beantwoord

Wanneer gaat een nieuw studenten OV in?

• 13 augustus 2014
  • 21 reacties
  • 49896 Bekeken

Beste NS,

Als een aankomend student heb ik net als vele anderen een studenten (weekend) OV aangevraagd.
Echter vroeg ik me af wanneer ik daarmee gratis kan reizen. Ik las ergens dat je OV pas in gaat als je studiefinanciering begint (1 september), maar mag/kan ik dan wel met 40% reizen in de weekenden van de maand augustus?

Met vriendelijke groet,

Julius
icon

Beste antwoord door Sivan NS 8 september 2017, 09:30

Even een recente update, aangezien dit onderwerp nog steeds speelt:

De eerste stap is DUO informeren. Heb je het studentenreisproduct op tijd aangevraagd, dan kun je het ophalen bij een automaat vanaf de 15e van de maand voordat je recht op het studentenreisproduct ingaat. In Mijn DUO achterhaal je wanneer dat is. Je kunt er vervolgens mee reizen vanaf het moment dat je recht op het studentenreisproduct ingaat.

Een overzicht met ophaalautomaten bij jou in de buurt vind je hier.

Een handige website is inderdaad http://www.studentenreisproduct.nl.
Bekijk origineel

21 reacties

Het Studentenreisproduct is een product van DUO en niet van NS. Met vragen erover moet je bij DUO zijn.

Als je Studentenreisproduct niet actief is, kun je niet met korting reizen.
Voor vragen over het studentenreisrecht moet je eigenlijk bij DUO zijn en niet bij NS. Tot het ingaan van je studentenreisrecht heb je ook geen recht op korting. Een handige website om de geldigheid van je studentenreisrecht (korting/gratis/voltarief) op te zoeken als het eenmaal is ingegaan is: http://www.studentenreisproduct.nl
Oke, hartstikke bedankt beiden! Ik ga dan DUO wel even stalken 😛.
Als ik antwoord heb gekregen, zal ik dat hier in deze post plaatsen, aangezien ik denk dat dit veel mensen aangaat.

Met vriendelijke groet,

Julius
Badge +3
Het antwoord is al gegeven:

Tot het ingaan van je studentenreisrecht heb je ook geen recht op korting.
Het antwoord is al gegeven:

Tot het ingaan van je studentenreisrecht heb je ook geen recht op korting.

Nou niet helemaal. Dit zegt het DUO:

Nieuwe student? Vanaf de 15e van de maand voordat jouw stufi ingaat, staat je product op de ophaalautomaten. Check, http://ow.ly/vKJqG

In mijn geval (en van vele anderen) dus 15 augustus.
Net daaronder staat: "Je kunt er vervolgens mee reizen vanaf het moment dat je studiefinanciering ingaat."
---
Het reisrecht gaat niet in op de 15e, je kunt het vanaf de 15e uit de automaat halen. Dat is niet de ingangsdatum van het reisproduct.
Het reisrecht gaat niet in op de 15e, je kunt het vanaf de 15e uit de automaat halen. Dat is niet de ingangsdatum van het reisproduct.

Je hebt helemaal gelijk.
Opnieuw bedankt!
Succes met je studie!
Pe_pe heeft het juiste antwoord gegeven. Je hebt pas recht op korting wanneer je studentenreisproduct is ingegaan. Veel succes gewenst met je studie inderdaad! 🙂
Ik heb het studentenreisproduct opgehaald op de 15e van augustus. Ik moet alleen al eerder reizen dan 1 september. Dus dat wordt reizen op saldo. Is het dan ook nodig om reizen op saldo te activeren? Want het product zelf geeft al aan dat ik tweede klasse reis.
Het studentenreisproduct op de kaart heeft geen enkel effect tot de ingangsdatum. Als je tot die tijd op saldo wilt reizen bij NS, zul je de kaart daarvoor moeten 'activeren'. Het hoeft dan niet nogmaals als het studentenreisproduct afloopt.
Ik neem inderdaad aan dat reizen op saldo al op je kaart geactiveerd is. Maar als je toch saldo moet opladen bij de automaat, kun je dat het beste gelijktijdig even checken. Als reizen op saldo niet is geactiveerd, en je laadt bij een NS-automaat op, dan zal daar in de dialoogvensters rondom het opladen (waarschijnlijk) naar gevraagd worden.
Even een recente update, aangezien dit onderwerp nog steeds speelt:

De eerste stap is DUO informeren. Heb je het studentenreisproduct op tijd aangevraagd, dan kun je het ophalen bij een automaat vanaf de 15e van de maand voordat je recht op het studentenreisproduct ingaat. In Mijn DUO achterhaal je wanneer dat is. Je kunt er vervolgens mee reizen vanaf het moment dat je recht op het studentenreisproduct ingaat.

Een overzicht met ophaalautomaten bij jou in de buurt vind je hier.

Een handige website is inderdaad http://www.studentenreisproduct.nl.
Ik vind het nog steeds allemaal hartstikke vaag omdat ik mijn reisproduct heb opgehaald bij een automaat en ik heb dit alles voor de 15e van de maand gedaan en nu is nog steeds het gratis reizen niet geactiveerd.
Reputatie 7
Heb jij al informatie opgevraagd via (Mijn)DUO Thomas? Wellicht gaat jouw abonnement een maand later in, of staat hij op 'weekend' i.p.v. 'week'?
Reputatie 5
Nog een aanvulling ; ik begreep van m'n dochter dat als je Studenten OV pas op 1 september ingaat (ingegaan is) en je hebt eerder moeten reizen ivm studie, je de gemaakte kosten kunt declareren bij DUO.
Zal nog even vragen naar details.

PS: kan alleen dit vinden :
https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/vergoeding-extra-reiskosten.jsp
Als je dit inderdaad zou willen checken, Goner, zou dat heel fijn zijn. Dank je wel hiervoor!
Heb jij al informatie opgevraagd via (Mijn)DUO Thomas? Wellicht gaat jouw abonnement een maand later in, of staat hij op 'weekend' i.p.v. 'week'?
Hij zegt inderdaad dat hij pas 1oktober in gaat ik snap alleen niet waarom want ik had hem voor de 15e aangevraagd en de bestelling opgehaald en mijn verzoek was ook geaccepteerd.
Thomas, het gaat vaak niet om de datum van aanvragen, maar om de datum van ingaan. Die datum staat in je Mijn DUO en soms ook in een brief die wordt verstuurd. Dit zou ik even controleren.

Zo kun je ook bij NS op 15 augustus een abonnement bestellen dat op 1 september ingaat. Dan kun je ruim voor 1 september het abonnement al ophalen, maar pas vanaf 1 september zal het geldig zijn.

Reageer