beantwoord

Wannneer komt Dalvrij-factuur bij afketsen automatische incasso?

• 5 februari 2018
  • 11 reacties
  • 215 Bekeken

Hallo NS,

Afgelopen maand is de automatische incasso van mijn Dalvrij-abonnement afgeketst. De incassodatum is volgens de bevestigingsmail van de bestelling van het abonnement 'rond de 12e van de maand'. Ik heb echter pas op 24 januari een betalingsverzoek binnengekregen (en ruim binnen de gestelde tijd betaald). Worden die betalingsverzoeken altijd rond het einde van de maand verstuurd of heeft de incasso gewoon zeer laat plaatsgevonden deze maand?

Dit is op zich handige informatie om achter de hand te hebben, ik kan het abonnement goed gebruiken maar maak onregelmatige uren bij verschillende werkgevers, waardoor ik niet zeker weet dat ik elke maand rond de 12e genoeg saldo op mijn rekening heb. De kosten van het abonnement maken toch het verschil tussen 20 of 120 euro aan besteedbaar inkomen zo midden in de maand. Ik word echter wel elke 26e van de maand uitbetaald door één van mijn werkgevers. Dat is gegarandeerd genoeg om de abonnementskosten te voldoen. Als het betalingsverzoek standaard pas aan het eind van de maand wordt verzonden geeft me dat weer een stukje rust rondom mijn financiën (en een stukje zekerheid wat betreft mijn reizen!)
icon

Beste antwoord door Thom 5 februari 2018, 19:24

Doorgaans binnen twee weken.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De vraag is waarom het is afgeketst. Uit het feit dat u een herinnering kreeg, was het mogelijk, en zelfs waarschijnlijk, de twaalfde niet te incasseren. De bedragen worden doorgaans rond de tijd die NS aangeeft ook daadwerkelijk afgeschreven. Het kan ook rust geven in uw financiën te reserveren voor de twaalfde 😉 U heeft nu de herinnering betaald.
Hoi Thom, dat is het hele punt: ik wordt onregelmatig (op basis van opdrachten) betaald, en hoewel ik rondkom zijn de incassodata van de NS tot nu toe niet erg betrouwbaar gebleken (zit soms een week verschil tussen). Waarom de incasso is afgeketst is niet relevant, de vraag blijft of de betalingsherinneringen standaard aan het einde van de maand worden verstuurd.
Reputatie 7
Badge +4
Doorgaans binnen twee weken.
Dat is al wat duidelijker! Dat betekent in mijn geval dus vrijwel gegarandeerd aan het einde van de maand. De onregelmatige incassodata maken dat ik leuk het bedrag kan vastzetten voor de 12e, maar als het de 9e of 10e wordt afgeschreven dan heb ik er alsnog niks aan. Die twee dagen kunnen, vooral op dat moment van de maand, zomaar het verschil maken tussen 20 en 200 euro op m'n rekening.
Reputatie 7
Badge +4
Het kan eens een keer gebeuren dat er een betaalherinnering moet worden verzonden, maar elke maand bewust NS die kosten te laten maken, lijkt me niet comme il faut.
Volgens mij heb je mijn eerste bericht niet goed gelezen. Je gaat er nu meteen van uit dat ik standaard de incasso af wil laten ketsen. Jammer dat je gelijk van een vorm van kwade wil uitgaat. Waar het mij vooral om gaat is MOCHT de incasso afketsen, ik vervolgens wél zeker weet dat ik de herinnering kan betalen om zo verdere incassokosten en eventuele stornering/annulering van m'n abonnement (die ik hard nodig heb om geld te verdienen!) af te wenden.

Als ik zéker weet dat de incasso op de 12e plaatsvindt, en niet óók mogelijk op de 6e óf de 15é plaats kan vinden, dan zou dit hele probleem niet bestaan! De onregelmatigheid van de kant van de NS (zeggen: de 12e maar vervolgens hier een volle week van afwijken) is ook niet 'comme il faut' maar daar hoor je mij niet over, ik ga liever op zoek naar een oplossing.
Reputatie 7
Badge +4
Op zaterdag en zondag wordt niet afgeschreven, maar de twaalfde verschuift elke maand. Die garantie is dus nooit te geven. U schreef toch echt: Dat betekent in mijn geval dus vrijwel gegarandeerd aan het einde van de maand.
Maar met deze uitleg heb ik wel weer vrede. 😉
Ik zoek geen garantie maar toch ten minste méér duidelijkheid dan er in eerste instantie was. Ik weet heus wel dat ik rekening moet houden met het weekend. Dit verklaart echter nog niet een maand als oktober van vorig jaar waar de 12e op een donderdag valt (twee werkdagen voor het weekend om te incasseren) maar de incasso vervolgens op de 16e plaatsvindt. Vergelijk met november waar de 12e op een zondag viel en er vervolgens de 10e is geïncasseerd, de vrijdag vóór het weekend. Er is geen pijl op te trekken en ik heb duidelijk uitgelegd dat mijn financiële situatie per dag heel anders kan zijn. Dat punt is nu toch wel aangekomen hoop ik.

- Nb laten we dit nu rusten, mijn vragen zijn beantwoord, ik heb betere dingen te doen met m'n leven dan een avondje op het NS-forum berichten typen... zoals ervoor zorgen dat ik genoeg geld verdien op m'n abonnement te betalen 😉
Hoi Wittgenstein1889,

Begrijpelijk dat je dit graag zeker wilt weten. Ik kan je op dit forum niet een specifiek genoeg antwoord hierover geven. Als je even contact opneemt met onze klantenservice, dan kunnen ze je gegevens en contract erbij pakken en je hier wat meer duidelijkheid over geven.
Dank voor de verwijzing, dat zal ik zeker doen 🙂
Badge +3
Mijn ervaring (een abonnement met de 8e als ingangsdatum) wordt meestal een week later (dus ROND de 15e) geïncasseerd. Een dag of 4 eerder kan je de factuur al zien in Mijn NS (bij mij altijd als factuurdatum de 11e van de maand).

Daarvan krijg je overigens GEEN bericht meer tegenwoordig, maar daar staat een ander topic al helemaal vol mee, zonder oplossing.

Als het goed is wordt die incasso ook eerder aangeboden bij je bank en zou je hem daar kunnen zien als toekomstige incasso.

Lukt het niet om het af te schrijven dan proberen ze het een paar dagen later nogmaals en anders krijg je inderdaad een betaalverzoek (e-incasso via de mail) als het goed is, of een herinnering van NS waar je redelijk snel moet zijn (binnen een week of twee op hun rekening) voordat ze hem uit handen geven en je met minimaal € 40,- extra kosten te maken krijgt (kosten incassobureau Intrum Justis of Syncasso meestal geloof ik).

Maar nogmaals, dit is mijn (klant) ervaring en wat ik weet is via Twitter en dit forum. Ter info maar geen garanties dus! De meeste bedrijven kunnen je wel een uitstel geven en een e-accept (iDeal linkje) sturen om een weekje later alsnog (de hoofdsom zonder verhogingen e.d.) te betalen zodra je voldoende bestedingsruimte hebt. NS doet daar (helaas) niet aan.

Reageer