beantwoord

Waarom worden 1e klas reizigers elke zomer- en kerstvakantie steeds weer gestraft?

• 9 augustus 2019
  • 17 reacties
  • 479 Bekeken

Tegenwoordig valt elk half jaar een envelop in de bus waarbij mensen gratis van 1e klas naar 2e klas kunnen switchen. Als 1e klas reiziger heb ik daar weinig aan. Erger nog, ik heb er heel veel last van want in dezelfde periode voert NS/Prorail heel veel werkzaamheden uit waardoor er minder treinen rijden en er dus minder zitplaatsen zijn. Ook zijn heel veel treinen een stuk korter wat nog meer drukte veroorzaakt.
Ook zijn de kaartjes de hele periode geldig zodat er weinig spreiding plaats vind. En ik kan dan met mijn dure kaart blijven staan. Het zou toch zo moeten zijn dat een betalende reiziger voor zou moeten gaan maar nee, NS heeft lak aan zijn betalende reizigers. En waarom krijgen de 2e klas reizigers een extraatje en de 1e klas reizigers niets? Het zou bijvoorbeeld netjes zijn als de 1e klas reizigers in die periode ook in de spits mochten reizen. Dan komt u hen ook tegemoet.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 10 augustus 2019, 12:15

Goedemiddag duiven1959. Ik denk dat het duidelijk is uit de ontstane discussie dat jouw ervaring een veel besproken onderwerp is. Zoals door anderen al aangegeven zijn deze upgrades echter doorgaans enkel geldig in het weekend, waardoor het in de spits en algemeen doordeweeks minder tot geen effect zou mogen hebben.

Hoe dan ook, feedback is feedback, dus ik zal ook jouw ervaring doorgeven.
Bekijk origineel

17 reacties

Die upgrades zijn toch alleen in de weekenden geldig? Dan heb je als betalende 1e klas reiziger nog 5 dagen in de week waar je geen "last" hebt van deze gratis upgrades.
Als u met uw dure kaart niet in de spits mag reizen dan zal die kaart nu ook weer niet zo heel duur zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Allereerst mag u altijd van de 1e naar de 2e klas switchen 😉

Uit uw bericht begrijp ik dat u een dalvrij abonnement heeft. De upgrades zijn er alleen voor het weekend. De overige 5 dagen zult u geen last hebben van die niet-betalende reizigers die gewoon voor hun 2e klas kaartje hebben betaald. En soms meer kwijt zijn voor uw reis dan u.
Badge +3
De weekenden (kortere treinen in de vakantieperiode?) plus de 2-1 upgrade kaartjes zorgen er wél voor dat de 1e klas al snel redelijk 'overbevolkt' raakt.

Of iedereen daar op ieder moment 'geldig' zit (niet geldig i.c.m. andere acties)... 🤔dat laten we aan de HC over!
De weekenden (kortere treinen in de vakantieperiode?) plus de 2-1 upgrade kaartjes zorgen er wél voor dat de 1e klas al snel redelijk 'overbevolkt' raakt.

Ik denk dat NS eerder zal vinden dat de 1e klas in de weekends en in de daluren veel te leeg is, anders zouden ze Weekend Vrij en Dal Vrij 1e klas vast niet tegen stuntprijzen verkopen.
Het is dan wel weer typerend dat het steeds de mensen met die abonnementen zijn die klagen over de gratis upgrades.
Reputatie 7
Badge +3
Behalve op de lijnen naar Groningen, Leeuwarden en Enschede vraag ik me af waar in het weekend die volle eerste klas rijdt want ik zou verder niet weten waar
Badge +3
Niet zozeer over 1e klas maar zojuist nog..

Iemand heeft een (anonieme) ov-chipkaart en ik een Meereisretour voor € 7,95. Mag ik met diegene mee reizen?

Ja natuurlijk, en zelfs 1e klas als diegene dat vóór het inchecken (met die anonieme ov-chipkaart) 1e klas aangegeven heeft. No problem, jij mag op sleeptouw gewoon ook 1e klas dan.

Oké.. maar diegene heeft ook zo'n gratis 2-1 upgrade en mag dus 1e klas reizen met anonieme 2e klas incheck? Jazeker, die persoon mag dat.

Maar kan ik dan ook met mijn Meereisretour mee?

Nee! Die persoon met zijn anonieme kaart mag gewoon 1e klas en jij met je Meereisretour mag wel mee, maar de 2-1 upgrade is voor JOU niet geldig (want die ander heeft een actiedingetje)....

Dus.. Jijzelf reist dan gewoon geldig mee maar dan wel in de 2e klas!

Snapt u het nog? 🤔

Als ik zoiets simpels in Excel invoer zegt die op een gegeven moment ook #error calculating formula maar dit gaan dagjesmensen dus niet snappen.

Snel mee ophouden dus die gratis upgrades en zo, behalve voor abonnementshouders en dan bij voorbaat op naam dus misschien!

Of mogen mensen die allebei zo'n 2-1 upgrade hebben gewoon toch samen reizen 1e klas?
Niet zozeer over 1e klas maar zojuist nog..

Iemand heeft een (anonieme) ov-chipkaart en ik een Meereisretour voor € 7,95. Mag ik met diegene mee reizen?

Ja natuurlijk, en zelfs 1e klas als diegene dat vóór het inchecken (met die anonieme ov-chipkaart) 1e klas aangegeven heeft. No problem, jij mag op sleeptouw gewoon ook 1e klas dan.

Oké.. maar diegene heeft ook zo'n gratis 2-1 upgrade en mag dus 1e klas reizen met anonieme 2e klas incheck? Jazeker, die persoon mag dat.

Maar kan ik dan ook met mijn Meereisretour mee?

Nee! Die persoon met zijn anonieme kaart mag gewoon 1e klas en jij met je Meereisretour mag wel mee, maar de 2-1 upgrade is voor JOU niet geldig (want die ander heeft een actiedingetje)....

Dus.. Jijzelf reist dan gewoon geldig mee maar dan wel in de 2e klas!

Snapt u het nog? 🤔

Dat is toch niet zo vreemd? Bij vrijwel alle acties geldt dat acties niet gecombineerd kunnen worden. Volgens mij mag iemand zelfs niet 2e klas meereizen als de hoofdreiziger 1e klas reist, al dan niet op een actiekaartje, maar een link naar de volledige voorwaarden heb ik nog niet mogen van @Danny NS dus dat is een vermoeden.

Als ik zoiets simpels in Excel invoer zegt die op een gegeven moment ook #error calculating formula maar dit gaan dagjesmensen dus niet snappen.

Snel mee ophouden dus die gratis upgrades en zo, behalve voor abonnementshouders en dan bij voorbaat op naam dus misschien!

Het was volgens mij al duidelijk (in een ander topic) dat de gratis upgrades hun doel niet bereiken. De abonnementen die de klagers hebben vind ik wel frappant.
Of mogen mensen die allebei zo'n 2-1 upgrade hebben gewoon toch samen reizen 1e klas?

Dat zou weer combineren van acties zijn, wat veelal is uitgesloten.
Badge +3
Is het ook, maar... https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/treinpakkers-meereisretour.html

Met het Meereisretour reis je 1 dag met iemand mee die in het bezit is van een geldig vervoerbewijs, in dezelfde klasse en op hetzelfde traject.

So far so good... (en veel mensen lezen niet verder!)

Niet te combineren met een gratis upgrade naar 1e klas.....

Ja maar, ik gebruik helemaal geen upgrade, want de 'hoofdreiziger' heeft die al, en die mag 1e klas, toch!?

Bij combineren gaat het fout, en er zijn meerdere voorbeelden waarbij het totaal niet mag.

Maar goed, veelal geen boetes natuurlijk bij onterecht 1e klas zitten. Daar vind ik ook nog wel iets van maar is een ander onderwerp en mogen ze van mij (meer meer meer.. Huh? wat zeg je Geert Wilders over de beste reizigers Henk en Ingrid?) toch wel wat meer (...meer, zei iemand meer?!) op handhaven natuurlijk!

Als mensen al klagen dat in de zomer de treinen korter (veel te kort) zijn, hoe simpel is het dan om je daar als HC even doorheen te ploegen?

Wat geeft jou in hemeltjesnaam het recht om je in de 1e klas te bevinden? Nou ja, ik wilde even mijn telefoon opladen en zo... of andere smoesjes.

Net als met de (discutabele aanduidingen) stiltezone.. 90% weet (of ziet) het, en heeft er vervolgens maling aan. Het is al te druk overal in die trein, dus doen we het ook maar hier!

En wat nou, handhaving?... Die is er nooit, toch?!

[quote] Als ik een 2e klas moet zoeken dan stuur me maar weg! [quote]
Dat is dus de 'norm' tegenwoordig...
Goedemiddag duiven1959. Ik denk dat het duidelijk is uit de ontstane discussie dat jouw ervaring een veel besproken onderwerp is. Zoals door anderen al aangegeven zijn deze upgrades echter doorgaans enkel geldig in het weekend, waardoor het in de spits en algemeen doordeweeks minder tot geen effect zou mogen hebben.

Hoe dan ook, feedback is feedback, dus ik zal ook jouw ervaring doorgeven.
Badge
Behalve op de lijnen naar Groningen, Leeuwarden en Enschede vraag ik me af waar in het weekend die volle eerste klas rijdt want ik zou verder niet weten waar
Ik vraag me hetzelfde af want ik kom in het weekend zelden een hele volle 1e klas coupe tegen en ik hoor deze signalen ook niet van HC's die ik tijdens het werk spreek hierover.
ik hoor deze signalen ook niet van HC's die ik tijdens het werk spreek hierover.

Da's natuurlijk niet zo raar, de meeste HC's komen nog maar zelden in de coupés 🤣
Reputatie 5
Badge
Ik had het laatst op zondag bij de sprinter van Hoorn naar Alkmaar-Noord. De 1e klas puilde uit en de 2e klas was grotendeels leeg. De intercity richting Den Helder had daarna trouwens een vrijwel compleet lege 1e klas.

Eerder op de dag ook al een compleet volle 1e klas gehad van Apeldoorn naar Utrecht (lijn van/naar Enschede inderdaad).

Oh ja, in geen van de treinen een conducteur gezien. Kan me daar zelf ook niet zo aan storen trouwens.
Badge

ik hoor deze signalen ook niet van HC's die ik tijdens het werk spreek hierover.Da's natuurlijk niet zo raar, de meeste HC's komen nog maar zelden in de coupés 🤣

Vandaag in de door mij gereden treinen is elke trein gecontroleerd door de HC's en hadden er weer verschillende mensen pech, zowel die zonder geldig VVB als degene die grijs reden in de 1e klas.
Reputatie 6
Hoeveel mensen met een gratis 1e klas-upgrade zouden besluiten om daarna regelmatig tegen regulier tarief 1e klas te reizen of een 1e klasabonnement aan te schaffen? Want dat is toch het doel van de upgradekaartjes....?
Ik heb zelden ervaren dat de 1e klas vol is. In die weekenden is het publiek vaak wel anders, niet alleen maar rustig zittend leespubliek....😜
Reputatie 7
Badge +3
Dat kun je ook van andere dingen zeggen. Hier bij het winkelcentrum staan ze bv ook regelmatig op een zaterdag het Leidsch Dagblad, Telegraaf of AD uit te delen. Misschien dat daarbij uiteindelijk wel een wat groter percentage wel een abonnement neemt maar toch geven de meeste mensen die ze aanpakken al gelijk aangeven geen interesse te hebben in een abonnement.

Nu met Flex is de kans groter dat iemand voor een enkele reis wel upgrade naar 1e klas.
Reputatie 7
Badge +3
Hoeveel mensen met een gratis 1e klas-upgrade zouden besluiten om daarna regelmatig tegen regulier tarief 1e klas te reizen of een 1e klasabonnement aan te schaffen? Want dat is toch het doel van de upgradekaartjes....?
Ik heb zelden ervaren dat de 1e klas vol is. In die weekenden is het publiek vaak wel anders, niet alleen maar rustig zittend leespubliek....😜

Gezien de negativiteit van mensen met een relatief goedkoop weekend- of daluren abonnement denk ik niet dat veel mensen na gebruik van een gratis upgrade een 1e klasabonnement gaan nemen.
Ik voorlopig niet. Een aantal keren dat ik met een 1e klas dagkaart reisde te veel overlast gehad. En dat was niet eens in een gratis upgrade periode.
Ik denk wel dat de upgrade en meereiskaartjes zorgen voor nieuwe reizigers waar een aantal in de toekomst vaker gebruik zal maken van de trein.

Reageer