beantwoord

Weekend Vrij abonnement tijdens vrij reizen periode en omreizen

• 5 maart 2014
  • 3 reacties
  • 280 Bekeken

Ik heb een Weekend Vrij abonnement waarmee ik in het weekend vrij kan reizen (en dat ook zeer regelmatig doe!). Ik heb deze vraag al eens meerdere malen gesteld en steeds kreeg ik weer een ander antwoord. Dus vandaar dat ik hoop dat ik via deze weg voor eens en voor altijd hier duidelijkheid over kan hebben. Goed, waar gaat het om? Als je normaal op saldo reist (met of zonder korting) en je wilt via een andere weg reizen (bijvoorbeeld omdat de overstaptijd dan beter is) dan de meest directe dan dien je tussentijds uit- en weer in te checken, ook als je verder reist met NS. Dat is logisch want anders betaal je veel te weinig voor je reis dus ik kan begrijpen dat je dan het risico loopt op een boete. Maar hoe zit het als je tijdens de vrij reizen periode van het Weekend Vrij abonnement niet de meest directe route wilt rijden (bijvoorbeeld Haarlem-Roosendaal via Amsterdam Sloterdijk ipv direct via Leiden Centraal). Moet je dan ook tussentijds uit- en weer inchecken om een boete te voorkomen (in het voorbeeld op Amsterdam Sloterdijk) of mag je dan wel die omweg maken zonder die tussentijdse uit- en incheck?
icon

Beste antwoord door Loes 5 maart 2014, 17:02

Hoi Martijn,

Vervelend dat je telkens een ander antwoord krijgt. In beginsel hoor je op dezelfde manier in- en uit te checken of je nu op saldo reist of in je vrij reizen zit. Ik heb even gekeken naar jouw omweg. Het feit dat je op dat moment in je vrije reisperiode zit en een kleine omweg maakt via Amsterdam Sloterdijk, blijft het voor mij nog steeds een route die je mag nemen, want je reist niet terug naar je incheck station of er vlak langs. Dat is de belangrijkste reden.

Je geeft zelf al aan als je op saldo reist ben je het dus wel verplicht, op het moment dat je in je vrije reisperiode zit, maakt het dus weinig uit. Bij controle zal je daar geen problemen mee krijgen.

Ik raad meestal wel aan om het toch te doen in de vrije reisperiode, want dat voorkomt altijd problemen.

Ik hoop je wat meer duidelijkheid heb kunnen geven.
Bekijk origineel

3 reacties

Hoi Martijn,

Vervelend dat je telkens een ander antwoord krijgt. In beginsel hoor je op dezelfde manier in- en uit te checken of je nu op saldo reist of in je vrij reizen zit. Ik heb even gekeken naar jouw omweg. Het feit dat je op dat moment in je vrije reisperiode zit en een kleine omweg maakt via Amsterdam Sloterdijk, blijft het voor mij nog steeds een route die je mag nemen, want je reist niet terug naar je incheck station of er vlak langs. Dat is de belangrijkste reden.
Je geeft zelf al aan als je op saldo reist ben je het dus wel verplicht, op het moment dat je in je vrije reisperiode zit, maakt het dus weinig uit. Bij controle zal je daar geen problemen mee krijgen.
Ik raad meestal wel aan om het toch te doen in de vrije reisperiode, want dat voorkomt altijd problemen.

Ik hoop je wat meer duidelijkheid heb kunnen geven.
Ik heb ook dit abonnement! Leuke, he?! Kris-kras door heel Nederland vanaf vrijdagavond tot zondag middernacht!

Uw heeft recht op vrij reizen in de genoemde periode- omreizen kan wel dan! Blijvoorbeeld mij, ingecheckt bij Rotterdam Centraal, reist naar Gouda, en van daar, direct overgestapt op een Intercity naar Den Haag. Onderweg was ik wel gecontroleerd-Conducteur zegt niks, en volgens mij, ze kunnen niet alleen ALS u bent ingecheckt, maar ook WAAR checkt u in.

Veel reispleizer!
Badge
Beste Martijn,

Welkom op het forum. In alle gevallen dien je altijd in- en uit te checken. In je vrije reisperiode mag zelf bepalen hoe je wilt reizen. Neem je een ander reisroute, dan is dit mogelijk. Zolang je maar wel in- en uitcheckt. Dit in verband met ‘geld terug bij vertraging’. Dus wat Loes schrijft, klopt. Dank Loes. Hopelijk is het duidelijk.

Vriendelijke groet,

Leny

Reageer