservice (hier is uw geld maar uw debiteur heeft een nieuw IBAN, u gebruikt het verkeerde!) gewoon te negeren en daar ook verder niet aan mee te werken. Dat moet je zelf maar doorgeven aan de NS… :rolling_eyes:

De overstapservice van banken werkt 1 jaar 13 maanden (er wordt gedurende die tijd keurig van je nieuwe IBAN geïncasseerd, en incassanten zoals de NS krijgen daar een melding van en dat zou op moeten vallen), maar men weigert om (zonder dat jij zelf contact opneemt!) ook maar iets aan te passen.

Reputatie 7
Badge +3

Er is een lang topic over, die zoek ik even op… 

Stop the search 

Badge +3

Er is een lang topic over, die zoek ik even op… 

Stop the search 

Thanks, dat topic dus en (terecht) boze klanten met een incassobureau achter zich aan (want het e-mailadres en postadres klopten ook niet bij de bij NS bekende gegevens?) Goh, dat kan zomaar gebeuren, we’re all human and tend to forget, won’t you forgive? Nee!

… vanuit de Klantenservice mogen wij enkel een gebruikt rekeningnummer aanpassen wanneer de contracthouder van het betreffende abonnement zelf die wijziging uitvoert of contact op neemt.

Nee! Dat is juist waar die Overstapservice (van alle banken) voor bedoeld is!

Zodat een klant niet aan alle instanties het nieuwe IBAN hoeft door te geven. Niet alleen de lokale tennisclub maar tot aan engergiebedrijven, telecomproviders, (zorg)verzekeraars, gemeenten en de Belastingdienst aan toe, maar uitgezonderd de NS dus !? 

Een klant (ongeacht welke bank) geeft een incassomachtiging aan de NS, en daar zit een kenmerk aan! (bijv. NL03ZZZ301243580000 200000321792, als mandate reference)

Bovenstaande ben ik én zijn jullie, dus prima. Geen speld tussen te krijgen. Vroeger was dat een groene kaart die je bij je bank moest inleveren, of opsturen.

Wijzigt de klant van bank, dan blijft dat kenmerk volgens mij precies hetzelfde, maar van een ander IBAN op de achtergrond. De landelijke Overstapservice zal dat dus keurig aan jullie melden bij elke incasso van het oude IBAN, gedurende 13 maanden dus (*info uit ditzelfde of het lange oude topic). Bij verlenging van een jaarabonnement bijvoorbeeld.

En als dat niet zo is, waarom stelt de NS de klant dan niet op de hoogte dat er iets niet klopt (je incacsso kwam van een IBAN dat voor ons vreemd is)?

Een incasso van een voor hen ‘onbekend’ IBAN is blijkbaar helemaal oke… maar als een IBAN niet meer bestaat of de incasso niet lukt sturen we een incassobureau.

Dat was dan ineens jouw foute verwachting tegenover oNS (en de Overstapservice van de bankwereld)! #wijdoennietmee :rolling_eyes: Prima, maar waar staat dat dan?

Badge +3

Okee.. deze van @Stijn NS met als opmerking 

Sommige bedrijven passen aan de hand daarvan ook werkelijk het gebruikte rekeningnummer aan in hun administratie, maar dit is geenszins een verplichting.

Ken geen bedrijf dat het niet automatisch doet (eventueel na contact met de klant of het allemaal wel klopt), maar goed. :sleeping:

Reputatie 4

Nee de klant staat hier dus ook overduidelijk weer niet op 1, 2 en 3, dient weer allerlei extra handelingen te doen, alleen omdat NS zo'n beetje als enig groot bedrijf in Nederland weigert zijn beleid aan te passen. Tel daarbij ook nog eens op dat de site waarbij je je rekeningnummer moet wijzigen (MIJNNS) om de haverklap storingen heeft en je staat als klant weer helemaal achteraan bij de spoorwegen. 

Reputatie 4

Deze reactie van Marv87 in het oude topic zegt wel genoeg

NS wil dus blijkbaar graag nog steeds de klant pesten. 

Reputatie 7
Badge +3

De enige reden die NS gegeven heeft voor het niet meewerken, is dat het niet verplicht is. Dat zal wettelijk gezien misschien zo zijn, maar als je een slogan als “De reiziger op 1, 2 en 3” durft te gebruiken, ben je het aan jezelf wel verplicht.

Reputatie 4

De enige reden die NS gegeven heeft voor het niet meewerken, is dat het niet verplicht is. Dat zal wettelijk gezien misschien zo zijn, maar als je een slogan als “De reiziger op 1, 2 en 3” durft te gebruiken, ben je het aan jezelf wel verplicht.

Precies. Daar komt nog bij dat NS ook totaal niet aan de klant aangeeft dat zij de overstapservice in de papierversnipperaar gooien. 

Reputatie 4

Valt mij ook op dat dit topic volstrekt wordt genegeerd door de moderator van dienst.

Dat we geen reactie plaatsen wil geenszsins betekenen dat we een topic negeren, Macklobell. In dit geval is er niks toe te voegen aan wat er al is vermeld in het gelinkte topic, dus heeft een reactie ook geen toegevoegde waarde. Zie deze en deze reactie van mij, aldaar.

Reputatie 4

Je communiceert niets naar de klant. je gooit het bericht van de rekeningnummer wijziging gewoon in de papierversnipperaar. Je hebt een systeem wat om de haverklap in storing valt. Ondanks verzoeken in het vorige topic staat er op de site ook helemaal niets over de overstapservice én vervolgens zou de klant wel op 1,2 en 3 staan??? Tsja……...

Badge +3

Niet onbelangrijk, op 30 december 2019 schreef @Mark NS in dat andere topic het volgende:

Ik heb overigens wel een verzoek gemaild om op de website aan te geven dat een IBAN wijzigen doorgeven dient te worden, ook wanneer je deelneemt aan een Overstapservice.

We zijn ruim 16 maanden verder maar bij mijn weten staat dat nog helemaal nergens aangegeven!?

In andere gevallen werden ontbrekende (of onjuiste) teksten op de website binnen enkele dagen aangepast, bijv. de Samenreiskorting pagina, die binnen enkele weken wel 3 keer gewijzigd is naar aanleiding van ‘onze’ input hier op de Community.

Ik weet niet wat Mark precies heeft gestuurd, maar dit zal meer een suggestie zijn geweest en geen daadwerkelijk verzoek. Wij kunnen geen garantie geven dat aanpassingen ook werkelijk worden doorgevoerd, zeker als het niet gaat om het corrigeren van een fout, maar om een niet-noodzakelijke toevoeging.

Maar ik zal Mark vragen of hij hier nog iets over heeft vernomen.

Reputatie 4

k weet niet wat Mark precies heeft gestuurd, maar dit zal meer een suggestie zijn geweest en geen daadwerkelijk verzoek. Wij kunnen geen garantie geven dat aanpassingen ook werkelijk worden doorgevoerd, zeker als het niet gaat om het corrigeren van een fout, maar om een niet-noodzakelijke toevoeging.

Niet noodzakelijk???: Als vrijwel enige bedrijf in Nederland negeer je de Overstapservice van de banken. Is gewoon super klantonvriendelijk en dan ga je hier neer zetten dat je vind dat dit niet noodzakelijk is.

Ik had van een medewerker klantenservice iets meer inlevingsvermogen verwacht eerlijk gezegd. 

Een Overstapservice geeft nog steeds geen garantie dat een rekeningnummer ook werkelijk gewijzigd wordt bij een incassant, dus het blijft de verantwoordelijkheid van de klant om dit te controleren. De betreffende bank licht de klant hier dus al over in.

Dat het vanuit een service oogpunt goed is om dit te informeren ben ik het volstrekt met je eens, maar dat maakt het niet noodzakelijk, gezien een klant hier zelf al op de hoogte van zou moeten zijn conform the voorwaarden van een overstapservice. Het is dus extra informatie die niet voor iedereen relevant is, waardoor wij (Moderators) ook niet kunnen garanderen dat dit wordt toegevoegd op de website.

Overigens krijg ik zojuist te horen van Mark dat het wel degelijk is aangepast op de website.

Badge +3

Oh wacht, I stand corrected! :disappointed_relieved:

Het was even zoeken maar op https://www.ns.nl/klantenservice/inloggen/persoonlijke-gegevens-wijzigen.html staat het inmiddels.

Bankrekeningnummer

• Een gewijzigd rekeningnummer dien je altijd zelf te wijzigen / aan ons door te geven. Ook wanneer je deelneemt aan een overstapservice.

Edit: Stijn was me voor dus het verzoek (of suggestie) is doorgevoerd.

Reputatie 4

Als 100.000 bedrijven met de overstapservice meewerken en 1 super eigenwijs bedrijf besluit om volstrekt onduidelijke redenen om dat niet te dien, dan heeft toch echt dat ene bedrijf een probleem.

Jammer dat men dat maar niet wil inzien. Eigenlijk best wel een beetje treurig.

Badge +3

Er zijn situaties waar iemand meerdere NS producten heeft waar (maandelijks of jaarlijks) een bedrag voor geïncasseerd wordt. Je kunt aan elk product een IBAN koppelen, en als zodanig is een IBAN dus ook geen persoonsgegeven. Het mag elk willekeurig nummer zijn namelijk.

Tja, en dat stap je over van bank en moet je zelf in Mijn NS gaan graven waar nog een eventueel oud IBAN vermeld staat.

Daar heb je dan wel 13 maanden de tijd voor, en ‘via overstapservice’ staat ook wel vermeld bij je omgeleide incasso’s op je afschriften, maar dat de NS daar (als enige?!) helemaal niets mee wil doen blijft me verbazen. Het zij zo :disappointed_relieved:

Voor wat betreft GTbV (waarbij de NS geld overmaakt naar jou) is het natuurlijk wél belangrijk dat het juiste IBAN bekend is, maar in een claim via het formulier kan je zelf elke keer een willekeurig IBAN opgeven.

Reputatie 4

Daar heb je dan wel 13 maanden de tijd voor, en ‘via overstapservice’ staat ook wel vermeld bij je omgeleide incasso’s, maar dat de NS daar (als enige?!) helemaal niets mee wil doen blijft me verbazen. Het zij zo :disappointed_relieved:

Klanten gaan er tegenwoordig gewoon geheel terecht van uit dat grote bedrijven meewerken aan zoiets simpels als een overstapservice. De overstapservice is er voor bedoelt om het klanten gemakkelijk te maken om van bankrekening te wisselen. Klanten gaan niet elke site spellen om te ontdekken of een bepaald bedrijf wel of niet meedoet aan de overstapservice, ze gaan er gewoon terecht vanuit dat zeker alle grote bedrijven in Nederland meedoen aan de overstapservice. NS zou zich een groot bedrijf moeten noemen maar is in dit soort gevallen zeer kleingeestig. De plaatselijke hockeyclub kan het allemaal prima aan. De NS met duizenden medewerkers kan dit niet.

Wow, inderdaad een lang topic. Dat gaat dus al een jaar lang zo en nog steeds laten jullie incasso’s met opzet mis gaan?

Welke winst is daar uit te pakken? De klant ergert zich, verwerkt het manueel en maakt bezwaar. Daar moet NS dan op reageren. Kost alles tijd en geld en is een loose-loose situatie. Wow.

Nog eens, dit is wat de klant leest bij een overstap. Letterlijk staat het daar:

“U hoeft incasserende bedrijven en organisaties aan wie u een machtiging hebt afgegeven niet zelf te informeren over de wijziging.” (zie https://www.overstapservice.nl/particulieren/)

Dat is duidelijk!

Niemand gaat er op rekenen, dat NS het gewoon negeert. Ik geef mijn bank opdracht via de overstapservice alle incassanten op de hoogte te brengen. Dat gebeurt in mijn naam en op mijn opdracht.

Badge +3

Dat dus @marcel7, want de NS krijgt via de Overstapservice ook gewoon toestemming om met dezelfde incassomachtiging (mandate reference) te incasseren van jouw nieuwe IBAN. Het is dus inderdaad uit jouw naam (namens je oude en nieuwe bank) en jouw eigen opdracht, kan geen twijfel over bestaan, en anders heb jijzelf altijd nog 56 dagen om dubieuze overboekingen per direct terug te boeken.

Maar nee, wijzig het zelf maar en maak (via iDeal, en dat heeft lang niet iedereen) maar € 0,01 over voor de nieuwe machtiging.

Via andere kanalen zoals telefoon, chat, social of een servicebalie lukt dat uiteindelijk ook wel zonder, en dat zorgt dan weer voor vertraging (met het risico dat het alsnog mis gaat).

Maar het kán dus wel…

Het meest irritante er aan is nog dat ze niet weten waarom ze dit doen.

Omdat wij het kunnen en graag alles extra omslachtig doen is nu eens geen goede reden. Wat is de motivatie er achter, vraag ik me nog steeds.

En ja, natuurlijk heb ik de IBAN inmiddels separaat doorgegeven.

Reputatie 4

Het meest irritante er aan is nog dat ze niet weten waarom ze dit doen.

Omdat wij het kunnen en graag alles extra omslachtig doen is nu eens geen goede reden. Wat is de motivatie er achter, vraag ik me nog steeds.

En ja, natuurlijk heb ik de IBAN inmiddels separaat doorgegeven.

Enige “zinnige” reden die ik zou kunnen verzinnen is dat ze er dus geen personeel voor willen vrij maken. Maar ik ben volledig met je eens dat dit gewoon bijzonder slechte service is van zo'n groot bedrijf.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan ook geen zinnige reden bedenken waarom NS zich niets gelegen laat liggen aan de overstapservice.

Ik kan wel allerlei onzinnige redenen bedenken. Kies maar uit: ongeïnteresseerdheid, onwetendheid, onbeschoftheid etc.

Reageer