beantwoord

Wat is het verschil tussen NS Flex en NS Business?

• 30 juni 2020
  • 11 reacties
  • 125 Bekeken

Het verschil tussen NS Flex en NS Business is mij niet duidelijk. Kan ik met NS Business BTW-vrij reizen of zo? Enige verschil dat ik nu zie is of ik de rekening betaal of dat het van mijn salaris af gaat?

icon

Beste antwoord door Slidestops 30 juni 2020, 13:52

De business card is een zakelijke kaart.

Deze is aan te vragen door zzp'ers en bedrijven.

Voordeel is dat met zakelijke reizen je inderdaad een deel kan aftrekken van de belasting.

Als particulier kun je geen business card nemen maar kun je een Flex abonnement nemen.

Uiteindelijk werken ze ongeveer hetzelfde; reizen, eventueel een abonnement er op en achteraf per maand een factuur

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7

De business card is een zakelijke kaart.

Deze is aan te vragen door zzp'ers en bedrijven.

Voordeel is dat met zakelijke reizen je inderdaad een deel kan aftrekken van de belasting.

Als particulier kun je geen business card nemen maar kun je een Flex abonnement nemen.

Uiteindelijk werken ze ongeveer hetzelfde; reizen, eventueel een abonnement er op en achteraf per maand een factuur

Het voordeel is vooral dat de btw expliciet op de factuur is aangegeven, wat het opvoeren als vooraftrek makkelijk maakt. Bij consumer weigert NS om de btw op de factuur te drukken, omdat dat vanuit historisch opzicht niet verplicht is. In principe kan je ze beiden aftrekken, het is puur gemak.

De Businesscard bood al veel eerder de mogelijkheid om op krediet te reizen, onder andere omdat in B2B situaties het een en ander makkelijker te organiseren is door veel beperktere wetsbescherming. Inmiddels is NS Flex inderdaad ook beschikbaar, en maakt het inhoudelijk niet heel veel uit maar gaat het ook om je persoonlijke voorkeur. Nadeel is dat zakelijk o.a. het 40% kortingsabonnement enkel bij NS geldig is, terwijl de consumentenvariant bij alle treinvervoerders geldig is.

Reputatie 4

Als ik het me goed herinner, heeft de NS Business Card nog wel meer voordeel voor bedrijven. Zo meen ik mij te herinneren dat de Business Cards van werknemers in 1 centraal account beheerd kunnen worden en op 1 factuur verzameld worden. Bij Flex heb je dat natuurlijk niet.

Correct, als werkgever is het vooral gemak in beheer en dergelijke.

Het voordeel is vooral dat de btw expliciet op de factuur is aangegeven, wat het opvoeren als vooraftrek makkelijk maakt. Bij consumer weigert NS om de btw op de factuur te drukken, omdat dat vanuit historisch opzicht niet verplicht is. 

Op mijn Flex facturen staat de BTW ook vermeld, als totaal bedragen (9% en 21% wel gescheiden). Of bedoel je dat bij de Business Card de BTW per reis wordt opgegeven? 

Ik ben geen Flex-klant, dus ik durf het niet te zeggen. NS verkondigde altijd aan consumenten geen btw te tonen. Op BC-facturen krijg je het netjes uitgesplitst per gebruikt product.

Badge +3

Ziet er zo uit (incl. het kadertje):

Badge +3

Per kopje wordt alleen het bedrag inclusief btw vermeld. Alleen van het totaalbedrag wordt een uitsplitsing gegeven. Zie dit bericht voor een voorbeeld.

Ziet er zo uit (incl. het kadertje):

Daar heb je je dal-voordeel ook niet terugverdiend :smile:

Badge +3

Daar heb je je dal-voordeel ook niet terugverdiend :smile:

Klopt, toen ik die factuur kreeg ook maar meteen stopgezet. Doet geen pijn verder :sweat_smile:

Je krijgt het in zoverre uitgesplitst dat je per categorie duidelijk btw-tarief ziet en aan het einde van de rit totalen. Maakt invoeren in de btw-administratie makkelijk zo.

Reageer