Waarom zo ingewikkeld en klantonvriendelijk korting activeren?

• 14 oktober 2016
  • 14 reacties
  • 848 Bekeken

Waarom maakt de NS het zichzelf, maar vooral de klanten zo lastig om met korting te reizen? Dat kan toch eenvoudig automatisch berekend worden aan de hand van de in- en uitchecktijden. Het systeem weet immers toch al van waar naar waar je reist.
Het systeem kan toch simpelweg uitrekenen welk deel van de reis binnen het kortingstarief valt. Het wordt al helemaal gortig wanneer de NS de KLANT (is koning) bijna een half uur de trein uit dwingt om alsnog van de korting te kunnen profiteren.

Eerlijker dan alleen de feitelijke gereden kilometers in dalurentijd te berekenen als korting, kan toch bijna niet?

14 reacties

Reputatie 4
Badge
Dat kan toch eenvoudig automatisch berekend worden aan de hand van de in- en uitchecktijden. Het systeem weet immers toch al van waar naar waar je reist.

Nee, het systeem kan niet in alle gevallen weten met welke trein je hebt gereisd. Stel je reist van Dordrecht naar Utrecht. In Utrecht ga je binnen de poortjes nog een kwartier naar een winkel. Vervolgens check je uit. Het systeem weet kan echt niet of je eerst een kwartier in Dordrecht hebt gewacht of in Rotterdam een winkel hebt bezocht of in Utrecht. Hetzelfde doet zich ook voor bij een vertraging. Het systeem van de ov chipkaart weet echt niet zoveel af van eventuele vertragingen om dat mee te nemen in de berekening. Als je dan net na of voor Rotterdam korting zou moeten hebben kan dan erg willekeurig worden, in ieder geval dusdanig dat hier achteraf veel discussie met klanten zal optreden. Altijd afronden in het voordeel van de klant zal de NS ook niet wenselijk vinden, omdat dit gedrag uitlokt om de uitcheck uit te stellen.

Verder zal de berekening dan complexer worden, zodat dit waarschijnlijk niet met reizen op saldo gedaan kan worden. Het heeft namelijk dezelfde soort problemen als met traject vrij. Met dit product worden kosten van de reizen pas achteraf verrekend. De vraag is dan of de NS wel al haar abonnement houders op die manier wil laten reizen, met de extra debiteuren risico's.

Ik ben er helemaal mee eens dat het een veel betere methode zou zijn, maar naar mijn mening is het niet heel makkelijk op een voorspelbare en duidelijke manier in te voeren. Daarom begrijp ik wel waarom de NS voor de inchecktijd heeft gekozen. Dit is voor iedereen heel duidelijk en ook is de prijs bij het uitchecken makkelijk en snel te bepalen (bepaal het aantal tarief eenheden en zoek in een relatief kleine tabel de bijbehorende prijs op).

Ook de wijziging per 1 september is ook wel te verdedigen. Het probleem is namelijk dat bij sommige overstappen rond de spits/dal overgangen een nieuwe rit werd gestart waardoor sommige reizigers onevenredig veel moesten betalen. Als namelijk de lange afstand korting wordt doorbroken kan het zo zijn dat een reis waarvan het laatste stukje in het dal tarief werd gereisd zelf duurder werd dan de reis alleen in het spits tarief. Deze reizigers konden achteraf wel weer de extra kosten terug krijgen, maar dat was toch een onwenselijke situatie.
N.b. Dit zou volgens mij wel relatief op te lossen zijn door bij een automaat een product 'reis afbreken', te kunnen laden. Vergelijk dit b.v. met de samenreiskorting die je bij een automaat kan verwijderen.
Reputatie 7
Badge +3
Het systeem weet alleen waar en wanneer je in- en uitcheckt en niet met welke treinen en via welke route je reist.
Reputatie 7
Badge +3
@kamcon
Mensen zullen dan alleen "reis afbreken" gebruiken na de ochtendspits maar niet bij het begin van de middagspits. Daar trapt NS dus niet in.
Reputatie 4
Badge
Deze oplossing kost de NS natuurlijk geld, maar dat kregen ze voor 1 sept ook niet. Het blijft wel een veel omslachtigere manier dan alleen uit en in checken, dus er zullen waarschijnlijk ook minder reizigers van gebruik maken dan voor 1 sept (en helemaal voor half 2014, toen deze reizigers nog 2 kaartjes konden kopen en direct konden doorreizen).
Reputatie 6
Het systeem weet alleen waar en wanneer je in- en uitcheckt en niet met welke treinen en via welke route je reist.

Ik vind dit nogal kort door de bocht.

Stel: ik check 08:38 in op station Delft en op 09:15 uit op Rotterdam Alexander.

Via bijvoorbeeld de reisplanner is heel eenvoudig na te gaan, dat om op 09:15 uur op Rotterdam Alexander uit te checken, de reis om 08.44 in Delft moet zijn begonnen.

Het lijkt er dus op de techniek en de systemen achter de OV-Chipkaart volkomen achterhaald zijn. Het is namelijk niet voor te stellen dat een goed doordacht en slim systeem niet die analyse kan maken, die zelfs een lagere school leerling kan maken, door iets simpels te raadplegen als een app op een tablet of smartphone.
Reputatie 4
Stel U checkt om 08.38 in en om 10.00 uur uit. Wat dan?
Reputatie 4
Badge
Ik denk toch echt dat je de problemen onderschat om zoiets te maken. Het valt of staat bij hoe je dit verdeeld. Aangezien het ov-chipkaart systeem niet exact weet welke trein je hebt genomen (tussen Amsterdam C en Leiden zijn 2 routes), kun je niet zomaar zeggen dat de kilometers die je na het eerste station dat je na 9:00 hebt gepasseerd met korting worden afgerekend. Zomaar op b.v. tijd verdelen kan ook niet. Als je b.v. eerst de IC direct voor 9:00 hebt genomen en daarna een stuk in een sprinter doorreist, kan het zo zijn dat je in het eerste helft van de tijd wel 2/3 van het aantal kilometers reist.

Aangezien de verdeling gewoon moeilijk is te bepalen, zal er achteraf veel discussie komen met klanten in te trant van "Jullie hebben nu vol tarief berekend, maar bij station X was het al 9:00, dus ik had meer korting moeten hebben". Daar ga je volgens mij niet zo makkelijk uitkomen.

Voor degene die niet overtuigd zijn zou ik zeggen doe een overtuigend voorstel waarbij je rekening houd:
- mensen checken niet direct in voordat hun trein vertrekt. Ze wachten b.v. 20 min omdat ze dan een verbinding zonder overstap hebben en laten daarbij een trein met 1 overstap die al na 5 min vertrekt lopen.
- mensen checken niet direct uit nadat hun trein is aangekomen. Ze gaan b.v. eerst 30 min binnen de poortjes winkelen.
- er zijn vertragingen.
- er zijn verschillende routes mogelijk.
- houd je rekening met lange afstandskorting en kies je altijd de laagste prijs tussen opdelen van de reis in een korting en niet korting deel of 1 reis behouden.
- het moet altijd volkomen duidelijk en voorspelbaar zijn wat er afgerekend gaat worden, zodat er ook geen klachten achteraf komen.
Reputatie 6
Stel U checkt om 08.38 in en om 10.00 uur uit. Wat dan?

Wat dan? Aannemende dat uw genoemde in- en uitchecktijden betrekking hebben op Delft en Rotterdam Alexander, dan is de kans héél groot dat er sprake is van vertraging ( en niet zo'n beetje ook :8 ).
Ik denk toch echt dat je de problemen onderschat om zoiets te maken. Het valt of staat bij hoe je dit verdeeld. Aangezien het ov-chipkaart systeem niet exact weet welke trein je hebt genomen (tussen Amsterdam C en Leiden zijn 2 routes), kun je niet zomaar zeggen dat de kilometers die je na het eerste station dat je na 9:00 hebt gepasseerd met korting worden afgerekend. Zomaar op b.v. tijd verdelen kan ook niet. Als je b.v. eerst de IC direct voor 9:00 hebt genomen en daarna een stuk in een sprinter doorreist, kan het zo zijn dat je in het eerste helft van de tijd wel 2/3 van het aantal kilometers reist.

Aangezien de verdeling gewoon moeilijk is te bepalen, zal er achteraf veel discussie komen met klanten in te trant van "Jullie hebben nu vol tarief berekend, maar bij station X was het al 9:00, dus ik had meer korting moeten hebben". Daar ga je volgens mij niet zo makkelijk uitkomen.

Voor degene die niet overtuigd zijn zou ik zeggen doe een overtuigend voorstel waarbij je rekening houd:
- mensen checken niet direct in voordat hun trein vertrekt. Ze wachten b.v. 20 min omdat ze dan een verbinding zonder overstap hebben en laten daarbij een trein met 1 overstap die al na 5 min vertrekt lopen.
- mensen checken niet direct uit nadat hun trein is aangekomen. Ze gaan b.v. eerst 30 min binnen de poortjes winkelen.
- er zijn vertragingen.
- er zijn verschillende routes mogelijk.
- houd je rekening met lange afstandskorting en kies je altijd de laagste prijs tussen opdelen van de reis in een korting en niet korting deel of 1 reis behouden.
- het moet altijd volkomen duidelijk en voorspelbaar zijn wat er afgerekend gaat worden, zodat er ook geen klachten achteraf komen.

Als het zo moeilijk was had je het OV Chipkaart systeem niet zo in moeten voeren voor de trein.
Dan had je bv de mogelijkheid moeten hebben kortingskaarten op je OV Chipkaart te laden. Je had ook kunnen denken aan gewoon alle kaartjes laden op je OV Chipkaart zonder reizen op saldo.
Reputatie 6

Treinreizen worden niet (meer) per KILOMETER maar per TARIEFEENHEID berekend. Amsterdam Centraal - Leiden Centraal zijn zowel via Schiphol als Haarlem, 29 tariefeenheden. In kilometers is de lijn via Haarlem weliswaar een stuk langer dan via Schiphol, maar door de invoering van de tariefeenheden, maakt het niet uit of via de (in kilometers) kortste route via Schiphol of de (in kilometers) langere route over Haarlem wordt gereisd: de prijs is gelijk.

Het voordeel van de tariefeenheden is, dat er over meerdere routes gereisd kan worden. Amsterdam Centraal - Leiden Centraal is daarvan een goed voorbeeld. Een ander goed voorbeeld van een reis die ik vaak maak is Delft - Rosmalen. Die kan op drie manieren gemaakt worden:
1) Delft - Rotterdam Centraal - Dordrecht - Breda - Tilburg - 's Hertogenbosch - Rosmalen;
2) Delft - Rotterdam Centraal - Breda (Intercity Direct) - Tilburg - 's Hertogenbosch - Rosmalen;
3) Delft - Den Haag Centraal - Utrecht - 's Hertogenbosch - Rosmalen.

Deze zogenaamde toegestane reisroutes zijn op te vragen via de Reisplanner.

Voor het berekenen van korting, maakt het dus niet uit, via welke route en met welke trein gereisd wordt: het aantal af te rekenen tariefeenheden is altijd gelijk.

Ik ga een reis maken. Ik check om 08.35 uur in op Amsterdam Centraal met m'n OV-Chipkaart, met daarop het Voordeelurenabonnement, voor een reisje naar Leiden Centraal, alwaar ik later die dag uit check. Het tijdstip van de check in bepaalt het recht op korting, waaruit de conclusie kan worden getrokken, dat NS er van uit gaat, dat er met de eerst mogelijke mogelijkheid koers wordt gezet naar Leiden. En dat doe ik ook.

De eerst mogelijke trein is de Intercity (via Haarlem) van 08:42, de volgende is de Sprinter (via en met overstap op Schiphol) van 08:43 uur. Na ongeveer een kwartier is het omslagpunt van spits- naar daltarief bereikt en in beide gevallen, zijn er 15 tariefeenheden "verbruikt", die terecht worden afgerekend tegen het spitstarief, de resterende ook, maar waarom? Mijn voordeeluren abonnement geeft toch 40 % korting op reizen na 09:00 uur? Waarom wordt die niet gewoon automatisch berekend?

De data is er (de reisplanner van NS zelf), de techniek waarschijnlijk ook (kwestie van software), maar waarschijnlijk ontbreekt de wil, ondanks dat NS de klant op 1, 2 en 3 heeft gezet...

Het tijdstip van inchecken bepaald het recht op korting. Als men ruim vóór 09:00 incheckt, maar pas na negenen in de trein stapt, heb je gewoon pech. Dat is nu ook al zo.

mensen checken niet direct uit nadat hun trein is aangekomen. Ze gaan b.v. eerst 30 min binnen de poortjes winkelen.
Na het inchecken, wordt er vanuit gegaan, dat men de eerst mogelijke trein neemt. Het tijdstip van uitchecken is daarom niet van belang.

er zijn vertragingen.
Daar is het nodige al voor geregeld

er zijn verschillende routes mogelijk
Daar zijn de tariefeenheden al voor bedacht.

[quote=kamcon] houd je rekening met lange afstandskorting en kies je altijd de laagste prijs tussen opdelen van de reis in een korting en niet korting deel of 1 reis behouden[quote]
Het is één reis, waar een deel van de tariefeenheden tegen vol tarief worden berekend en een ander deel met korting. Eén van de argumenten om de OV-Chipkaart in te voeren was de eenvoudige mogelijkheid van prijsdifferentiatie.

het moet altijd volkomen duidelijk en voorspelbaar zijn wat er afgerekend gaat worden, zodat er ook geen klachten achteraf komen.
De prijs van een reis staat duidelijk bij het reisadvies, dat op te vragen is in de reisplanner.
Reputatie 2
De oplossing is niet zo moeilijk. Gaat tijdens de reis het daltarief in, dan bepaalt het moment van inchecken voor welk gedeelte spitstarief en voor welk gedeelte daltarief wordt berekend. Gaat tijdens de reis het spitstarief in, dan bepaalt het moment van uitchecken voor welk gedeelte spitstarief en voor welk gedeelte daltarief wordt berekend. Als er dan op het station gewinkeld wordt is dat voor eigen risico. Het maakt ook niet uit of je onderweg van vervoerder wisselt.
Reputatie 6
De oplossing is niet zo moeilijk. Gaat tijdens de reis het daltarief in, dan bepaalt het moment van inchecken voor welk gedeelte spitstarief en voor welk gedeelte daltarief wordt berekend. Gaat tijdens de reis het spitstarief in, dan bepaalt het moment van uitchecken voor welk gedeelte spitstarief en voor welk gedeelte daltarief wordt berekend. Als er dan op het station gewinkeld wordt is dat voor eigen risico. Het maakt ook niet uit of je onderweg van vervoerder wisselt.

Ik vraag me ook (al jaren) af, waarom de korting niet gewoon automatisch wordt berekend? Misschien kunnen de hier aanwezige NS medewerkers opheldering geven?
Reputatie 4
Badge
Punt 1)

Treinreizen worden niet (meer) per KILOMETER maar per TARIEFEENHEID berekend. Amsterdam Centraal - Leiden Centraal zijn zowel via Schiphol als Haarlem, 29 tariefeenheden. In kilometers is de lijn via Haarlem weliswaar een stuk langer dan via Schiphol, maar door de invoering van de tariefeenheden, maakt het niet uit of via de (in kilometers) kortste route via Schiphol of de (in kilometers) langere route over Haarlem wordt gereisd: de prijs is gelijk.

Het voordeel van de tariefeenheden is, dat er over meerdere routes gereisd kan worden. Amsterdam Centraal - Leiden Centraal is daarvan een goed voorbeeld. Een ander goed voorbeeld van een reis die ik vaak maak is Delft - Rosmalen. Die kan op drie manieren gemaakt worden:
1) Delft - Rotterdam Centraal - Dordrecht - Breda - Tilburg - 's Hertogenbosch - Rosmalen;
2) Delft - Rotterdam Centraal - Breda (Intercity Direct) - Tilburg - 's Hertogenbosch - Rosmalen;
3) Delft - Den Haag Centraal - Utrecht - 's Hertogenbosch - Rosmalen.

Deze zogenaamde toegestane reisroutes zijn op te vragen via de Reisplanner.

Voor het berekenen van korting, maakt het dus niet uit, via welke route en met welke trein gereisd wordt: het aantal af te rekenen tariefeenheden is altijd gelijk.

Ik ga een reis maken. Ik check om 08.35 uur in op Amsterdam Centraal met m'n OV-Chipkaart, met daarop het Voordeelurenabonnement, voor een reisje naar Leiden Centraal, alwaar ik later die dag uit check. Het tijdstip van de check in bepaalt het recht op korting, waaruit de conclusie kan worden getrokken, dat NS er van uit gaat, dat er met de eerst mogelijke mogelijkheid koers wordt gezet naar Leiden. En dat doe ik ook.

De eerst mogelijke trein is de Intercity (via Haarlem) van 08:42, de volgende is de Sprinter (via en met overstap op Schiphol) van 08:43 uur. Na ongeveer een kwartier is het omslagpunt van spits- naar daltarief bereikt en in beide gevallen, zijn er 15 tariefeenheden "verbruikt", die terecht worden afgerekend tegen het spitstarief, de resterende ook, maar waarom? Mijn voordeeluren abonnement geeft toch 40 % korting op reizen na 09:00 uur? Waarom wordt die niet gewoon automatisch berekend?

De data is er (de reisplanner van NS zelf), de techniek waarschijnlijk ook (kwestie van software), maar waarschijnlijk ontbreekt de wil, ondanks dat NS de klant op 1, 2 en 3 heeft gezet...

De vraag blijft hoe je het berekend. Als je uit gaat dat alles wat je reist tot het eerste station dat je om 9:00 bereikt tegen het spits tarief is en alles daarna tegen het dal tarief, kun je zelfs met een gelijk aantal tariefeenheden verschillende prijzen krijgen.

Een voorbeeld op Leiden-Amsterdam C, zijn de ICs die om 8:57 vertrekken.
IC 1 vertrekt net voor 8:57 uit Leiden en gaat via Schiphol.
IC 2 vertrekt ook om 8:57 en gaat via Heemstede en Haarlem. Deze trein komt 1 minuut later in Amsterdam C dan IC 1.
De reiziger checkt 3 min om 8:54 in.

Als je nu spits/dal zou verdelen geldt:
Voor IC1: Leiden-Schiphol 29 TE 5,80 (spits) + Schiphol-Amsterdam C 19 TE 2,50 (dal), totaal 8,30
Voor IC2: Leiden-Heemstede 25 TE 5,10 (spits) + Heemstede-Amsterdam C 23 TE 2,90 (dal), totaal 8,00

Volgens jou redenering zou je van met IC1 moeten verrekenen, dus 8,30. Maar als de reiziger IC2 heeft genomen (misschien minder druk, komt op een beter perron), krijg je toch een discussie dat deze vindt dat deze reis 8,00 EUR gekost zou moeten hebben.

Punt 2)

Het tijdstip van inchecken bepaald het recht op korting. Als men ruim vóór 09:00 incheckt, maar pas na negenen in de trein stapt, heb je gewoon pech. Dat is nu ook al zo.

Een voorbeeld waar je weer discussie krijgt. Je wilt Amsterdam C - Maastricht reizen met de IC 8:38, je bent echter ruim op tijd en checkt in om 8:20. Uiteindelijk check je uit in Maastricht om 11:06. Dan krijg je dus de prijs van de verbinding van de trein van 8:23 berekend (tot en met Den Bosch in de spits), omdat dit de eerste mogelijkheid is (met 2 overstappen die je niet wilde). Als je dan in werkelijkheid de directe trein van 8:38 hebt genomen (tot en met Utrecht in de spits), krijg je toch discussie over de prijs.

Punt 3)

mensen checken niet direct uit nadat hun trein is aangekomen. Ze gaan b.v. eerst 30 min binnen de poortjes winkelen.
Na het inchecken, wordt er vanuit gegaan, dat men de eerst mogelijke trein neemt. Het tijdstip van uitchecken is daarom niet van belang.

Eens. Dit is vooral om een probleem aan te tonen bij een voorstel om op basis van tijd de verdeling spits/dal te gaan verdelen.

Punt 4)

er zijn vertragingen.
Daar is het nodige al voor geregeld

Wat dan? Als je 29 min vertraging hebt, krijg je geen geld terug. Wat wel kan gebeuren is dat je een groter deel in het dal tarief reist, dan oorspronkelijk in de reisplanner staat. Een reiziger zou kunnen verwachten dat dit deel dan tegen het daltarief is verrekend.

Punt 5)

er zijn verschillende routes mogelijk
Daar zijn de tariefeenheden al voor bedacht.

Zie punt 1, al hebben 6 routes dezelfde aantal tariefeenheden, dan nog hoef je niet bij elke route om 9:00 hetzelfde aantal tariefeenheden afgelegd te hebben.

Punt 6)

houd je rekening met lange afstandskorting en kies je altijd de laagste prijs tussen opdelen van de reis in een korting en niet korting deel of 1 reis behouden
Het is één reis, waar een deel van de tariefeenheden tegen vol tarief worden berekend en een ander deel met korting. Eén van de argumenten om de OV-Chipkaart in te voeren was de eenvoudige mogelijkheid van prijsdifferentiatie.

Nee, je wilt niet altijd dat een deel van je reis tegen spits en een deel tegen korting wordt afgerekend (als een deel voor en na 9:00 is). Als je b.v. eerst van Groningen naar Amsterdam Muiderpoort reist, en daar om 9:00 overstapt naar Amsterdam Amstel wil je niet dat er 1,80 dal tarief voor het laatste stukje daltarief in rekening wordt gebracht.

Punt 7)

het moet altijd volkomen duidelijk en voorspelbaar zijn wat er afgerekend gaat worden, zodat er ook geen klachten achteraf komen.
De prijs van een reis staat duidelijk bij het reisadvies, dat op te vragen is in de reisplanner.

De Punten 1, 2 en 4 geven al aan dat er toch discussie over de prijs kan ontstaan. Dat los je naar mijn mening niet op met een prijs in de reisplanner. Dit is vergelijkbaar met de discussie over prijzen van reizen buiten het afgekochte traject bij een traject vrij abonnement.

Laat het duidelijk zijn dat ik ook niet heel gelukkig ben met het huidige systeem. Het is natuurlijk veel beter als mensen echt in de spits meer moeten betalen en niet dat ze net voor de spits gaan inchecken en dan een lage reis maken. Dat geldt ook omgekeerd dat reizigers geen korting na 9:00 krijgen. Het gaat er mij om dat het met de huidige ov-chipkaart infrastructuur niet zomaar mogelijk is om een verdeling te maken tussen het spit en dal deel van de reis. Zelfs als je een reisplanner eraan koppelt en bijhoudt welke vertragingen er zijn geweest. Misschien kun je met een backoffice berekening een heel eind komen, maar zelfs dan zullen er reizigers zijn die zullen beweren in een met een andere trein te hebben gereisd en in hun ogen een andere korting moeten krijgen.
Het is vrij simpel op te lossen door losse kaartjes met korting weer te introduceren en de gewone tijden weer gaat aanhouden dat je daadwerkelijk reist. M.a.w. vanaf 9 uur heb je recht op korting tot 16.00 en daarvoor en daarna niet.

Als je een reis maakt van 8.30 tot 9.30 kan je of 2 kaartjes kopen of het hele traject zonder korting reizen.

Reageer