beantwoord

weekend vrij abonnement

• 24 maart 2014
  • 7 reacties
  • 507 Bekeken

Ik heb een weekend vrij abonnement op mn ovchipkaart. Moet ik dan doordeweeks een los kaartje kopen met korting en in checken met mn chipkaart om te reizen ? Hoe gaat dat in zijn werk??
icon

Beste antwoord door inkie 24 maart 2014, 16:31

Hallo Steef,
Je moet altijd in- en uitschenken. Door-de-weeks krijg je korting buiten de spits. Het tijdstip van inchecken geeft je wel of geen korting. De spits is van 6:30-09:00 en van 16:00-18.30 uur.
Gr. Ingrid
Bekijk origineel

7 reacties

Hallo Steef,
Je moet altijd in- en uitschenken. Door-de-weeks krijg je korting buiten de spits. Het tijdstip van inchecken geeft je wel of geen korting. De spits is van 6:30-09:00 en van 16:00-18.30 uur.
Gr. Ingrid
Oke dus ik hoef dan geen kaartje te kopen begrijp ik. En als ik zo vrij mag zijn, moet er een minimaal bedrag dan op je chipkaart staan?
Inderdaad, geen kaartje kopen! En in het weekend minimaal €0,00 en doordeweeks minimaal €10,00 om in te kunnen checken. Ga je een reis maken die duurder is dan €10,00 kan je het best zorgen dat dat bedrag op je Ov-chipkaart geladen is voordat je inchecked, omdat soms blijkt dat je incheck verdwijnt als je daarna alsnog oplaad...
Gr. Ingrid
Top! Super bedankt voor je reacties!! Moet nog ff wennen aan het gebruik van zo'n kaart... 😉
Dat geloof ik! Veel plezier met je kaart!
En dan nog een tip Steef, je hebt 5 minuten respijt voor je vrij reizen en je kortingsmomenten, dus als je vrijdag om 18.25 uur incheckt, reis je al gratis en dat geldt ook voor maandagochtend 4.05 en de andere tijden om toch nog met korting te reizen zijn maandag t/m vrijdag 06.35 - 08.55 en maandag t/m donderdag 16.05 - 18.25 uur.

Inderdaad, geen kaartje kopen! En in het weekend minimaal €0,00 en doordeweeks minimaal €10,00 om in te kunnen checken. Ga je een reis maken die duurder is dan €10,00 kan je het best zorgen dat dat bedrag op je Ov-chipkaart geladen is voordat je inchecked, omdat soms blijkt dat je incheck verdwijnt als je daarna alsnog oplaad...
Gr. Ingrid

Of je incheck verdwijnt als je daarna saldo wilt opladen is afhankelijk van een aantal factoren.
In het algemeen kun je stellen dat als je ingecheckt bent en je gaat dan opladen, dat je incheck teniet gedaan wordt en dat die €10 of €20 van je saldo is afgeschreven.
E is in feit slechts één uitzondering: als je saldo lager uitkomt dan €-4,00 dan kun je niet uitchecken en moet je eerst opladen. In dat (uitzonderings) geval blijf de incheck gewoon staan.

Het veiligste is dus gewoon de stelregel aanhouden dan je geen saldo moet opladen als je al ingecheckt bent.
Dus wel: OPLADEN - inchecken - reizen - uitchecken - OPLADEN.
en NIET: inchecken - OPLADEN - reizen - uitchecken
In dat laatste geval wordt bij opladen de incheck teniet gedaan en reis je dus zonder geldig vervoersbewijs (kans op UvB met verhoging van €35). En omdat je al uitgecheckt ben (door het opladen), betekent na de reis uitchecken dat dat als een incheck gezien wordt (opnieuw €10 of €20 van je saldo af.

Natuurlijk is alles naderhand via MijnNs of Klantenservice wel weer recht te breien.

Maar {b]voorkomen is beter dan genezen[/b], dus nogmaals :

Eerst opladen
vervolgens inchecken
daarna reizen
en tenslotte weer uitchecken
Zonodig opnieuw bijladen.

Als je dat als standaardregel hanteert kan er normaal gesproken weinig of niets mis gaan.

Vr.gr.
Hans

Reageer