beantwoord

Waarom wordt het abonnementsgeld elke maand op een ander moment afgeschreven?

• 9 juli 2019
  • 7 reacties
  • 227 Bekeken

Maandelijks worden de NS abonnementskosten plus buiten het traject gemaakte treinreiskosten op een andere datum automatisch afgeschreven. Dat gebeurt al jaren zo en daar heb ik last van. Nu varieert de datum tussen de 6e en de 23e van de maand, terwijl het vaak om hoge bedragen gaat. Kan dit niet op een vaste dag gezet worden? Of anders via een rekening die ik zelf kan betalen op het moment dat het míj uitkomt? Ik heb dit al via de klantenservice doorgegeven, maar daar ben ik afgescheept met het antwoord dat mijn klacht aan de juiste afdeling wordt doorgestuurd.
icon

Beste antwoord door Robert B 9 juli 2019, 18:47

Welkom bij de NS Community!

Dat is vreemd wat de factuur wordt altijd op dezelfde datum van de maand aangemaakt. Op welke datum dat is zie je bij Facturen in Mijn NS. Heb jij daar hele verschillende data staan?

De incasso volgt enkele dagen na de factuur, en is afhankelijk van wat verwekingstijd en of er een weekend tussen zit. Dat zou dus altijd rond de 3-5 dagen moeten zijn, of hooguit een week.

"Ergens tussen de 6e en 23e van de maand" zou echt niet voor moeten komen (voor hetzelfde abonnement).

Mocht je een los OV-fiets / Stallen op Rekening abonnement erbij hebben dan kan de maandelijkse factuur/incassodatum daarvan anders zijn dan die van je Traject Vrij.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Dat is vreemd wat de factuur wordt altijd op dezelfde datum van de maand aangemaakt. Op welke datum dat is zie je bij Facturen in Mijn NS. Heb jij daar hele verschillende data staan?

De incasso volgt enkele dagen na de factuur, en is afhankelijk van wat verwekingstijd en of er een weekend tussen zit. Dat zou dus altijd rond de 3-5 dagen moeten zijn, of hooguit een week.

"Ergens tussen de 6e en 23e van de maand" zou echt niet voor moeten komen (voor hetzelfde abonnement).

Mocht je een los OV-fiets / Stallen op Rekening abonnement erbij hebben dan kan de maandelijkse factuur/incassodatum daarvan anders zijn dan die van je Traject Vrij.
Reputatie 7
Badge +2
Er zit altijd wel wat verschil in de incasso datum, o.a.door weekenden of feestdagen, maar niet zoveel als TS aangeeft.

Mijn abonnement was ooit ingegaan op de 25e, de factuurdatum in MijnNS wisselde van de 28e tot de 30e en de daadwerkelijke afschrijving bij mijn bank varieerderde van de 30e tot de 6e de maand erna (ooit één keer de 8e maar dat was dacht ik net na Pasen en Goede Vrijdag).
Over het algemeen wordt een factuur altijd aangemaakt op de datum dat het abonnement ooit is besteld. De afschrijving vindt in de dagen daarna plaats, soms zit er weekend tussen en dan duurt het iets langer. Maar zóveel verschil is opmerkelijk.
De facturen hebben meestal de 4e van de maand als datum, een enkele keer is dat de 5e of de 6e. Maar de afschrijvingsdata variëren dus sterk. Eerlijkeidshalve moet ik zeggen dat de 23e een onaangekondigde uitzondering was, maar meestal in de afgelopen 3 jaar is er tussen de 6e en de 16e van de maand afgeschreven. Het vervelende is dat dit tijdstip niet te voorspellen is.
Nou, Lizelotte19, dat is zeker vervelend. Het is fijn als je dit wat specifieker kan voorspellen, echter is het niet aan mij om dit te eisen van het systeem. Mijn collega van de klantenservice heeft het juiste voor je gedaan en je suggestie/klacht doorgezet naar de betreffende afdeling. Meer kan ik helaas ook niet doen. Het is nu afwachten wanneer dit kan worden opgepakt en of er eventueel iets mee gedaan kan worden. Het spijt me dat ik niet meer voor je kan betekenen!
Laura dank voor je antwoord. Ik snap dat de juiste afdeling hier iets mee moet, maar het zou fijn zijn als ook zij een streven hebben om binnen x tijd met een antwoord te komen. Nu heb ik het gevoel dat mijn klacht in een soort zwart gat verdwijnt, waarbij ik maar moet zien of ik nog antwoord krijg. Als ik me dan na een half jaar ergernis weer herinner dat ik nooit meer iets gehoord heb, moet ik weer het hele verhaal aan de klantenservice doen met hoogstwaarschijnlijk hetzelfde resultaat. Niet zo efficient en al helemaal niet klantvriendelijk. Maar daar kun jij verder ook niets aan veranderen, ben ik bang.
Dat snap ik Lizelotte19, maar hier hoef je in ieder geval niet op te wachten, want deze suggestie stuur ik door naar de afdeling die dit intern verder afhandelt. Hier krijg ik zelf, en dus ook jij, geen terugkoppeling van. Maar houd het in de gaten, want wie weet kunnen ze er wel snel wat mee doen. Zekerheid kan ik helaas niet geven.

Reageer