beantwoord

Weekend vrij - upgrade 1e klas

  • 16 July 2022
  • 5 reacties
  • 368 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 31 reacties

(Flex Weekend vrij) Als ik eenmalig een klassewissel in orde breng (voor 1 dag) en ik koop een internationaal ticket (zeg Antwerpen-Leiden) met 100% korting Nederland. Hoe wordt de toeslag met betrekking tot de klassewissel berekend? Is dit überhaupt mogelijk?

 

icon

Beste antwoord door Robert B 16 July 2022, 13:42

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Ha! Dat is wel een goeie want met een tijdelijke Flex Klassewissel zou je 67% van het 2e klas voltarief moeten betalen (met daarop 40% korting wegens Weekend Vrij).

Maar als je je ov-chipkaart helemaal niet gebruikt kost het je dus niets.

Overigens zal je bij controle waarschijnlijk (onterecht) toch met een correctietarief van €20 te maken krijgen wegens geen incheck (ongeacht 1e of 2e klas), dus beter is het om je Weekend Vrij een maandje naar 1e klas te zetten.

Dat kost dan € 6,10 en heb je er al uit op één enkele reis van Breda naar Leiden. Bij een tijdelijke Klassewissel zou dat je namelijk al € 6,95 kosten, terwijl je voor € 6,10 een hele maand 1e klas mag reizen (alleen tijdens je vrij reizen periode)!

Om gedoe te voorkomen heeft het in ieder geval de voorkeur om toch in te checken (Breda, Roosendaal).

Reputatie 7
Badge +4

Robert heeft gelijk dat u beter de 6 euro voor een maand eerste klas kunt betalen. Een internationaal e-ticket van Antwerpen naar uw woonplaats met honderd procent korting in Nederland is dan makkelijker. Bedenk wel dat uw kaartje zowel voor België als voor Nederland dan eerste klas is. Het Belgische tarief voor de eerste klas is ook hoger en uiteraard niet gedekt door uw Nederlandse kaartje.

Er zijn meer wegen die naar Antwerpen leiden, ;-)

Reputatie 2

Jullie hebben helemaal gelijk. Alleen hoe pas ik dit aan? Volgens de instructies van de klantenservice zou het zo moeten: ‘log in op mijn ns, ga naar ‘producten’, klik op wijzig abonnement, kies je huidige abonnement met als optie ‘standaard 1e klas reizen’. Dat laatste kan ik dus alvast niet vinden. 

Reputatie 7
Badge +4

De site is een computer, Klantenservice is een mens. Vraag het desnoods daar als u binnen een maand aan wilt passen. 030 7515155.

Badge +3

Als het via Mijn NS niet lukt (bekend probleem), dan via de webshop.

Dit is per direct actief, je krijgt vervolgens een factuur voor een deel van die € 6,10 voor de lopende maand.

Reageer