beantwoord

Weekendvrij 40% te duur

• 30 november 2016
  • 19 reacties
  • 431 Bekeken

Hee allemaal,

Ik reis sinds augustus minstens 2x per week van Antwerpen naar Rotterdam en omgekeerd. Nu is het pas sinds deze week voordelig voor me om met een weekendvrij abonnement deze reis af te leggen (eerder niet door werken aan de sporen). Alleen blijkt dit nu niet zo voordelig te zijn.

In België reis ik in principe aan 100% korting (door gebruik van een campuskaart) en zou ik in de daluren aan 40% korting het Nederlandse traject moeten kunnen afleggen. Nu probeerde ik vorige vrijdag een ticketje aan de automaat te kopen (R'dam - Essen, aangezien niet aan te geven valt dat je vrij reist in België) en kwam ik uit op een ticket van €10,50 ipv €11,20. Uiteraard veel te weinig om 40% te zijn dus trok ik even naar het loket. Hier kon ik een kaartje (R'dam - Antwerpen, 100% België 40% Nederland) voor 9 euro. Een betere korting, maar nog altijd niet wat het zou moeten zijn. Dit zou immers betekenen dat alleen het Nederlandse traject €15 zou hebben gekost om mee te beginnen, terwijl dit ook de prijs is die ik zou betalen om de hele reis te maken, ook zonder Belgische korting. En een langere reis (R'dam - Essen) zou dus meer kosten dan (R'dam - Roosendaal-grens) als er geen korting gebruikt zou worden.

Nu heb ik dankzij het Twitter account van de NS wel de juiste korting kunnen krijgen, maar kreeg ik bij het bestellen van een ticket om terug naar Rotterdam te gaan tijdens de daluren, weer alleen de optie van een ticket van €9. Op zich is het verschil niet zo groot, maar na enkele ritten loopt dit ook op en betaal ik uiteindelijk meer mét een weekendvrij kaart dan dat ik daarvoor deed. En ik kan natuurlijk niet elke week aan de alarmbel trekken.

Heeft er iemand enig idee wat er mis gaat?
icon

Beste antwoord door Dennis 30 november 2016, 23:01

Deze kolom krijg ik te zien wanneer ik de ritten van Rotterdam tot Roosendaal bekijk en dan bij tarieven. Zou uitkomen op €6,40. Maar dan is het stukje Roosendaal tot Roosendaal - grens dus niet gedekt. Als ik echter een ticket naar Essen bekijk (enige manier om dit stukje te dekken) klopt er helemaal niets meer van de kortingen.
Van Rotterdam tot Roosendaal is € 10,70 vol tarief, € 6,40 met 40% korting.
Van Rotterdam tot Essen is € 15 NL + € 2,20 BE = € 17,20 vol tarief, € 9 NL + € 2,20 BE = € 11,20 met 40% NL-korting, € 9 NL + € 1,40 BE = € 10,40 met 40% NL-korting en 35% BE-korting.

Ik reis wel degelijk in het weekend. Ik vertrek elke zondag avond weer richting Rotterdam en zal ook af en toe op vrijdag met het weekend tarief kunnen reizen. (.) Mocht de kortingskaart inderdaad instaan voor 40% ipv een schamele 70 cent zou ik hier inderdaad mijn voordeel uit kunnen halen. Nu is dit helaas niet het geval.
Met Weekend Vrij reis je vrij in het weekend. Het laatste wat ik daarover gehoord heb is dat je met ook vrij reizen in België dan verder geen kaartje nodig hebt, omdat er geen kaartjes van € 0 zijn.Zie ook https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen#10._reizen_met_een_nmbs_of_db_abonnement. bijdragevandennis
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt beter een e-ticket bij NSInternational kopen van uw woonadres naar Essen. Voor het Nederlandse traject heeft u in het weekend 100 procent korting en door de week 40 procent in de daluren. Dat geeft u op bij de bestelling van het kaartje en het juiste tarief wordt automatisch berekend. Wel uw weekendvrij-abonnement meenemen als bewijs en niet inchecken. Het poortje opent u met de vierkante code op de e-ticket.

Vanaf Essen rijdt u dan met de campuskaart. Voor het stukje van de grens naar Essen betaalt u door de week €2,20 extra en als u in het weekend reist, kan dat voor 2,20 retour. Het kan nog iets goedkoper zijn. Andersom werkt het het hetzelfde.

Omdat het een internationaal ticket is, kun je het desnoods op je mobiel zetten.
U kunt beter een e-ticket bij NSInternational kopen van uw woonadres naar Essen. Voor het Nederlandse traject heeft u in het weekend 100 procent korting en door de week 40 procent in de daluren. Dat geeft u op bij de bestelling van het kaartje en het juiste tarief wordt automatisch berekend. Wel uw weekendvrij-abonnement meenemen als bewijs en niet inchecken. Het poortje opent u met de vierkante code op de e-ticket.

Vanaf Essen rijdt u dan met de campuskaart. Voor het stukje van de grens naar Essen betaalt u door de week €2,20 extra en als u in het weekend reist, kan dat voor 2,20 retour. Het kan nog iets goedkoper zijn. Andersom werkt het het hetzelfde.

Bedankt voor je antwoord! Helaas is het niet zo dat de juiste prijs automatisch berekend wordt. Of ik als beginstation Antwerpen of Essen ingeef maakt op zich weinig uit aangezien de Belgische korting wel juist verrekend lijkt te worden. Online gaat het ticket dan van €11,20 (korting van campuskaart inclusief) naar €9, wat nog geen 20% korting is. Eigenlijk zou de prijs rond de €6,67 horen te liggen.
Reputatie 7
Badge +4
Met deze werkwijze hoef je de korting in België niet aan te geven omdat je vanaf/naar Essen reist. Wat is je station in Nederland?
De reden waarom ik tot Essen een ticket neem is omdat dit de enige manier is om mijn stukje tussen Roosendaal en Roosendaal-grens te betalen, de trein stopt hier eigenlijk niet. Als ik dit aan de automaat probeer te kopen krijg ik echter maar een korting van €0,70 op €11,20. Wat dus nog minder is. Ik zou een binnenlandse reis kunnen boeken, maar dan rijdt ik natuurlijk zwart tussen Roosendaal en Roosendaal-grens, en dat wil ik natuurlijk ook niet
Reputatie 7
Badge +4
Het is ook niet nodig dat je een trein neemt die in Essen stopt. Concreet: Je mag gewoon mee met de Beneluxtrein die na Roosendaal alleen in Antwerpen stopt. Het gaart er om of je reis gedekt is. Met een kaartje van je woonplaats in Nederland naar Essen, samen met een Campuskaart, is dat het geval en het is ook legaal.
In de Beneluxtrein let men er ook goed op of het grenstraject is gedekt bij gecombineerde kaarten .

Je kunt het als e-ticket op papier nemen en ook als mobiele ticket.
Reputatie 6
Badge +1
Even voor de goede orde: u suggereert dat u Roosendaal Grens-Essen gratis mag reizen met de campuscard. Dat is volgens mij niet correct. In België zijn eigenlijk alle tickets en kaarten geldig tussen stations, niet tot de grens. Vandaar dat een eticket plaats in Nederland-Essen met 40% korting in Nederland de beste optie is.
Reputatie 6
Badge +1
Hmm ik zie (op http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/treinkaarten/~/media/AE6EFEBD6076482A8F0C15EC03F9089F.pdf) dat de campuscard geldig is tot de grens. Dat is dan zo ongeveer het enige Belgische vervoerbewijs waarvoor dat geldt...

Verder lukt het volgens mij nog steeds niet om online een internationaal eticket te boeken met het juiste tarief als u beschikt over twee abonnementen (zoals in uw geval). Het loket of telefonisch lijkt de enige optie...
Na het net nog eens na gekeken te hebben kom ik inderdaad op geen enkele manier meer uit op de tickets die ik aan €11,20 kocht. (Ik heb het niet gedroomd hoor, heb hier wel degelijk een paar dozijn tickets liggen aan die prijs 😉 ). Nou is het enige waar ik op kan komen een prijsverhoging die sinds maandag is ingegaan. Op zondag kon ik immers nog wel aan elf euro reizen. Iemand enig idee of dit het geval is?
Reputatie 6
Badge +2
T/m 26 jr is de korting 35% op de hele reis NL - BE. Met daarbij recht op 40% korting op het Nederlandse deel is de korting NL 40% BE 35%.
T/m 26 jr is de korting 35% op de hele reis NL - BE. Met daarbij recht op 40% korting op het Nederlandse deel is de korting NL 40% BE 35%.
Dus met de weekendvrij kaart in de daluren haal ik in principe maar 5% extra korting? (In België reis is sowieso 100% vrij door gebruik van een campuskaart.)
Op de site van de ns zou ik echter wel extra 40% hierop kunnen krijgen indien ik dezelfde trein slechts tot Roosendaal aanduid.
Ik heb zonet een erg behulpzame man van de NS aan de lijn gehad die me helaas wist te vertellen dat naar alle waarschijnlijkheid het eerder ligt aan de NS zelf. Ik zal altijd een stuk van het Belgische traject dubbel moeten betalen (mijn Belgische abonnement + op mijn NL ticket) door het systeem. Jammer. Ik zal dus op zoek moeten gaan naar een manier om mijn contract nietig te laten verklaren.

Wanneer de 40% korting op het Nederlandse traject slechts €0,70 bedraagt van de €11,20. Dan zou volgens de wiskunde mijn hele Nederlandse traject dus €1,75 waard zijn. En aangezien ik mijn Belgische traject via de NMBS regel, waar gaat dan die andere €8,75 naartoe?
De ns geeft me niet de korting waarvoor ik betaald heb, en dat is jammer genoeg bedrog.
Reputatie 6
Badge +2
Dus met de weekendvrij kaart in de daluren haal ik in principe maar 5% extra korting? (In België reis is sowieso 100% vrij door gebruik van een campuskaart.)
Op de site van de ns zou ik echter wel extra 40% hierop kunnen krijgen indien ik dezelfde trein slechts tot Roosendaal aanduid.

Bij een reis binnen NL is er geen jongerenkorting.

Het is heel gebruikelijk dat een korting niet geldt in combinatie met andere kortingen. Het is nog mooi dat NL 40% BE 35%. geldt i.p.v. een keuze tussen NL 40% BE 0%. en NL 35% BE 35%. bijdragevandennis

Bij een reis binnen NL is er geen jongerenkorting.

Het is heel gebruikelijk dat een korting niet geldt in combinatie met andere kortingen. Het is nog mooi dat NL 40% BE 35%. geldt i.p.v. een keuze tussen NL 40% BE 0%. en NL 35% BE 35%. bijdragevandennis

Ik bedoel uiteraard het jongerentarief dat je eerst aanhaalde, ik neem aan dat je daarvoor ook je leeftijd aangeeft bij het kopen van een ticket aan de automaat. Bij het aankopen van een ticket online tot Roosendaal krijg ik echter wel een kolom te zien (40% korting) die de prijs verlaagt naar ongeveer €6,50.

Inderdaad fijn dat de NS dit aanbied, maar in mijn geval dus erg verlieslatend.
En als dit het geval is vind ik het verder ook erg jammer dat alle mensen die ik hierover gecontacteerd heb en die bij de ns werken hier nooit enig woord over gerept hebben.
Reputatie 6
Badge +2
Bij het aankopen van een ticket online tot Roosendaal krijg ik echter wel een kolom te zien (40% korting) die de prijs verlaagt naar ongeveer €6,50.
Vanaf waar? Wat is de prijs zonder de 40% korting?

in mijn geval dus erg verlieslatend.
Je reist blijkbaar niet in het weekend. Dan is Weekend Vrij sowieso een vreemde keuze. bijdragevandennis
Bij het aankopen van een ticket online tot Roosendaal krijg ik echter wel een kolom te zien (40% korting) die de prijs verlaagt naar ongeveer €6,50.
Vanaf waar? Wat is de prijs zonder de 40% korting?

in mijn geval dus erg verlieslatend.
Je reist blijkbaar niet in het weekend. Dan is Weekend Vrij sowieso een vreemde keuze. bijdragevandennis

Deze kolom krijg ik te zien wanneer ik de ritten van Rotterdam tot Roosendaal bekijk en dan bij tarieven. Zou uitkomen op €6,40. Maar dan is het stukje Roosendaal tot Roosendaal - grens dus niet gedekt. Als ik echter een ticket naar Essen bekijk (enige manier om dit stukje te dekken) klopt er helemaal niets meer van de kortingen.

Ik reis wel degelijk in het weekend. Ik vertrek elke zondag avond weer richting Rotterdam en zal ook af en toe op vrijdag met het weekend tarief kunnen reizen. Deze trein op zondag zal ik nu blijkbaar ook niet kunnen nemen gedurende twee maanden, maar goed, dat is een ander verhaal. Mocht de kortingskaart inderdaad instaan voor 40% ipv een schamele 70 cent zou ik hier inderdaad mijn voordeel uit kunnen halen. Nu is dit helaas niet het geval.
Reputatie 6
Badge +2
Van Rotterdam tot Essen is € 15 NL + € 2,20 BE = € 17,20 vol tarief, € 9 NL + € 2,20 BE = € 11,20 met 40% NL-korting, € 9 NL + € 1,40 BE = € 10,40 met 40% NL-korting en 35% BE-korting.

Ik reis wel degelijk in het weekend. Ik vertrek elke zondag avond weer richting Rotterdam en zal ook af en toe op vrijdag met het weekend tarief kunnen reizen. (.) Mocht de kortingskaart inderdaad instaan voor 40% ipv een schamele 70 cent zou ik hier inderdaad mijn voordeel uit kunnen halen. Nu is dit helaas niet het geval.
Met Weekend Vrij reis je vrij in het weekend. Het laatste wat ik daarover gehoord heb is dat je met ook vrij reizen in België dan verder geen kaartje nodig hebt, omdat er geen kaartjes van € 0 zijn.Zie ook https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen#10._reizen_met_een_nmbs_of_db_abonnement. bijdragevandennis

Op deze manier lijken de berekeningen inderdaad te kloppen. (Al ben ik nog steeds nieuwsgierig waar die 70 cent korting op de reeds 40% van een ticket naar Essen dan vandaan kwam.
Jammer dat iemand op een forum beter op de hoogte is van de diensten van de ns, dan mensen die bij de ns werken zelf. Daar kreeg ik namelijk keer op keer te horen dat ik wel degelijk korting zou krijgen op het jongerentarief. Ook in de voorwaarden is het niet terug te vinden. Jammer.

Bedankt voor de link! Over het aanvragen van zo'n barcode was ik nog niet op de hoogte.
Reputatie 6
Badge +2
(..) mensen die bij de ns werken zelf. Daar kreeg ik namelijk keer op keer te horen dat ik wel degelijk korting zou krijgen op het jongerentarief.
Je vraagstelling hier suggereerde overigens dat je helemaal niet besefte dat je jongerenkorting had, want die noemde je helemaal niet, en ook je leeftijd niet. Dat je jonger dan 26 bent was alleen af te leiden uit het hebben van de Campuskaart. bijdragevandennis
Aangezien ik dit moet aanduiden op de automaten had ik dit wel degelijk door. Ik neem aan dat je deze tussenstap niet voor niets maakt. Was het af te leiden? Ja. Had ik dit kunnen vermelden? Ja. Maar he, kijk eens, ook ik ben niet perfect.

Reageer