weekend vrij ns flex op dezelfde kaart met student abonnement | NS Community
beantwoord

weekend vrij ns flex op dezelfde kaart met student abonnement

  • 16 July 2022
  • 4 reacties
  • 217 Bekeken

Ik heb normaal student week vrij abonnement, die was net op pauze gezet vanwege de vakantie. Daarom heb ik vandaag de NS flex weekend vrij op dezelfde kaart besteld. Geen waarschuwingen of zoiets dat het zo niet mag gezien. 

Nu liet me een vriend weten dat twee abonnementen op een kaart niet kan. Wat gebeurt dan met mijn studenten korting als ik na een maand de NS flex opzeg? Kan het weer in september starten? Ook ben ik ouder dan 30, mag niet de student abonnement nog eenmaal aanvragen bij duo. Wie kan mij hiermee helpen?

icon

Beste antwoord door Thom 16 July 2022, 11:47

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het kan niet tegelijkertijd actief zijn, het SRP is op saldo en Flex op rekening. Dat kan niet op één kaart. U kunt Weekendvrij het beste op een andere persoonlijke chipkaart laten zetten en als u die niet heeft, krijgt u er eentje gratis bij een Flex weekendvrijabonnement. Dan is er wel een wachttijd.

Gebruik twee kaarten in dit geval. Beide op één kaart is ellende.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Volgens mij is je SRP niet ‘op pauze gezet’, maar geeft van 16 juli t/m 15 augustus (de vaste zomerperiode) alleen geen vrij reizen. In plaats daarvan krijg je 40% korting (zoals je normaal gesproken in het weekend hebt met een SRP).

Met NS Flex en een SRP op één kaart krijgt NS Flex voorrang, dus krijg je geen 40% korting meer in bus, tram en metro.

Om je SRP weer te laten werken moet NS Flex dus in zijn geheel van de kaart verwijderd worden. Dit kan je na één maand doen via Mijn NS (website) of de NS Klantenservice, en moet je uiteraard bevestigen bij een automaat (station, supermarkt e.d.).

Overigens zou het Flex bestelsysteem wel degelijk een waarschuwing moeten geven als er conflicterende producten (zoals stads/streekvervoer abonnementen) op een kaart staan. Vreemd dat dit bij een SRP niet gebeurt.

Zie ook https://www.studentenreisproduct.nl/ik-ben-een-reizende-student/veelgestelde-vragen/studentenreisproduct-gebruiken/ en dan het deel over ‘combineren met andere producten’.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt gelijk als je zegt dat er bij het bestellen van weekend vrij geen melding staat dat deze niet te combineren is met SRP. Echter staat wel op de website van DUO dit aangegeven en naast de door @Robert B vermelde link staat het ook op www.ns.nl/studenten

Badge +3

Er staat dat het niet kan, maar het kán dus wel 😅

In dit geval is het geen enkel probleem omdat het SRP tijdelijk toch niet aangesproken hoeft te worden.

Met Flex en een SRP op dezelfde kaart krijg je alleen geen 40% korting op BTM (bus tram metro), én geen 40% korting doordeweeks op de trein in de spits (en ook niet in de daluren, tenzij je dat voor €3 bij je Flex Weekend Vrij genomen hebt).

 

Reageer