Skip to main content
Antwoord

Weekend vrij abbonement

• February 19, 2025
  • 7 reacties
  • 377 Bekeken

Hoi,

Ik heb een weekend vrij abbonement, dat betekent vanaf vrijdag 18:30 gratis reizen. 

Afgelopen vrijdag heb ik om 18:22 ingecheckt voor mijn trein van 18:26, nu ging ik er vanuit dat ik dan vanaf 18:30 gratis kon reizen.

Nog even had ik gedacht om bij mijn overstap in Zwolle snel naar de poorten te gaan (was te ver lopen), om dan in/uit te checken. Dit heb ik uiteindelijk wel bij Almere Centraal gedaan.

Mijn totale rit van Meppel naar Almere kost mij op mijn afschrijvingen €22,50. Terwijl tot mijn eindbestemming Amsterdam Centraal vanaf Almere nog €3,50 is berekend. 

Ik heb dus feitelijk 4 minuten buiten mijn weekend vrij abbo gereisd, maar moet wel 26,- betalen….

Beste antwoord door Tochjo

Het tijdstip van inchecken bepaalt het tarief voor de hele reis. U hebt in de spitsuren ingecheckt, dus u betaalt vol tarief voor de hele reis. Dat u onderweg even hebt uit- en weer ingecheckt, verandert daar niets aan: er moet minimaal 35 minuten zitten tussen uitchecken en opnieuw inchecken, anders blijft het oude tarief gelden.

U zou nog even rechtstreeks contact kunnen opnemen met de klantenservice om te vragen of zij u uit coulance tegemoet willen komen, al hebt u geen recht op een tegemoetkoming, aangezien u het juiste bedrag betaald hebt. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

7 reacties

Tochjo
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • February 19, 2025

Het tijdstip van inchecken bepaalt het tarief voor de hele reis. U hebt in de spitsuren ingecheckt, dus u betaalt vol tarief voor de hele reis. Dat u onderweg even hebt uit- en weer ingecheckt, verandert daar niets aan: er moet minimaal 35 minuten zitten tussen uitchecken en opnieuw inchecken, anders blijft het oude tarief gelden.

U zou nog even rechtstreeks contact kunnen opnemen met de klantenservice om te vragen of zij u uit coulance tegemoet willen komen, al hebt u geen recht op een tegemoetkoming, aangezien u het juiste bedrag betaald hebt. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 19, 2025

Je zegt het zelf: vanaf 18.30 uur vrij reizen. Maar je checkt om 18.22 uur in om met de trein van 18.26 uur te reizen. 1e incheck bepaalt tarief voor de hele reis. Jouw incheck was in de spits.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 19, 2025

U had beter na 18.25 in kunnen checken. Officieel is het 18.30, maar er is elke keer vijf minuten genadetijd in uw voordeel. Inchecken na 08.55 en 18.25 levert korting op, evenals inchecken voor 06.35 en voor 16.05. Doe het niet op de seconde.

Als u uitcheckt moet u 35 minuten wachten met inchecken voor u tegen het dan geldende tarief kunt inchecken. Vroeger was dit anders. Per saldo is dit voor de consument eerder een voordeel, want bij inchecken in de daluren kunt u niet alleen even de reis onderbreken ,aar het voordeel zit hem er vooral in dat u verder kunt reizen met een andere vervoerder, ook als u overstapt in de spits. Dan kan veel voordeel opleveren. Zelf ga ik wel eens van Gouda naar Eemshaven. Borkum. Ik check dan net voor half zeven in en kan datn in Gronigingen nog met de Arrivatrein die net voor de spits begint. Dat scheel me het volle tarief van Gronngen naar Eemshaven, en dat is best veel: €53,04 en €10,42. Het is dan wel eerlijk om het Dalvrij abonnement te verrekenen, en het laat ook zien hoe goed het uit kan voor de veelreiziger.

NS biedt veel voordeelmogelijkheden maar verdiep u er altijd in hoe het exact zit en vooral werkt. De kennis daarvoor is hier ruimschoots aanwezig. Doorgaans worden vergissingen met een incheck niet vergoed, daar is ook geen beginnen aan, maar als het echt voor het eerst is, wie weet. Volg het bovenstaande advies van ​@Tochjo. Zijn eerste zin is waar alles om draait.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 19, 2025

@Thom wanneer je om 18.22 uur incheckt voor de trein van 18.26 uur kun je niet spreken over vergissing. De regels zijn duidelijk. Bij een incheck om 18.22 uur voor een trein van 18.36 uur kun je nog denken aan een vergissing, maar op de NS-site staat dat tijd van inchecken bepaalt of je met korting reist.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 19, 2025

Het is geen vergissing, maar een kwestie van niet weten hoe het werkt.

Er zijn blijkbaar nog mensen die denken dat wanneer je incheckt voor ingaan van de daluren het systeem dan automatisch vanaf de dalurentijd de dalurenkorting rekent. Dat is niet zo en dan heb je de informatie niet goed gelezen / begrepen. De tijd van inchecken telt, waarbij je zoals gezegd nog 5 minuten marge hebt. Check je 1 minuut, ja zelfs 1 seconde, eerder in dan geldt het spitstarief.

De 5 minuten marge zijn er zodat je na inchecken bij een poortje en je op een groter station nog enkele minuten nodig hebt om op het perron te komen, je nog gewoon een trein van 18:30 kan halen. Wil je in een dergelijke situatie een trein van 18:26 halen dan is dat erg krap en de kans dat je dat haalt met inchecken om 18:25 is klein en daar is de 5 minuten marge dan ook niet voor bedoeld. Bij een station met paaltjes op het perron en maar een paar stappen naar een deur in  de trein zou je dat nog wel kunnen halen. 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 19, 2025

@Thom wanneer je om 18.22 uur incheckt voor de trein van 18.26 uur kun je niet spreken over vergissing. De regels zijn duidelijk. Bij een incheck om 18.22 uur voor een trein van 18.36 uur kun je nog denken aan een vergissing, maar op de NS-site staat dat tijd van inchecken bepaalt of je met korting reist.

Ben ik met je eens hoor. Het is in die zin een vergissing dat TS niet goed op de hoogte is. Enige mildheid en uitleg kan dan geen kwaad: als een van jullie beiden dit was gebeurd, dan was de wereld te klein geweest, ;-)

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 19, 2025

Als tip voor de ‘grotere stations’ met poortjes maar ook paaltjes op het perron, waar je met een incheck om 18:25 je trein niet zou halen… (bijv. Utrecht Centraal spoor 5/7 en 18/19 en nog wat andere perrons):

• Check voor 18:25 in bij de poortjes, wandel op je gemak naar het perron, check daar uit en na 18:25 weer in. Bij een uitcheck binnen 60 minuten op hetzelfde station wordt een incheck namelijk geannuleerd en telt niet als reis.

Of:

• Ga voor 18:25 door de poortjes met je bankpas en check aan de binnenkant meteen weer uit. Check vervolgens in met je abonnement op het perron. Je bevindt je dan wel tijdelijk binnen poortjes zonder geldig reisrecht maar dat snapt men echt wel als je zegt dat je Weekend Vrij hebt en pas om 18:25 wilt inchecken op een vrijdag.