beantwoord

Weekend Vrij en Traject Vrij op 1 OV-chipkaart?

• 3 september 2016
  • 11 reacties
  • 448 Bekeken

Ik heb een maandtraject kaart ( vast traject) en Wil graag een weekendvrij abonnement erbij, kan ik dit op dezelfde kaart laten zetten
icon

Beste antwoord door Tochjo 3 september 2016, 08:22

Nee, reizen op saldo (Weekend Vrij) en reizen op rekening (Traject Vrij) kunnen niet op één kaart gecombineerd worden. Als u naast uw Traject Vrij-abonnement ook een Weekend Vrij-abonnement wilt, dan zult u Weekend Vrij op een andere persoonlijke OV-chipkaart moeten laden.
Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3
Nee, reizen op saldo (Weekend Vrij) en reizen op rekening (Traject Vrij) kunnen niet op één kaart gecombineerd worden. Als u naast uw Traject Vrij-abonnement ook een Weekend Vrij-abonnement wilt, dan zult u Weekend Vrij op een andere persoonlijke OV-chipkaart moeten laden.
Welkom op het forum moonvdb!

Zoals Tochjo al aangeeft, is het helaas niet mogelijk om deze twee abonnementen op 1 OV-chipkaart te plaatsen. Met Traject Vrij reis je namelijk op rekening reist en met Weekend Vrij op saldo. Deze verschillende betaalmethodes zijn technisch gezien niet met elkaar te combineren.

P.s. Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid van je topic te vergroten.
Met weekend vrij reis je gratis in het weekend, lijkt mij een kleine moeite dat te combineren op 1 OV.
Er hoeft niets via saldo betaald te worden.

Bij inchecken in het werken gewoon geen kosten in rekening brengen.
Met Weekend Vrij kan je doordeweeks op saldo met 40% korting in de daluren. Ik begrijp je punt dat daar met de combi Traject Vrij niet snel sprake van zal zijn, maar technisch gezien is het helaas niet te realiseren.
Ik bedoelde vooral dat je door de week met je trajectvrij ook al 40% korting hebt. Dat zijn namelijk de kosten die je achteraf betaald. Daar veranderd dus niet aan, het enige wat zou veranderen is dat er bij checkin tijdens de weekenden er een tarief van 0% voor rijen buiten je traject gerekend moet worden.

Als de NS dit zou willen aanbieden dan zouden ze best een variant traject-vrij + weekend vrij kunnen aanbieden. Het geeft geen complexe keuzes van wanneer je welke tariefsoort moet toepassen en het is niet nodig om op saldo te gaan reizen voor het weekend.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, maar dan verkopen ze weer een chipkaart minder en dat kan toch niet de bedoeling zijn ...

Het reizen zelf met de chipkaart ipv losse kaartjes kopen is een enorme vooruitgang, alleen jammer dat alles, maar dan ook werkelijk álles rondom die kaart niet of slecht geregeld is.
Ik heb al een tijdje 2 kaarten om weekend vrij en traject vrij te combineren. Helaas maak ik regelmatig de fout met de verkeerde kaart in of uit te checken. Het is natuurlijk suf, maar op een of andere manier ben ik vaak in gedachten verzonken en gebruik dan de verkeerde kaart. Zeker bij uitchecken bij poortjes is dit een dure grap omdat direct 10 euro wordt afgeschreven. Heel jammer dat dit nog altijd niet te combineren is op één kaart.
Reputatie 6
Tja, maar dan verkopen ze weer een chipkaart minder en dat kan toch niet de bedoeling zijn ...

Het reizen zelf met de chipkaart ipv losse kaartjes kopen is een enorme vooruitgang, alleen jammer dat alles, maar dan ook werkelijk álles rondom die kaart niet of slecht geregeld is.

Ik heb al een tijdje 2 kaarten om weekend vrij en traject vrij te combineren. Helaas maak ik regelmatig de fout met de verkeerde kaart in of uit te checken. Het is natuurlijk suf, maar op een of andere manier ben ik vaak in gedachten verzonken en gebruik dan de verkeerde kaart. Zeker bij uitchecken bij poortjes is dit een dure grap omdat direct 10 euro wordt afgeschreven. Heel jammer dat dit nog altijd niet te combineren is op één kaart.

Ik heb in 2011 met drie OV-Chipkaarten moeten reizen "vanwege de complexiteit van het systeem", zoals dat toen zo mooi werd genoemd. Maar, "achter de schermen" werd er hard gewerkt om "de achterliggende systemen van de deelnemende en betrokken partijen te optimaliseren".

Met een bundel OV-Chipkaarten in de knip en op sommige plekken een woud van in- en uitcheckpalen is een vergissing bijna niet te voorkomen: ondanks de (beperkte) "coulance" hebben foutive in- en uitchecks bij verschillende vervoerders me bijna € 150,00 gekost. Kassa!

De vraag die maar niet beantwoord wordt is hoe lang het nog duurt, voordat er sprake is van één kaart voor al het vervoer in plaats van één kaart per product?

Ik vrees dat dat nog ver weg is. NS kan als grootste mede-eigenaar van TLS het initatief nemen, een systeem te ontwikkelen dat minimaal bruikbaar is voor de door NS zelf ontwikkelde producten en combinaties daarvan in plaats van krampachtig vast te houden aan een - in feite - mislukt systeem. Het veel te duur verkopen van kaarten met een zeer beperkte functionaliteit en de niet uitgekeerde bedragen van mislukte of foutieve transacties is immers te luctratief om in te ruilen voor een betaalsysteem dat het gemak voor de reiziger op plaats 1, 2 en 3 stelt..
Reputatie 7
Badge +4
In feite of in uw opvatting?
Reputatie 6
In feite.
Reputatie 2
Ik zou achterop met viltstift schrijven voor wanneer de kaart bedoeld is.

Reageer