beantwoord

Weekend vrij 1e klas reizen met 2e klas abonnement

• 21 september 2019
  • 69 reacties
  • 2756 Bekeken

Reputatie 4
Ik heb gisteren bij de de kaartautomaat gekeken welke mogelijkheid er is om 1e klas te reizen met een weekendvrij abonnement met een '2e klas weekend vrij abonnement' na 18.30 op vrijdag.

De enige mogelijkheid die ik vond was de optie 'vandaag 1e klas'.

Ik vraag mij af hoeveel een 1e klas reis met 'weekend vrij 2e klas' kost wanneer men na 18.30 reist en vervolgens de optie 'vandaag 1e klas' aangeeft .
icon

Beste antwoord door Stijn NS 14 december 2019, 20:06

Ik heb gisteren een mail gehad via bemiddeling van de NS, via bemiddeling door OV Ombudsman, dat het niet mogelijk zo zijn om 1e klas te reizen op vrijdag na 18.30 met een weekend vrij 2e klas abonnement.

Dit lijkt mij toch wel heel stug.

Ik heb een reactie gekregen en helaas kan ik niets anders dan bevestigen dat dit klopt, @johnnyvtz1990. Er is voor reizigers van Weekend Vrij 2e klas abonnement geen mogelijkheid om een 1e klas upgrade aan te schaffen op vrijdagavond na 18:30. Het enige alternatief wat we daarvoor kunnen bieden is om het abonnement algeheel om te zetten in Weekend Vrij 1e klas. Uiteindelijk is dat slechts €6 per maand duurder dan 2e klas, goedkoper dus dan een enkele keer de Toeslag 2-1 Daluren.

Het rammelt dus aan alle kanten, alleen al hierom:

Screenshot 13-12-2019 18:00 uur

Leest u even mee, beste Ombudsman? Oké, op vrijdag kan het niet voor de hele dag, maar na 18:30 zou het gewoon moeten werken (en dat deed het ook!). Een Studentenreisproduct (Student Vrij Weekend) is ook op vrijdag pas na 12:00 geldig.

Ik heb dit doorgegeven aan mijn contactpersoon, want als deze mogelijkheid niet bestaat voor Weekend Vrij 2e klas abonnementen op vrijdag na 18:30, ben ik van mening dat dit wel duidelijk moet worden aangegeven. Helaas ben ik in dezen ook enkel een boodschapper, ik kan geen wijzigingen garanderen.

Bekijk origineel

69 reacties

Reputatie 4

Ik weet niet of er morgen (vrijdag) na 18.30 getest kan worden welk tarief ik moet betalen?

Update: Excuses voor de late reactie, het is me even ontschoten om hier te reageren. Ik heb de casus van Jouke overgenomen gezien wat inactiviteit op de Community van zijn kant en heb de foto’s doorgestuurd. Vooralsnog heb ik echter geen reactie ontvangen.

Reputatie 4

Update: Excuses voor de late reactie, het is me even ontschoten om hier te reageren. Ik heb de casus van Jouke overgenomen gezien wat inactiviteit op de Community van zijn kant en heb de foto’s doorgestuurd. Vooralsnog heb ik echter geen reactie ontvangen.

Oké

Misschien dat het morgen na 18.30 is getest kan worden?

Ik heb er helaas nog geen reactie op gekregen. Je bent natuurlijk vrij om het nogmaals te testen op een vrijdagavond, maar ik verwacht er vooralsnog geen verandering in.

Reputatie 4

Ik heb gisteren een mail gehad via bemiddeling van de NS, via bemiddeling door OV Ombudsman, dat het niet mogelijk zo zijn om 1e klas te reizen op vrijdag na 18.30 met een weekend vrij 2e klas abonnement.

Badge +3

Dan willen wij natuurlijk graag weten:

• Per wanneer dit gewijzigd is.
  • Waarom dit niet gecommuniceerd is naar de abonnementshouders.
  • Waar het terug te vinden is in de abonnementsvoorwaarden.
  • Waarom de Klassewissel pagina ‘welles!’ zegt.

Iemand die ik op Twitter sprak was serieus al sinds juli bezig met kastje-muur waarom het opeens niet meer werkte. Hoorde vorige maand pas via mij dat ze zeker niet de enige was, en ligt sindsdien weer overhoop met o.a. de Webcare van NS, die er niets zinnigs over kunnen/willen zeggen en/of tegenstrijdige (non-)info geven.

Ligt aan uw kaart mevrouw… Nee die is gecontroleerd en is in orde, het ligt aan jullie automaten... Nee hoor, wellicht staat je abonnement er niet goed op...

Tot aan het advies om een vervangende kaart aan te vragen toe (heeft ze wijselijk niet gedaan want dat kost €11 en lost het probleem echt niet op).

En dan gaan ze nu zeker zeggen dat het nooit anders geweest is? :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb navraag gedaan, maar aangezien je geen gegevens kan/wil leveren kunnen wij helaas niets verder doen.

Misschien had je er bij kunnen vermelden dat als @johnnyvtz1990 de gegevens wel zou leveren, jullie ook niets zouden doen. Had hem de moeite van het foto's nemen bespaard. Over respectvol gesproken (of juist niet), om maar even een moderator aan te halen. Ik begrijp zijn irritatie volledig.

@Stijn NS is hier nog steeds mee bezig en wacht ook nog steeds de reactie op zijn uitvraag hierover af. Vooralsnog kan ik hier ook nog niks zinnigs over zeggen. Stijn NS pakt dit dan ook zo snel mogelijk weer op.

Badge +3

Leest u even mee, beste Ombudsman? Oké, op vrijdag kan het niet voor de hele dag, maar na 18:30 zou het gewoon moeten werken (en dat deed het ook!). Een Studentenreisproduct (Student Vrij Weekend) is ook op vrijdag pas na 12:00 geldig.

Ik heb een reactie gekregen en helaas kan ik niets anders dan bevestigen dat dit klopt, @johnnyvtz1990. Er is voor reizigers van Weekend Vrij 2e klas abonnement geen mogelijkheid om een 1e klas upgrade aan te schaffen op vrijdagavond na 18:30. Het enige alternatief wat we daarvoor kunnen bieden is om het abonnement algeheel om te zetten in Weekend Vrij 1e klas. Uiteindelijk is dat slechts €6 per maand duurder dan 2e klas, goedkoper dus dan een enkele keer de Toeslag 2-1 Daluren.

Ik heb dit doorgegeven aan mijn contactpersoon, want als deze mogelijkheid niet bestaat voor Weekend Vrij 2e klas abonnementen op vrijdag na 18:30, ben ik van mening dat dit wel duidelijk moet worden aangegeven. Helaas ben ik in dezen ook enkel een boodschapper, ik kan geen wijzigingen garanderen.

Reputatie 4

Ik heb een reactie gekregen en helaas kan ik niets anders dan bevestigen dat dit klopt, @johnnyvtz1990. Er is voor reizigers van Weekend Vrij 2e klas abonnement geen mogelijkheid om een 1e klas upgrade aan te schaffen op vrijdagavond na 18:30. Het enige alternatief wat we daarvoor kunnen bieden is om het abonnement algeheel om te zetten in Weekend Vrij 1e klas. Uiteindelijk is dat slechts €6 per maand duurder dan 2e klas, goedkoper dus dan een enkele keer de Toeslag 2-1 Daluren.

Dat het nu niet mogelijk is tot daar aan toe, maar het moet toch wel binnenkort mogelijk worden om op vrijdag na 18.30 van klasse te wisselen van 2 naar 1. Het is toch eigenlijk te belachelijk voor worden dat dit niet kan.

Er bestaat ook nog is zoiets als geld verdienen.

DOE HIER IETS AAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik zou die mogelijkheid ook graag willen zien, johnnyvtz1990. Ik heb de wens voor deze mogelijkheid dan ook doorgegeven, maar helaas kan ik zelf niets veranderen aan het aanbod hiervan.

Badge +3

Ik snap er niets meer van. In het verleden (voor de zomer) werkte het prima, maar er is dus iets aan de automaten of de voorwaarden veranderd  waardoor het niet meer werkt.

Die automaten moeten te fixen zijn, maar als het bewust niet meer mogelijk is (neem maar Flex Weekend Vrij 1e klas) waarom weet niemand dat? Met andere woorden, wáár staat deze wijziging en waarom is het niet gecommuniceerd? 

Er zijn serieus reizigers (lees mijn eerdere reactie) die al maanden van het kastje naar de muur gestuurd worden, en maar een nieuwe ov-chipkaart (€11) moeten kopen “want dan zal het daar wel aan liggen”...

Als de klantenservice zoiets zegt geeft men toch impliciet aan dat het zou moeten werken? Waarom zou je een nieuwe kaart gaan kopen als iets toch onmogelijk is?

Of is de klantenservice/webcare (net zo min als de reizigers) helemaal niet op de hoogte gesteld van deze onaangekondigde wijziging, en weten blijkbaar alleen Stijn en zijn contactpersoon ervan?

En ja, NS troetelkindje Flex is een goede oplossing (voor €6 een hele maand i.p.v. €9 voor één avond) maar er zijn dus reizigers die zulke negatieve ervaringen met Flex hebben meegemaakt (incorrecte en (drie)dubbele facturen) dat ze hun handen er niet meer aan willen branden.

Hou daar dan ook rekening mee, en bied de optie gewoon weer aan bij de automaten, en zoals het in de voorwaarden staat.

Net als e-tickets (geen actiekaartjes)… Natuurlijk mag je naar Aachen maar je kunt het alleen (nog) niet kiezen als bestemming. Of GTbV of uitcheck gemist willen van/naar Lansingerland-Zoetermeer. Prima, maar dat station kennen we ook niet.

Wij zijn er hier allemaal ook vanuit gegaan dat dit gewoon mogelijk zou moeten zijn, vandaar ook de scepsis over de melding van johnnyvtz1990 en het verzoek om bewijs. Ik durf zelf ook niet aan te geven wanneer of waarom dit is aangepast, ik krijg enkel gecommuniceerd dat het (nu) klopt dat dit niet mogelijk is.

Ik heb jouw (Robert B) vorige bericht ook meegestuurd als verzoek om de informatie op onze website te laten verduidelijken, want ik ben het er ook mee eens dat dit goed gecommuniceerd moet worden als het niet aangepast kan worden.

Badge +3

Heb nog 3 alinea’s toegevoegd aan mijn vorige reactie om aan te geven dat het wellicht allemaal op een foutje berust, en door een redelijk simpele wijziging op de automaten gewoon opgelost kan worden. Een 2-1 upgrade is één simpel product dat je ter plekke koopt en betaalt.

De weekend-reiziger is er daarbij zelf verantwoordelijk voor dat er pas na 18:30 mee ingecheckt wordt. Precies hetzelfde als voor mensen met Dal Vrij e.d.

Ik heb namelijk nog nergens gelezen dat het een bewuste keuze is geweest, behalve dat het (waarom dan?) op dit moment (sinds wanneer dan?) niet (meer) mogelijk is (waar staat dat dan, behalve in dit topic?).

Het is natuurlijk minder ernstig als het gedoe rondom het VDU, maar dingen gaan uitkleden en mensen op deze manier dwingen om (nu al) maar gewoon Flex te nemen vind ik onfatsoenlijk.

Reputatie 4

Gaat er nog actie ondernomen worden op dit onderwerp?

Misschien een optie om die klassewissel te laten staan, maar dat je toch 1e klas kan reizen zonder betaling? Eigen schuld van de NS dat ze daar financieel op achteruit gaan.

Het handigste lijkt mij om de daluren toeslag 1e klas de gehele vrijdag tijdens de daluren voor 6.30 en tussen 9.00 een 16.00 beschikbaar te maken. Levert meer geld op voor de NS.

Ik kan je niets anders aangeven dan mijn bericht was gemarkeerd is als beste antwoord, johnnyvtz1990. Naar wat aan mij is gecommuniceerd zijn er ook geen plannen om dit te veranderen.

Reputatie 4

Ik kan je niets anders aangeven dan mijn bericht was gemarkeerd is als beste antwoord, johnnyvtz1990. Naar wat aan mij is gecommuniceerd zijn er ook geen plannen om dit te veranderen.

En waarom kan dit niet veranderd worden?

De inhoud wordt aangepast op de website. Ik zal je suggestie om dit te herzien doorgeven, maar ik heb helaas geen duidelijke reden gekregen waarom hiervoor is gekozen.

Reageer