beantwoord

Weekend Vrij Abonnement

Ik heb een weekend vrij abonnement was wat laat klaar met werken en check om 18.13 in op Utrecht Zuilen dus voordat mijn weekend vrij ingaat. Ik stap uit op Utrecht Centraal en ik denk ik check uit om daarna na 18.30 weer in te checken om mijn vervolg naar ede-Wageningen gratis te kunnen reizen, is immers in mijn vrij reizen tijd maar helaas toch werd het volledige reistarief afgeschreven. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Thom 14 juli 2017, 23:28

Vroeger kon u dat wel doen maar nu niet meer. Dit is veranderd. Als u incheckt in de spits en weer uitcheckt in de daluren, moet u 35 minuten wachten voordat u weer met dalkorting kunt reizen.

Dit is gedaan om mensen die incheckten in de daluren en tijdens de spits moesten uit- en inchecken om een overstap te kunnen maken, terwille te zijn. Ook gaf het de mogelijkheid om in de daluren in te checken en even de reis in de spits te onderbreken.

De makkelijkste oplossing is: Check in met een andere chipkaart in tegen vol tarief, check uit, en check met weekendvrij weer in na de spits. Dan verliest u geen wachttijd en kunt u met korting meteen verder reizen.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Vroeger kon u dat wel doen maar nu niet meer. Dit is veranderd. Als u incheckt in de spits en weer uitcheckt in de daluren, moet u 35 minuten wachten voordat u weer met dalkorting kunt reizen.

Dit is gedaan om mensen die incheckten in de daluren en tijdens de spits moesten uit- en inchecken om een overstap te kunnen maken, terwille te zijn. Ook gaf het de mogelijkheid om in de daluren in te checken en even de reis in de spits te onderbreken.

De makkelijkste oplossing is: Check in met een andere chipkaart in tegen vol tarief, check uit, en check met weekendvrij weer in na de spits. Dan verliest u geen wachttijd en kunt u met korting meteen verder reizen.
Ik heb een weekendvrij abonnement en wil om 18.24 de trein pakken moet ik dan de volle prijs betalen voor die ene minuut?

Mvg
Badge +3
Het tijdstip van inchecken is bepalend voor het kortingstarief dat geldt voor de hele reis. Als u de trein van 18.24 uur wil nemen, dan zult u moeten inchecken in de spitsuren en dat betekent inderdaad dat u vol tarief betaalt voor de hele reis.
Tochjo schreef:

Het tijdstip van inchecken is bepalend voor het kortingstarief dat geldt voor de hele reis. Als u de trein van 18.24 uur wil nemen, dan zult u moeten inchecken in de spitsuren en dat betekent inderdaad dat u vol tarief betaalt voor de hele reis.

Dank je. Vind alleen apart dat ik wel 5 minuten speling heb maar geen zes. Hadden ze het abonnement niet 18.29 in kunnen stellen zodat ik wel 5 minuten speling had en gewoon me abonnement kon gebruiken?

Mvg
Reputatie 6
Badge
Die speling is natuurlijk al een gunst van vijf hele minuten. Dat zullen er geen zes worden en ook geen zeven. Een trein later nemen is de enige optie, als je alles tegen de voorwaarden van weekendvrij wil. De reis splitsen kan en mag natuurlijk.
Reputatie 2
Werkt de klassewissel-truc niet meer? Uitchecken op Centraal, daar bij de kaartautomaat een klassewissel, die er weer afhalen en bij het inchecken begin je een nieuwe reis. Zo was het volgens mij althans.
Reputatie 4
Gvr schreef:

Ik heb een weekendvrij abonnement en wil om 18.24 de trein pakken moet ik dan de volle prijs betalen voor die ene minuut?

Mvg

Maar als je de trein van 18:24 wil halen moet je toch al voor 18:24 inchecken? Dan is het verschil dus meer dan 1 minuut. Daarnaast is de 5 minuten marge er vooral om van de poortjes/paaltjes naar de trein te wandelen. Als je een trein van 18:30 of later niet kunt halen met je abonnement heb je een punt.
Reputatie 5
Badge
Je abonnement is vanaf 18.30 uur geldig. Inchecken kan vanaf 18.25. Voor de trein van 18.24 uur betaal je het volle tarief.
Reputatie 7
Badge +2
Gvr schreef:

Tochjo schreef:

Dank je. Vind alleen apart dat ik wel 5 minuten speling heb maar geen zes. Hadden ze het abonnement niet 18.29 in kunnen stellen zodat ik wel 5 minuten speling had en gewoon me abonnement kon gebruiken?

Mvg

Jij wil een speling van 6 minuten, dan wil een volgende 7 minuten etc. Er is ergens een grens getrokken en het is al coulant dat er 5 minuten speling is om in te checken.
Wanneer je niet pas om 18.25 kan/wil inchecken dan heb je een verkeerd abonnement.

Reageer