beantwoord

Waarom stuurt de NS mails met daarin een IBAN nummer dat niet werkt?

  • 25 October 2023
  • 20 reacties
  • 251 Bekeken

Vandaag 1,5 uur bezig geweest om via de klantenservice van de NS erachter te komen hoe ik aan mijn financiële verplichtingen kan voldoen. In de mail die ik kreeg van de NS, staat dat ik NL14ABNA0576850675 moet gebruiken. Dan krijg ik bij mijn bank de melding dat dit een buitenlands nummer is. Volgens de medewerker van mijn bank heeft de NS dit nummer zelf geblokkeerd voor niet-incasso verkeer. Daarna 2 keer met de klantenservice van de NS gebeld. De eerste keer kreeg ik iemand aan de lijn die wel aardig was, maar ook niet wist hoe ze het moest oplossen. De tweede keer een onaardig iemand die alleen wist uit te brengen dat vergissen menselijk is en dat ik zelf ook vast wel eens een foutje zou maken. Voor een miljoenenbedrijf als de NS vind ik dit echt niet kunnen. En ook super suf dat je niet gewoon een betaallink krijgt en met Ideal kan betalen. Onder welke steen heeft de NS de afgelopen tijd gezeten en worden er wel degelijke cursussen klantvriendelijkheid gegeven bij de NS? De zinsnede ‘mevrouw, wat vervelend voor u, ik ga samen met u naar een oplossing zoeken’ is toch niet zo moeilijk te onthouden? Al met al kan ik dus gewoon niet betalen. Zal je zien dat ze straks mijn abonnement gaan blokkeren. Mag ik daarover zeker weer een klacht indienen bij een medewerkster die blijft hangen in de mantra ‘fouten maken is menselijk’. Zo, en nu ga ik weer iets nuttigs doen. 

icon

Beste antwoord door Lorena NS 25 October 2023, 13:43

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hi AnBerg en welkom bij de NS Community! 

Jammer om te lezen dat jouw ervaring met onze klantenservice niet was wat je van NS mag verwachten! Wanneer de automatische incasso niet is gelukt, ontvang je een mail hierover met daarin een betaallink of de rekeninggegevens om alsnog de betaling te kunnen voldoen. Het rekeningnummer dat je stuurt, is wel een juist rekeningnummer om betalingen voor NS Flex naar over te maken. Ik begrijp daarom ook niet zo goed waarom de betaling naar dat rekeningnummer niet lukt. Ik heb hierover een melding doorgezet, dus dat zou snel opgelost moeten worden.

Hallo Lorena, dank voor je snelle reactie. De automatische incasso was niet gelukt omdat ik die rekening had opgezegd. Is inmiddels aangepast in mijn NS. Op het opgegeven IBAN nummer kon wel die 1 cent overmaken om de zaak te verifiëren maar dat nummer is door de NS geblokkeerd voor eigen stortingen van klanten. Wat je schrijft, klopt dus niet. Het nummer is NIET het juiste nummer voor Flex dat klanten kunnen gebruiken als de incasso niet is gelukt. Het zou echt fijn zijn als iedereen binnen NS over de juiste informatie zou beschikken, zodat de klant geen 1,5 uur bezig is (ik jok niet) om uit te zoeken hoe je een bedrag moet overmaken. Ik begreep van de 3de persoon die ik sprak bij de klantenservice (de aanhouder wint) dat ik ook een hoge boete zou krijgen als jullie het geld bij mij moeten komen innen. Is dat niet een beetje zuur? Zelf de verkeerde nummers doorgeven en dan de klant ervoor op laten draaien? 

Reputatie 6
Badge +2

Ik denk dat de incassokosten zijn benoemd. Deze zullen wel berekend worden na de laatste herinnering. Via deze weg kan ik niet bij jouw gegevens om te kijken hoe het er met de betaling voor staat. Zoals ik aangaf, klopt het rekeningnummer (NL14ABNA0576850675) wel. Deze is ten name van NS-FLEX. Daarom heb ik jouw melding hierover ook doorgezet zodat de financiële afdeling de rekening kan nakijken. Je kunt ook nog altijd een print screen van de foutmelding doorsturen naar onze klantenservice via de chat, X of Facebook.

Reputatie 7
Badge +3

Je had dit probleem niet gehad als je zelf er voor gezorgd had dat NS van een juiste rekening kon incasseren. Maar nu het fout is gegaan is het vervelend dat je zoveel moeite moet doen om achter het juiste rekeningnummer te komen.

Je krijgt na een 1e herinnering nog een herinnering. Mogelijk kun je dan wel.het geld overmaken. Na ca 4 weken komt een niet betaalde factuur bij een incassobureau terecht en komt er €40 bovenop het oorspronkelijke bedrag. Vergeet niet om de omschrijving juist in te vullen als je het geld overmaakt, anders kan men de betaling niet terugvinden.

Beste MoDe, Fijn dat je het mij even inwrijft dat het mijn eigen schuld is. Daar heb ik echt iets aan. Zoals je kon lezen, heb ik die domme fout vandaag meteen in orde gemaakt. Maar ja, te laat. Dan verdien je straf. Even de puntjes op de i: de NS houdt er al rekening mee dat mensen wel eens overtollige een bankrekening opzeggen en dat ze dan een alternatieve manier aanbieden zodat we allemaal netjes aan onze verplichtingen kunnen voldoen. Zo gaat dat in het gewone zakelijke verkeer. Een IBAN nummer in een mail zetten dat niet werkt, is gewoon suf. De NS heeft de betaalmogelijkheid voor overboekingen zelf uitgezet volgens mijn bank. Maar vergeten dit te melden aan de medewerkers van de klantenservice en de opstellers van de mails. Geen werkend betaallinkje meesturen is nog suffer. En fijn dat je me eraan herinnert dat ik de omschrijving moet invullen. Zou ik zelf nooit op gekomen zijn. Gezellig is het hier.

Reputatie 7
Badge +3

Beste MoDe, Fijn dat je het mij even inwrijft dat het mijn eigen schuld is. Daar heb ik echt iets aan. Zoals je kon lezen, heb ik die domme fout vandaag meteen in orde gemaakt. Maar ja, te laat. Dan verdien je straf. Even de puntjes op de i: de NS houdt er al rekening mee dat mensen wel eens overtollige een bankrekening opzeggen en dat ze dan een alternatieve manier aanbieden zodat we allemaal netjes aan onze verplichtingen kunnen voldoen. Zo gaat dat in het gewone zakelijke verkeer. Een IBAN nummer in een mail zetten dat niet werkt, is gewoon suf. De NS heeft de betaalmogelijkheid voor overboekingen zelf uitgezet volgens mijn bank. Maar vergeten dit te melden aan de medewerkers van de klantenservice en de opstellers van de mails. Geen werkend betaallinkje meesturen is nog suffer. En fijn dat je me eraan herinnert dat ik de omschrijving moet invullen. Zou ik zelf nooit op gekomen zijn. Gezellig is het hier.

Volgens Lorena klopt het rekeningnummer wel.

Ik wijs je op het invullen van de omschrijving vanwege de hoge boete (=incassokosten) waarop jij niet zit te wachten. Je zult niet de 1e zijn die de omschrijving vergeet in te vullen. Daardoor incassokosten moeten betalen zou extra zuur zijn.

Dit lijkt wel Kafka. Het opgegeven rekeningnummer klopt niet. Lorena heeft geen gelijk. Misschien moeten jullie voor de grap zelf proberen met een eigen boeking 1 cent over te maken naar NL14ABNA0576850675. Toen ik het deed met de betaallink in mijn NS werkte het wel met die ene cent en toen ik het 5 seconden later voor de 20ste keer probeerde met een overboeking werkte het niet. Ik hecht meer waarde aan het antwoord van de bankmedewerker die zei dat de NS die faciliteit heeft uitgezet, omdat het niet in hun bedrijfsprocessen past dan in de medewerkers van de klantenservice die door de financiële afdeling niet goed gebrieft zijn. 

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb het “voor de grap” even geprobeerd, AnBerg. Ik ervaar hierbij helemaal geen probleem. Er is € 0,01 afgeschreven van mijn rekening zonder foutmeldingen. Ik raad je dus aan om toch nog even goed te controleren of je het juiste rekeningnummer hebt ingevuld. Mocht dat wel het geval zijn, neem dan nog even contact op met jouw bank. Want dit probleem ligt niet aan het rekeningnummer.

Dan hebben ze het na de interventie van de 3de medewerker waarschijnlijk aangepast. Hij zou erachter gaan en het in orde maken.

De bewijzen: hier lijkt alles nog goed te gaan, poging 37 om 15.00 uur

 

en hier gaat het fout

 

Ook als ik NS Flex invul, wat overigens niet in de mail staat, daar staat als begunstigde NS Groep

 

Reputatie 7
Badge +1

Ook als ik NS Flex invul, wat overigens niet in de mail staat, daar staat als begunstigde NS Groep

 

Voor ABNA moet natuurlijk nog wel NL14 worden geplaatst. Nu is het inderdaad geen geldig bankrekeningnummer.

Wat moet ik nog doen om Kafka buiten spel te zetten. Met de betaallink in Mijn NS lukt het wel (zie screenshot) maar met een overboeking naar hetzelfde IBAN nummer niet. Het vervelendste is nog wel dat ik niet word geloofd.

 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals er 1 bericht boven je laatste bericht al wordt aangegeven, er moet nog wel NL14 voor hetgeen je hebt ingevuld, zonder die NL14 is het rekeningnummer niet compleet en dus geen geldig rekeningnummer. Zie hier het verschil. 

 

 

Badge +3

Ja (en voor @Lorena NS het is inderdaad het nummer voor NS Flex betalingen maar de tenaamstelling is anders):

Of 

Alleen NS werkt ook (bij ASN Bank)

Een paar cent overboeken gaat prima (met willekeurige omschrijving)

Reputatie 7
Badge

Ook als ik NS Flex invul, wat overigens niet in de mail staat, daar staat als begunstigde NS Groep

 

Voor ABNA moet natuurlijk nog wel NL14 worden geplaatst. Nu is het inderdaad geen geldig bankrekeningnummer.

Ter aanvulling, zo te zien aan het screenshot is er bij de bank van TS een dropdown voor de landcode. Als je die invult moet je NL daarachter uiteraard niet herhalen. Wel dikke kans dat het automatisch voor je in dat vakje wordt gezet als je het hele IBAN in het tekstveld zet.

Reputatie 7
Badge

Dan krijg ik bij mijn bank de melding dat dit een buitenlands nummer is.

Deze melding is met de screenshots ook minder onlogisch. Er zal herkend worden dat het ingevulde IBAN niet met NL begint.

Reputatie 7
Badge

Volgens de medewerker van mijn bank heeft de NS dit nummer zelf geblokkeerd voor niet-incasso verkeer. (...) Voor een miljoenenbedrijf als de NS vind ik dit echt niet kunnen. (...) De zinsnede ‘mevrouw, wat vervelend voor u, ik ga samen met u naar een oplossing zoeken’ is toch niet zo moeilijk te onthouden? Al met al kan ik dus gewoon niet betalen. Zal je zien dat ze straks mijn abonnement gaan blokkeren.

Dat een medewerker van een bank u niet kan vertellen dat u waarschijnlijk niet het juiste IBAN volledig heeft ingevuld in deze situatie en u ook niet helpt verder zoeken is voor een miljoenenbedrijf als een bank inderdaad ook wel slecht. NS heeft daar verder echter dus niets mee te maken.

Reputatie 7
Badge

Nog ter lering voor @AnBerg : een IBAN bestaat altijd uit twee letters, een controlegetal van twee cijfers, en ten slotte maximaal 30 letters en cijfers voor identificatie van de rekening binnen het betreffende land. Voor Nederlandse IBANs zijn dat eerst vier letters die de bank aangeven en dan het tiencijferige oude Nederlandse rekeningnummer (inclusief voorloopnul(len) als dat een korter nummer was. Maar iets wat met vier letters begint kan dus bijvoorbeeld in ieder geval nooit een geldig IBAN zijn, want dan zouden er na de eerste twee letters twee cijfers moeten staan.

Reageer