beantwoord

Weekend Vrij en reizen met buitenlandse vervoerders

• 16 februari 2014
  • 35 reacties
  • 2560 Bekeken

Hallo,

Ik heb de vraag diverse malen op twitter besproken maar merk dat er veel onduidelijkheid is over reizen met Weekend Vrij of Studentenreisproduct met buitenlandse vervoerders.

Gisteren ging ik vanaf Enschede naar Glanerbrug en heb voor de zekerheid toch maar een kaartje gekocht. Nu vertellen anderen mij weer dat Weekend Vrij geldig is tot de grens.

Vandaar mijn vraag: Is Weekend Vrij nu echt geldig bij DB / NMBS of dien ik gewoon een kaartje bij die vervoers te kopen.
icon

Beste antwoord door Loes 16 februari 2014, 14:14

Al je al eerder weet dat je de grens over wilt gaan en dat je een kaartje nodig hebt, kan je inderdaad gratis tot aan de grens reizen. Wel is het handig om al eerder een vervoersbewijs te regelen. Ik zal een voorbeeld geven.

Je wilt van Rotterdam Centraal naar Antwerpen Centrum. Je kan bij verschillende vervoerders vervoersbewijzen kopen, zoals de NS via de kaartautomaat, via NS-hispeed of via de NMBS. Tijdens het bestellen van je vervoersbewijs geef je aan dat je het Nederlandse traject, dus Rotterdam Centraal - Roosendaal dat je daar vrij reizen hebt met NS. Vanaf Roosendaal - Antwerpen Centrum wordt dan het betaalgedeelte geregeld.
Dit is ook de enige uitzondering waar je op dat moment niet hoeft in te checken met je weekend-vrij. In België kan je namelijk niet uitchecken. Op het vervoersbewijs staat dus het gratis traject (zou ook kunnen als je bijvoorbeeld met korting wilt reizen). Tijdens controle in Nederland geef je de conducteur je papieren vervoersbewijs van Rotterdam Centraal naar Antwerpen Centrum met de OV-chipkaart waar Weekend-vrij op staat. De conducteur moet namelijk zien dat je recht hebt op het gratis traject.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden, anders hoor ik het graag.
Bekijk origineel

35 reacties

Ik weet wel dat je gewoon met je Weekend Vrij gewoon in en uit kan checken in Leer.
Ik weet wel dat je gewoon met je Weekend Vrij gewoon in en uit kan checken in Leer.

Dat klopt want de vervoerder naar Leer is Arriva.
Maar van dat andere weet ik het niet.
je weekend vrij is gewoon geldig tot de grens en stel als je naar belgie gaat kan je een grens kaartje kopen Rosendaal grens essen NS traject gratis en van essen belgie moet je weer in het bezit zijn van een belgies vervoersbewijs zo als een rail co pass
Al je al eerder weet dat je de grens over wilt gaan en dat je een kaartje nodig hebt, kan je inderdaad gratis tot aan de grens reizen. Wel is het handig om al eerder een vervoersbewijs te regelen. Ik zal een voorbeeld geven.

Je wilt van Rotterdam Centraal naar Antwerpen Centrum. Je kan bij verschillende vervoerders vervoersbewijzen kopen, zoals de NS via de kaartautomaat, via NS-hispeed of via de NMBS. Tijdens het bestellen van je vervoersbewijs geef je aan dat je het Nederlandse traject, dus Rotterdam Centraal - Roosendaal dat je daar vrij reizen hebt met NS. Vanaf Roosendaal - Antwerpen Centrum wordt dan het betaalgedeelte geregeld.
Dit is ook de enige uitzondering waar je op dat moment niet hoeft in te checken met je weekend-vrij. In België kan je namelijk niet uitchecken. Op het vervoersbewijs staat dus het gratis traject (zou ook kunnen als je bijvoorbeeld met korting wilt reizen). Tijdens controle in Nederland geef je de conducteur je papieren vervoersbewijs van Rotterdam Centraal naar Antwerpen Centrum met de OV-chipkaart waar Weekend-vrij op staat. De conducteur moet namelijk zien dat je recht hebt op het gratis traject.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden, anders hoor ik het graag.
Ik snap hoe het zit daarbij tot reizen met de grens daar. Maar als ik niet verder ga als de grens en niet kan uitchecken op Glanerbrug hoe zit het dan? De conducteur van DB kan niet zien of ik Weekend Vrij heb.
Ik snap hoe het zit daarbij tot reizen met de grens daar. Maar als ik niet verder ga als de grens en er niet kan uitchecken op Glanerbrug hoe zit het dan? En de conducteur van DB kan niet zien of ik Weekend Vrij heb.

Als je de procedure volgt die Loes zojuist heeft beschreven, dan hoef jij in dat geval - bij wijze van uitzondering - niet in te checken, omdat je dan een papieren vervoersbewijs hebt dat geldig is vanaf het station van vertrek in Nederland tot het station van aankomst in het buitenland.

En ja, als je niet hoeft in te checken hoe je - althans volgen mij - ook niet uit te checken.
Waarmee jouw probleem lijkt te zijn opgelost.

Lees de reactie van Loes nog maar eens goed en aandachtig door.
Ik snap het hoe het zit als je de grens over gaat.

Maar ik snap niet hoe het zit met:

Glanerbrug v.v
Eygelshoven Markt v.v
Eijsden v.v

En het personeel weet nergens van.
Reputatie 2
Het probleem van NSgids is juist dat hij niet naar het buitenland reist, maar naar Glanerbrug wat gewoon in Nederland ligt. Echter heeft men daar, en ook op Enschede De Eschmarke, verzuimd om cico's neer te zetten. Er geldt daar echter wel het Nederlandse tarief, je kunt er ook gewoon een NS-kaartje kopen uit de automaat als ik me niet vergis.
De aanvulling van Hans klopt precies. Als je namelijk niet hoeft in te checken, hoef je ook niet uit te checken en weekend-vrij is alleen geldig in Nederland. Een Duitse conducteur heeft daar weinig mee te maken, die wil alleen maar weten of je een geldig vervoersbewijs hebt voor zijn traject en dat is in dit geval voor over de grens heen.

Andersom is het ook hetzelfde. Het zal mij een rotzorg zijn hoe het traject in het buitenland is verlopen. Het traject wat je op dat moment in Nederland volgt is voor mij van belang. Ik zie bij controle het papieren vervoersbewijs internationaal en weet dan dat je niet ingecheckt zal zijn.

Dus dan ben je direct van je probleem van in- en uitchecken af. Mochten de poortjes gesloten worden, zal er ook een poortje moeten zijn die opent voor internationale vervoersbewijzen, hoe dat gaat werken weet ik nog niet, maar dat zal straks geregeld zijn.
Het probleem van NSgids is juist dat hij niet naar het buitenland reist, maar naar Glanerbrug wat gewoon in Nederland ligt. Echter heeft men daar, en ook op Enschede De Eschmarke, verzuimd om cico's neer te zetten. Er geldt daar echter wel het Nederlandse tarief, je kunt er ook gewoon een NS-kaartje kopen uit de automaat als ik me niet vergis.

Klopt ik heb gewoon NS kaartje gekocht.
De aanvulling van Hans klopt precies. Als je namelijk niet hoeft in te checken, hoef je ook niet uit te checken en weekend-vrij is alleen geldig in Nederland. Een Duitse conducteur heeft daar weinig mee te maken, die wil alleen maar weten of je een geldig vervoersbewijs hebt voor zijn traject en dat is in dit geval voor over de grens heen.

Ja maar als ik niet de grens over hoef koop je ook geen papieren kaartje. En de DB conducteur zegt de NS Weekend Vrij pas niets.
Andersom is het ook hetzelfde. Het zal mij een rotzorg zijn hoe het traject in het buitenland is verlopen. Het traject wat je op dat moment in Nederland volgt is voor mij van belang. Ik zie bij controle het papieren vervoersbewijs internationaal en weet dan dat je niet ingecheckt zal zijn.

Dus dan ben je direct van je probleem van in- en uitchecken af. Mochten de poortjes gesloten worden, zal er ook een poortje moeten zijn die opent voor internationale vervoersbewijzen, hoe dat gaat werken weet ik nog niet, maar dat zal straks geregeld zijn.

Maar als ik juist binnen NL reis heb ik geen papieren kaartje. En een DB conducteur kent het Weekend Vrij pasje niet.

Maar als ik juist binnen NL reis heb ik geen papieren kaartje. En een DB conducteur kent het Weekend Vrij pasje niet.

Dat is apart. Voor zover ik weet zijn de conducteurs die over de grenzen werken op de hoogte van de vervoersbewijzen van dat land. Als je in een trein stapt die officieel Nederlands traject is met of zonder toeslag dient de conducteur over de juiste spullen te beschikken om het te beoordelen.

Over welk traject/trein heb je het dan precies? Dan zal ik straks even kijken of ik erachter kan komen hoe het zit.

Dat is apart. Voor zover ik weet zijn de conducteurs die over de grenzen werken op de hoogte van de vervoersbewijzen van dat land. Als je in een trein stapt die officieel Nederlands traject is met of zonder toeslag dient de conducteur over de juiste spullen te beschikken om het te beoordelen.

Over welk traject/trein heb je het dan precies? Dan zal ik straks even kijken of ik erachter kan komen hoe het zit.

Ik stond te twijfelen op Enschede ik ging Glanerbrug v.v.

Heb mcn gesproken van NL en Servicemedewerker van NS vertelde me hetzelfde via de NS informatie zuil dat Weekend Vrij niet geldig was voor DB vervoerder.
Dan zal het zo zijn dat Enschede als grensstad fungeert en dan klopt het. Ik heb net gekeken of ik van enschede naar glanerbrug tariefinformatie kan krijgen en dat is helaas niet het geval en valt dan niet op het nederlandse spoornet. Die valt onder het Duitse spoor, vandaar dat de conducteur van DB er niets mee kan helaas.
Dan zal het zo zijn dat Enschede als grensstad fungeert en dan klopt het. Ik heb net gekeken of ik van enschede naar glanerbrug tariefinformatie kan krijgen en dat is helaas niet het geval en valt dan niet op het nederlandse spoornet. Die valt onder het Duitse spoor, vandaar dat de conducteur van DB er niets mee kan helaas.

De enigste vraag die dan voor mij nog blijft had ik het kaartje met korting kunnen kopen? En hoe zit het op de andere 2 stations die ik nog dien te bezoeken.

De enigste vraag die dan voor mij nog blijft had ik het kaartje met korting kunnen kopen? En hoe zit het op de andere 2 stations die ik nog dien te bezoeken.[/quote]

Het weekend vrij abonnement is niet geldig bij DB, korting wordt helaas dan ook niet verleend door DB op weekend vrij. Het enige wat je kan doen is er een normaal kaartje kopen voor het laatste stukje. Of het eerder kopen op de manier die ik al verteld heb.

De enigste vraag die dan voor mij nog blijft had ik het kaartje met korting kunnen kopen? En hoe zit het op de andere 2 stations die ik nog dien te bezoeken.

Het weekend vrij abonnement is niet geldig bij DB, korting wordt helaas dan ook niet verleend door DB op weekend vrij. Het enige wat je kan doen is er een normaal kaartje kopen voor het laatste stukje. Of het eerder kopen op de manier die ik al verteld heb.

Dan zou ik dus in dit geval goed gehandeld hebben.
Zie ook deze mooie tabel op de NS site -> Linkje

Het staat er een beetje onduidelijk, maar wat ik er uit kan opmaken is dat je tot elke grensovergang gratis kan reizen met een weekend vrij abonnement, behalve het stuk van Enschede naar Glanerbrug (en niet geldig in de Thalys en City Night Line)

Het staat er een beetje onduidelijk, maar wat ik er uit kan opmaken is dat je tot elke grensovergang gratis kan reizen met een weekend vrij abonnement, behalve het stuk van Enschede naar Glanerbrug (en niet geldig in de Thalys en City Night Line)

Dat is precies het antwoord dat ik zoek! Neem aan dat Weekend Vrij onder abonnementen valt.
Erg verwarrend is dat er vervolgens bij Enschede -Glanerbrug informatie staat die er niet hoort. En bij de 2 trajecten naar het buitenland vervolgens 2 maal nee staat wat klopt.

Het overzicht kan een stuk duidelijker.
Zowel Enschede deEschmarke als Glanerbrug als Eygelshoven markt als Eysden liggen in Nederland. Ik vind dat
alle abonnementen, die rechtgeven op vrij reizen binnen Neder;and geldig moeten zijn. Tevens vind ik het de verantwoordelijkheid van ns om die stations te voorzien van ov chippalen en ns kaartautomaten.
Het is nu duidelijk voor mij. Maar ben het enigszins met je eens.

Dat is precies het antwoord dat ik zoek! Neem aan dat Weekend Vrij onder abonnementen valt.
Erg verwarrend is dat er vervolgens bij Enschede -Glanerbrug informatie staat die er niet hoort. En bij de 2 trajecten naar het buitenland vervolgens 2 maal nee staat wat klopt.

Het overzicht kan een stuk duidelijker.

Dat overzicht is sterk verouderd. Onder aan de tabel bij de toelichting zie je ook de abonnementen die onder 'abonnementen' vallen. Dit zijn de oude abonnementen. Deze waren ook niet geldig naar Leer. Weekend Vrij is geldig tot de grens, met uitzondering voor het Arriva traject Groningen - Leer v.v. waar het abonnement tot over de grens geldt.
Er staan OV-Chipkaartpalen in Leer waar je dus gratis kunt uitchecken.
Op station Eijsden staan ook OV-Chipkaartpalen waar je gewoon gratis kunt uitchecken. Dit zijn palen van de NS. Bij controle in de NMBS trein gewoon de OV-Chipkaart overhandigen, deze kan niet gescand worden maar het is een geldig vervoersbewijs en de conducteur zal ook niet moeilijk (moeten) doen. Ik heb hier zelf ervaring mee: gecontroleerd en goedgekeurd.
Op de stations Glanerbrug, Enschede de Eschmarke en Eygelshoven Markt staan geen OV-Chipkaartpalen. Je dient op station Enschede of Heerlen uit te checken en zonder ingecheckt te zijn naar deze stations te reizen. De conducteurs van de DB hebben ook geen OV-Chipkaartapparatuur. Als je je OV-Chipkaart laat zien zullen ze waarschijnlijk niet moeilijk doen. Het zal soms misschien wel nodig zijn te vertellen dat je naar station Enschede de Eschmarke, Glanerbrug of Eygelshoven Markt reist. Ik heb helaas nog geen controle gehad in deze treinen dus ik kan daar mijn ervaring niet over meegeven. Ik ben in Heerlen wel naar de NS Klantenservice geweest en die hebben bevestigd dat je in ieder geval voor een reis naar Eygelshoven Markt gewoon in kunt stappen zonder in te checken.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting... Op trajecten waar je niet kunt uitchecken dien je een kaartje te kopen die geldig is bij de vervoerder, zelfs als die je TOT de grens brengt. M.u.v. Arriva Groningen - Leer, en dus Eijsden waar zelfs nog gewoon een Arriva/NS kaartautomaat staat. Ik zal nog even extra navraag doen en vragen of ze meer duidelijkheid kunnen bieden op hun eigen website.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting... Op trajecten waar je niet kunt uitchecken dien je een kaartje te kopen die geldig is bij de vervoerder, zelfs als die je TOT de grens brengt. M.u.v. Arriva Groningen - Leer, en dus Eijsden waar zelfs nog gewoon een Arriva/NS kaartautomaat staat. Ik zal nog even extra navraag doen en vragen of ze meer duidelijkheid kunnen bieden op hun eigen website.

Binnenkort zal ik voor het eerst sinds het verdwijnen van de papieren kaartjes van Amersfoort naar Glanerbrug reizen. Dat deed ik altijd met een papieren kaartje met korting en mijn voordeeluren abonnement. Wie heeft hier al ervaring mee?
Is het nu met de OV chipkaart tot Enschede en dan een papieren kaartje kopen bij de kaartautomaat van RegioBahn in de trein?

Jan Jansen

Reageer