beantwoord

weeend-ab zomaar opgezegd. ik weet van niks. wat nu?

Mijn weekend-ab is opgezegd zonder dat ik daar om gevraagd heb. Kan dit zsm terug veranderd? Of wordt het automatisch naar een ander abonnement gezet ? ik heb er geen bericht over gehad en weet niet hoe het werkt. Dit klopt niet. Wat nu? ik wil volgend weekend gewoon weer reizen. En ik had een 1e klas-ab. 

icon

Beste antwoord door Thom 4 mei 2020, 18:25

Normaal wordt een abonnement alleen stopgezet als de betaling te lang is uitgebleven. Daarvan krijgt u altijd bericht op het adres dat bij NS bekend is. Bent u van emailadres veranderd? Kijk ook even wanneer u voor het laatst heeft betaald. Wij hebben hier geen inzage in de administratie. U kunt als u duidelijkheid wilt, het beste contact opnemen met Klantenservice. 

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Normaal wordt een abonnement alleen stopgezet als de betaling te lang is uitgebleven. Daarvan krijgt u altijd bericht op het adres dat bij NS bekend is. Bent u van emailadres veranderd? Kijk ook even wanneer u voor het laatst heeft betaald. Wij hebben hier geen inzage in de administratie. U kunt als u duidelijkheid wilt, het beste contact opnemen met Klantenservice. 

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Ik snap het niet helemaal meer. In onderstaand topic wil u alles opzeggen omdat u ergens voor betaald en u reist niet en nu concludeert u dat u weekend vrij abo is stopgezet. Wat wil u nu echt???

https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-abonnement-per-direkt-64559 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat uw abonnement is opgezegd omdat u niet betaald heeft en er nu een incasso traject is opgestart. Bij wanbetaling wordt een Flex abonnement stopgezet en kan er een half jaar lang geen nieuw Flex abonnement afgesloten. De niet-betaalde facturen dienen wel alsnog betaald worden.

Ik vermoed dat uw abonnement is opgezegd omdat u niet betaald heeft en er nu een incasso traject is opgestart. Bij wanbetaling wordt een Flex abonnement stopgezet en kan er een half jaar lang geen nieuw Flex abonnement afgesloten. De niet-betaalde facturen dienen wel alsnog betaald worden.

Ja dat zal wel gebeurd zijn, maar TS wilde haar abonnement stopzetten. Nu is dat gebeurd en krijgen we hier dat het abonnement zomaar is opgezegd. Misschien kan @Loes Arnhem toch even reageren.  

Er staan geen rekeningen open, er zijn zelfs 5 betalingen in totaal gedaan nu in 2020 en de laatste is begin vorige week gedaan maar ik kreeg alsnog een incasso: zij zijn ook ingelicht. 

Omdat ik mn weekendkaart niet kon gebruiken door de covid toestand zocht ik naar compensatie: dat bleek een flex ab te zijn. Dat wilde ik achteraf niet en wilde daarom toch mijn huidige weekenab behouden. Hoe krijg ik de be-eindiging teruggedraaid?

Alvast dank.

Reputatie 7
Badge +4

U zult dan Flex moeten opzeggen als u het op dezelfde kaart wilt zetten. Dat kan vanaf een maand nadat u het heeft genomen. U kunt een klassiek abonnement natuurlijk ook meteen op een andere ov-chipkaart zetten. Het is toegestaan meerdere ov-chipkaarten te bezitten. Een beëindiging terugdraaien kan niet direct, maar via deze omweg bereikt u hetzelfde resultaat.

Reputatie 7
Badge +3

De titel van het topic klopt niet. Jouw weekendabonnement is niet zomaar opgezegd, maar heb je zelf omgezet of laten omzetten naar een Flex abonnement. Een omzetting is een opzegging, anders zou je voor 2 abonnementen moeten betalen als het oorspronkelijke abonnement blijft bestaan.

Wil je weer een weekendabonnement dan kun je doen wat @Thom aangeeft.

Hi Thom. Ik weet niks van een Flex-ab, er is niks omgezet want daar heb ik geen bericht van gehad oid. ik heb helemaal niks nu behalve een 40% kortingskaart. Het weekend-ab is gewoon be-eindigd en that's it.  Vandaar dat ik graag wil weten hoe ik dat weekend-ab terug krijg.   

MoDe: Ja dat is wel zomaar opgezegd. Ik laat me niet voor seniel uitmaken en weet precies hoe dit proces verliep zoals ik het beschreef dus zulke opmerkingen heb ik echt geen zin in. 

Reputatie 6
Badge +1

Is het mogelijk dat je je abonnement hebt omgezet naar een Dal Voordeel abonnement? Abonnementen worden namelijk niet zo maar opgezegd tenzij er bijvoorbeeld een betaalachterstand is of het door de abonnementshouder zelf is beëindigd. 

Omdat ik mn weekendkaart niet kon gebruiken door de covid toestand zocht ik naar compensatie: dat bleek een flex ab te zijn. Dat wilde ik achteraf niet en wilde daarom toch mijn huidige weekenab behouden. Hoe krijg ik de be-eindiging teruggedraaid?

Ik snap dit stuk niet helemaal. Als je abonnement niet is gewijzigd of opgezegd kan je ook niets terugdraaien, omdat er niets is gebeurd.

Ik maak hieruit op dat je je abonnement hebt gewijzigd, maar dat achteraf toch niet wilde en je nu de wijziging terug wilt draaien, klopt dat? Zo ja, dan is je Weekend Vrij abonnement dus opgezegt omdat je het gewijzigd hebt in een ander abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Hi Thom. Ik weet niks van een Flex-ab, er is niks omgezet want daar heb ik geen bericht van gehad oid. ik heb helemaal niks nu behalve een 40% kortingskaart. Het weekend-ab is gewoon be-eindigd en that's it.  Vandaar dat ik graag wil weten hoe ik dat weekend-ab terug krijg.   

MoDe: Ja dat is wel zomaar opgezegd. Ik laat me niet voor seniel uitmaken en weet precies hoe dit proces verliep zoals ik het beschreef dus zulke opmerkingen heb ik echt geen zin in. 

Dus jouw abonnement is zomaar opgezegd en ik maak jou uit voor seniel? En alles is gegaan zoals jij in jouw post aangeeft?????

Je geeft zelf in een reactie aan dat je een wijziging naar Flex wilt terugdraaien. Bij een wijziging wordt het oorspronkelijke abonnement opgezegd. Dat is zoals het gaat.

Er is niets omgezet. Op het moment dat ik vroeg om een alternatief omdat ik mijn weekend-ab niet gebruikte ivm corona-crisis, was het antwoord een Flex-ab. Dat leek me niks dus ik wilde mijn weekend-ab behouden. De vraag is nog steeds hetzelfde; hoe krijg ik mijn weekend-ab (1e klas) weer terug? Die is dus be-eindigd. 

Ik heb nog een 40% dalurenkaart voor door de week. 

Reputatie 7
Badge +4

U kunt via Klantenservice uw klassieke Dalvoordeelabonnement omzetten in Klassiek Weekendvrij met ingang van de maandelijkse vervaldatum van uw Dalvoordeelabonnement. Ik zou even bellen met Klantenservice of het handiger kan. Een overgang naar Flex Weekendvrij kan per direct met MijnNS.

Verder suggereert @MoDe  echt niets, ze geeft een waarschijnlijkheid in de procedure aan. Normaal worden abonnementen alleen eenzijdig opgezegd vanuit NS na een betalingsachterstand, dus zo gek is haar gedachte niet.

Reputatie 7
Badge +3

Er is niets omgezet. Op het moment dat ik vroeg om een alternatief omdat ik mijn weekend-ab niet gebruikte ivm corona-crisis, was het antwoord een Flex-ab. Dat leek me niks dus ik wilde mijn weekend-ab behouden. De vraag is nog steeds hetzelfde; hoe krijg ik mijn weekend-ab (1e klas) weer terug? Die is dus be-eindigd. 

Ik heb nog een 40% dalurenkaart voor door de week. 

U kunt contact opnemen met NS klantenservice bij voorkeur via Twitter Facebook of chat. Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen niet bij klantgegevens.

Hoi THom, ik hou mijn dalvooruren gewoon voor door de week. Ik wil voor het weekend mijn weekend-ab 1e klas graag terug. Ik kwam er bij de klantenservice dus niet door (lang wachten) vandaar dat ik hier de vraag stel. Ook facebook duurde erg lang. dat is niet erg, maar ik hoop hier een antwoord te krijgen. Alvast dank

Reputatie 7
Badge +4

Waarom zou  u een Dalvoordeelabonnement aanhouden? In Klassiek Weekendvrij is een Dalvoordeelabonnement inbegrepen. Het aanhouden heeft nog wel nut als u een oud Voordeelurenabonnement heeft met 40 procent korting in de middagspits. Dan had u dit abonnement al in 2011. U kunt in dat geval een nieuw Weekendvrij nemen, als u een lege persoonlijke ov-chipkaart heeft,kan het per direct en anders is er een verwerkingstijd van vijf werkdagen. Bij Flex heeft u wel meer mogelijkheden het aan te passen dan bij klassiek.

Badge +3

Ik zou eerst eens kijken op https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm wat er daadwerkelijk aan abonnementen op je kaart zelf staat, en welke actief zijn.

Staat daar Weekend Vrij, dan reis je in het weekend gratis en doordeweeks buiten de spits met 40% korting.

Staat er Dal Voordeel dan reis je buiten de spits en in het weekend met 40% korting.

Staat er Voordeeluren dan reis je doordeweeks voor 6:30 en na 9:00 met 40% korting.

Als je geen 1e klas Weekend Vrij ziet staan maar daar wel maandelijks facturen van €40 voor krijgt dan is er iets mis en zul je bij de klantenservice terecht moeten.

Hoi Thom. Omdat ik in het weekend 1e klas reis, heb ik voor doordeweek de gewone 2e klas dalvoordeel. Zodat ik niet met 1e klas kosten zit. Die kaart heb ik al sinds het bestaat.😉 vooral omdat ik met zware instrumenten reis door half NL in het weekend is die 1e klas super. Dus als het weer geactiveerd kan worden...zelf kan ik dat via ovchipkaart-site niet doen ., da ht ik te zien. Klopt he? 

Badge +3

Die kaart heb ik al sinds het bestaat.😉 vooral omdat ik met zware instrumenten reis door half NL in het weekend is die 1e klas super.

Ik ben Thom niet maar dat gaat dus om een 1e klas Weekend Vrij of zo? Dat kost inderdaad €40 per maand…. Totdat je het niet meer wilt maar niet met terugwerkende kracht omdat je niet gereisd hebt sinds februari of maart of zo.

Als je bij OV-chip niets ziet heb je waarschijnlijk al NS Flex. Zie dan je Startpagina

Reputatie 7
Badge +3

Is het dan niet makkelijker om doordeweeks een klassewissel naar 2e klas te doen?

https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klassewissel-laden.html

Badge +3

Ik vermoed Flex en dus https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html

Maar goed… Daar ook nog één dingetje over en ik wacht geduldig totdat @Sascha NS er ook klaar mee is.

Het komt niet goed, niet vanzelf… :rofl:

Sorry @Loes Arnhem daar heb je niets aan verder.

Omdat ik in het weekend 1e klas reis, heb ik voor doordeweek de gewone 2e klas dalvoordeel. Zodat ik niet met 1e klas kosten zit. 

Volgens mij heb je met Flex Weekend vrij 1e klas en dal voordeel precies wat je wilt. Bij die combi reis je, buiten de weekenden; standaard 2e klas. Wel kun je dan per rit voor 1e klas kiezen. Ik heb dat begin 2019 ook zo gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed Flex en dus https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html

Maar had volgens mij eerst klassiek, wat “zomaar “opgezegd was en wil dat terug.

Maar het blijft een vreemd verhaal. “zomaar” omzetten kan niet want een wijziging van klassiek naar Flex moet altijd nog worden opgehaald bij een automaat. Doe je dat niet dan vervalt de wijziging. Een abonnement kan wel “zomaar” beëindigd worden door NS wanneer er niet betaald is. In het andere topic van TS staat wel 

Ik wil mijn abonnement opzeggen. Dat gaat dus niet via klantenservice of waar dan ook, zelfs niet via MijnNS> Het enige wat ik tot zover kon doen is incasso's terug laten boeken. Daar komt dan wederom een niet-reply mail op. 

Als het abonnement inderdaad door NS is beëindigd dan zal dat zijn vanwege het storneren van incasso's.

Haha. Bedankt voor de reacties. Ik leg het nog 1x uit.

Voor door de week heb ik een dalurenkaart 2e klas. Voor in het weekend een weekend-ab 1e klas. Deze is be-eindigd. Ik wil die weer geactiveerd zien. Geen Flex, geen wissel whatsoever maar gewoon mijn weekend-ab 1e klas. :-) 

Hoe krijg ik dat voor elkaar? Nog steeds geen antwoord moet je nagaan...intussen weer een weekend naar de maan hierdoor...:-( 

Reputatie 7
Badge +3

Als een klassiek abonnement is stopgezet dan zou die gewoon weer opnieuw besteld kunnen worden. NS zal die niet meer gaan activeren. Als dat niet lukt is er iets anders aan de hand.

De vraag blijft wel waarom u 2 abonnementen wil, met een Weekend Vrij 1e klas kunt u zelf doordeweeks wisselen van klasse en dus daarmee ook in de 2e klasse reizen. Beetje zonde van het geld voor het 2e abonnement.

Reputatie 7
Badge +2

met een Weekend Vrij 1e klas kunt u zelf doordeweeks wisselen van klasse 

Met Flex (bijvoorbeeld Weekend Vrij 1e klas) staat reizen buiten je periode van vrij reizen zelfs standaard ingesteld op 2e klas.

Reageer