beantwoord

Weekend Vrij abonnement

• 10 augustus 2019
  • 29 reacties
  • 778 Bekeken

Reputatie 4
Ik heb nog een dal voordeel abonnement tot en met 31 augustus, maar zit te twijfelen om een weekend vrij abonnement te nemen. Kan ik nu al een weekend vrij abonnement nemen naast mijn Dal voordeel abonnement? Of moet ik wachten tot en met 31 augustus. Kan dat eigenlijk twee abonnementen naast elkaar?
icon

Beste antwoord door masd 10 augustus 2019, 11:36

Kan ik nu al een weekend vrij abonnement nemen naast mijn Dal voordeel abonnement? Of moet ik wachten tot en met 31 augustus. Kan dat eigenlijk twee abonnementen naast elkaar?

Ja, twee abonnementen naast elkaar kan volgens mij gewoon. Wel op verschillende ov-chipkaarten. Alleen met WeekendVrij krijg je ook korting in de daluren van maandag tot en met vrijdag, dus dan heb je DalVoordeel niet meer nodig. Je betaalt dan voor een DalVoordeel-abonnement waar je niets meer aan hebt, dus dan kun je beter je DalVoordeel omzetten naar WeekendVrij.

Misschien is overstappen naar Flex een optie voor je? Dat kan per direct en dan kun je voor Flex met WeekendVrij kiezen en korting door de week in de daluren eraan toevoegen. Dan betaal je 35 euro per maand.
Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 6
Badge
Kan ik nu al een weekend vrij abonnement nemen naast mijn Dal voordeel abonnement? Of moet ik wachten tot en met 31 augustus. Kan dat eigenlijk twee abonnementen naast elkaar?

Ja, twee abonnementen naast elkaar kan volgens mij gewoon. Wel op verschillende ov-chipkaarten. Alleen met WeekendVrij krijg je ook korting in de daluren van maandag tot en met vrijdag, dus dan heb je DalVoordeel niet meer nodig. Je betaalt dan voor een DalVoordeel-abonnement waar je niets meer aan hebt, dus dan kun je beter je DalVoordeel omzetten naar WeekendVrij.

Misschien is overstappen naar Flex een optie voor je? Dat kan per direct en dan kun je voor Flex met WeekendVrij kiezen en korting door de week in de daluren eraan toevoegen. Dan betaal je 35 euro per maand.
Het klopt inderdaad dat je meerdere abonnementen kunt hebben, mits deze op verschillende kaarten staan. Op één OV-chipkaart kan maar één NS Abonnement tegelijkertijd actief zijn. Verder geeft masd een goed advies!
Reputatie 4
Het klopt dat ik het ook kan laten omzetten naar een weekendvrij. Hoef dan geen nieuwe ov chipkaart aan te vragen toch? Moet er dan wel voor zorgen dat het dal voordeel abonnement wordt stopgezet.

Het weekend vrij abonnement geldt toch bij alle vervoerders?
Reputatie 4
Volgens mij mag je altijd overstappen van Dal Voordeel naar Weekend Vrij omdat dat een duurder abonnement is.
Reputatie 6
Badge
Het klopt dat ik het ook kan laten omzetten naar een weekendvrij. Hoef dan geen nieuwe ov chipkaart aan te vragen toch? Moet er dan wel voor zorgen dat het dal voordeel abonnement wordt stopgezet.

Het weekend vrij abonnement geldt toch bij alle vervoerders?

Ja, bij alle treinvervoerders en je kunt inderdaad overstappen van je DalVoordeel. Je hebt dan geen nieuwe ov-chipkaart nodig en je DalVoordeel-abonnement stopt dan automatisch.

Overstappen naar een klassiek WeekendVrij mag inderdaad omdat het een duurder abonnement is, maar tegenwoordig mag je ook elk moment naar een goedkoper (of zelfs geen) abonnement overstappen. Zolang het maar Flex is. In dit geval mag Flex wel, maar hoeft het niet.
Reputatie 4
Overstappen naar een klassiek WeekendVrij mag inderdaad omdat het een duurder abonnement is, maar tegenwoordig mag je ook elk moment naar een goedkoper (of zelfs geen) abonnement overstappen. Zolang het maar Flex is. In dit geval mag Flex wel, maar hoeft het niet.

Ik heb zelf geen flex, maar dat is geen probleem toch?
Reputatie 6
Badge
Nee, dat maakt niet uit. Jij mag met je klassiek DalVoordeel-abonnement gewoon overstappen naar klassiek WeekendVrij. Gewoon op dezelfde ov-chipkaart zonder Flex.
Reputatie 4
Kan ik na het omzetten er ook gelijk gebruik van maken? Bestaat nogal wat twijfel over of dit kan heb ik het idee uit een eerder topic.

https://community.ns.nl/abonnementen-2/omzetten-abonnement-40022
Reputatie 6
Badge
Toen ik gewijzigd heb, heb ik dat via Mijn NS gedaan en daar kreeg ik toen de ingangsdatum te zien. Was inderdaad ook niet per direct. Dat is volgens mij alleen bij Flex het geval.

Zou je in Mijn NS moeten kunnen zien en anders kan de klantenservice je wel vertellen wanneer een wijziging in kan gaan.
Reputatie 4
Nee, met een ABO oude stijl kan dan NIET meteen, enkel op de dag dat het ooit is ingegaan-elke maand na 1 jaar gebruik met ook nog een minimumtermijn ervoor om het systeem zijn werk te laten doen. Dus eerst goed nakijken en zelf denken en plannen.
Downgraden kan helaas niet zo, dan moet je dat altijd druk in gesprek zijnde servicecentrum bellen en rekening houden met een nieuw ingegane termijn van 1 jaar gebruik-dus een reden te meer eerst goed te plannen. Ben je geen 65+ dan is FLEX in principe de beste weg hieromheen, maar lees je dan heel goed in op alle tricks die NS er oploslaat.
Reputatie 4
Ik kan het per 1 september laten wijzigen. Mijn huidige dal voordeel abonnement loopt af per 31 augustus. Kan ik vanaf 1 september (zondag) ermee reizen?

Ik ben dan in de buurt van station Kampen waar alleen een blauwnet automaat staat. Als het goed is kan daar ook op 1 september het nieuwe weekend vrij abonnement op mijn ov chipkaart zetten?

Eerder erop zetten gaat niet vanwege het dal voordeel abonnement wat er al op staat. Ik weet niet of het mogelijk is het dal voordeel abonnement er op 31 augustus al af te halen en het weekend vrij abonnement er dan al op te zetten?
Badge +3
De wijziging van een klassiek abonnement (reizen op saldo) moet vóór de ingangsdatum van het nieuwe abonnement, dus vóór 1 september, worden doorgegeven. U kunt dat nu al doen in Mijn NS. Nadat u de wijziging hebt doorgegeven, kunt u die al bij een kaartautomaat bevestigen. Dat komt neer op het vervangen van het huidige abonnement door een abonnement met einddatum 31 augustus en het laden van het nieuwe abonnement met ingangsdatum 1 september.
Reputatie 4
Dus als ik het goed begrijp kan ik het weekend vrij abonnement er meteen na aanvraag al opzetten, aangezien het pas op 1 september ingaat.

En het maakt dan niet uit dat er een dal voordeel abonnement opstaat dat tot en met 31 augustus loopt?

Moet ik dat dal voordeelabonnement nog opzeggen of gaat dat automatisch als ik het abonnement heb laten omzetten?
Badge +3
Je begrijpt het goed. Bij het ophalen wordt het (doorlopende) Dal Voordeel vervangen door een versie tot 31 augustus, en het nieuwe (geldig per 1 september) wordt er ook alvast op gezet.

Je moet dus geen nieuw Weekend Vrij aanvragen, maar gewoon in Mijn NS bij Producten je huidige Dal Voordeel kiezen en dan Aanpassen of uitbreiden.

Dit is dan wel voor een jaar (of totdat je overstapt naar Flex, dat kan óók in het eerste jaar).

Beter/makkelijker is het om gewoon via ns.nl/flex een Weekend Vrij te nemen zodra je het nodig hebt (kan je op bijv. 30 augustus doen). Dat gaat per direct in, en moet je even ophalen als bestelling bij een servicepunt (supermarkt of kaartautomaat). Je Dal Voordeel wordt dan ook meteen automatisch gestopt, en ongebruikte dagen/maanden krijg je binnen een week teruggestort.
Reputatie 4
Heb er over gebeld naar de klantenservice maar NS Flex kan ik pas op 1 september bestellen, omdat mijn huidige abonnement pas op 31 augustus afloopt.

Heb persoonlijk liever dat je dat wat van tevoren kan regelen en niet pas op 1 september als je die dag wilt reizen.
Badge +3
Klantenservice heeft ongelijk.

Je kunt op elk moment overstappen naar Flex, tenzij daar zéér recent iets aan veranderd is.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad, overstappen naar Flex kan elk moment. Mijn Traject liep t/m de 24e maar per 15 juni heb ik dit gewijzigd in MijnNS naar Flex Dalvoordeel en kreeg nog van 10 dagen Traject Vrij restitutie. Had ik geen klantenservice voor nodig.
Als het nu anders is dan zou het inderdaad zeer recent veranderd zijn.

Je zou het nu al als test kunnen proberen in je MijnNS account, zonder de laatste stap te voltooien.
Reputatie 4
Klantenservice heeft ongelijk.

Je kunt op elk moment overstappen naar Flex, tenzij er zéér recent iets veranderd is.

Tegen mij zijden ze dat dit nog niet kon omdat ze mijn huidige dal voordeel abonnement pas op 31 augustus konden beëindigen.

Ik wil nu wel is weten wie er gelijk heeft.
Reputatie 7
Badge +3
Gewoon even testen, ga naar je MijnNS account, dan moet je een wit vlak aan de rechterkant zien met tekst "Stap nu over naar NS Flex" en de voordelen. Klik op de button Direct bestellen en als je verder kan met de kaart waar nu je abonnement op staat dan kan het.
Badge +3
Precies, maar let op want zodra je één keer te ver doorklikt heb je ineens Flex. Geen abonnement kiezen en zo dus, maar gewoon om te testen of het kán.

Daar gaat verder geen iDeal betaling of zo aan vooraf meen ik. Bij mij was het (van alleen OV-fiets naar Flex) in ieder geval binnen een paar muisklikken klaar, terwijl ik eigenlijk Flex op een nieuwe kaart wilde... 😅
Hoi @johnnyvtz1990,

Wil je overstappen van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement? Want dat is gewoon per direct mogelijk. Dit kan je zelf via je Mijn NS-account regelen of je kan hiervoor contact opnemen met onze klantenservice. Je kan het beste contact met ons opnemen via: Facebook, Twitter of Chat. Waarom er tijdens het bellen is verteld dat dit niet kan, is mij een raadsel. Of wil je het NS Flex abonnement pas in laten gaan op 1 september? Want in dat geval kunnen wij het ook pas op 1 september voor je regelen omdat de overstap alleen per direct erin gezet kan worden. Wij kunnen geen datum in de toekomst kiezen.
Badge +3
Tegen mij zijden ze dat dit nog niet kon omdat ze mijn huidige dal voordeel abonnement pas op 31 augustus konden beëindigen.
Dat klopt, dat is het enige dat ze kunnen inderdaad. Het loopt per maand als je verder niets doet.

Maar bij een overstap naar Flex wordt het automatisch per direct beëindigd. Zoals @Momo al zei, daar heb je de klantenservice niet voor nodig.
Reputatie 4
En als ik nu overstap op een klassiek weekend vrij abonnement dan kan ik deze er wel al gewoon opzetten op mijn OV Chipkaart, aangezien het op 1 september ingaat. Dit kan toch in combinatie met mijn dal voordeel abonnement welke tot 31 augustus loopt? Dan kunnen er toch tijdelijk twee abonnement op 1 kaart staan, omdat de andere nog niet geldig is.

Ik wil namelijk op 1 september al reizen en dan wil ik dit niet allemaal op de dag zelf moeten regelen.
Ik denk dat je het beste een Weekend Vrij abonnement kunt bestellen met een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart. De kaart krijg je er gratis bij en zo kun je zelf een leuke nieuwe foto uitkiezen. Je kiest als ingangsdatum 01.09.2019 en dan ligt de kaart gewoon op tijd op de deurmat! :)

Daarnaast heb je nog het Dal Voordeel abonnement tot 31.08.2019! Vergeet je die niet te beëindigen? Dat kan ook gewoon bij onze klantenservice.
Badge +3
Nieuwe kaart bestellen is niet nodig. Als je een (klassiek) Dal Voordeel dat loopt tot 31 augustus via Mijn NS aanpast naar (klassiek) Weekend Vrij, dan kan je dat naar keuze laten ingaan op 1 september, 1 oktober of 1 november, dus altijd aansluitend op de einddatum lopende maand van het huidige abonnement en maximaal 3 maanden in de toekomst. Uiteraard moet je huidige abonnement een jaar of ouder zijn, anders kan je het niet per maaand wijzigen/opzeggen.

Bij het ophalen van de bestelling gebeuren er vervolgens 3 dingen:
  • Je huidige (doorlopende) Dal Voordeel wordt beëindigd (ter plekke)
  • Er wordt een Dal Voordeel op je kaart gezet met als einddatum 31 augustus
  • Er wordt een Weekend Vrij op je kaart gezet met als ingangsdatum 1 september
Dit is dus allemaal naadloos en precies wat je wilt. Als je later alsnog wilt overstappen naar Flex dan kan dat op elk gewenst moment, per direct.

Reageer