Weekend Vrij wijzigingen 2016

Toon eerste bericht

59 reacties

Ik zet hem even uit bij de product managers, John!
Op een feestdag is Weekend Vrij geldig van 00:00 tot 04:00 de volgende dag. Maar als donderdag hemelvaart is, is Weekend vrij niet al geldig vanaf woensdagavond 18:30 uur.

Dat laatste geldt voor alle feestdagen, toch? - De dag voor een feestdag geldt gewoon als de dag van de week die het dan is.
De productmanager geeft aan dat hij geen inconsistenties ziet in de voorwaarden. John, zien wij volgens jou iets over het hoofd?
Badge +3
Artikel 10.5 van de voorwaarden luidt: "Met een Weekend Vrij Abonnement krijgt u op de in artikel 9.4 bedoelde vervoerbewijzen 40% korting tijdens Daluren en 100% korting in de periode van vrijdag 18.30 uur tot maandag 04.00 uur." Daar moet nog "en op NS Feestdagen" achter.

Te overwegen valt ook nog expliciet te vermelden dat er geen sprake is van 100% korting vanaf 18.30 uur op de dag voorafgaand aan een NS Feestdag als de NS Feestdag op een dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag valt, maar dat de reguliere 40% korting dan geldt.
Te overwegen valt ook nog expliciet te vermelden dat er geen sprake is van 100% korting vanaf 18.30 uur op de dag voorafgaand aan een NS Feestdag als de NS Feestdag op een dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag valt, maar dat de reguliere 40% korting dan geldt.

Dat lijkt me een onnodig ingewikkelde manier om te zeggen dat er geen afwijkingen zijn voor de dag vóór een feestdag. Anders kun je er bijvoorbeeld in lezen dat als maandag een feestdag is, vrij reizen op de zondag ervoor pas vanaf 18:30 geldt.

Als de productmanager geen inconsistenties ziet in de voorwaarden, dan beschikt die blijkbaar over een versie die aan de veranderingen per 1 januari is aangepast en staat er dus een verouderde versie op de website.
Kan ik in de maanden juli en augustus met mijn 2e klas weekend vrij abonnement voor 9 uur 's morgens ook met korting reizen? Overal gezocht maar nergens een duidelijk antwoord kunnen vinden.
Dat is het hele jaar mogelijk. Je moet alleen voor 6:30 uur inchecken en binnen een half uur gaan reizen. Voor 9:00 uur niet gaan uitchecken of van vervoerder wisselen, dan behoud je de 40% korting.
Reputatie 4
Badge
Dat is het hele jaar mogelijk. Je moet alleen voor 6:30 uur inchecken en binnen een half uur gaan reizen. Voor 9:00 uur niet gaan uitchecken of van vervoerder wisselen, dan behoud je de 40% korting.

De grenzen zijn overigens wat ruimer gezet waardoor je tot 6.35 en vanaf 8.55 met korting in kunt checken.

De juli/augustus uitzondering waar Fermon waarschijnlijk op doelt is een onderdeel van het Voordeelurenabonnement, dit abonnement heeft geen spitsbeperkingen in juli en augustus, alle andere abonnementen waaronder Weekendvrij wel.
Badge +3
Artikel 10.5 van de productvoorwaarden is ook in de versie van juni 2016 nog niet in overeenstemming met de verruimde geldigheid van Weekend Vrij.
Artikel 10.5 van de productvoorwaarden is ook in de versie van juni 2016 nog niet in overeenstemming met de verruimde geldigheid van Weekend Vrij.

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie, want ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Het Weekend Vrij heeft dezelfde voorwaarden als die vermeld worden onder artikel 10.5 van de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten. Zou je het kunnen toelichten?
In artikel 10.5 van de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten staat dat men met Weekend Vrij 40% korting krijgt tijdens Daluren en 100% korting in de periode van vrijdag 18.30 uur tot maandag 04.00 uur. NS Feestdagen vallen ook onder de Daluren. Volgens dit artikel krijgt iemand met Weekend Vrij dus 40 procent korting op NS Feestdagen. Dat is onjuist, want sinds 1 januari reis je met Weekend Vrij met 100 procent korting op alle NS Feestdagen.
Ik ga deze doorzetten! Bedankt voor de oplettendheid.
Reputatie 2
Op de webpagina waar je dit abonnement aanvraagt zie ik geen mogelijkheid om aan te geven dat je 65 jaar of ouder bent.
Reputatie 2
Het systeem herkent uw leeftijd aan de hand van uw persoonlijke ov-chipkaart.Dat is niet zo duidelijk, want op de eerste pagina staat de prijs, € 32,00, en pas op de volgende pagina wordt het kaartnummer ingevuld. Maar binnenkort kan ik het uitproberen.
Reputatie 2
Ok, bedankt voor de informatie.
Reputatie 2
Het blijkt dus al ten minste twee jaar te spelen. Jammer dat je de datum van deze berichten niet kunt zien, alleen vage aanduidingen als 2 jaar geleden.
Reputatie 2
Ja dat werkt. Goed verstopt!
Ik vind het niet kloppen dat het weekendabonnement duurder is geworden. Bijna ieder weekend zijn er werkzaamheden waardoor ik moet omreizen, met een NS bus moet reizen ipv trein of vertraging heb. Ik kon voor de verhoging ook al op feestdagen reizen dus ik heb niks aan de " 7 extra dagen kosteloos reizen (met een abo is het sowieso niet kosteloos). Ik had juist wen tegemoetkoming verwacht.
Ik moet ieder weekend reizen voor werk dus plannen voor een ander wknd kan niet. En dan zouden er waarschijnlijk toch werkzaamheden of vertrgingen zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Werkzaamheden in de weekenden zorgen voor de minste overlast. Weekendvrij is overigens goedkoper geworden: Het was 45, werd even 29 en daarna met de uitbreiding voor de feestdagen 32. Het is denk ik het abonnement met de beste prijs.pret verhouding. De werkzaamheden zijn tien dagen van te voren bekend, dus u kunt dan voor het volgend weekend plannen.

De werkzaamheden door de week in de spits doen, lijkt me voor meer overlast zorgen, ik denk dat het niet anders kan dan nu.
Nee, Natuurlijk niet in de spits. Maar waarom niet vroege ochtenduren. En ik heb al uitgelegd dat ik ieder wknd moet reizen en dat plannen voor een volgend weekend dus niet gaat. Ik ben het er mee eens dat het een mooie prijs is, vindik zelf ook. Maar al die vertragingen en werkzaamheden zorgen voor zoveel frustratie dat dat bijna niet meer uitmaakt. Maar goed niks aan te doen. NS heeft nou eenmaal monopoly in nl. Wilde gewoon even mijn mening uiten
Je mening geven mag altijd rkcok. De collega's van ProRail proberen werkzaamheden in te plannen op rustige tijdstippen, zoals 's nachts en in het weekend. Het doel hierbij is ook om zoveel mogelijk werkzaamheden tegelijk uit te voeren om zo de hinder te beperken. Ik snap het erg vervelend is als je regelmatig in het weekend reist en hinder hebt van deze werkzaamheden. Mocht je hierdoor meer dan 30 minuten vertraging oplopen bovenop de maximaal geplande vertraging dan kun je gebruik maken van onze compensatie regeling.

Mocht je hierdoor veel vertraging oplopen dan kun je gebruik maken van onze compensatie regeling.
Was het maar waar. Vertraging door werkzaamheden vergoeden jullie niet, tenzij de vertraging meer dan een half uur meer dan de maximaal aangekondigde vertraging voor die werkzaamheden is én de claim niet alleen door de afwijscomputer wordt beoordeeld.

De werkzaamheden zijn tien dagen van te voren bekend, dus u kunt dan voor het volgend weekend plannen.
Er zijn ook mensen die hun agenda eerder 10 weken dan 10 dagen van tevoren vullen. Bovendien blijkt steeds vaker dat 10 dagen van tevoren de informatie over de werkzaamheden die NS verstrekt nog niet juist, compleet en betrouwbaar is.
@Pe_pe Dat bedoel ik ook, ik zal dit iets duidelijker verwoorden in mijn eerdere post.
Reputatie 7
Badge +3
@Miriam NS
Het zou veel minder overlast geven als je werkzaamheden na 20.00 uur zou uitvoeren zoals op Zwolle-Wierden gebeurt. Het weekend veroorzaakt veel meer overlast.
@Pe_pe Dat bedoel ik ook, ik zal dit iets duidelijker verwoorden in mijn eerdere post.

De mededeling klopt nog steeds niet: Als jullie vermelden "extra reistijd 15 tot 45 minuten" en uit de aangepaste reisplanner blijkt dat in jouw geval de geplande extra reistijd 15 minuten is, beginnen jullie toch pas bij 45 minuten met tellen. Je hebt in dat geval dus pas bij 45+30=75 minuten vertraging ten opzichte van de normale dienstregeling eventueel recht op gtbv. Dat betekent dus een uitholling van gtbv bovenop de geplande extra reistijd. Dat is eerder een ondersteuning van de stellingname van rkock in reactie 41 dan een verzachting.
Ik heb erbij gezet dat het gaat om de maximaal geplande vertraging. Bedankt dat je hier ook nog even een voorbeeld geeft Pe_pe. Mocht dit nog onduidelijk zijn voor andere forumleden dan hoor ik het graag.

Reageer