Weekend vrij eerste klas maar verder tweede klas reizen | NS Community
beantwoord

Weekend vrij eerste klas maar verder tweede klas reizen

  • 5 May 2021
  • 6 reacties
  • 911 Bekeken

Ik heb weekend vrij ingesteld op eerste klas. Deze week heb ik een keer op een doordeweekse dag gereisd. Ik wil dan tweede klas reizen en dacht dat dat ook de bedoeling was. Maar ik zag bij het betalingsoverzicht dat eerste klas was geteld. Had ik vooraf een klasse wissel moeten doen? En dan als ik weer in een weekend reis weer eerst een klasse wissel naar eerste klas?

icon

Beste antwoord door Denice NS 6 May 2021, 10:08

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U had een klassewissel moeten doen voor het inchecken. Kijkt u eens op Mijn NS over het wisselen van de klasse. Mijn reisvoorkeuren, en dan reisklasse, bij uw abonnement. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je regelmatig in het weekend-reist dan is het goedkoper om een weekendvrij 1e klas abonnement te nemen. Doordeweeks reis je dan automatisch 2e klas.

Reputatie 7
Badge +4

Zie onder.

Hi Anne_D. Welkom bij de Community!

Als je NS Flex Weekend Vrij hebt dan kan je voor € 6 per maand standaard 1e klas afkopen. Dit is dan alleen van toepassing in de periode dat je vrij reist. Het weekend dus. Doordeweeks blijft het abonnement standaard op 2e klas staan. Je kan via je Mijn NS-account dan voor doordeweeks ook 1e klas instellen als je wilt. Een klassewissel kan je via Mijn NS instellen voor een dag, tot een zelf gekozen datum of voor onbepaalde tijd. Als jij in plaats van de € 6 standaard 1e klas optie een klassewissel hebt uitgevoerd voor bijvoorbeeld onbepaalde tijd, dan reis je op elk moment 1e klas, dus ook doordeweeks. Het is wat dat betreft dus voordeliger om, als je alleen in het weekend 1e klas wilt reizen, om het abonnement uit te breiden met standaard 1e klas voor € 6 per maand extra. Dit kan je via Mijn NS toevoegen. En, als je inderdaad je reisklasse op 1e klas hebt staan, deze terug te zetten naar 2e klas.

Dankjewel Denice, dan begrijp ik wat ik fout heb gedaan, ik heb inderdaad een klassewissel voor onbepaalde tijd uitgevoerd, maar meende hiermee mijn abonnement gewijzigd te hebben. Helaas veel extra euro's betaald. Maar ik ga het nog eens proberen. 

Badge +3

Dat gebeurt best vaak want in de NS app kan je je abonnement niet inzien of wijzigen. Dat moet via de website.

En daar staat wel duidelijker dat het schuifje 1e/2e klas alleen van invloed is op reizen buiten je vrij reizen periode als je al een 1e klas abonnement hebt.

Reageer