beantwoord

Weekend vrij 1e klas reizen met 2e klas abonnement

• 21 september 2019
  • 69 reacties
  • 2758 Bekeken

Reputatie 4
Ik heb gisteren bij de de kaartautomaat gekeken welke mogelijkheid er is om 1e klas te reizen met een weekendvrij abonnement met een '2e klas weekend vrij abonnement' na 18.30 op vrijdag.

De enige mogelijkheid die ik vond was de optie 'vandaag 1e klas'.

Ik vraag mij af hoeveel een 1e klas reis met 'weekend vrij 2e klas' kost wanneer men na 18.30 reist en vervolgens de optie 'vandaag 1e klas' aangeeft .
icon

Beste antwoord door Stijn NS 14 december 2019, 20:06

Ik heb gisteren een mail gehad via bemiddeling van de NS, via bemiddeling door OV Ombudsman, dat het niet mogelijk zo zijn om 1e klas te reizen op vrijdag na 18.30 met een weekend vrij 2e klas abonnement.

Dit lijkt mij toch wel heel stug.

Ik heb een reactie gekregen en helaas kan ik niets anders dan bevestigen dat dit klopt, @johnnyvtz1990. Er is voor reizigers van Weekend Vrij 2e klas abonnement geen mogelijkheid om een 1e klas upgrade aan te schaffen op vrijdagavond na 18:30. Het enige alternatief wat we daarvoor kunnen bieden is om het abonnement algeheel om te zetten in Weekend Vrij 1e klas. Uiteindelijk is dat slechts €6 per maand duurder dan 2e klas, goedkoper dus dan een enkele keer de Toeslag 2-1 Daluren.

Het rammelt dus aan alle kanten, alleen al hierom:

Screenshot 13-12-2019 18:00 uur

Leest u even mee, beste Ombudsman? Oké, op vrijdag kan het niet voor de hele dag, maar na 18:30 zou het gewoon moeten werken (en dat deed het ook!). Een Studentenreisproduct (Student Vrij Weekend) is ook op vrijdag pas na 12:00 geldig.

Ik heb dit doorgegeven aan mijn contactpersoon, want als deze mogelijkheid niet bestaat voor Weekend Vrij 2e klas abonnementen op vrijdag na 18:30, ben ik van mening dat dit wel duidelijk moet worden aangegeven. Helaas ben ik in dezen ook enkel een boodschapper, ik kan geen wijzigingen garanderen.

Bekijk origineel

69 reacties

En het lijkt mij stug dat je dan na 18:30 uur op vrijdag ineens op saldo reist in plaats van met Weekend Vrij. Jij hebt de foto niet die Jouke NS nodig heeft om het verder door te zetten en ik zie het probleem eigenlijk niet. Je mag mijn antwoord onzin vinden, maar ik probeer alleen maar te helpen. Ik zou eigenlijk voor willen stellen dat als je eens in de gelegenheid komt en op vrijdagavond in de eerste klas wil reizen, je het ophaalt bij de automaat. Kost het jou (alleen johnnyvtz1990) meer dan 9,- euro, dan betaal ik je dat verschil terug. Dan hebben we dan ook iets om door te zetten.

Ik wijs je verder graag nog op een van onze huisregels: "Wees respectvol naar de moderators en de andere gebruikers."

Als ik het goed begrijp heb je dus de optie 'Toeslag 2-1' met jouw Weekend Vrij abonnement enkel op de zaterdag of zondag, niet op vrijdag na 18:30? Oftewel dat deze weekend dag 1e klas toeslag enkel geldig zou zijn op de zaterdag en zondag, niet op de vrijdagavond?Klopt maar daar ben ik al van op de hoogte.

Maar kan iemand mij nou is vertellen welk tarief ik moet betalen om:

Met een klassiek weekend vrij abonnement '2e klas' op vrijdag na 18.30 '1e klas' wil reizen.

Ik snap wat je wilt, johnnyvtz1990 maar het lijkt lastiger te zijn dan we dachten. Ik ga dit voor je uitzoeken en kom er zo snel mogelijk op terug. In de tussentijd heb ik heel veel behoefte aan een foto van het scherm wat je krijgt als je dit probeert op een vrijdagavond. Heb je die wellicht ook gemaakt??
Reputatie 4

Ik heb hierbij de beloofde foto's van het scherm van de kaartautomaat. Ik ben hier vrijdag na 18.30 geweest. Na 18.30 op vrijdag is er alleen maar, zoals ik zij, een 'klassewissel' beschikbaar.

Badge +3

Hier nog iemand met wat lijkt op hetzelfde. Ik heb hem gevraagd om screenshots te maken bij een (NS) automaat.

Badge +3

De ontwikkelaars hebben het in onderzoek, maar helaas had Edwin @RailRunner15 geen Weekend Vrij kaart om het te testen.

Dat was de reactie via Twitter althans. Hopelijk leest hij hier nog mee en volgt spoedig een update.

Dus@Erryt NS  en@johnnyvtz1990 niet druk over maken, want het is bekend, wordt aan gewerkt en heeft blijkbaar wat tijd nodig (of totaal geen prioriteit, voor de negatievelingen). :joy:

Badge +3
Als je een klassiek abonnement hebt en Vandaag 1e klas kiest (die andere keuze was er dus niet voor €9?) dan betaal je inderdaad het 1e klas tarief (met eventuele korting 40%) voor je reis en van je saldo.

Hoeveel dat dan is met Weekend Vrij is dus de grote vraag en zou ik ook wel willen weten, maar ik vermoed inderdaad die € 10,34 of met 40% korting dus € 6,20

En geeft een automaat op zaterdag en zondag wél die €5 upgrade optie?
Reputatie 4

Update: Excuses voor de late reactie, het is me even ontschoten om hier te reageren. Ik heb de casus van Jouke overgenomen gezien wat inactiviteit op de Community van zijn kant en heb de foto’s doorgestuurd. Vooralsnog heb ik echter geen reactie ontvangen.

Oké

Misschien dat het morgen na 18.30 is getest kan worden?

Het klinkt alsof je niet verder bent gekomen dan stap 4.

Klassewissel Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Vrij, Traject Vrij, Grensabonnement of Studentenreisproduct

1. Houd de OV-chipkaart voor de kaartlezer rechtsonder op de NS-kaartautomaat.
  2. Kies op het scherm voor ’Laden overige producten’.
  3. Kies voor 'Toeslag 2 -1'.
  4. Afhankelijk van jouw abonnement heb je de keuze uit een aantal varianten. Uit de mogelijkheden behorend bij jouw abonnement kies je de variant die je wilt en volg je de betaalinstructies op de NS-kaartautomaat.
  5. Houd de OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer. Jouw klasse is nu tot 4.00 uur ’s nachts gewijzigd.
Er stond ook niet "Toeslag 2-1 Dag", toch?
Badge +3
Foto van het scherm dat je (op vrijdagavond na 18:30) krijgt na kiezen 'Van klasse wisselen' is voldoende. Met 'vandaag 1e klas' (op saldo dus).

Misschien voor de volledigheid ook nog die van 'Laden overige producten' (dagkaart hond, fiets etc.)

En als je het helemaal wilt bewijzen de foto van het klassewissel scherm op een zaterdag of zondag (met de 2-1 toeslag dus voor €5, direct te betalen).

Ik zou die mogelijkheid ook graag willen zien, johnnyvtz1990. Ik heb de wens voor deze mogelijkheid dan ook doorgegeven, maar helaas kan ik zelf niets veranderen aan het aanbod hiervan.

De inhoud wordt aangepast op de website. Ik zal je suggestie om dit te herzien doorgeven, maar ik heb helaas geen duidelijke reden gekregen waarom hiervoor is gekozen.

Reputatie 4
Ik heb even onderzoek gedaan naar wat je precies zou moeten doen als je op de vrijdagavond gaat reizen met je Weekend Vrij abonnement en 1e klas wilt reizen. Je zou dan een upgrade Daluren moeten kunnen kopen, voor € 9,00, zoals eerder al aangegeven. Waarom het systeem jou die optie niet geeft is me echt een raadsel. Ik wil hier wel melding van maken maar heb dan wel die foto nodig. Zonder die foto kan ik het niet aantonen dat je dit hebt en kan ik er verder ook helaas niets mee doen.
Ik woon niet in de buurt van een station en ga daar dus niet op vrijdag heen. Foto is nergens voor nodig Jouke.

Ik heb je genoeg informatie gegeven en dat moet voldoende zijn. Ik regel dit wel via de klantenservice.

Ik houd van duidelijkheid en stel jullie een simpele vraag waar niemand het antwoord op. Zegt echt wat over jullie kennis en kunde.
Reputatie 4
En het lijkt mij stug dat je dan na 18:30 uur op vrijdag ineens op saldo reist in plaats van met Weekend Vrij. Jij hebt de foto niet die Jouke NS nodig heeft om het verder door te zetten en ik zie het probleem eigenlijk niet. Je mag mijn antwoord onzin vinden, maar ik probeer alleen maar te helpen. Ik zou eigenlijk voor willen stellen dat als je eens in de gelegenheid komt en op vrijdagavond in de eerste klas wil reizen, je het ophaalt bij de automaat. Kost het jou (alleen johnnyvtz1990) meer dan 9,- euro, dan betaal ik je dat verschil terug. Dan hebben we dan ook iets om door te zetten.

Ik wijs je verder graag nog op een van onze huisregels: "Wees respectvol naar de moderators en de andere gebruikers."

Je vertelt wel onzin, want het kan nooit zo zijn dat je eerst een product moet ophalen en daarna 9 euro zou moeten betalen. Is bij saldo opladen, fiets, hond, 1e klas weekend toeslag en andere producten ook niet het geval.

Het lijkt mij ook stug dat je dan op saldo moet reizen. Ik denk dat het wat gecompliceerder ligt. Als ik op vrijdag vanuit mijn woonplaats de trein van 18.30 zou willen nemen dan moet ik voor die tijd dat 1e klas product erop zetten. Aangezien de daluren pas ingaan vanaf 18.30 zou ik pas vanaf dan de 1e klas toeslag er kunnen opzetten. Dat lijkt mij stug.
Badge +3

Ik snap er niets meer van. In het verleden (voor de zomer) werkte het prima, maar er is dus iets aan de automaten of de voorwaarden veranderd  waardoor het niet meer werkt.

Die automaten moeten te fixen zijn, maar als het bewust niet meer mogelijk is (neem maar Flex Weekend Vrij 1e klas) waarom weet niemand dat? Met andere woorden, wáár staat deze wijziging en waarom is het niet gecommuniceerd? 

Er zijn serieus reizigers (lees mijn eerdere reactie) die al maanden van het kastje naar de muur gestuurd worden, en maar een nieuwe ov-chipkaart (€11) moeten kopen “want dan zal het daar wel aan liggen”...

Als de klantenservice zoiets zegt geeft men toch impliciet aan dat het zou moeten werken? Waarom zou je een nieuwe kaart gaan kopen als iets toch onmogelijk is?

Of is de klantenservice/webcare (net zo min als de reizigers) helemaal niet op de hoogte gesteld van deze onaangekondigde wijziging, en weten blijkbaar alleen Stijn en zijn contactpersoon ervan?

En ja, NS troetelkindje Flex is een goede oplossing (voor €6 een hele maand i.p.v. €9 voor één avond) maar er zijn dus reizigers die zulke negatieve ervaringen met Flex hebben meegemaakt (incorrecte en (drie)dubbele facturen) dat ze hun handen er niet meer aan willen branden.

Hou daar dan ook rekening mee, en bied de optie gewoon weer aan bij de automaten, en zoals het in de voorwaarden staat.

Net als e-tickets (geen actiekaartjes)… Natuurlijk mag je naar Aachen maar je kunt het alleen (nog) niet kiezen als bestemming. Of GTbV of uitcheck gemist willen van/naar Lansingerland-Zoetermeer. Prima, maar dat station kennen we ook niet.

Wij zijn er hier allemaal ook vanuit gegaan dat dit gewoon mogelijk zou moeten zijn, vandaar ook de scepsis over de melding van johnnyvtz1990 en het verzoek om bewijs. Ik durf zelf ook niet aan te geven wanneer of waarom dit is aangepast, ik krijg enkel gecommuniceerd dat het (nu) klopt dat dit niet mogelijk is.

Ik heb jouw (Robert B) vorige bericht ook meegestuurd als verzoek om de informatie op onze website te laten verduidelijken, want ik ben het er ook mee eens dat dit goed gecommuniceerd moet worden als het niet aangepast kan worden.

Badge +3

Heb nog 3 alinea’s toegevoegd aan mijn vorige reactie om aan te geven dat het wellicht allemaal op een foutje berust, en door een redelijk simpele wijziging op de automaten gewoon opgelost kan worden. Een 2-1 upgrade is één simpel product dat je ter plekke koopt en betaalt.

De weekend-reiziger is er daarbij zelf verantwoordelijk voor dat er pas na 18:30 mee ingecheckt wordt. Precies hetzelfde als voor mensen met Dal Vrij e.d.

Ik heb namelijk nog nergens gelezen dat het een bewuste keuze is geweest, behalve dat het (waarom dan?) op dit moment (sinds wanneer dan?) niet (meer) mogelijk is (waar staat dat dan, behalve in dit topic?).

Het is natuurlijk minder ernstig als het gedoe rondom het VDU, maar dingen gaan uitkleden en mensen op deze manier dwingen om (nu al) maar gewoon Flex te nemen vind ik onfatsoenlijk.

Reputatie 4
Als ik het goed begrijp heb je dus de optie 'Toeslag 2-1' met jouw Weekend Vrij abonnement enkel op de zaterdag of zondag, niet op vrijdag na 18:30? Oftewel dat deze weekend dag 1e klas toeslag enkel geldig zou zijn op de zaterdag en zondag, niet op de vrijdagavond?
Klopt maar daar ben ik al van op de hoogte.

Met een klassiek weekend vrij abonnement '2e klas' op vrijdag na 18.30 '1e klas' wil reizen.
Badge +3
Bij Dal Vrij en Altijd Vrij is de 1e klas upgrade voor een vaste prijs (spits €25, dal €9, weekend €5) altijd beschikbaar, en reken je inderdaad af bij de automaat (PIN, creditkaart of muntgeld), waarna je hem op je kaart zet. Uiteraard kan dit op elk moment van de dag, en hoef je niet tot na 18:30 te wachten.

Bij Weekend Vrij ontbreekt dus blijkbaar de optie op vrijdag(avond) voor €9, maar op zaterdag en zondag is de €5 optie er wél.

Dit gaat uiteraard over een klassiek abonnement, bij Flex werkt het totaal anders.
Badge +3
Op vrijdag met Weekend Vrij ontbreekt die optie blijkbaar. 🤔

Stap 3 is niet mogelijk, je krijgt alleen de optie 'Vandaag 1e klas' (reizen op saldo dus met een bedrag per reis)?
Reputatie 4
Bij Dal Vrij en Altijd Vrij is de 1e klas upgrade voor een vaste prijs (spits €25, dal €9, weekend €5) altijd beschikbaar, en reken je inderdaad af bij de automaat (PIN, creditkaart of muntgeld), waarna je hem op je kaart zet. Uiteraard kan dit op elk moment van de dag, en hoef je niet tot na 18:30 te wachten.

Bij Weekend Vrij ontbreekt dus blijkbaar de optie op vrijdag(avond) voor €9, maar op zaterdag en zondag is de €5 optie er wél.

Dit gaat uiteraard over een klassiek abonnement, bij Flex werkt het totaal anders.

Klopt precies dat die optie ontbreekt. Ik kan er slecht tegen als mensen hier beweren dat dit wel zo is.
Indien het niet klopt zullen we dat bevestigen. Jouke is dit momenteel aan het uitzoeken.
Reputatie 4

Als ik het goed begrijp heb je dus de optie 'Toeslag 2-1' met jouw Weekend Vrij abonnement enkel op de zaterdag of zondag, niet op vrijdag na 18:30? Oftewel dat deze weekend dag 1e klas toeslag enkel geldig zou zijn op de zaterdag en zondag, niet op de vrijdagavond?Klopt maar daar ben ik al van op de hoogte.

Ik snap wat je wilt, johnnyvtz1990 maar het lijkt lastiger te zijn dan we dachten. Ik ga dit voor je uitzoeken en kom er zo snel mogelijk op terug. In de tussentijd heb ik heel veel behoefte aan een foto van het scherm wat je krijgt als je dit probeert op een vrijdagavond. Heb je die wellicht ook gemaakt??

Nee helaas niet aan gedacht.

Ik ga dat ook niet speciaal doen, maar ik kan je wel precies uitleggen wat ik te zien krijg.

Ik krijg de optie 'vandaag 1e klas' en als ik daar op klik dan krijg ik vervolgens het knipperscherm 'ophalen bestelling te zien'. Dat lijkt me toch wel voldoende informatie?

Vind het raar dat dit een lastige kwestie blijkt te zijn.

Het is zeker makkelijker om een trein over zee te laten rijden zonder rails.
Badge +3
@johnnyvtz1990 bedankt voor je privébericht (met wat achtergrond over je persoonlijke omstandigheden).

Ik snap het, en ben weliswaar 'medewerker' van de Community' maar helaas geen NS.

Ik wilde privé reageren, maar krijg de melding 'Dit communitylid ontvangt alleen berichten van mensen die hij/zij volgt'. Dat kan je wijzigen bij Instellingen.

Maar bij deze (openbaar) mijn waardering en hopen dat er snel een antwoord komt natuurlijk!
Reputatie 4

Ik geloof je precies, maar we zien het toch echt heel graag zelf. Mag ik vragen waarom je niet jouw gegevens samen met een foto wilt aanleveren?

Aangezien ik niet in de buurt van het station woon en ik op vrijdagavond niet in de gelegenheid ben daar heen te gaan.

Een foto kan ik niet leveren dus, wel verdere gegevens van mijzelf.

Ik heb gisteren een mail gehad via bemiddeling van de NS, via bemiddeling door OV Ombudsman, dat het niet mogelijk zo zijn om 1e klas te reizen op vrijdag na 18.30 met een weekend vrij 2e klas abonnement.

Dit lijkt mij toch wel heel stug.

Ik heb een reactie gekregen en helaas kan ik niets anders dan bevestigen dat dit klopt, @johnnyvtz1990. Er is voor reizigers van Weekend Vrij 2e klas abonnement geen mogelijkheid om een 1e klas upgrade aan te schaffen op vrijdagavond na 18:30. Het enige alternatief wat we daarvoor kunnen bieden is om het abonnement algeheel om te zetten in Weekend Vrij 1e klas. Uiteindelijk is dat slechts €6 per maand duurder dan 2e klas, goedkoper dus dan een enkele keer de Toeslag 2-1 Daluren.

Het rammelt dus aan alle kanten, alleen al hierom:

Screenshot 13-12-2019 18:00 uur

Leest u even mee, beste Ombudsman? Oké, op vrijdag kan het niet voor de hele dag, maar na 18:30 zou het gewoon moeten werken (en dat deed het ook!). Een Studentenreisproduct (Student Vrij Weekend) is ook op vrijdag pas na 12:00 geldig.

Ik heb dit doorgegeven aan mijn contactpersoon, want als deze mogelijkheid niet bestaat voor Weekend Vrij 2e klas abonnementen op vrijdag na 18:30, ben ik van mening dat dit wel duidelijk moet worden aangegeven. Helaas ben ik in dezen ook enkel een boodschapper, ik kan geen wijzigingen garanderen.

Reageer