beantwoord

Waarom tariefsverhoging?

• 15 december 2018
  • 2 reacties
  • 126 Bekeken

Vandaag heb ik een brief ontvangen van de NS met als onderwerp: "Nieuw tarief van uw NS-abonnement". Daarin staat dat de abbonementen weer duurder worden. Gedeeltelijk door de verhoging van het BTW tarief. Daar heeft de NS geen keuze in. Ook wordt er een inflatiecorrectie toegepast. Dat is een directe keuze van de NS. De afgelopen jaren is er een significante groei van reizigers geweest. Bij bedrijven geldt in het algemeen dat er bij grotere volumes een schaalvoordeel is, waardoor de prijzen juist omlaag kunnen. Waarom worden dan toch de tarieven verhoogd door de NS?
icon

Beste antwoord door Iris NS 16 december 2018, 12:41

Hoi vasco!

Ik snap dat je graag zou zien dat de tarieven voor het openbaar vervoer naar beneden gaan. Ik zou dat zelf persoonlijk ook erg prettig vinden. Kosten moeten echter wel doorberekend worden en daarnaast is het de vraag of de groei van de reizigersaantallen aan blijft houden omdat de BTW verhoogt. Op deze pagina vind je een uitgebreidere uitleg van onze woordvoerder Hessel Koster.
Bekijk origineel

2 reacties

Badge
Welk schaalvoordeel ziet u dan bij de NS ??

Meer reizigers = meer treinen = kosten voor nieuwe treinen omdat de capaciteit moet groeien

Kosten voor onderhoud, personeel e.d. lopen ook op door o.a. inflatie en CAO verhogingen

Daarnaast verwachten de reizigers steeds meer luxe in de treinen waardoor treinen ook duurder worden in aanschaf en gebruik/onderhoud.

Schaalvoordeel is als we met hetzelfde aantal treinen en treinkilometers mer reizigers kunnen vervoeren maar die tijd zijn we toch al wel voorbij met veel treinen in de spits waar mensen standaard in moeten staan vanwege capaciteitsgebrek in de treinen en op het spoor.

Bij productiebedrijven kan met productie over dezelfde productielijnen zorgen voor lagere kosten, maar zijn de productielijnen volledig benut en moet er uitgebreid worden voor extra productie dan moet er fors worden geïnvesteerd en is schaalvergroting in eerste instantie dus een enorme kostenpost.
Hoi vasco!

Ik snap dat je graag zou zien dat de tarieven voor het openbaar vervoer naar beneden gaan. Ik zou dat zelf persoonlijk ook erg prettig vinden. Kosten moeten echter wel doorberekend worden en daarnaast is het de vraag of de groei van de reizigersaantallen aan blijft houden omdat de BTW verhoogt. Op deze pagina vind je een uitgebreidere uitleg van onze woordvoerder Hessel Koster.

Reageer