beantwoord

Wanneer komen er meer flexibiliteit in het abbonement van Traject vrij ?

Er is nu een gat in de abbonementen van de NS voor reizigers die 3 dagen per week reizen op een vast traject. Op mijn gedeelte kost het me nu ruim 3000 euro per jaar aan kosten aan de NS. Mijn werkgever heeft dit het eerste jaar dat ik dit deed allemaal ( of vrijwel allemaal ) vergoed. Na een jaar is hij hier mee gestopt en vergoed nu nog zon 700 euro per jaar. Je snapt al dat dit geen houdbare situatie is. Ik heb nu alleen nog een mogelijkheid om zover de werkgever eraan mee kan/wil werken mijn werktijden zo aan te passen dat ik buiten de spits tijden kan reizen om zo met dalvrij een flinke besparing door te kunnen voeren op mijn reiskosten ( 12x102 euro per maand ). Dit moet toch anders vind ik en goedkoper eigenlijk. Ik kan nu ook niet meer flexibel zijn naar mijn werkgever gezien de tijdrestrictie die er op de daluren zit.
icon

Beste antwoord door Isolator 1 maart 2018, 21:53

Als je 3 dagen per week gaat reizen zit ik meer aan een Altijd Voordeel te denken. Zou dat een optie kunnen zijn voor je? Met 4 of meer dagen per week is een Traject Vrij het voordeligst.
Bekijk origineel

27 reacties

Als je 3 dagen per week gaat reizen zit ik meer aan een Altijd Voordeel te denken. Zou dat een optie kunnen zijn voor je? Met 4 of meer dagen per week is een Traject Vrij het voordeligst.
Reputatie 4
Traject Vrij is inderdaad zo belachelijk duur dat het alleen loont als je vrijwel dagelijks uitsluitend in de spits hetzelfde traject aflegt. In andere gevallen wordt Altijd Voordeel al snel aantrekkelijker, met als bijkomend voordeel dat je niet dubbel (of zelfs tripel) opstaptarief betaalt bij het verder reizen buiten het afgekochte traject.
Het ligt er aan hoe ver de afstand is. Voor € 250,00 per maand is dit idd heel erg duur. Maar ik denk dat hij zijn traject vrij dan beter kan opzeggen als hij het niet meer kan betalen. Met de auto zou tegenwoordig ook geen snars uitmaken en ook het ergste is dat je vaak dan in de file staat. Het enigste manier is de NS eventueel heel lief aan kijken en misschien willen ze het nog uit een coulance doen. Maar ik denk formeel gezien dat het minder kansen biedt. Als je naar Amsterdam zou gaan denk ik wel dat je de gulden middenweg moet gaan nemen. En misschien gezien de hoge kosten dat je beter minder ver kan gaan reizen of te gaan verhuizen wat dichterbij is.

Ik heb zon abbonement gehad maar dit is zelfs dan nog erg prijzig ( je krijgt maar 20% korting in de spits ).

Ik heb nu volopig tijdelijk een proef met mijn werkgever lopen en hopelijk zet hij het om naar een definitief rooster zodat ik alvast een groot deel bespaar op de reiskosten. Maar het blijft gewoon dat de abbonementen gewoon niet genoeg aansluiten bij de behoefte van reizigers van de NS.
Het ligt er aan hoe ver de afstand is. Voor € 250,00 per maand is dit idd heel erg duur. Maar ik denk dat hij zijn traject vrij dan beter kan opzeggen als hij het niet meer kan betalen. Met de auto zou tegenwoordig ook geen snars uitmaken en ook het ergste is dat je vaak dan in de file staat. Het enigste manier is de NS eventueel heel lief aan kijken en misschien willen ze het nog uit een coulance doen. Maar ik denk formeel gezien dat het minder kansen biedt. Als je naar Amsterdam zou gaan denk ik wel dat je de gulden middenweg moet gaan nemen. En misschien gezien de hoge kosten dat je beter minder ver kan gaan reizen of te gaan verhuizen wat dichterbij is.

Voor meer achtergrond info : Ik woon in Apeldoorn en werk in Amsterdam. Dan is de auto gewoon echt geen optie. En mijn werk zit ook nog eens midden in het centrum zon 35 minuten lopen vanaf Amsterdam centraal.
Reputatie 7
Badge +3
Bij 3 dagen per week is Traject-Vrij inderdaad net lonend, maar in niet alle gevallen is Altijd Voordeel dan de beste optie, hangt af van hoe ver je reist. Een collega die 3 dagen per week reist, reist gewoon op saldo omdat het voor haar niet lonend is.
Afgelopen najaar was er eeen test om in de randen van de ochtendspits met Altijd Voordeel met 40% korting te reizen, als dat standaard zou worden dan helpt dat al om met dit abonnement uit te komen.

Overigens kun je misschien wel het deel van je werkelijke reiskosten wat je werkgever niet vergoed aftrekken van de belasting. Of misschien doe je dat al.

Daarnaast vind ik wel dat je werkgever karig is met het vergoeden van de reiskosten. Veel werkgevers vergoeden of de werkelijke kosten of wat men maximaal belastingvrij mag vergoeden (dit doet mijn werkgever). Dit laatste is 19 cent per km x 214 werkdagen per jaar.

In mijn geval betekent deze berekening dat ik iedere maand zo'n 60 euro overhoud van mijn reiskosten vergoeding omdat ik nog een paar km op de fiets afleg (van station naar werklocatie), zou ik dit ook met het OV doen (bus) dan speel ik wel ongeveer quitte. Ik werk dan wel 5 dagen per week.
Reputatie 6
Badge +1
Ik zou ook gaan voor Altijd Voordeel, dan betaalt u niets op vrije dagen, en wellicht kunt u af en toe wat eerder naar huis (voor 16:05u inchecken).
Badge +3
Met Altijd Voordeel betaal je nooit 'niets', want je reist altijd gewoon op saldo met korting.
Reputatie 6
Badge +1
Ik bedoel natuurlijk dat je vaste kosten laag zijn, en je geen ritten hoeft te betalen als je niet reist. Bij Traject Vrij ben je meer kwijt als je 3 dagen per week werkt.
Welkom op het Serviceforum, timbosie1986.

Ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt dat het gebruik van Traject Vrij pas voordelig is als je minimaal 4 dagen per week een vast traject reist. Aan de prijs en de opzet van dit abonnement zal voorlopig helaas niks veranderd worden. Zoals de anderen al opperen zou Altijd Voordeel misschien een uitkomst zijn. Nou heb ik het traject Apeldoon - Amsterdam Centraal even bekeken wat betreft de kosten. In een situatie dat je zowel in de ochtend als in de middag in de spits reist zou je op dit traject, 2e klas, retour € 25,20 betalen. Dit bedrag is inclusief 20% korting op basis van het Altijd Voordeel. Op maandbasis zijn de kosten dan € 25,20 x 3 dagen per week = € 75,60 x 4 weken = € 302,40 + de kosten van het abonnement zelf (€ 22 per maand) = € 324,40 per maand. Een Traject Vrij of Altijd Vrij is € 333 per maand (jaarabonnement). Het Altijd Voordeel levert wel enigzins voordeel op, maar niet erg veel 😞 Wel fijn dat je werkgever toch een beetje met je meedenkt en je werktijden aanpast zodat je buiten de spits kan reizen al kan ik me goed voorstellen dat de flexibiliteit op die manier natuurlijk minder is geworden. Je feedback zal ik intern doorzetten want je bent uiteraard niet de enige die geen voordeel haalt uit Traject Vrij maar eigenlijk ook niet uit Altijd Voordeel.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, als je in Apeldoorn woont en in Amsterdam werkt zal het altijd duur blijven als je in de spits reist.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Veel werkgevers vergoeden uitsluitend de kosten tot maximaal 30-35 kilometer. Woon je verder weg en wil je niet binnen een jaar verhuizen dan is de rest van de kosten voor eigen rekening.
Reputatie 7
Badge +3
Ook met een afstand van max 30-35 km kom je met die berekening op heel wat meer dan €700 per jaar uit. Voor €700 heb je bij NS net het goedkoopste traject.
Zelf woon ik 26.5 km van mijn werk en krijg per maand €179,58, dus per jaar dus zo'n €2150.
@Momo
Veel werkgevers vergoeden uitsluitend de kosten tot maximaal 30-35 kilometer. Woon je verder weg en wil je niet binnen een jaar verhuizen dan is de rest van de kosten voor eigen rekening.

Het is tegenwoordig een illusie om te denken dat jij binnen een jaar huisvesting kan regelen tenzij je meer dan 4000 bruto per maand verdient en een huis van 3,5 ton of meer KAN kopen ( moet je wel een vast dienst verband hebben ).
Welkom op het Serviceforum, timbosie1986.

Ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt dat het gebruik van Traject Vrij pas voordelig is als je minimaal 4 dagen per week een vast traject reist. Aan de prijs en de opzet van dit abonnement zal voorlopig helaas niks veranderd worden. Zoals de anderen al opperen zou Altijd Voordeel misschien een uitkomst zijn. Nou heb ik het traject Apeldoon - Amsterdam Centraal even bekeken wat betreft de kosten. In een situatie dat je zowel in de ochtend als in de middag in de spits reist zou je op dit traject, 2e klas, retour € 25,20 betalen. Dit bedrag is inclusief 20% korting op basis van het Altijd Voordeel. Op maandbasis zijn de kosten dan € 25,20 x 3 dagen per week = € 75,60 x 4 weken = € 302,40 + de kosten van het abonnement zelf (€ 22 per maand) = € 324,40 per maand. Een Traject Vrij of Altijd Vrij is € 333 per maand (jaarabonnement). Het Altijd Voordeel levert wel enigzins voordeel op, maar niet erg veel 😞 Wel fijn dat je werkgever toch een beetje met je meedenkt en je werktijden aanpast zodat je buiten de spits kan reizen al kan ik me goed voorstellen dat de flexibiliteit op die manier natuurlijk minder is geworden. Je feedback zal ik intern doorzetten want je bent uiteraard niet de enige die geen voordeel haalt uit Traject Vrij maar eigenlijk ook niet uit Altijd Voordeel.

Dankje voor het intern doorsturen naar de juiste mensen binnen de NS. Dit is gewoon een gat in jullie abbonementen portofolio. Als hier wat mee gedaan wordt kan dat ook een leuke duit in jullie kassa worden omdat het dan voor veel mensen ineens aantrekkelijker wordt om de trein te paken IPV met de auto te gaan.
Ik zit mij achteraf mij af te vragen of je dan niet beter een NS Business kaart kan nemen? Dan zul je voor € 314,00 per maand een Trein Vrij kunnen gaan nemen. Maar dat zul je dan ook beter met je baas over leggen. Mits jou bedrijf bij KvK staat geregistreerd kan dat dan volgens mij. Dan zou het meer zakelijk en effectiever kunnen zijn. surf naar https://www.ns.nl/businesscardaanvragen/#/
Ik zit mij achteraf mij af te vragen of je dan niet beter een NS Business kaart kan nemen? Dan zul je voor € 314,00 per maand een Trein Vrij kunnen gaan nemen. Maar dat zul je dan ook beter met je baas over leggen. Mits jou bedrijf bij KvK staat geregistreerd kan dat dan volgens mij. Dan zou het meer zakelijk en effectiever kunnen zijn. surf naar https://www.ns.nl/businesscardaanvragen/#/

Mijn werkgever heeft geen KVK nummer wel een BTW nummer.
Reputatie 7
Badge +3
@momo
Je moet natuurlijk wel 3/5 rekenen bij drie dagen per week. Er verder is het meestal op basis van trein 2e klas en niet op basis van 19ct/km. Met jouw km-berekening wordt een modale werknemer die bijv. 80 km van zijn werk woont voor zijn baas onbetaalbaar.
Reputatie 7
Badge +3
@Isolator
Bij de meeste bedrijven valt niks te overleggen, die hebben gewone een vaste regeling.
Reputatie 7
Badge +3
@timbosie1986
Een huis kopen is niet verplicht. En je kunt ook eens kijken in plaatsen als Zaanstad of Purmerend. Of een baan dichter bij huis zoeken natuurlijk. Je moet verder bedenken dat reiskosten woon-werkverkeer wettelijk gezien voor rekening van de werknemer zijn en werkgevers niet verplicht zijn daar uberhaupt een vergoeding voor te geven. Het deel dat niet vergoed wordt is wel aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

Ook met een flexibeler abonnement zou het niet veel goedkoper worden. NS zal ook dan in de spitsuren op zijn hoogst 15-20% korting geven ten opzichte van een enkele reis vol tarief. Dat is in lijn met Altijd Voordeel.

NS gaat je uiteraard niet voor €700 per jaar drie keer per week in de spits van Apeldoorn naar Amsterdam brengen, Dat is namelijk €60 per maand of €5 heen- en terug per keer.
Badge +3
@Isolator
Bij de meeste bedrijven valt niks te overleggen, die hebben gewone een vaste regeling.

Vaak wel ja. Al mijn vorige werkgevers (voor zover ik geen auto van de zaak had) vergoedden standaard (dus zonder declareren) óf de kosten voor een deur-tot-deur reis met ov óf 19 ct/km voor een (eigen)auto.

Of daar een maximum aantal km aan reisafstand aan verbonden was weet ik niet. Overigens kent de taxibranche cao helemaal geen woon-werkvergoeding, maar ja mijn kantoor op 4 wielen staat voor de deur, en zo niet dan komt een collega me maar ophalen 😃
Ik bedoel natuurlijk dat je vaste kosten laag zijn, en je geen ritten hoeft te betalen als je niet reist. Bij Traject Vrij ben je meer kwijt als je 3 dagen per week werkt. Mee eens. Daar kwam ik ook een beetje laat achter. Als je een keer ziek bent zeker met dit koude weer en je zou een Traject Vrij moeten hebben is dit een financieel probleem omdat je bijvoorbeeld wegens ziekte niet weg kunt. Het Altijd Voordeel abo is beter dan een Traject Vrij. Want anders zit je toch met de onnodige dure kosten dan dat je Altijd Voordeel zou nemen. Ik ga in maart op proef voor een maand met Altijd Voordeel reizen en dan moet het ook blijken of ik dit eruit haal. Gelukkig is dit een maandabonnement. Als je zal moeten reizen dan maak je de kosten. Maar ik denk ook zoals afgelopen donderdag dat je door de defecte bovenleiding helemaal niet weg had gekund tussen Apeldoorn en Amersfoort. Of je moet echt om gaan reizen. Maar als dit dan overmacht is dan denk ik ook dat het onverantwoord is om een Altijd Vrij of Traject Vrij te gaan nemen. Ik vind daarom het Altijd Voordeel meest flexibeler abonnement. Alleen het kan ook nadelen zijn met andere treinvervoerders wanneer ik bijvoorbeeld met Arriva naar Zutphen ga reizen voor spits/daltarief.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin,
met de 3 dagen per week had ik even geen rekening gehouden, dan wordt het bedrag inderdaad al minder. Maar dan nog vind ik een vergoeding van maar €700 per jaar weinig.
Ik zou dan inderdaad maar kijken of er nog wat af te trekken valt van de inkomstenbelasting om het financiele leed nog enigszins te beperken.

Wat betreft het niet vergoeden van de rest van de kosten als je verder dan 30-35 km woont en je niet wilt verhuizen, mocht mijn werkgever zich dit ooit in het hoofd halen dan krijgen ze toch een flink probleem met de OR aangezien het bedrijf zelf ruim 3 jaar geleden is verhuisd naar een plaats zo'n 25 km verderop. Veel werknemers woonden eerst in een straal van zo'n 10-15 km, dat is voor velen van ons nu 25 - 40 km.
@Momo de reiskosten die je van de belastingdienst kunt aftrekken zie deze link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/openbaar_vervoer/tabel_reisaftrek_openbaar_vervoer
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Je schijnt te vergeten dat reiskosten woonwerkverkeer wettelijk voor rekening van de werknemer zijn. De werkgever is wettelijk niet verplicht ook maar enige vergoeding te betalen terwijl jij net doet alsof hij dat wel verplicht zou zijn.

Reageer