beantwoord

Wat is het nieuwe tarief van een bestaand Traject Vrij jaarabonnement Den Haag - Bussum

• 25 januari 2019
  • 9 reacties
  • 129 Bekeken

Beste,

Ik werk in Bussum en krijg daarom van mijn werkgever een Traject Vrij abonnement vergoed vanaf mijn woonplaats Den Haag. Hiertoe heb ik meer dan een jaar geleden een jaarabonnement afgesloten voor Den Haag Centraal - Bussum Zuid. Deze kostte destijds €327/maand.
Dit is dan ook het bedrag dat ik maandelijks van mijn werkgever krijg.
Echter omdat het Altijd Vrij jaarabonnement destijds €333/maand kostte, heb ik deze afgesloten. Zo kan ik voor €6,- eigen kosten per maand gratis door heel Nederland reizen.

Ik zie dat per 1 januari mijn maandkosten zijn verhoogd naar €342,42 per maand. Kunnen jullie mij vertellen wat mijn nieuwe maandkosten zouden zijn geweest als ik het Traject Vrij jaarabonnement Den Haag C - Bussum Zuid had gehad? Dit zijn namelijk de kosten die ik bij mijn werkgever kan declareren.

Via jullie tarievenlijst kom ik er niet uit, want hier staat voor beide abonnementen €346,-/maand aangegeven, dus blijkbaar is het voor bestaande klanten anders.

Met vriendelijke groet,

Olga
icon

Beste antwoord door Waldo G 25 januari 2019, 17:21

Het zal u niet ontgaan zijn dat het BTW-tarief op treinkaartjes verhoogd is. Daarnaast is het goed mogelijk dat NS daarnaast nog een prijsverhoging heeft doorgevoerd.

In uw geval lijkt me een Altijd Vrij nog steeds meer voordelen op te leveren dan een Traject Vrij voor een specifiek traject 😉
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Het zal u niet ontgaan zijn dat het BTW-tarief op treinkaartjes verhoogd is. Daarnaast is het goed mogelijk dat NS daarnaast nog een prijsverhoging heeft doorgevoerd.

In uw geval lijkt me een Altijd Vrij nog steeds meer voordelen op te leveren dan een Traject Vrij voor een specifiek traject 😉
Reputatie 5

In uw geval lijkt me een Altijd Vrij nog steeds meer voordelen op te leveren dan een Traject Vrij voor een specifiek traject ;-)

De vraagsteller houdt ook Altijd Vrij maar zijn werkgever vergoedt alleen een Traject Vrij. Vandaar dat hij die kosten wilt weten
Badge +3
Een jaarabonnement Altijd Vrij kost per 1 januari € 346,- per maand, maar die prijs betaal je pas per de verlengingsdatum van je abonnement. De € 342,42 is gelijk aan € 333,- plus de btw-verhoging (333/1,06×1,09).

Je zou kunnen overwegen om (nu of per de einddatum van je abonnement) over te stappen naar NS Flex Altijd Vrij. Dat kost € 347,- per maand maar je kunt dat op elk gewenst moment voor 30 dagen of langer pauzeren. Handig voor in (lange) vakanties, of als je voor langere tijd niet kunt of hoeft te reizen.

Ook heb je dan geen saldo meer nodig voor bus/tram/metro, en OV-fiets en Stallen op Rekening is ook inbegrepen (het product, niet de kosten voor huren of stallen).

Overigens (voor je werk/opdrachtgever en als antwoord op je vraag) kost een trajectabonnement Den Haag Centraal - Bussum Zuid per 1 januari ook €346 (op jaarbasis), en op maandbasis €424.

Dit is het maximum bedrag voor een Traject Vrij, want naar Groningen zou ook €346/€424 kosten. Flex Altijd Vrij is dus absoluut aan te raden eigenlijk, en ik neem zomaar aan dat je dat wel kunt verdedigen bij je werkgever. Je krijgt maandelijks een factuur van de werkelijk gemaakte reizen en kosten.
Hallo Olga90,

Ik zie dat de andere leden je al van de nodige informatie hebben voorzien. Kun je hiermee uit de voeten?
Reputatie 7
Badge +3
Den Haag Centraal - Bussem Zuid is 78 tariefeenheden.
Volgens de tarievenlijst van 2018 was een Traject Vrij abonnement voor 78 TE €333, dat was dus gelijk aan Altijd Vrij
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535553198480/content/assets/ns-nl/tarieven/prijzen-2018.pdf

Bestaande Traject Vrij abonnementen die pas in de loop van het 2019 worden verlengd kosten dus nu ook €342.42 en vanaf de verlengdatum €346.
Badge +3
Oh, haha! Dan heb je van je werkgever dus nog €72,- tegoed voor 2018 eigenlijk :P

Die € 327,- zal dus wel het tarief voor 2017 (of eerder) zijn. De grens/omslagpunt/maximum ligt inderdaad rond de 75 à 80 TE.
Bedankt allemaal.

Begrijp ik goed dat het maximum bedrag voor Traject Vrij dus gelijk is gesteld aan het Altijd Vrij abonnement, ofwel €346,- per maand (voor een jaarabonnement)?

Maar stel ik had niet Altijd Vrij, maar Traject Vrij gehad, dan zou het Traject Vrij abonnement dus met diezelfde som zijn verhoogd? Dus €327/1,06*1,09 = €336,25?

Mijn abonnement is afgelopen september al verlengd (toen was het jaar voorbij) en volgens mij kan ik het na het 1e jaar maandelijks opzeggen, toch?
Geldt dan alsnog dat ik vanaf september €346,-/maand ga betalen?

Ik zal kijken naar het Altijd Vrij Flex abonnement, dat klinkt wel handig.
Badge +3
Bedankt allemaal.

Begrijp ik goed dat het maximum bedrag voor Traject Vrij dus gelijk is gesteld aan het Altijd Vrij abonnement, ofwel €346,- per maand (voor een jaarabonnement)?

Dat was altijd al (voor de jaarvarianten van Traject Vrij boven een bepaalde afstand).

Bij Flex is dat dus nu ook voor de maandabonnementen (want Flex is per maand te wijzigen). Zie verder mijn vorige reactie. Die € 327,- zal nog van vóór 2018 zijn.
Reputatie 7
Badge +3
De tarievenlijst 2019 geeft een prijs van €346 voor TE 78 en meer.
Wanneer je abonnement in september verlengd wordt zul je vanaf dan inderdaad €346 gaan betalen. En omdat je abonnement nu meer dan een jaar loopt kun je inderdaad iedere maand opzeggen.
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1547808758890/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2019.pdf

Reageer