Weekend Vrij wijzigingen 2016

Laatst bewerkt op 16-03-20016

Vanaf 1 januari 2016 is het tarief van het Weekend Vrij 2e klas gestegen van € 29. naar € 32. Deze prijsverhoging gaat in op het moment dat het abonnement wordt verlengd. Daar staat wat tegenover. Vanaf nu mag je ook op alle feestdagen vrij reizen met het Weekend Vrij abonnement.

Welke feestdagen kent NS in 2016?
Goede Vrijdag - 25 maart 2016
Pasen: 1e Paasdag 27 maart 2016 & 2e Paasdag 28 maart 2016
Koningsdag - 27 april 2016
Hemelvaartsdag - 5 mei 2016
Pinksteren: 1e Pinksterdag - 15 mei 2016 & 2e Pinksterdag - 16 mei 2016
Kerst: 1e Kerstdag 25 december 2016 & 2e Kerstdag 26 december 2016

Waarom is de prijs van het 2e klas Weekend Vrij abonnement verhoogd?
De prijs van het abonnement Weekend Vrij 2e klas zal worden verhoogd naar 32 euro per maand. Hiermee blijft Weekend Vrij nog steeds lager geprijsd dan de introductieprijs van 40 euro in 2011. Samen met deze verhoging krijgen reizigers met Weekend Vrij wel extra dagen per jaar waarop zij kosteloos mogen reizen: abonnementhouders van Weekend Vrij mogen per 1 januari 2016 alle feestdagen door de week ook kosteloos reizen, terwijl dit nu nog niet het geval was. Gemiddeld betekent dit dat klanten 7 dagen per jaar extra kosteloos mogen reizen en hiermee bijvoorbeeld ook in de lange weekenden van Pasen en Pinksteren op maandag mogen reizen. Weekend Vrij is dan in lijn met producten zoals Dal Vrij, Dal Voordeel en het Weekend Studentenreisproduct. Hiermee komt NS tegemoet aan een veelgehoord verzoek en wordt tevens het portfolio vereenvoudigd.

Wat is de nieuwe prijs van mijn Weekend Vrij abonnement?
De abonnementsprijs van Weekend Vrij 2e klas is gestegen van € 29,- naar € 32,- per maand. De abonnementsprijs van Weekend Vrij 1e klas is verlaagd van € 45,- naar € 39,- per maand.

Wanneer gaat de prijswijziging van mijn Weekend Vrij abonnement in?
De prijswijziging gaat in op het moment in 2016 waarop jouw abonnement verlengd wordt.

Verandert er iets aan het reizen op feestdagen met mijn Weekend Vrij abonnement?
Vanaf 1 januari 2016 mogen Weekend Vrij abonnementhouders ook gratis reizen op alle feestdagen die niet in het weekend vallen.

Ik heb geen toestemming gegeven voor reclame/aanbiedingen. Waarom krijg ik toch dit bericht?
Dit bericht is verstuurd om Weekend Vrij abonnementhouders te informeren over een wijziging in de dienstverlening. NS hoeft daarom geen rekening te houden met permissies.

Gaat het vrij reizen op feestdagen in op het moment dat mijn Weekend Vrij abonnement wordt verlengd?
Nee, alle Weekend Vrij abonnementhouders kunnen vanaf 1 januari 2016 vrij reizen op feestdagen. Dit is dus onafhankelijk van het moment waarop uw abonnement wordt verlengd.

Ik krijg een e-mail/brief van NS dat het tarief van mijn 2e klas Weekend Vrij abonnement wordt verhoogd van € 29 naar € 32 euro per maand, maar ik betaal € 20 per maand?
Weekend Vrij-abonnees die 65 jaar of ouder zijn, óf die het Weekend Vrij als een Bijabonnement hebben, betalen inderdaad geen € 29 per maand, maar € 20 per maand. Dit tarief wordt verhoogd van € 20 naar € 22 per maand. De prijsverhoging gaat pas in per de verlengdatum.

Is vrij reizen op feestdagen voor Weekend Vrij abonnees ook geldig bij andere treinvervoerders?
Ja, de geldigheid van Weekend Vrij is bij alle treinvervoerders gelijk.

59 reacties

Ik ben erg blij dat ik nu op feestdagen vrij kan reizen bij NS. Maar is dit ook geldig bij de andere vervoerders zoals in het weekend? Want ik reis tussen Mariënberg en Zwolle met Arriva.
Badge +3
Ja. De geldigheid van Weekend Vrij is bij alle spoorvervoerders hetzelfde, dus u reist nu ook gratis op feestdagen met treinen van Arriva.
Hartelijk dank.
Voor de duidelijkheid, als je nog het oude tarief gebruikt kun je dan ook gratis reizen op feestdagen? Of gaat dat ook pas in bij de verlenging.
Jazeker Massendo, ook bij het oude tarief kan je gratis reizen op de feestdagen. Enkel de prijsverhoging gaat in bij de verlenging.
Vandaag kreeg ik dit bericht met de post. Ik begrijp alleen de prijzen niet: ik betaal tot nu toe 22 Euro per maand, dus niet 29. Het lijkt me toch sterk dat de prijs van 22 naar 32 Euro gaat. Of heeft een en ander met leeftijd te maken? (ik ben 68)
Dat heeft inderdaad met je leeftijd te maken Henk. Voor mensen van 65 jaar of ouder is het abonnement er nu voor €22,- waar dit eerder €20,- was. Ditzelfde geldt overigens voor mensen met een bijabonnement, ook zij gaan €22 betalen.

Je kunt dit overigens allemaal nalezen op: https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/weekend-vrij
OK, duidelijk. Maar wat vreemd dat ik dan die brief kreeg met info die niet op mij van toepassing is.
Hi, ik heb de brief wel gehad, maar de bijlagen (de dagkaarten) ontbreken helaas!
Reputatie 7
Badge +4
Heeft u goed in de envelop gevoeld? Ik dacht eerst ook dat ze er niet waren 😉
Ja zeker 😉
Reputatie 7
Badge +4
De brieven zijn naar ik aanneem geautomatiseerd aangemaakt maar er kan bij u iets fout zijn gegaan.Misschien kan Klantenservice wat voor u doen : 030 7515155.
Klopt, Anne. Er kan altijd wat misgaan, al gebeurt het geluk bijna nooit. Ik raad je inderdaad aan even te bellen, dan gaan ze je signaal doorzetten en kijken wat ze voor je kunnen betekenen. Succes!
Hoelaat begint een feestdag. is dat om 00.00 of 04.00?
Hij begint om 0:00 en eindigt 28 uur later om 4:00.
Reputatie 4
Badge
Over de precieze geldigheid van Weekendvrij op een feestdag zou ik wel een bevestiging van NS willen. De situatie is immers niet helemaal gelijk aan het weekeinde, wanneer de kaart vanaf vrijdagavond 18.30 uur geldig is en tot maandagochtend 4 uur.
Is Weekendvrij op feestdagen geldig van 0.00 uur tot 4.00 de volgende dag? En is de kaart op de vooravond geldig vanaf 18.30 uur of alleen op de dag zelf vanaf 0.00 uur?

De redenatie van Pe_pe ligt voor de hand, maar het is toch wel goed als dat bevestigd wordt.
@John de Jong
Mee eens, temeer daar de productvoorwaarden nog niet zijn aangepast op de wijziging van de geldigheid van Weekend Vrij die twee en een halve maand geleden inging en dus geen uitsluitsel bieden.
Op een feestdag is Weekend Vrij geldig van 00:00 tot 04:00 de volgende dag. Maar als donderdag hemelvaart is, is Weekend vrij niet al geldig vanaf woensdagavond 18:30 uur.
Reputatie 4
Badge
Helder, Sivan, bedankt. Nu nog even de voorwaarden aanpassen en publiceren. 🙂
Ik zet hem even uit bij de product managers, John!
Op een feestdag is Weekend Vrij geldig van 00:00 tot 04:00 de volgende dag. Maar als donderdag hemelvaart is, is Weekend vrij niet al geldig vanaf woensdagavond 18:30 uur.

Dat laatste geldt voor alle feestdagen, toch? - De dag voor een feestdag geldt gewoon als de dag van de week die het dan is.
De productmanager geeft aan dat hij geen inconsistenties ziet in de voorwaarden. John, zien wij volgens jou iets over het hoofd?
Badge +3
Artikel 10.5 van de voorwaarden luidt: "Met een Weekend Vrij Abonnement krijgt u op de in artikel 9.4 bedoelde vervoerbewijzen 40% korting tijdens Daluren en 100% korting in de periode van vrijdag 18.30 uur tot maandag 04.00 uur." Daar moet nog "en op NS Feestdagen" achter.

Te overwegen valt ook nog expliciet te vermelden dat er geen sprake is van 100% korting vanaf 18.30 uur op de dag voorafgaand aan een NS Feestdag als de NS Feestdag op een dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag valt, maar dat de reguliere 40% korting dan geldt.
Te overwegen valt ook nog expliciet te vermelden dat er geen sprake is van 100% korting vanaf 18.30 uur op de dag voorafgaand aan een NS Feestdag als de NS Feestdag op een dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag valt, maar dat de reguliere 40% korting dan geldt.

Dat lijkt me een onnodig ingewikkelde manier om te zeggen dat er geen afwijkingen zijn voor de dag vóór een feestdag. Anders kun je er bijvoorbeeld in lezen dat als maandag een feestdag is, vrij reizen op de zondag ervoor pas vanaf 18:30 geldt.

Als de productmanager geen inconsistenties ziet in de voorwaarden, dan beschikt die blijkbaar over een versie die aan de veranderingen per 1 januari is aangepast en staat er dus een verouderde versie op de website.
Kan ik in de maanden juli en augustus met mijn 2e klas weekend vrij abonnement voor 9 uur 's morgens ook met korting reizen? Overal gezocht maar nergens een duidelijk antwoord kunnen vinden.

Reageer