Wat is het beste reisproduct voor 16 jarige student?

• Anonymous
  • 0 reacties
Vanaf 22 augustus tot 31 december kan er nog geen OV-studentenkaart worden gebruikt dus wat nu te gebruiken tot die tijd?
Traject is Vlissingen - Rotterdam CS en gemiddeld zal mijn 16 jarige dochter 3x per week dit traject reizen en waarschijnlijk tijdens de spitsuren.
Graag advies 🙂

18 reacties

Hallo Coen72! Welkom op het NS Serviceforum.

Ik heb het even nagekeken voor je dochter en hieruit komt het volgende naar voren:

Vol tarief betaalt je dochter €40,80 per retour, wat uitkomt op een bedrag van ~€489,60 per maand. Voor een Traject Vrij Maand en Altijd Vrij Maandabonnement zal ze hetzelfde betalen, namelijk €408,-. In dit geval wil ik dan ook het Altijd Vrij Maandabonnement adviseren, omdat ze hiermee in die maanden door heel Nederland, en op elk gewenst tijdstip, mag reizen met haar abonnement. Bij een Traject Vrij liggen de voorwaarden heel anders. Ik heb in de tekst de linkjes verwerkt naar deze abonnementen. Hopelijk weet je hiermee voldoende!

P.S. Ik heb je topic naar het subforum Abonnementen verplaatst.
Reputatie 6
Badge +1
Altijd Voordeel Maand (20% korting in de spits) kan in dit geval niet uit, dat is niet goedkoper dan Altijd Vrij Maand.
Uw dochter moet zo'n eind reizen dat er eigenlijk geen ander geschikt abonnement is dan Altijd Vrij Maand.
Vanaf 22 augustus tot 31 december kan er nog geen OV-studentenkaart worden gebruikt dus wat nu te gebruiken tot die tijd?
Traject is Vlissingen - Rotterdam CS en gemiddeld zal mijn 16 jarige dochter 3x per week dit traject reizen en waarschijnlijk tijdens de spitsuren.
Graag advies :)

Een Dal Vrij Jaarabonnement zou op €99 per maand komen.
Voorwaarde is wel, dat uw dochter voor 06:35 incheckt op station Vlissingen.
De trein vertrekt om 06:36 uit Vlissingen en komt om 08:19 aan in Rotterdam Centraal.

's Middags moet uw dochter vóór 16:05 of na 18:25 inchecken, om vrij te kunnen reizen.

Zodra uw dochter de beschikking krijgt over een Studenten OV, kunt u een maand
van te voren telefonisch bij de NS vragen om beëindiging van het huidige abonnement.
Deze beëindiging kan plaatsvinden op de dag, dat dit DalVrij abonnement is ingegaan.

Voorbeeld:
Stel dat u op 22 augustus het Dal Vrij jaarabonnement laat ingaan, en u vóór 22 november dit abonnement telefonisch opzegt, dan stopt dit abonnement op 22 december, en krijgt u uit coulance voor de resterende 8 maanden van het jaar abonnement geen rekening meer.
Wat Michiel. zegt in bovenstaand bericht is niet geheel correct. Een jaarabonnement is geldig voor een jaar en daarna maandelijks op te zeggen. Wanneer je van te voren weet dat je het abonnement maar 4 maanden gaat gebruiken is het niet toegestaan een jaarabonnement af te sluiten. Het beëindigen van een jaarabonnement in het eerste contractjaar kan alleen uit coulance. Het is dus niet van te voren te garanderen dat dit ook zo gaat gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
@Michiel
Het krijgen van een OV-studentenkaart is geen reden om coulance te vragen om het abonnement voortijdig te beëindigen aangezien je dat van te voren als wist.
Reputatie 4

Stel dat u op 22 augustus het Dal Vrij jaarabonnement laat ingaan, en u vóór 22 november dit abonnement telefonisch opzegt, dan stopt dit abonnement op 22 december, en krijgt u uit coulance voor de resterende 8 maanden van het jaar abonnement geen rekening meer.

Dit lijkt me onzin. Je weet van te voren dat die OV-studentenkaart per 1 januari ingaat dus een jaarabonnement nemen en na 4 maanden willen opzeggen is overduidelijk opzet. Voor dit soort poging tot gelegaliseerde fraude zal NS geen echt coulance toepassen.
Wat Michiel. zegt in bovenstaand bericht is niet geheel correct. Een jaarabonnement is geldig voor een jaar en daarna maandelijks op te zeggen. Wanneer je van te voren weet dat je het abonnement maar 4 maanden gaat gebruiken is het niet toegestaan een jaarabonnement af te sluiten. Het beëindigen van een jaarabonnement in het eerste contractjaar kan alleen uit coulance. Het is dus niet van te voren te garanderen dat dit ook zo gaat gebeuren.
Volgens de klantenservice van NS, kun je zodra je in de toekomst via je werkgever of school een gelijkwaardig abonnement krijgt, de resterende maanden van je huidige abonnement uit coulance terugvragen.
Reputatie 4
Dat is alleen bedoeld voor gevallen waarbij het krijgen van zo'n gelijkwaardig abonnement nog niet bekend is op het moment dat je je eigen abonnement aanschaft.

Dit lijkt me onzin. Je weet van te voren dat die OV-studentenkaart per 1 januari ingaat dus een jaarabonnement nemen en na 4 maanden willen opzeggen is overduidelijk opzet. Voor dit soort poging tot gelegaliseerde fraude zal NS geen echt coulance toepassen.

Dit is wat de NS medewerker mij aan de telefoon heeft verteld:
"Het is natuurlijk onzinnig, dat je als klant 2 gelijkwaardige NS abonnementen hebt.
Als NS kunnen wij dan één van beide abonnementen beëindigen."

Zoals gezegd, dit kan de NS doen uit hoofde van coulance,
dus vooraf hier afspraken over maken is niet mogelijk.
Wel doet de NS er alles aan, om te voorkomen dat een reiziger dubbele kosten heeft.
Ik zou me dus ook nog kunnen voorstellen, dat de NS je dan voor deze 4 maanden
je €129 per maand aanrekent,ipv €99 per maand.

Het is overigens jammer, dat de NS nog niet is voorbereidt aan de hausse van minderjarige MBO studenten, die vanaf 1 januari 2017 een OV Studentenabonnement krijgen.
Maar misschien zou de NS de actie van een Dal Vrij maandabonnement kunnen verlengen.
Dat is alleen bedoeld voor gevallen waarbij het krijgen van zo'n gelijkwaardig abonnement nog niet bekend is op het moment dat je je eigen abonnement aanschaft.
Of je het wel of niet van te voren weet, doet er volgens deze NS medewerker niet aan toe.

Het gaat er uiteindelijk om, of je wel of niet opgezadeld zit met 2 gelijkwaardige abonnementen. Of dat het nieuwe abonnement (OV Studentenkaart) zelfs meer biedt dan het huidige (Dal Vrij). Zodra iemand belt met de NS wordt dat keurig opgelost (coulance).
Ik zie op dit forum geen klachten van mensen over samenloop van 2 abonnementen.
Hoi Michiel. Ik heb je recent twee keer zien zeggen dat je met een collega van mij hebt gesproken. Heb je in beide gevallen voor mij de exacte tijd en dag dat je met ons hebt gebeld, en de naam (of het geslacht) van de medewerker? Dan zoek ik het even uit.
Reputatie 4

Maar misschien zou de NS de actie van een Dal Vrij maandabonnement kunnen verlengen.

99% van de mbo'ers heeft niets aan een Dal Vrij abonnement en moet in de ochtendspits reizen. Alleen als je meer dan 100 kilometer van school woont en voor 6.30 uur vertrekt is het misschien handig.
Hoi Michiel. Ik heb je recent twee keer zien zeggen dat je met een collega van mij hebt gesproken. Heb je in beide gevallen voor mij de exacte tijd en dag dat je met ons hebt gebeld, en de naam (of het geslacht) van de medewerker? Dan zoek ik het even uit.
Ik neem aan, dat je aan deze logfile genoeg informatie hebt: 😉
05.07.16 03:18.....0307515155.....0:45

Over het algemeen is het zalig om rond deze tijd een deskundige
NS medewerker aan de lijn te hebben, die de tijd neemt om met je mee te denken ;)

Nu hoop ik maar, dat deze medewerker niet bestraft wordt door Sivan NS ... 😞
@Michiel
Het krijgen van een OV-studentenkaart is geen reden om coulance te vragen om het abonnement voortijdig te beëindigen aangezien je dat van te voren als wist.

Tamzin, dat kan dus wel, volgens dit bericht van Klaas-Jan NS van 25 juli 2016 18:17

Iedere case wordt afzonderlijk beoordeeld.
Wat betreft reizigers die een studentenreisrecht ontvangen en daarom hun NS-abonnement opzeggen; deze groep kan altijd rekenen op coulance.
Annewil NS, dat kan dus wel, volgens dit bericht van Klaas-Jan NS van 25 juli 2016 18:17

Wat betreft reizigers die een studentenreisrecht ontvangen en daarom hun NS-abonnement opzeggen; deze groep kan altijd rekenen op coulance.

Fijn dat NS haar coulance-beleid richting reizigers met een studentenreisrecht zo helder verwoord!
Sivan NS, wat is het resultaat van je onderzoek?
Hallo Coen72! Welkom op het NS Serviceforum.

Ik heb het even nagekeken voor je dochter en hieruit komt het volgende naar voren:

Vol tarief betaalt je dochter €40,80 per retour, wat uitkomt op een bedrag van ~€489,60 per maand. Voor een Traject Vrij Maand en Altijd Vrij Maandabonnement zal ze hetzelfde betalen, namelijk €408,-. In dit geval wil ik dan ook het Altijd Vrij Maandabonnement adviseren, omdat ze hiermee in die maanden door heel Nederland, en op elk gewenst tijdstip, mag reizen met haar abonnement. Bij een Traject Vrij liggen de voorwaarden heel anders. Ik heb in de tekst de linkjes verwerkt naar deze abonnementen. Hopelijk weet je hiermee voldoende!

Laura NS, jouw advies klopt niet helemaal.
De dochter van Coen72 kan gewoon een NS Altijd Vrij Jaarabonnement afsluiten.

In het geval van een studentenreisproduct kan een jaarabonnement tijdens het eerste contractjaar stopgezet worden. Je kan dus inderdaad de keuze maken een jaarabonnement aan te vragen in plaats van een maandvariant.

Reageer