beantwoord

Weekend Vrij en Dal Vrij: 1e klas abonnementstarief verlaagd

• 1 november 2015
  • 71 reacties
  • 4070 Bekeken

Toon eerste bericht

71 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Er is nu een webpagina, over de overstap van 2e klas naar 1e klas: www.ns.nl/reizigers/blind/1e-klas-boost/1e-klas-boost-november.html. De link daar naar http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/klassewissel.html moet zijn een link naar http://www.ns.nl/reizigers/blind/1e-klas-boost/1e-klas-boost.html (zoals die wel in de paragraaf voor Weekend Vrij staat).
Reputatie 6
Badge +2
Iemand met zo'n abonnement waarvan de jaarlijkse vervaldatum nog niet dichtbij is zou kunnen overwegen het op te zeggen en opnieuw te nemen.
Voor iemand van 64 is dit niet altijd voordelig. Het is namelijk ook voordelig het abonnement op te zeggen rond, en opnieuw te nemen ingaand op of kort na de 65ste verjaardag, en dat kan niet als dit minder dan een jaar geleden al is gedaan.

Verder geldt dat bij opzeggen en opnieuw nemen van Dal Vrij er wel rekening mee moet worden gehouden dat eventuele oude rechten op de extra optie BTM Vrij kunnen vervallen, zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/dal-vrij-icm-bus-tram-metro-vrij-particulier-niet-meer-beschikbaar-20201/index1.html#post121561.
Reputatie 6
Badge +2
Er is nu een webpagina, over de overstap van 2e klas naar 1e klas: www.ns.nl/reizigers/blind/1e-klas-boost/1e-klas-boost-november.html.
Deze pagina is verdwenen.
Reputatie 2
Je ziet de 1e klas coupe's ook in de daluren en weekend leeg rond rijden. Vandaar dat ze de prijzen voor 1e klas abbonnementen flink verlaagd hebben.
Badge +3
Iemand meldt dat de prijsverlaging voor Dal Vrij permanent is. Kan iemand hier dat bevestigen?
Reputatie 7
Badge +4
Deze wijziging wordt permanent doorgevoerd, ook voor bestaande abonnementhouders zoals mijzelf (sinds 2013). Bron: de eerder aangehaalde mail van NS

Ik neem aan dat je aan dit bericht refereert. Ik ben benieuwd. Het zou mooi zijn maar ik heb het in ieder geval nergens gelezen. Als er een brief naar bestaande houders van Dalvrij zou zijn gegaan, dan had Dennis dat al lang gemeld.

Dalvrij eerste klas was gewoon te duur maar dit aanbod is netjes. Weekendvrij was aanvankelijk ook prijziger dan nu, je weet maar nooit. Maar even afwachten. Het aanbod geldt voorlopig nog.

Een reactie van NS zou het mooiste zijn.
Kwam er via dit topic achter dat de prijs van Dal Vrij 1e klas verlaagd is. Maakt het wel verleidelijk, ik ga er over nadenken! Twee vraagjes om het helemaal duidelijk te hebben:
- Eerder schreef Dennis hier dat het Dal Vrij 1e klas bij-abonnement ook in prijs verlaagd was, naar 56 euro. Daarna hier en op de website nu wordt geschreven dat deze net zoals nu 99 euro blijft kosten. Klopt dat laatste? Zou wel mooi zijn als die prijs ook een beetje in het midden uit kwam! :-)
- Kun je eigenlijk als je een 1e klas-abonnement hebt ook een 2e klas bij-abonnement bestellen?
Reputatie 7
Badge +4
DalVrij eerste klas komt op 129 euro in plaats van het nogal dure 172.. Alleen voor 65 plus is er een nog lagere prijs, 99 euro per maand. De site is daar bijzonder onduidelijk over maar als de leeftijd uit uw persoonlijke chipkaart, dan wel uit uw bestelling blijkt, dan wordt die prijs aangegeven.
Met een eerste klas hoofdabonnement kunt u een tweede klas bijabonnement bestellen. Let er wel op dat niet elk bijabonnement bij elke willekeurig hoofdabonnement mogelijk is. Maar Dalvrij tweede klas als bijabonnement voor Dalvrij in de eerste klas is geen probleem. Ook een bijabonnement Weekendvrij mag en bijabonnementen zijn goedkoper dan hoofdabonnementen.

De verlaging is vooralsnog tijdelijk en loopt tot eind april. Het is niet helder of het aanbod hierna wordt verlengd.

De prijzen die u veronderstelt, kloppen niet. De prijs voor Dalvrij tweede klas is ook niet verlaagd en is 99 euro gebleven. Ik spreek hier over hoofdabonnementen.
Reputatie 6
Badge +2
Aanvulling (volgens webshop):
-Weekend Vrij bijabonnement: verlaagd van €40,- naar €34,- per maand (€6,- korting)
-Dal Vrij bijabonnement van €99,- naar €56,- per maand (€43,- korting)

Nu staan in de webshop voor deze bijabonnementen 1e klas dezelfde prijzen als voor de hoofdabonnementen (€39 en € 129). Voor Weekend Vrij zou dat kunnen, want de actieprijs voor het hoofdabonnement is iets lager dan de normale prijs van het bijabonnement, maar voor Dal Vrij is het waarschijnlijk een fout, volgens http://www.ns.nl/binaries/_ht_1448021216307/content/assets/ns-nl/klantenservice/ns-tarieven-2016.pdf is de normale prijs voor een bijabonnement 1e klas Dal Vrij €99.

De feitelijke situatie in de webshop is nu dus bij 1e klas Dal Vrij en Weekend Vrij dat het onderscheid tussen hoofd- en bijabonnement slechts administratief is (iemand sluit het af voor zichzelf of voor een gezinslid), en niet financieel, en dat een bijabonnement 1e klas Dal Vrij flink in prijs is verhoogd.
Badge +3
Iemand meldt dat de prijsverlaging voor Dal Vrij permanent is. Kan iemand hier dat bevestigen?
Heeft een moderator het antwoord op deze vraag?
Reputatie 7
Badge +4
Op Somda is de schrijver van het bericht niet in staat de bron te noemen. Dan kan iedereen wel wat roepen natuurlijk. Maar een permanente prijsverlaging zal er mijn er in ieder geval toe brengen dit abonnement weer te nemen 😉
Weekend Vrij / Dal Vrij abonnement 1ste klas zijn tijdelijk in prijs verlaagd
o Weekend Vrij: van € 45,- naar € 39,- per maand
o Dal Vrij: van € 172,- naar € 129,- per maand

De aangepaste prijs verloopt geautomatiseerd: zowel verlengers als nieuwe aanvragers als klanten die upgraden gedurende de actieperiode

Bestaande 1e klas WVR en DVR abonnementhouders met een verlengingsdatum buiten de actieperiode kunnen contact opnemen met KlanteNService en met deze groep gaan we op zoek naar passend vervolg voor een eventueel volgend contractjaar.
De actieperiode loopt nog tot en met 30 april 2016.
Badge +3
Wat gebeurt er als ik in Mijn NS eind april een klassewissel aanvraag per 1 juli? Betaal ik dan het actietarief? En als ik per 1 september weer wil downgraden naar een abonnement voor de tweede klas, is dat mogelijk? Mijn abonnement is ingegaan op 1 juni 2015.
Zoals ik schreef, het geldt ook voor een upgrade. Het moment van upgraden is bepalend voor wel of geen korting; voor 1 mei dus. De ingangsdatum kan maximaal 3 maanden in de toekomst liggen. Downgraden is overigens ook een maand later weer mogelijk, maar bedenk wel dat dit maar één keer per contractjaar mogelijk is (na het eerste contractjaar).
Badge +3
Dan weet ik voldoende, dank 🙂
Weekend Vrij / Dal Vrij abonnement 1ste klas zijn tijdelijk in prijs verlaagd
o Weekend Vrij: van € 45,- naar € 39,- per maand
o Dal Vrij: van € 172,- naar € 129,- per maand

De aangepaste prijs verloopt geautomatiseerd: zowel verlengers als nieuwe aanvragers als klanten die upgraden gedurende de actieperiode

Bestaande 1e klas WVR en DVR abonnementhouders met een verlengingsdatum buiten de actieperiode kunnen contact opnemen met KlanteNService en met deze groep gaan we op zoek naar passend vervolg voor een eventueel volgend contractjaar.
De actieperiode loopt nog tot en met 30 april 2016.

Wat betreft het Dal Vrij bijabonnement 1e klas: is dat nu tijdens de actie ook in prijs verlaagd? Ergens staat dat onder deze topic wel genoemd.
Badge +3
Aan het begin van de actieperiode was het mogelijk voor 56 euro een bijabonnement Dal Vrij eerste klas te bestellen. De lagere prijs voor bijabonnementen bleek niet de bedoeling en is later weer teruggedraaid. Bijabonnementen zijn dus momenteel niet in prijs verlaagd.
Ik kan de post van Tochjo bevestigen
Reputatie 7
Badge +4
Ik helaas ook, ik heb Dalvrij eerste klas weer genomen vanwege de prijsverlaging en het bijabonnement lukte helaas niet voor bovengenoemde prijs 😉 Verder is het een mooi abonnement, althans voor 129. Er is naar ik aanneem nog geen zicht op verlenging van het aanbod, KJ?
Reputatie 6
Badge +2
Op https://www.ns.nl/webshop/nieuwproduct?product=DVR&reisklasse=1 staat nog € 129.
Reputatie 7
Badge +4
Het zou mooi zijn als dit een indicatie was dat het bleef. Maar voor hetzelfde geld 😉 is men het vergeten. Ik heb zelf Weekendvrij omgezet in Dalvrij maar ik verleng niet als het weer naar 172 gaat. Dat zal voor meer mensen opgaan. Deze prijsprikkel draagt mogelijk ook bij aan een betere spreiding in de trein van tweede en eerste klas. Het zou best reizigers met een tweedeklas Dalvrij over kunnen halen nu eerste klas te gaan rijden. Het geeft lucht.
Volgens onze informatie zou het Dal Vrij 1e klasse tot en met 30 april €129,- zijn. Ik ga hier achteraan en hoop snel een terugkoppeling te kunnen geven. Bedankt voor het melden!
Ik heb een reactie gehad, deze actie is verlengd tot 31 December!
Reputatie 7
Badge +4
Mooi zo, dan hoop ik maar dat het net zo gaat als met Weekendvrij indertijd waarbij de prijs per saldo blijvend naar beneden ging. Ik heb weer Dalvrij genomen na de prijsverlaging en ik zal vast niet de enige zijn die het oude tarief van 172 euro te duur vindt. Mensen die kunnen verlengen voor 31 december - en in veel gevallen kan dat, mogen dan nagenoeg het hele volgende jaar ook nog tegen deze prijs rijden. Ik zou zeggen: verlaag het maar definitief naar 129. Zie verder bericht 37.

Goed dat je er achteraan ging, zo ken ik je weer.:D
Badge +3
Een tijd geleden schreef ik:

Wat gebeurt er als ik in Mijn NS eind april een klassewissel aanvraag per 1 juli? Betaal ik dan het actietarief? En als ik per 1 september weer wil downgraden naar een abonnement voor de tweede klas, is dat mogelijk? Mijn abonnement is ingegaan op 1 juni 2015.
Daarop reageerde Klaas-Jan met:

Zoals ik schreef, het geldt ook voor een upgrade. Het moment van upgraden is bepalend voor wel of geen korting; voor 1 mei dus. De ingangsdatum kan maximaal 3 maanden in de toekomst liggen. Downgraden is overigens ook een maand later weer mogelijk, maar bedenk wel dat dit maar één keer per contractjaar mogelijk is (na het eerste contractjaar).
Inmiddels heb ik per 1 juli een abonnement voor de eerste klas en wil ik per 1 september downgraden naar de tweede klas. Je collega's op Twitter krijgen dat niet voor elkaar; zij stellen voor mijn huidige abonnement per 1 september te beëindigen en een nieuw abonnement aan te vragen. Daar ben ik niet tevreden mee: dan zit ik er immers weer minstens twaalf maanden aan vast, wat bij een downgrade niet het geval is.

Jij gaf aan dat een downgrade mogelijk is, Klaas-Jan. Kun jij die dan voor me uitvoeren?

Reageer