beantwoord

Weekendvrij abonnement bij andere vervoerders

• 19 december 2017
  • 12 reacties
  • 403 Bekeken

Hallo,
Ik heb een weekendvrij abonnement. Er staat dat je dan in het weekend in alle treinvervoerders van Nederland gratis kan reizen. Nu wilde ik zaterdag s nachts in een trein van arriva terug naar huis. Alleen mijn ov wilde niet inchecken, omdat mijn saldo te laag was. Normaal maakt het in het weekend niet uit hoeveel geld er op mijn ov staat. Nu moet ik aanstaande zaterdag met blauwnet reizen, doet mijn ov het wel gewoon hierop? En hoe zou het komen dat hij het met arriva niet deed, terwijl het gewoon weekend was?
icon

Beste antwoord door Thom 19 december 2017, 10:37

U kunt met Weekendvrij in de weekends inchecken met nul euro saldo, en zelfs met een tekort. Ook bij Arriva en Blauwnet. Is uw chipkaart wel in orde?
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt met Weekendvrij in de weekends inchecken met nul euro saldo, en zelfs met een tekort. Ook bij Arriva en Blauwnet. Is uw chipkaart wel in orde?
Als het goed is wel. Ik heb verder nooit problemen gehad met mijn chipkaart. Alleen toen met Arriva dus ik ben een beetje bang voor zaterdag met Blauwnet
Reputatie 7
Badge +4
Het is levenswijsheid je geen zorgen te maken over de dingen die zouden kunnen gebeuren, domweg omdat het meestal wel goed gaat. Er is geen reden te denken dat het niet zal lukken bij Blauwnet. Dan had het hier klachten geregend en die zijn er niet.
En als hij het toch niet doet.. wat is dan slim om te doen?
Reputatie 7
Badge +4
Tja, als 😉. NS is altijd bereikbaar, maar de kleinere maatschappijen beknibbelen op personeel, service en bereikbaarheid. Ik heb wel een site, maar heb zo snel geen telefoonnummer kunnen vinden dat in het weekend bereikbaar is. Het is geen NS. Ik denk dat u er van uit mag gaan dat u kunt inchecken, dat doen elke dag duizenden mensen bij Blauwnet. Hierbij een overzichtssite.

https://blauwnet.nl/over-blauwnet/#contact
Reputatie 7
Badge +3
En als hij het toch niet doet.. wat is dan slim om te doen?
Kun je het deze week niet gewoon even uitproberen? Even inchecken en een minuut later weer uitchecken. Dan weet je gelijk of er wat aan je kaart mankeert.

Je kunt ook even contact opnemen met Keolis, Arriva of Eurobahn (afhankelijk met welke maatschappij je wil reizen).
Hi! Bij mij is zojuist hetzelfde gebeurt. Ik reis van Groningen naar Hengelo en moest in Zwolle uitchecken bij de NS en inchecken bij Blauwnet. Mijn saldo is -0,22 en ik kon hier in Groningen mee inchecken. In Zwolle bij Blauwnet tijdens de overstap niet. Ik had de keuze om mijn saldo in Zwolle op te laden en dus de overstap te missen of met mijn andere ov kaart, waarbij ik betaal, in the checken. Ik heb gekozen voor het laatste, maar kan ik mijn geld nog ergens terugkrijgen?
Reputatie 7
Badge +4
Er is toc mogelijk iets mis met Blauwnet in Zwolle. Blauwnet gaf bij mijn abonnement ook op zondag een onjuiste melding. Ik heb afgekocht reisrecht maar kreeg als melding reizen op saldo na een overstap die correct verliep.
Badge +3
Blauwnet -en ook de Merwedelijn Dordrecht - Geldermalsen van Qbuzz- heeft de nodige problemen met inchecken met onvoldoende saldo.

Dat terwijl je op rekening of vrij reist, en het instaptrarief gewoon € 0,00 is. Het saldo van je kaart wordt (onterecht dus) gecontroleerd. Vanuit Groningen heb je ook niet te maken met bussen van Blauwnet en zo..

Ik dacht dat het inmiddels opgelost was, maar je kunt bij een balie van Blauwnet/Keolis/Syntus/Arriva (in Zwolle) je saldo op 0 laten zetten en dan werkt het gewoon weer...

Of je laadt zelf even een paar euro erbij, als er geen balie is of ze gesloten zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Toch wat veel allemaal.
Badge +3
Toch wat veel allemaal.
Mee eensch... 🙄

Je saldo kan zomaar negatief worden door een busreis waar je abonnement (met name Flex dus) niet herkend werd, en je dus ineens op saldo reist (dus in de min gaat, en is op zich geen probleem tot -€ 4,00).

Maar dat is dan de schuld van die vervoerder, en zal je daar moeten aankloppen.

Er was een tijdje terug ook een (landelijke) storing bij TLS, waardoor o.a. mensen met Flex ineens op saldo reisden bij GVB/RET/HTM en zo.

NS kon daar weinig mee uiteraard (die ritten/reizen krijgen ze nooit aangeleverd) en TLS doet niet aan restitutie, want die registreren alleen maar transacties...

Leuk gevalletje kastje-muur dus die storing, maar Blauwnet weet ervan en kan je compenseren. Zie ook https://blauwnet.nl/klantenservice/#veelgestelde-vragen
Ik ben benieuwd of er inmiddels al een inhoudelijke reactie is van de NS en/of Blauwnet. Zojuist weer hetzelfde gehad toen ik in een Blauwnet trein wilde stappen op Hengelo. Uiteindelijk maar ingecheckt bij NS, omdat Blauwnet niet lukte.

Reageer