Weekendvrij en keuzedagen

• 29 maart 2014
  • 43 reacties
  • 1540 Bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat is inderdaad zo maar ja dan ben ik ook weer vijf jaar ouder he, lol. Wel opvallend overigens dat men in het buitenland, althans bij de buren, uitgaat van 60 jaar als leeftijd voor seniorenvoordeel. In dit geval hanteert NS 65 jaar. NS lost het eventuele leeftijdsverschil met de partner op met het bijabonnement, dat is wel weer een voordeel.

Maar als er nu een Dalvrij eerste klas voor 99 euro zou zijn vanaf 60 jaar, dan was ik er uit. Het is nu voor zestigplussers, als je niet of weinig meer werkt, gewoon te duur met 172 euro, want er is geen te verrekenen fiscaal voordeel, wat een zzp-er of iemand in loondienst, bijvoorbeeld wel kan.

Die prijs zou het aantal reizenden in de daluren bevorderen en de inkomsten van de NS doen toenemen. Bijna 1200 euro inkomsten van een zestigplusser pak je normaal zomaar niet. Het is natuurlijk in mijn eigen voordeel dat de prijzen ingaan bij 60, maar tussen 60 en 65 zijn mensen veelal nog reislustig en onder hen zijn nauwelijks meer forenzen die nog (volledig) werken. Zoals gezegd: werkenden hebben een fiscaal voordeel waardoor het per saldo goedkoper wordt, en dat hebben zestigplussers in de praktijk meestal niet meer. Dat zou je in de tarieven terug moeten vinden.

Maar goed we dwalen af van de discussie over de redelijkheid van keuzedagen bij een weekendvrijabo naar andere zaken, lol.
Reputatie 7
Badge +4
NS heeft helaas niet gereageerd op mijn oorspronkelijke vraag: Als je met een dalurenabo keuzedagen kunt krijgen als zestigplusser en het dalurenabo is een onderdeel van weekendvrij, dan zouden de keuzedagen met een weekendvrij abo ook op te nemen moeten zijn. Ik ben met een weekendabo zelfs een betere betalende klant dan met een dalvoordeel. Het gaat me ook alleen om weekendvrij. Door de week keuzedagen is niet onredelijk en ik vind het merkwaardig dat ik naast mijn weekendabo een dalvoordeelkaart moet aanschaffen om voor keuzedagen in aanmerking te komen, al heb ik dat van pure ellende maar gedaan. Gelukkig kun je meerdere kopen en daar keuzedagen opzetten. Mijn verzoek om op basis van het feit dat een dalvoordeelabo bij het weekendvrij abo is inbegrepen, de keuzedagen ook voor houders van weekendvrij toe te staan, is consistent en volstrekt redelijk.

Er zijn hiervoor toch in dit topic goede argumenten aangedragen, lijkt me.
Reputatie 6
Badge +2
Nog even een update van de rekensom: Als een 60-plusser Dal Voordeel speciaal voor de Keuzedagen neemt dan komt de prijs van een set van 7 Keuzedagen bij elkaar op (tijdelijk, prijspeil 1 mei 2014) € 53,50 2e klas, € 78,50 1e klas, dit is per stuk € 7,64 2e klas, € 11,21 1e klas.

Dat is goedkoper dan een actiekaartje van Blokker en dergelijke, bovendien kan je die niet upgraden naar 1e klas.

Edit: dit was nog op basis van de actie van 29 euro voor een dalvoordeelkaart, zie ook onder.
Reputatie 7
Badge +4
Jouw prijzen kloppen omdat de actie van 29 euro voor een dalvoordeelkaart voorbij is. Ik was voor zeven eersteklas keuzedagen nog 29 + 39 kwijt, dus 68. Dat is per dag 9,71. Voor de tweede klas zou dat 29 + 14 = 43 geweest zijn, en omgerekend is dat 6,14. Vandaar dat ik drie dalvoordeelabonnementen heb gekocht. Dat kost me dan nu even geld maar 3 x 7 = 21 dagkaarten eerste klas voor ruim 203 is dan per saldo beslist niet duur.
Een Blokkerkaartje kun je als je een voordeelabo hebt aanvullen met een supplement dagkaart eerste klas voor 22. Uitgaande van een basisprijs voor het Blokkerkaartje van 15 euro kom je op 15 + 22 = 37 voor een dagkaart eerste klas. Dan is het nieuwe tarief dat je juist berekend hebt van 11,21 een betere keuze, ook al zijn de prijzen in verhouding fors verhoogd.
Reputatie 6
Badge +2
Nog een update (prijspeil 1 mei 2014, aangenomen dat dan de actie van 29 euro voor Dal Voordeel voorbij is): Als een 60-plusser Dal Voordeel speciaal voor de Keuzedagen neemt dan komt de prijs van een set van 7 Keuzedagen bij elkaar op € 74,50 2e klas, € 99,50 1e klas, dit is per stuk € 10,64 2e klas, € 14,21 1e klas.

Dat is goedkoper dan een actiekaartje van Blokker en dergelijke, bovendien kan je die niet upgraden naar 1e klas.
Reputatie 6
Badge +2
Vandaar dat ik drie dalvoordeelabonnementen heb gekocht.

De administratie bij NS raakt dus niet in de war met een klant die meerdere exemplaren van een abonnement heeft?
Reputatie 6
Badge +2
Een Blokkerkaartje kun je als je een voordeelabo hebt aanvullen met een supplement dagkaart eerste klas voor 22..

Bestaat dat nog? Ik zag het niet staan op de kaartautomaat. Zie ook https://forum.ns.nl/overige-producten-6/overgangskaartje-2e-naar-1e-klas-1382/index1.html#post8346
Reputatie 7
Badge +4
Het is een forse verhoging al staat er wel tegenover dat je nu op elke dag kunt reizen, dus ook op maandag en vrijdag. Het moet wel na negen uur maar er is geen beperking in de middagspits. Toen dit soort seniorendagen werd ingevoerd, kostte het bijna niks, dat wel.
Reputatie 7
Badge +4
Vandaar dat ik drie dalvoordeelabonnementen heb gekocht.

De administratie bij NS raakt dus niet in de war met een klant die meerdere exemplaren van een abonnement heeft?

Nee, ze geven bij NS zelf aan dat het toegestaan is. Bedenk wel dat het drie verschillende ov-chipkaarten zijn en dat mocht al. Conflicten op dit punt onstaan veelal als je meerdere abonnementen op een chipkaart zet. Heb je verschillende ov-chipkaarten met elk een abonnement dan is er niks aan de hand.
Reputatie 6
Badge +2
Aha, dan wordt een groot aantal Dal Voordeel abonnementen, elk met een set Keuzedagen, een interessant alternatief voor Weekend Vrij en Dal Vrij voor iemand van 60 - 64 jaar die niet van elke dag vrij reizen gebruik maakt:

Weekend Vrij tijdelijk € 29 2e klas, € 45 1e klas. Dit komt op basis van het bovenstaande neer op de prijs van 2,7, resp. 3,2 Keuzedagen per maand.

Dal Vrij € 99 2e klas, € 172 1e klas. Dit komt op basis van het bovenstaande neer op de prijs van 9,3, resp. 12,1 Keuzedagen per maand, dit is 2,1, resp. 2,8 Keuzedagen per week.

Aanvulling:

Dal Vrij kost extra t.o.v Weekend Vrij tijdelijk € 70 2e klas, € 127 1e klas. Dit komt op basis van het bovenstaande neer op de prijs van 6,6, resp. 8,9 extra Keuzedagen per maand, dit is 1,5, resp. 2,1 Keuzedagen op werkdagen per week.
Reputatie 7
Badge +4
Mijn combinatie is inderdaad weekendvrij voor 45 eerste klas aangevuld met drie dalvoordeelurenkaarten. Totale kosten 540 + 203 voor elk weekend vrij reizen samen met 21 vrije reisdagen. (Oude prijs) Vrij is natuurlijk relatief omdat je eerst wel kosten maakt. Maar het past, als ik naar mijn reisgedrag kijk, heel goed bij me. Je kunt ook nog meer dalvoordeelkaarten kopen als dat nodig is. Ik vind het dalvrij abonnement voor 172 (99 tweede klas) gewoon te duur omdat je elke maand bij normaal tarief in vergelijking met de weekendkaart 172- 65 is 107 (99-45 tweede klas) euro per maand extra uitgeeft. Nu er een voordeelaanbieding van weekendvrij voor 45 ( 29 tweede klas) euro is, wordt het verschil zelfs 172- 45 = 127. (99-29 = 70 tweede klas) En denk erom: dit is per maand. Als je dat afzet tegen de prijs van een dagkaart op basis van keuzedagen van 14,21 (10,64 tweede klas) of nog lager is het even nadenken wat je doet. Ik heb in een eerdere mail aangegeven dat ik samen met het de dalvoordeelaanbieding en oude prijs keuzedagen) voor minder dan 10 euro per dag reis en let wel: dit alles eerste klas. Tweede klas is uiteraard voordeliger.
Wat creatief nadenken deed me toch besluiten geen Dalvrij meer te nemen, hoewel ik dat een heerlijk abo vind, maar gewoon te duur. Dalvrij reizen is aantrekkelijk voor NS en de beste marketing in deze is een lagere prijs. Persoonlijk zou ik graag zien dat de NS de seniorenleeftijd net als in Belgie en Duitsland laat ingaan bij 60 jaar en niet bij 65 zoals in het geval bij de abonnementen. Zestigplussers hebben doorgaans geen werkgeversvergoeding of fiscaal voordeel.
Reputatie 7
Badge +4
Een Blokkerkaartje kun je als je een voordeelabo hebt aanvullen met een supplement dagkaart eerste klas voor 22..

Bestaat dat nog? Ik zag het niet staan op de kaartautomaat. Zie ook https://forum.ns.nl/overige-producten-6/overgangskaartje-2e-naar-1e-klas-1382/index1.html#post8346

Je hebt gelijk. Ik heb die mogelijkheid in het verleden aangegrepen maar het kan niet meer.

Er is wel een secondbest oplossing. Als je op een traject heen (en weer) reist, kun je nog wel bijvoorbeeld een 2-> 1 vervoersbewijs van bijvoorbeeld Eindhoven-Groningen kopen. De meeste mensen maken een retourreis en dat kan dus nog wel met een NS-automaat. De truc met de dagkaart kan niet meer maar dit nog wel.
Reputatie 6
Badge +2
Persoonlijk zou ik graag zien dat de NS de seniorenleeftijd net als in Belgie en Duitsland laat ingaan bij 60 jaar en niet bij 65 zoals in het geval bij de abonnementen.

Het valt nog wel mee dat de leeftijdsgrens (nog) niet stijgt met de AOW-leeftijd.
Dag tomprins, ik heb je vraag even uitgezet aan de verantwoordelijke afdeling. Ik weet eerlijk gezegd niet de exacte redenering waarom het Weekend Vrij geen keuzedagen kent. We komen hier volgende week op terug. Groet Ramon
Reputatie 7
Badge +4
Dank je Ramon. Dat de keuzedagen niet zouden gelden voor weekendvrij (met ingebouwde davoordeelurenkaart) als zestigplusser is zo onlogisch dat ik veronderderstel dat men gewoon vergeten is het te implementeren bij het invoeren van de nieuwe abonnementen. Ik zal het forum de volgende week goed in de gaten houden:D
Reputatie 7
Badge +4
Dag tomprins, ik heb je vraag even uitgezet aan de verantwoordelijke afdeling. Ik weet eerlijk gezegd niet de exacte redenering waarom het Weekend Vrij geen keuzedagen kent. We komen hier volgende week op terug. Groet Ramon

Ik zou ook graag zien dat je het volgende meenam: Ik had toen ik weekendvrij kocht een voordeelurenabo. Die moest ik toen opzeggen om gebruik te kunnen maken van het weekendvrijabo. Anders had ik mijn voordeelabo gewoon kunnen houden en nu daarop de keuzedagen kunnen krijgen. Nog afgezien van het feit dat later in de onderhandelingen met Rover de bepaling dat het voordeelurenabo moest worden opgezegd, is verdwenen. Maar ja, ik was een van de eersten die weekendvrij kocht en had al moeten opzeggen. Dan zou je toch denken dat de keuzedagen zeker met het weekendabo verstrekt hadden kunnen worden omdat het dalvoordeelabonnement is ingebouwd in weekendvrij.

Nu is de situatie: ik heb om mijn weekendvrij te kunnen kopen mijn voordeelurenabonnent moeten inleveren. Daarop had ik de keuzedagen kunnen krijgen. Omdat ik op basis van het dalvoordeelabonnement dat notabene in het weekendabo is ingebouwd, geen keuzedagen kan krijgen moet ik een apart dalvoordeelurenabo aanschaffen, wat ik feitelijk al heb ingebouwd in weekendvrij.

Ik vind het niet alleen onlogisch maar ik denk ook nog heel ouderwets in termen van rechtvaardigheid. Dat laatste is het gewoon niet.

Los van deze opmerking hadden houders van een voordeelurenkaart die een nieuw abonnement namen een coulanceregeling moeten krijgen toen bleek dat na de onderhandelingen dit voordeelurenabonnement gewoon bleef voor degenen die hem al hadden en ik het samen met velen dus onnodig had ingeleverd.
Badge
Ik begrijp dat ik alleen keuzedagen kan krijgen als zestigplusser als ik een Dalvoordeelabonnement aanschaf. Ik heb echter een Weekendvrijkaart waarmee ik door de week dezelfde korting krijg als bij een Dalvoordeel. Ok, 29 euro plus de kosten van de keuzedagen is nog niet duur, maar het lijkt me inconsistent twee keer te moeten betalen voor hetzelfde produkt. Immers Dalvoordeel is bij de weekendvrijkaart inbegrepen. Ik voel me hierdoor toch wat genomen, met een weekendvrijkaart zou dat niet zo moeten zijn. Nu krijg ik weliswaar de ov-chipkaart gratis maar moet met twee kaarten reizen als ik van de keuzedagen gebruik wil maken. Wel mooi dat maandag en vrijdag er als keuzedagen bij zijn gekomen.

Beste Tomprins,
er is inderdaad niet voor gekozen om keuzedagen bij een weekendvrij abonnement aan te bieden omdat er al 2.5 dag van de week al vrij gereisd kan worden. Dat beperkt al de mogelijkheden van het gebruik van de keuzedagen. De voorwaarden van de keuzedagen komen niet overeen met die van het weekendvrijabonnement, omdat deze geldig zijn in het weekend. En je dus al vrij reist in het weekend.

Reputatie 7
Badge +4
Natuurlijk word ik beperkt in het opnemen van de keuzedagen maar daarom kan ik als senior nog wel gebruik willen of kunnen maken van de keuzedagen door de week? Ik betaal voor het dalvoordeelurenabonnement omdat het is ingebouwd in weekend vrij. Ik heb het nu opgelost met een een (extra) dalvoordeelurenabonnement, dat verder volledig overbodig is. Maar ik kan me dat makkelijk permitteren en veel ouderen niet of minder makkelijk.

Geen mens met een weekendvrijabonnement zal zich beperkt voelen door het niet kunnen opnemen van keuzedagen in het weekend. We voelen ons beperkt door de mogelijkheid door de week niet middels ons abonnement van de keuzedagen gebruik te maken.

Het blijft inconsistent en onrechtvaardig en daarmee onjuist. Technisch lijkt me het wel op te lossen. Dat er een probleem kan onstaan bij het opnemen van een keuzedag in het weekend, zou opgelost kunnen worden met het automatisch verschuiven naar de eerstvolgende reismogelijkheid. Bij de keuzedagen werkte die optie ook als er ingechecked werd op maandag terwijl toen de eerste keuzedag in dat geval nog op dinsdag was. Het kan dus wel en het zelfs ook al geimplementeerd om een keuzedag te kunnen verschuiven.

Vervelend dat u niet ingaat op de hierboven genoemde argumenten. Argumentatie is mijn enige mogelijkheid als klant.

Reageer