Weekend Vrij wijzigingen 2016


Laatst bewerkt op 16-03-20016

Vanaf 1 januari 2016 is het tarief van het Weekend Vrij 2e klas gestegen van € 29. naar € 32. Deze prijsverhoging gaat in op het moment dat het abonnement wordt verlengd. Daar staat wat tegenover. Vanaf nu mag je ook op alle feestdagen vrij reizen met het Weekend Vrij abonnement.

Welke feestdagen kent NS in 2016?
Goede Vrijdag - 25 maart 2016
Pasen: 1e Paasdag 27 maart 2016 & 2e Paasdag 28 maart 2016
Koningsdag - 27 april 2016
Hemelvaartsdag - 5 mei 2016
Pinksteren: 1e Pinksterdag - 15 mei 2016 & 2e Pinksterdag - 16 mei 2016
Kerst: 1e Kerstdag 25 december 2016 & 2e Kerstdag 26 december 2016

Waarom is de prijs van het 2e klas Weekend Vrij abonnement verhoogd?
De prijs van het abonnement Weekend Vrij 2e klas zal worden verhoogd naar 32 euro per maand. Hiermee blijft Weekend Vrij nog steeds lager geprijsd dan de introductieprijs van 40 euro in 2011. Samen met deze verhoging krijgen reizigers met Weekend Vrij wel extra dagen per jaar waarop zij kosteloos mogen reizen: abonnementhouders van Weekend Vrij mogen per 1 januari 2016 alle feestdagen door de week ook kosteloos reizen, terwijl dit nu nog niet het geval was. Gemiddeld betekent dit dat klanten 7 dagen per jaar extra kosteloos mogen reizen en hiermee bijvoorbeeld ook in de lange weekenden van Pasen en Pinksteren op maandag mogen reizen. Weekend Vrij is dan in lijn met producten zoals Dal Vrij, Dal Voordeel en het Weekend Studentenreisproduct. Hiermee komt NS tegemoet aan een veelgehoord verzoek en wordt tevens het portfolio vereenvoudigd.

Wat is de nieuwe prijs van mijn Weekend Vrij abonnement?
De abonnementsprijs van Weekend Vrij 2e klas is gestegen van € 29,- naar € 32,- per maand. De abonnementsprijs van Weekend Vrij 1e klas is verlaagd van € 45,- naar € 39,- per maand.

Wanneer gaat de prijswijziging van mijn Weekend Vrij abonnement in?
De prijswijziging gaat in op het moment in 2016 waarop jouw abonnement verlengd wordt.

Verandert er iets aan het reizen op feestdagen met mijn Weekend Vrij abonnement?
Vanaf 1 januari 2016 mogen Weekend Vrij abonnementhouders ook gratis reizen op alle feestdagen die niet in het weekend vallen.

Ik heb geen toestemming gegeven voor reclame/aanbiedingen. Waarom krijg ik toch dit bericht?
Dit bericht is verstuurd om Weekend Vrij abonnementhouders te informeren over een wijziging in de dienstverlening. NS hoeft daarom geen rekening te houden met permissies.

Gaat het vrij reizen op feestdagen in op het moment dat mijn Weekend Vrij abonnement wordt verlengd?
Nee, alle Weekend Vrij abonnementhouders kunnen vanaf 1 januari 2016 vrij reizen op feestdagen. Dit is dus onafhankelijk van het moment waarop uw abonnement wordt verlengd.

Ik krijg een e-mail/brief van NS dat het tarief van mijn 2e klas Weekend Vrij abonnement wordt verhoogd van € 29 naar € 32 euro per maand, maar ik betaal € 20 per maand?
Weekend Vrij-abonnees die 65 jaar of ouder zijn, óf die het Weekend Vrij als een Bijabonnement hebben, betalen inderdaad geen € 29 per maand, maar € 20 per maand. Dit tarief wordt verhoogd van € 20 naar € 22 per maand. De prijsverhoging gaat pas in per de verlengdatum.

Is vrij reizen op feestdagen voor Weekend Vrij abonnees ook geldig bij andere treinvervoerders?
Ja, de geldigheid van Weekend Vrij is bij alle treinvervoerders gelijk.

59 reacties

Dat is het hele jaar mogelijk. Je moet alleen voor 6:30 uur inchecken en binnen een half uur gaan reizen. Voor 9:00 uur niet gaan uitchecken of van vervoerder wisselen, dan behoud je de 40% korting.
Reputatie 4
Badge
Dat is het hele jaar mogelijk. Je moet alleen voor 6:30 uur inchecken en binnen een half uur gaan reizen. Voor 9:00 uur niet gaan uitchecken of van vervoerder wisselen, dan behoud je de 40% korting.

De grenzen zijn overigens wat ruimer gezet waardoor je tot 6.35 en vanaf 8.55 met korting in kunt checken.

De juli/augustus uitzondering waar Fermon waarschijnlijk op doelt is een onderdeel van het Voordeelurenabonnement, dit abonnement heeft geen spitsbeperkingen in juli en augustus, alle andere abonnementen waaronder Weekendvrij wel.
Badge +3
Artikel 10.5 van de productvoorwaarden is ook in de versie van juni 2016 nog niet in overeenstemming met de verruimde geldigheid van Weekend Vrij.
Artikel 10.5 van de productvoorwaarden is ook in de versie van juni 2016 nog niet in overeenstemming met de verruimde geldigheid van Weekend Vrij.

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie, want ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Het Weekend Vrij heeft dezelfde voorwaarden als die vermeld worden onder artikel 10.5 van de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten. Zou je het kunnen toelichten?
Badge +3
In artikel 10.5 van de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten staat dat men met Weekend Vrij 40% korting krijgt tijdens Daluren en 100% korting in de periode van vrijdag 18.30 uur tot maandag 04.00 uur. NS Feestdagen vallen ook onder de Daluren. Volgens dit artikel krijgt iemand met Weekend Vrij dus 40 procent korting op NS Feestdagen. Dat is onjuist, want sinds 1 januari reis je met Weekend Vrij met 100 procent korting op alle NS Feestdagen.
In artikel 10.5 van de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten staat dat men met Weekend Vrij 40% korting krijgt tijdens Daluren en 100% korting in de periode van vrijdag 18.30 uur tot maandag 04.00 uur. NS Feestdagen vallen ook onder de Daluren. Volgens dit artikel krijgt iemand met Weekend Vrij dus 40 procent korting op NS Feestdagen. Dat is onjuist, want sinds 1 januari reis je met Weekend Vrij met 100 procent korting op alle NS Feestdagen.
Ik ga deze doorzetten! Bedankt voor de oplettendheid.
Reputatie 2
Op de webpagina waar je dit abonnement aanvraagt zie ik geen mogelijkheid om aan te geven dat je 65 jaar of ouder bent.
Reputatie 7
Badge +4
Het systeem herkent uw leeftijd aan de hand van uw persoonlijke ov-chipkaart.
Reputatie 2
Het systeem herkent uw leeftijd aan de hand van uw persoonlijke ov-chipkaart.Dat is niet zo duidelijk, want op de eerste pagina staat de prijs, € 32,00, en pas op de volgende pagina wordt het kaartnummer ingevuld. Maar binnenkort kan ik het uitproberen.
Reputatie 7
Badge +4
Aan het eind krijgt u een prijs van 20 euro, als het goed is. Anders is het wijs het via Klantenservice te regelen, dan is het in vijf minuten klaar als u al een persoonlijke chipkaart heeft.


De snelste manier, is dus Klantenservice bellen: 030-7515155. Het is tegen lokaal tarief en ze zijn er de hele week, 24 uur per dag.

Wilt u contact opnemen middels Twitter: https://twitter.com/ns_online
Het kan ook via Facebook: https://nl-nl.facebook.com/nederlandsespoorwegen
Wilt u een livechat met een echt mens: https://chat.webhelp.nl/ns/
Mailen gaat via het contactformulier: https://www.ns.nl/formulieren/contact.html
Als u iets met een bijlage wilt versturen, kunt u dat hier vragen.

Bedenk wel dat het antwoord op een mail doorgaans lang op zich laat wachten.
Reputatie 2
Ok, bedankt voor de informatie.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/archief-43/vermelding-65-plusprijs-tijdens-bestelprocedure-abonnement-907. bijdragevandennis 201608
Reputatie 2
Het blijkt dus al ten minste twee jaar te spelen. Jammer dat je de datum van deze berichten niet kunt zien, alleen vage aanduidingen als 2 jaar geleden.
Reputatie 6
Badge +2
Jammer dat je de datum van deze berichten niet kunt zien, alleen vage aanduidingen als 2 jaar geleden.
Zet de muiscursor erop (of bij een aanraakscherm je vinger), dan zie je een pop-up met de datum en tijd, in dit geval 21 maart 2014, 13:07. Er wordt altijd naar beneden afgerond. "1 jaar geleden" bijvoorbeeld betekent dus "1 tot 2 jaar geleden". bijdragevandennis 201608
Reputatie 2
Ja dat werkt. Goed verstopt!
Ik vind het niet kloppen dat het weekendabonnement duurder is geworden. Bijna ieder weekend zijn er werkzaamheden waardoor ik moet omreizen, met een NS bus moet reizen ipv trein of vertraging heb. Ik kon voor de verhoging ook al op feestdagen reizen dus ik heb niks aan de " 7 extra dagen kosteloos reizen (met een abo is het sowieso niet kosteloos). Ik had juist wen tegemoetkoming verwacht.
Ik moet ieder weekend reizen voor werk dus plannen voor een ander wknd kan niet. En dan zouden er waarschijnlijk toch werkzaamheden of vertrgingen zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Werkzaamheden in de weekenden zorgen voor de minste overlast. Weekendvrij is overigens goedkoper geworden: Het was 45, werd even 29 en daarna met de uitbreiding voor de feestdagen 32. Het is denk ik het abonnement met de beste prijs.pret verhouding. De werkzaamheden zijn tien dagen van te voren bekend, dus u kunt dan voor het volgend weekend plannen.

De werkzaamheden door de week in de spits doen, lijkt me voor meer overlast zorgen, ik denk dat het niet anders kan dan nu.
Nee, Natuurlijk niet in de spits. Maar waarom niet vroege ochtenduren. En ik heb al uitgelegd dat ik ieder wknd moet reizen en dat plannen voor een volgend weekend dus niet gaat. Ik ben het er mee eens dat het een mooie prijs is, vindik zelf ook. Maar al die vertragingen en werkzaamheden zorgen voor zoveel frustratie dat dat bijna niet meer uitmaakt. Maar goed niks aan te doen. NS heeft nou eenmaal monopoly in nl. Wilde gewoon even mijn mening uiten
Je mening geven mag altijd rkcok. De collega's van ProRail proberen werkzaamheden in te plannen op rustige tijdstippen, zoals 's nachts en in het weekend. Het doel hierbij is ook om zoveel mogelijk werkzaamheden tegelijk uit te voeren om zo de hinder te beperken. Ik snap het erg vervelend is als je regelmatig in het weekend reist en hinder hebt van deze werkzaamheden. Mocht je hierdoor meer dan 30 minuten vertraging oplopen bovenop de maximaal geplande vertraging dan kun je gebruik maken van onze compensatie regeling.


Mocht je hierdoor veel vertraging oplopen dan kun je gebruik maken van onze compensatie regeling.
Was het maar waar. Vertraging door werkzaamheden vergoeden jullie niet, tenzij de vertraging meer dan een half uur meer dan de maximaal aangekondigde vertraging voor die werkzaamheden is én de claim niet alleen door de afwijscomputer wordt beoordeeld.

De werkzaamheden zijn tien dagen van te voren bekend, dus u kunt dan voor het volgend weekend plannen.
Er zijn ook mensen die hun agenda eerder 10 weken dan 10 dagen van tevoren vullen. Bovendien blijkt steeds vaker dat 10 dagen van tevoren de informatie over de werkzaamheden die NS verstrekt nog niet juist, compleet en betrouwbaar is.
@Pe_pe Dat bedoel ik ook, ik zal dit iets duidelijker verwoorden in mijn eerdere post.
Reputatie 7
Badge +3
@Miriam NS
Het zou veel minder overlast geven als je werkzaamheden na 20.00 uur zou uitvoeren zoals op Zwolle-Wierden gebeurt. Het weekend veroorzaakt veel meer overlast.
@Pe_pe Dat bedoel ik ook, ik zal dit iets duidelijker verwoorden in mijn eerdere post.

De mededeling klopt nog steeds niet: Als jullie vermelden "extra reistijd 15 tot 45 minuten" en uit de aangepaste reisplanner blijkt dat in jouw geval de geplande extra reistijd 15 minuten is, beginnen jullie toch pas bij 45 minuten met tellen. Je hebt in dat geval dus pas bij 45+30=75 minuten vertraging ten opzichte van de normale dienstregeling eventueel recht op gtbv. Dat betekent dus een uitholling van gtbv bovenop de geplande extra reistijd. Dat is eerder een ondersteuning van de stellingname van rkock in reactie 41 dan een verzachting.
Ik heb erbij gezet dat het gaat om de maximaal geplande vertraging. Bedankt dat je hier ook nog even een voorbeeld geeft Pe_pe. Mocht dit nog onduidelijk zijn voor andere forumleden dan hoor ik het graag.
Badge +3
Het is voor mij onduidelijk waarom de vertraging niet berekend wordt aan de hand van het door de reisplanner gegeven aangepaste reisadvies.

In de voorwaarden Geld Terug bij Vertraging staat: "Onder vertraging in de zin van de regeling “Geld Terug Bij Vertraging” wordt verstaan een door de Railverkeersleiding (ProRail) vastgestelde en geregistreerde afwijking van de dienstregeling waarbij de NS-trein, waarin u zich bevindt of de NS-trein(en) die u neemt op basis van de vooraf bepaalde Optimale reisroute naar het NS-bestemmingsstation, en daar ten minste 30 minuten later arriveert dan in de Jaardienst regeling staat vermeld. Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die vooraf door NS is aangekondigd."

Verder staat toegelicht dat een NS-trein "een door NS geëxploiteerd vervoermiddel op verbindingen waar NS volgens de Jaardienstregeling het openbaar vervoer van personen verricht" is, en dat de Jaardienstregeling "het door NS op www.ns.nl weergegeven schema van reismogelijkheden met door NS geëxploiteerde Vervoermiddelen binnen de grenzen van Nederland" is.

Uit bovenstaande maak ik op dat in normale omstandigheden de opgelopen vertraging gelijk is aan het tijdsverschil tussen de in de reisplanner vooraf gepubliceerde aankomsttijd en de werkelijke aankomsttijd. Ik begrijp dat de voorwaarden geen betrekking hebben op een situatie waarin sprake is van geplande werkzaamheden, maar het lijkt mij vrij normaal dat je ook bij een vooraf aangekondigde afwijking van de Jaardienstregeling die in de reisplanner is verwerkt, de vertraging op dezelfde manier berekent. In dit bericht geeft Sivan ook aan dat het zo werkt.

Waarom wordt de vertraging bij geplande werkzaamheden in de praktijk kennelijk niet berekend aan de hand van het verschil tussen de door de reisplanner vooraf gepubliceerde aankomsttijd en de werkelijke aankomsttijd?

Reageer