beantwoord

Weekend Vrij en Dal Vrij: 1e klas abonnementstarief verlaagd

• 1 november 2015
  • 71 reacties
  • 4078 Bekeken

Toon eerste bericht

71 reacties

Ja, dat klopt. Wil je dit niet? Dan kunt bij de NS-kaartautomaat voor een dag een Klassewissel van 1e naar 2e klas doen.

Dit is precies de reden waarom ik nu overweeg toch een 2de klas weekend vrij te nemen! Elke keer moeten switchen gaat mij veel te veel stress opleveren. Zonde, want ik wil straks regelmatig tussen Groningen-Maastricht pendelen en dan leek mij 1ste klas juist wel lekker rustig.
Helaas is het technisch momenteel niet mogelijk de downgrade door te voeren, zoals Tochjo dat graag wil. Er is echter wel een work-around die Klantenservice kan doorvoeren en op die manier toch de contractant ter wille kan komen.
Als ik met mijn Weekend Vrij of Dal Vrij overstap van 2e naar 1e klas en ik wil buiten mijn vrijperiode met de trein reizen, reis ik dan ook 1e klas?
Ja, dat klopt. Wil je dit niet? Dan kunt bij de NS-kaartautomaat voor een dag een Klassewissel van 1e naar 2e klas doen.

Ik zou graag zien dat er een voorkeursklasse kan worden ingesteld voor reizen op saldo, die dus onafhankelijk is van de klasse van het abonnement. Ik ben best bereid om voor 30 euro per maand extra in de eerste klas te kunnen reizen in de daluren, maar niet als ik dan gemiddeld drie keer per week naar de automaat moet om voor die spitsreizen die ik ook maak (in een rustige SLT, waar de eerste klas voor mij de extra prijs niet waard is) eerst nog de tweede klasse te kiezen. Ervaring leert dat vlak voor vertrek van de trein er toch regelmatig nog mensen bij de automaat staan, dus dat is simpelweg onhandig.

Ik begrijp dat dit een specifiek verzoek is, en ik verwacht ook niet dat dit op korte termijn gerealiseerd zal zijn. Als niemand het echter opmerkt, verandert er zeker niets, dus ik noem het toch maar even :)

Tochjo, heb je hier nog een reactie op gekregen van de NS?
Badge +3
Nee. Sterker nog, ik heb in de praktijk ondervonden dat bij Dal Vrij 1e klas een klassewissel naar de 2e klas niet mogelijk is.
Nee. Sterker nog, ik heb in de praktijk ondervonden dat bij Dal Vrij 1e klas een klassewissel naar de 2e klas niet mogelijk is.
Typisch marketing: dan verkopen ze je voor weinig een 1e Klas Dal Vrij, maar moet je eens incidenteel reizen tijdens de spits, dan betaal je het 1e klas tarief zonder korting! (+170%)!

Leuk als vanaf 1 september 2016 bij de NS voortaan de éérste check-in bepalend voor
het (spits)tarief voor de héle reis, ongeacht of je als reiziger tussentijds overstapt...
Badge +3
Het probleem is eenvoudig te omzeilen door een tweede OV-chipkaart te gebruiken om in de spits mee in te checken, zoals ik nu dan ook maar doe.
Reputatie 7
Badge +4
@Tochjo: Zo werkt het gewoon. Gelukkig ben ik 60+, dan kan het nog handiger zolang het incidenteel is.

@Michiel: Hoe bereken jij die +170 procent? En opzichte van wat?

De Klassenwissel voor Dalvrij in de spits kan al heel lang niet meer.
Badge +3
@Tochjo: Zo werkt het gewoon.
Je zegt dat alsof we ons erbij neer moeten leggen en verandering onmogelijk is, maar het is natuurlijk geen natuurwet. Bij Weekend Vrij kan het immers wel. Ik blijf dit een omissie vinden die gewoon rechtgezet zou moeten worden.
Spitstarief 2e klas = 100%
Daltarief 2e klas = 60%
Spitstarief 1e klas = 170%
Daltarief 1e klas = 102%
Reputatie 7
Badge +4
Dat zeg ik helemaal niet, dat maak jij ervan. Het is onnodig en was volgens mij een paar jaar geleden ook niet zo. Dat kan gewoon weer rechtgezet worden. Dit is een onsympathieke truc maar ik ben wel blij dat het eenvoudig te omzeilen is wat ook nagenoeg iedereen doet. Dan kun je het regeltje ook maar beter afschaffen, sowieso eigenlijk. Je kunt er ook pragmatisch naar kijken.

NS moet voor Dalvrij 1e klas de klassenwissel weer mogelijk maken. Zo moeilijk is dat niet. Persoonlijk vind ik het interessanter dat Dalvrij ook, net als Weekendvrij, in plaats verlaagd blijft. Desnoods neem ik dan de onmogelijkheid van de Klassenwissel op de koop toe.
Reputatie 7
Badge +4
Spitstarief 2e klas = 100%
Daltarief 2e klas = 60%
Spitstarief 1e klas = 170%
Daltarief 1e klas = 102%

Het gaat uiteraard om de +, dat maakt nogal uit. Het spitstarief is niet +170%.
Het gaat uiteraard om de +, dat maakt nogal uit. Het spitstarief is niet +170.
Uiteraard hoopt de NS dat 1e Dal Vrij gebruikers wat vaker óók tijdens de spits inchecken in de 1e klas, zodat daarmee een deel van de prijsverlaging kan worden bekostigd 😉
Reputatie 7
Badge +4
Dat lijkt me nogal wiedes dat het er om gaat dat Dalvrijreizigers in de spits het eersteklastarief gaan betalen. Soms doe ik dat ook. Ik neem ook aan dat je inziet dat je +170% niet klopt.
Uiteraard hoopt de NS dat 1e Dal Vrij gebruikers wat vaker óók tijdens de spits inchecken in de 1e klas, zodat daarmee een deel van de prijsverlaging kan worden bekostigd

Dat kan ik ontkrachten. We hopen juist dat er meer spreiding plaatsvindt door dit soort producten en het in de spits iets rustiger wordt en daarbuiten iets drukker. Voor iedereen het beste.
Uiteraard hoopt de NS dat 1e Dal Vrij gebruikers wat vaker óók tijdens de spits inchecken in de 1e klas, zodat daarmee een deel van de prijsverlaging kan worden bekostigd

Dat kan ik ontkrachten. We hopen juist dat er meer spreiding plaatsvindt door dit soort producten en het in de spits iets rustiger wordt en daarbuiten iets drukker. Voor iedereen het beste.

Oh, dus vandaar dat de NS het ook niet mogelijk maakt om met een 1e klas Dal Vrij abonnement te kiezen om permanent tijdens de spits te kunnen inchecken voor de 2e klas, zonder daarvoor eerst altijd verplicht langs een NS automaat (met lange wachtrijen in de spits) te moeten gaan...?!
Wanneer je kiest voor 1ste klas, dan is het technisch niet mogelijk ook 2de klas op je kaart te hebben staan. Het is óf 1ste klas reizen óf 2de klas reizen. In zo'n geval zouden we een volledig nieuw product moeten ontwikkelen: Een 1ste klas Dal Vrij met ROS 2de klas in de spits. We gaan er vanuit dat reizigers die 1ste klas willen reizen het prettig vinden dit als leidend product op hun kaart te hebben. Wil je toch van klasse wisselen? Dan dien je inderdaad een bezoekje te brengen aan de kaartautomaat.
Badge +3
Wil je toch van klasse wisselen? Dan dien je inderdaad een bezoekje te brengen aan de kaartautomaat.
Een groot punt is nu juist dat je met Dal Vrij 1e klas geen klassewissel kunt laden bij de kaartautomaat, zoals dat bij Weekend Vrij wel kan.
Ik zal moeten navragen bij de productmanager hoe en wat. Ik kom er op terug. Ik zal de feedback hierover meenemen in mijn mailing.
Je dient een keuze te maken voor de klasse. Technisch is het niet mogelijk bij Dal Vrij tijdens de spits te 'switchen'.
De oplossing is een tweede ov-chipkaart.
Reputatie 6
Badge +2
Het is óf 1ste klas reizen óf 2de klas reizen. In zo'n geval zouden we een volledig nieuw product moeten ontwikkelen: Een 1ste klas Dal Vrij met ROS 2de klas in de spits. We gaan er vanuit dat reizigers die 1ste klas willen reizen het prettig vinden dit als leidend product op hun kaart te hebben.
Volgens de basisprincipes van de micro-economie is dat niet zo vanzelfsprekend. bijdragevandennis 201608
Ik sluit niet uit dat hier ontwikkelingen in volgen in de toekomst Dennis. Voor nu is het echter niet anders.

Reageer