beantwoord

Wanneer gaan de Weekend vrij en Dal Vrij abonnementen 65+ naar Flex

• 24 oktober 2020
  • 15 reacties
  • 481 Bekeken

65+ bezitters van een Weekend Vrij en Dal vrij abonnement, waaronder ikzelf wachten met smart op de aankondiging van de NS dat hun abonnement definitief overgaat naar de Flex variant. Omdat ik vrees dat alleen de huidige gebruikers daarvan hun recht op een 65+ korting zullen blijven behouden, heb ik het abonnement aangehouden, maar maak geen gebruik meer van de mogelijkheid om met de trein te reizen. Inmiddels betaal ik meer aan het abonnement dan dat ik reis, en dat is natuurlijk niet echt de bedoeling. De NS moet drie maanden van te voren de migratie aan de klant mededelen, en we zijn inmiddels al eind oktober, en dus kan die migratie niet einde 2020 ingevoerd worden, zoals gepland.

Het moment dat ik namelijk een flex abonnement met 65+ korting heb, kan ik die zolang de beperkingen in het treinreizen opschorten, en dat scheelt maandelijks toch wel een aardig bedrag. Nu voel ik mij de spreekwoordelijke koe die door de NS wordt uitgemolken.

En de vraag is, waar blijft de aankondiging van de migratie.

icon

Beste antwoord door Mark NS 30 oktober 2020, 12:03

Goed nieuws! Ik heb bevestigd gekregen dat Weekend Vrij en Dal Vrij met de seniorenkorting beschikbaar zullen zijn binnen NS Flex zodra de klassieke abonnementen niet meer verkrijgbaar zijn. Dit geldt voor het omzetten van bestaande abonnementen en voor het afsluiten van nieuwe abonnementen. Het zal dus ook mogelijk zijn om voor onbepaalde tijd over te stappen op NS Flex zonder abonnement om kosten te voorkomen en op een later moment weer een abonnement te activeren inclusief de 65plus korting.

Over de migratie van bestaande klassieke abonnementen naar NS Flex zal komende week (op of na 3 november) meer informatie komen als onderdeel van de overstapcampagne. 

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Stijn NS, een moderator met een lange staat van dienst, heeft toegezegd dat het zeker is dat de 65 plus-abonnementen naar Flex gaan, maar kon niet aangeven wanneer.

Ik denk dat het meer de drukte bij ICT is dan dat men u wil uitmelken. Ze kunnen het werk niet voldoende aan. De seniorenabonnementen hebben geen prioriteit.

U kunt met een truc uw Dalvrij, dan wel Weekendvrij, per direct uitschakelen. U gaat dan met uw abonnement over naar Flex zonder abonnement. Dat kost niets en in de toekomst ook niet. Een eventueel betaalde maantdtermijn van uw abonnement wordt naar rato teruggestort. Het scheelt veel geld. Uw abonnement loopt dan niet in de Corona- of wintertjd door. Senioren kunnen momenteel beter thuisblijven. 

U kunt niet opschorten in normale zin, maar wat ik u voorstel kan wel. Ik heb het met mijn Dalvrij ook gedaan. Het komt neer op opschorten, zij het dat u uw Flex zonder abonnement op een gegeven moment weer terug moet zetten naar Dalvrij voor senioren. Of in uw termen: u wordt niet meer uitgemolken.;-)

Het lijkt natuurlijk nergens naar dat deze abonnementen niet zijn omgezet naar Flex en het geeft grote onzekerheid bij ouderen. Temeer omdat de keuzedagen ook al de facto zijn afgeschaft voor nieuwe abonnementen na 1-1-2021.

NS moet er meer werk van maken deze onzekerheid weg te nemen,

Stijn NS behoort niet tot het management van de NS die het beleid maken, dus zijn belofte kan als het de heren niet uitkomt gewoon aan de laars worden gelapt. Beloften van de directie van bedrijven is niet meer waard dan de wat ik als klant daarvan merk. Ik vertrouw de NS gewoon niet, en dat raad ik ook anderen in dezelfde positie aan te doen.

De truc die u aanbeveelt, die snap ik, met één voorbehoud. Als ik vandaag mijn 65+ korting abonnement op saldo naar een Flex abonnement zonder abonnement overzet, dan betaal ik maandelijks geen abonnement, maar als de migratie voor de 65+ abonnementen ingezet word,en het zou blijken dat alleen de huidige bezitters van de 65+ abonnementen mee migreren, dan ben ik de sigaar. 

Het is daarom absoluut nodig, dat mijn 65+  abonnement in een Flex abonnement is omgezet voordat ik deze kan opschorten. Dus waar blijft de informatie over het uitblijven van die migratie.

Reputatie 7
Badge +4

Daar was ik ook bang voor, dus ik heb ook maar snel een abonnement genomen dat na drie maanden inging. En ik loop hier inmiddels toch echt  een tijdje mee. @Stijn NS  behoort niet tot het management, maar kan dit soort toezeggingen ook niet zomaar doen. Hij is zeer degelijk en betrouwbaar. Het is beslist niet iemand die maar wat klanttevredenstellende opmerkingen roept

Ik ben het met u eens dat  NS deze onzekerheid voor eens en voor altijd weg moet nemen:

• De seniorenabonnementen worden niet opgheven en gaan over naar Flex.
  • De seniorenabonnementen kunnen voor dezelfde prijs of prijs met de normale prijsverhoging  worden besteld, ook na 2021
  • Het is niet nodig een klassiek seniorenabonnement te hebben of te houden, om voor een Flexabonnement voor senioren in aanmerking te komen.

Kan NS dit duidelijk en nadrukkelijk bevestigen? De onzekerheid hierover is geen flauwekul!

Het was oorspronkelijk de bedoeling om begin oktober hier meer informatie over te versturen, maar dat is vanwege Corona niet gelukt. Verdere informatie over de migratie naar NS Flex zal begin november verzonden worden is nu de planning. Bij het omzetten van bestaande seniorenabonnementen, zal de korting blijven bestaan. Dit staat ook aangegeven in de brieven met de vooraankondiging die eind 2019 zijn verzonden. Of de seniorenabonnementen straks nog nieuw te bestellen zijn, is mij niet helemaal duidelijk. Daar heb ik navraag over gedaan en daar kom ik op terug.

Reputatie 7
Badge +4

Of de seniorenabonnementen straks nog nieuw te bestellen zijn, is mij niet helemaal duidelijk. Daar heb ik navraag over gedaan en daar kom ik op terug.

@Mark NS Dank voor je antwoord. Geef je wel aan wanneer ik nog snel een Dalvrij voor senioren kan bestellen voor het geval dat de deur dus toch dichtgaat?

De senioren die het aangaat willen hier toch wel graag snel duidelijkheid over en het is al eens eerder toegezegd maar bleef daarna in het vage hangen, net als nu.

Dat voortzetting van de seniorenabonnementen mogelijk niet kan, is in strijd met wat 
@Stijn NS heeft toegezegd.

Wat staat in die verdere informatie? Ik vind het zolangzamerhand erg onbevredigend. Communicatie hoort eenduidig en duidelijk te zijn, zeker naar senioren.

Zeker! Ik hoop hier in ieder geval woensdag met een concreet antwoord op terug te kunnen komen.

De verdere informatie staat nu nog nergens, maar dat zal  begin november dan komen. Dan start de NS Flex overstapcampagne en daar zou ook de langverwachte eenduidige informatie en duidelijkheid uit moeten voortvloeien. 

Reputatie 7
Badge +4

Het gaat dan dus over overstappen. Hoewel het bestellen van een klassiek abonnement nu al lastig wordt gemaakt, is het zeker dat dat wel kan tot 31 december, ook voor de seniorenabonnementen? In dat geval kan de overstap naar Flex altijd en blijft het ook mogelijk een seniorenabonnement te kopen en te houden, desnoods klassiek.

Als het kan: graag een duidelijk en eenduidig antwoord, het zou veel senioren geruststellen.

Badge +3

Als de ingangsdatum van een (klassiek) abonnement tot 3 maanden in de toekomst gekozen kan worden dan lijkt het me geen probleem om dat per 31 december te doen, met als ingangsdatum eind maart (of wanneer je verwacht weer veel te gaan reizen). Desnoods kan je het na ingangsdatum meteen weer omzetten naar Flex, mocht het allemaal veel langer duren voordat je weer gaat reizen.

Zeker omdat wijzigingen hierin 3 maanden van tevoren gecommuniceerd zullen worden. Veranderingen zoals eerder aangekondigd ‘in de loop van 2020’ zijn natuurlijk al lang niet meer houdbaar.

Reputatie 7
Badge +4

@Mark NS zit er achteraan en ik ga er maar vanuit dat er snel duidelijkheid komt en NS zijn fatsoen zal houden. Het had gewoon eerder duidelijk moeten zijn, al moet het met de bestaande regelingen goedkomen. Nu het verplichte Flex er aan komt is de overgangsperiode wel zo ongeveer aangebroken. December is een feestmaand dus het zal in november wel aangepakt moeten gaan worden.

Goed nieuws! Ik heb bevestigd gekregen dat Weekend Vrij en Dal Vrij met de seniorenkorting beschikbaar zullen zijn binnen NS Flex zodra de klassieke abonnementen niet meer verkrijgbaar zijn. Dit geldt voor het omzetten van bestaande abonnementen en voor het afsluiten van nieuwe abonnementen. Het zal dus ook mogelijk zijn om voor onbepaalde tijd over te stappen op NS Flex zonder abonnement om kosten te voorkomen en op een later moment weer een abonnement te activeren inclusief de 65plus korting.

Over de migratie van bestaande klassieke abonnementen naar NS Flex zal komende week (op of na 3 november) meer informatie komen als onderdeel van de overstapcampagne. 

Reputatie 7
Badge +4

Geweldig nieuws, Mark! De stress begon onder ouderen op te lopen en die is hiermee weg. Dank voor je inspanning, met een knipoog naar Stijn.

Reputatie 7
Badge +3

Goed nieuws! Blijft jammer dat er abonnementhouders zijn die een half jaar doorbetaald hebben voor abonnementen die zij niet gebruikten omdat er tot op heden geen duidelijkheid gegeven kon worden.

Nu nog duidelijkheid over de datum tot wanneer nieuwe Keuzedagenabonnementen besteld kunnen worden.

Een specifieke datum voor het niet meer verkrijgbaar zijn van nieuwe Keuzedagen heb ik nog niet, maar in tegenstelling tot eerdere berichtgeving, kan ik wel zeggen dat Keuzedagen in 2021 nog nieuw te bestellen zullen zijn. Dit komt doordat de ontwikkeling van de Flexdagen langer gaat duren en zo lang we die nog niet als alternatief kunnen aanbieden binnen NS Flex, zal het mogelijk blijven de huidige Keuzedagen te bestellen.

Reputatie 7
Badge +4

Ook na januari als het alternatief er niet is en ook voor mensen die dan nog zestig worden?

De Flexdagen vormen een alternatief van niks voor de keuzedagen, en verdienen die naam niet. Flexdagen in de huidig voorgestelde vorm zijn flutdagen voor senioren

Hou gewoon het klassieke Dalvoordeelurenabonnement met keuzedagen in stand en behoud de mogelijkheid voor iedereen die zestig wordt om ze te kunnen bestellen. Dan zijn we ook van het probleem van de Flexdagen af. Je hoeft niks te veranderen en de Flexdagen kunnen in de ijskast omdat ze niet nodig zijn. De maatregel om het niet mee beschikbaar te stellen voor de nieuwe zestigplussers kan best achterwege gelaten worden. Gewoon alles zo laten als het nu is. Simpel en sociaal. 

Reputatie 5
Badge

Van wat ik er van begreep zijn die flexdagen net als in BE het veel gemakkelijker meteen te koop zijnde seniorenretour, maar dan dubbel aan de prijs en met avondspitsbeperking. Een eurootje of zo goejekoper als Kruidvat&co.

de verzuchting van hr Bommel, die anders altijd zo goed het NS-standpunt weet over te brengen: het was toch vanaf begin af aan duidelijk dat het zoals zo vaak in het echte leven om de inkomsten gaat, alles baserend op de pre-corona tijd. Wel een beetje naief om dan nu te verwachten dat NS dat opeens overboord zou zetten. NS heeft altijd jaaaaaaren nodig om een grotere verandering door te zetten. ZO is dan recent -na zo’n 10 jaar chipkaart-de toegang in den Haag CS en HS bepoort. Daar zal ook vast wel verhoging van de ingangsleeftijd-ala AOW/pensioen, bijhoren. Dat zie je in DE ook bij allerlei Verbünde met hun senioren./alters-etc. ABO's. En ook in OOstenrijk.

Reageer