Weekendvrij en keuzedagen

• 29 maart 2014
  • 43 reacties
  • 1540 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19840 reacties
Ik begrijp dat ik alleen keuzedagen kan krijgen als zestigplusser als ik een Dalvoordeelabonnement aanschaf. Ik heb echter een Weekendvrijkaart waarmee ik door de week dezelfde korting krijg als bij een Dalvoordeel. Ok, 29 euro plus de kosten van de keuzedagen is nog niet duur, maar het lijkt me inconsistent twee keer te moeten betalen voor hetzelfde produkt. Immers Dalvoordeel is bij de weekendvrijkaart inbegrepen. Ik voel me hierdoor toch wat genomen, met een weekendvrijkaart zou dat niet zo moeten zijn. Nu krijg ik weliswaar de ov-chipkaart gratis maar moet met twee kaarten reizen als ik van de keuzedagen gebruik wil maken. Wel mooi dat maandag en vrijdag er als keuzedagen bij zijn gekomen.

43 reacties

Hallo Tom,

Als ik je betoog zo lees krijg ik de indruk dat je een denkfout maakt. Want nergens staat dat je 2x moet betalen.
Voor een Dal Voordeel abonnement betaal je momenteel het actietarief van €29,00; normaal is dat €50,00.
Daarvoor kun je tijdens de daluren met 40% korting reizen.
En 60-plusser met een Dal Voordeel abonnement, kan bij dat abonnement 7 keuzedagen kopen voor een bedrag van €24,50 (per 2 april 2014).
Op zo'n keuzedag kan hij verder geheel gratis reizen. Hij reist dus niet op saldo met 40% korting, maar gewoon op die keuzedag. In feite reist hij een gedurende een hele dag voor een bedrag van €3,50.

Het is dus niet én een reissom betalen met korting én daar bovenop nog eens €3,50 voor die keuzedag,
maar het is óf reizen met 40% korting óf reizen op een keuzedag.
Het spreekt vanzelf dat in alle gevallen rekening gehouden moet worden met de tijden waarop met korting gereisd mag worden en/of waarop de keuzedagen mogen worden gebruikt.
Maar dat in elke regel telkens opnieuw uitgebreid neer te zetten maakte de uitleg wat ondoorzichtig.

Ik hoop dat ik jouw stelling goed begrepen heb en dat jij op jouw beurt begrijpt hoe het in de praktijk in elkaar steekt.

Vr.gr
Hans
Reputatie 7
Badge +4
Hallo Tom,

Als ik je betoog zo lees krijg ik de indruk dat je een denkfout maakt. Want nergens staat dat je 2x moet betalen.
Voor een Dal Voordeel abonnement betaal je momenteel het actietarief van €29,00; normaal is dat €50,00.
Daarvoor kun je tijdens de daluren met 40% korting reizen.
En 60-plusser met een Dal Voordeel abonnement, kan bij dat abonnement 7 keuzedagen kopen voor een bedrag van €24,50 (per 2 april 2014).
Op zo'n keuzedag kan hij verder geheel gratis reizen. Hij reist dus niet op saldo met 40% korting, maar gewoon op die keuzedag. In feite reist hij een gedurende een hele dag voor een bedrag van €3,50.

Het is dus niet én een reissom betalen met korting én daar bovenop nog eens €3,50 voor die keuzedag,
maar het is óf reizen met 40% korting óf reizen op een keuzedag.
Het spreekt vanzelf dat in alle gevallen rekening gehouden moet worden met de tijden waarop met korting gereisd mag worden en/of waarop de keuzedagen mogen worden gebruikt.
Maar dat in elke regel telkens opnieuw uitgebreid neer te zetten maakte de uitleg wat ondoorzichtig.

Ik hoop dat ik jouw stelling goed begrepen heb en dat jij op jouw beurt begrijpt hoe het in de praktijk in elkaar steekt.

Vr.gr
Hans

Hans, met alle respect maar ik denk niet dat ik een denkfout maak. Je gaat ook niet in op mijn vraag. Die luidde feitelijk: ik heb een weekendvrijkaart, waarmee ik in het weekend gratis en door de week met veertig procent korting kan reizen in de daluren. Voor dat laatste, het reizen met korting in de daluren, dat bij het weekendvrij abo is inbegrepen, betaal ik dus al. Koop ik de dalvoordeelkaart dan betaal ik daar nog een keer voor. Ik moet dat wel doen want anders kan ik die keuzedagen niet opnemen. Het lijkt me niet onredelijk dat ik dus als ik een weekendvrijkaart heb, waarmee ik door de week met korting in de daluren kan reizen en dus al voor die korting betaal, ook recht heb op keuzedagen. De situatie is nu dat ik betaal voor mijn weekendvrij inclusief daluren door de week en nog een keer voor de dalvoordeelkaart, die mij geen enkel reisrecht meer geeft maar die ik nodig heb voor de keuzedagen als senior.

Op grond daarvan lijkt het me niet onredelijk dat ik met mijn weekendvrijkaart, die inclusief het dalvoordeel is, ook keuzedagen kan krijgen. Het zal ongetwijfeld beleid zijn van de NS om dit met het toenemend aantal zestigplussers wat lastiger te maken maar mijn gedachte lijkt me niet onredelijk. Een prijsverhoging van 14 naar 24,50 is ook fors, dat is in een tijd van geringe inflatie toch (bijna) 75 procent. Ik heb nog geluk dat ik eerste klas reis, dan is het percentage lager, lol.

Mijn stelling was dat ik voor het abo voor daluren door de week eigenlijk twee keer betaal en uit je antwoord maak ik op dat je dat anders las.
Excuses Tom dat ik jouw vraag c.q. opmerking in eerste instantie niet goed begrepen heb.

Als medereiziger en forumbezoeker (en 65-plusser) bepaal ik uiteraard het beleid van NS niet.
Ik constateer alleen dat NS tot 2011 uitsluitend een voordeelurenabonnement verkocht, waarmee je uitsluitend na 09:00 mocht reizen met een korting van 40%.
In 2011 is men gestopt met de verkoop van dat voordeelurenabonnement en daarvoor in de plaats is een wat uitgebreider assortiment aan abonnementen gekomen, waarbij men heeft getracht voor diverse groepen een zo goed mogelijk op maat toegesneden aan te bieden.
Min of meer directe vervangers van dat oude voordeelurenabonnement zijn het Dal Voordeel en Altijd Voordeel abonnement. Omdat het bij het voordeelurenabonnement mogelijk was om ook keuzedagen aan te schaffen heeft men die mogelijkheid ook bij de beide opvolgers open gelaten.

Ik begrijp dat jij het Weekend Vrij abonnement wat jij hebt te beperkt vindt; dat is jouw goed recht.
En als je veel reist kan ik me ook voorstellen dat je in de loop van het jaar ook nog wel eens 7 dagen wilt reizen tegen een relatief voordelig tarief.

Als 65-plusser onder elkaar weten we allebei dat we in het leven niet altijd datgene kunnen krijgen wat we zo graag zouden willen.
Jouw vraag past helaas niet in het huidige aanbod van NS. En of dat te maken heeft met weren van "bejaarden" uit de trein betwijfel ik.
Ik krabde ook achter mijn oren toen ik las dat de keuzedagen "iets" duurder gaan worden per 1 april.
Die verhoging doet ook op mijn koopkracht een aanslag.

Maar wie weet, doet NS nog iets met jouw wensen en komt er over enige tijd nog een nieuw abonnement bij in het assortiment: Weekend Vrij met keuzedagen.
Ik ben ervan overtuigd dat één van de moderators van dit forum na het lezen van dit topic dit zonder meer intern zal doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling.

Nogmaals excuses voor het aanvankelijke misverstand.
Fijn weekend verder (waarbij jij gratis en ik met 40% korting mag reizen, lol 🙂 )

Hans

Reputatie 6
Badge +2
Hallo Tom,

Ik begrijp de redenering en vind het niet echt een denkfout. Aan de andere kant vind ik het ook niet echt inconsistent. Jij bent zo slim om te bedenken dat alleen al om van de keuzedagenaanbieding gebruik te kunnen maken het voordelig kan zijn om Dal Voordeel erbij te nemen, ook al heb je daar verder niets aan. In een winkel wordt ook wel eens een combinatie van producten goedkoop aangeboden, die je koopt vanwege een onderdeel dat je graag wil hebben.

Groet, Dennis.
Reputatie 7
Badge +4
Het is heel helder wat je zegt, Dennis. Ik ben nu voor zeven reisdagen eerste klas 29 plus 39,50 kwijt. Dat is samen 68,50. Omgerekend 9,78 per dag. voor de tweede klas wordt dat 29 plus 14 is 43 en dat komt per dag uit op 6,14. Niet gek natuurlijk, dus ik heb het maar gedaan.

Over die 29 euro kom ik wel heen maar het gaat om het principe. De voordeelurenkaart is vervangen door de Dalvoordeelkaart en omdat je met de voordeelurenkaart die keuzedagen had, was het voor de hand liggend dat die nu gekoppeld zouden worden. NS koppelt deze keuzedagen ook nog aan het Altijd Voordeelabo dat naast andere voordelen ook in de daluren 40 procent korting geeft. Waarom dan ook niet het weekendvrijabo die keuzedagen aanbieden want ook daar zit een deel in waarmee je dezelfde rechten hebt als met dalvoordeel. Het weekendabo kan dik uit voor de NS want de treinen kunnen die extra passagiers in het weekend makkelijk herbergen. Het is niet voor niks dat ze een actie houden van meer dan een half jaar om dit abonnement aan de man te brengen. Natuurlijk ben ik met het weekendabonnement zeer geholpen als wandelaar door heel Nederland en net over de grens. Het is voor mij een prachtkaart. Ik vind het echter wel inconsistent de keuzedagen niet aan te bieden op grond van het feit dat ik als houder van het Weekendvrijabo net zo goed voor het Dalvoordeel betaal als met Dalvoordeel en Altijd Voordeel.

Ik vind je opmerking aan het eind wel grappig maar er zit een frictie in. Want je kunt in ethische zin het ene kwaad met het andere kwaad nooit goedpraten. :D

Ik ben wel benieuwd wat NS hier van vindt.
Reputatie 6
Badge +2
Misschien is ook de redenering dat je al 104 dagen vrij reizen hebt.

En als pakketverkoop wordt afgeschaft en je alles los kan/moet kopen heb je geen overlap, maar kan je wel duurder uit zijn.

Maar ik ben ook benieuwd wat de NS hierover zegt.
Ik denk zelf ook dat dat het is Dennis. De Keuzedagen zijn vanaf april geldig van maandag t/m vrijdag voor 06.30 en na 09.00 uur en weekend hele dag. Het weekend vrijabonnement voorziet al in vrije reisdagen voor in het weekend en dit zou in conflict komen als er ook een keuzedag wordt geladen met een weekend vrij abonnement, er kunnen nu eenmaal geen conflicterende abonnementen of andere producten op 1 OV-chipkaart gezet worden. In deze vorm lijkt het me dus niet mogelijk. Misschien voor de toekomst dat het anders aangepakt kan worden, maar daar kan ik helaas ook weinig aan veranderen.

Ik hoop net als Hans en Dennis dat een moderator hier ook nog op gaat reageren.
Reputatie 7
Badge +4
Als je een Dalvoordeel hebt, kun je daar toch ook keuzedagen bijplaatsen? Waarom zou dat niet met een Weekendvrijabo kunnen? Ik zal in het weekend uiteraard geen keuzedag opnemen, want ik reis dan al 'gratis', in ieder geval zonder meerkosten.
Als je een Dalvoordeel hebt, kun je daar toch ook keuzedagen bijplaatsen? Waarom zou dat niet met een Weekendvrijabo kunnen? Ik zal in het weekend uiteraard geen keuzedag opnemen, want ik reis dan al 'gratis', in ieder geval zonder meerkosten.

Dat lijkt me ook zeer logisch, zonde van de dag, maar ik denk nu ook dat het mede te maken heeft met het systeem, het geeft conflict en dat er dan een nieuw product bij moet komen. Het is ook niet logisch om de keuzedagen dan voor hetzelfde bedrag te verkopen als het weekend er al af valt, misschien dat het inderdaad een idee is om hier dan niet vrije keuzedagen te noemen, maar vrije doordeweekse dagen of zoiets. Het lijkt me wel dat zoiets mogelijk zou moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Het was toch zo dat je voorheen op dinsdag, woensdag en donderdag keuzedagen op kon nemen en nu van maandag tot en met vrijdag? Kon en kan dat ook in het weekend? Ik weet dat eigenlijk niet, ben nog maar pas een jongere oudere. (Oudere jongere maak ik mezelf niet meer wijs ;-)) Wie er in het weekend een keuzedag op zet is een beetje dom.
Het was toch zo dat je voorheen op dinsdag, woensdag en donderdag keuzedagen op kon nemen en nu van maandag tot en met vrijdag? Kon en kan dat ook in het weekend? Ik weet dat eigenlijk niet, ben nog maar pas een jongere oudere. (Oudere jongere maak ik mezelf niet meer wijs ;-))

Klopt, tot op de dag van vandaag waren ze geldig in het weekend en op dinsdag, woensdag en donderdag. Vanaf april heeft NS ervoor gekozen om de keuzedagen ook geldig te maken voor maandag en vrijdag, dus voor de gehele week. Daar is ook een prijsverhoging bijgekomen, doordat de dagen nu de hele week geldig zijn. Dus doordeweeks met een Dal Voordeelabonnement voor 06.30 en na 09.00 uur en met het oude Voordeelurenabonnement na 09.00 uur.
Reputatie 7
Badge +4
Dank voor je antwoord. Tja dan is het enige dat mis kan gaan dat iemand met een weekendabo er toch een keuzedag opzet en die is dan weg. Maar ja, wie doet dat? Volgens mij is dat in het automaat, als de keuzedag bijplaatsen voorkomen moet worden, simpel te programmeren.
Graag gedaan. Misschien als er genoeg vraag naar is, dat er een variant komt voor weekend vrij. Ik hoop toch nog op een reactie van een moderator of dit iets kan zijn. Ben ikzelf ook wel ff benieuwd naar.
Prijsverhoging heeft - volgens de begeleidende brief van NS - niet alleen te maken met het feit dat je de keuzedagen nu 7 dagen per week mag gebruiken, maar ook van een inflatiecorrectie, omdat de prijs van de keuzedagen al een kleine 10 jaar niet meer is aangepast.

Over het ongewenst opladen van keuzedagen is al diverse malen een topic gestart in dit forum.
Mensen denken er één op de OV-chipkaart te zetten, maar krijgen alles wat op dat moment klaar staat (kunnen er 2 zijn). Voornamelijk bij ophaalpunten in supermarkten en andere winkels (die kleine gele automaten). Bij NS kaartautomaten doet dat probleem zich vrijwel niet voor, omdat je daar een handeling extra moet verrichten.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat een variant niet eens nodig is. Ik wil hetzelfde wel betalen als de anderen. Dat ik dan in het weekend er weinig aan heb, zie ik niet als een probleem. De winst van zeven reisdagen door de week vind ik groot genoeg om het volledige bedrag te betalen. Ik veronderstel dat mijn medegebruikers er net zo over denken.
Laten we hopen dat een moderator dit gaat oppakken intern. Wie weet wat er uit zal gaan komen. 😉
Reputatie 6
Badge +2
dan is het enige dat mis kan gaan dat iemand met een weekendabo er toch een keuzedag opzet en die is dan weg. Maar ja, wie doet dat? Volgens mij is dat in het automaat, als de keuzedag bijplaatsen voorkomen moet worden, simpel te programmeren.

Het is nu (nog tot binnenkort) zo dat als je maandag een keuzedag laadt en incheckt je gewoon op saldo reist, en als je vervolgens op dinsdag incheckt je de keuzedag gaat gebruiken. Zo zou ook een keuzedag op een kaart met Weekend Vrij in het weekend bewaard kunnen blijven tot maandag.
Reputatie 7
Badge +4
Als die techniek er al is, is het dus geen probleem dat de keuzedagen ook op zondag te gebruiken zijn en is het dus ook niet moeilijk ze te implemeteren voor Weekendvrij. En nogmaals, wie activeert nou een vrije reisdag als je al vrij reizen hebt?
Keuzedagen kan ik al sinds jaar en dag gewoon op zondag gebruiken, zowel toen het nog papieren kaartjes waren als ook nu ze verchipt zijn.
Een groter probleem is het ophalen van de verchipte dagen, voornamelijk bij die kleine gele automaten in supermarkten e.e.
Daar zou met voorrang iets aan moeten worden gedaan.
Reputatie 6
Badge +2
Nog even over de consistentie. Bij alle jaarabonnementen (behalve het toeslagabonnement voor de Intercity direct) is op zijn minst inbegrepen 40% korting in de daluren. Het zou inderdaad wel overzichtelijk zijn als dan ook de mogelijkheid tot aankoop van keuzedagen voor 60-plussers voor al deze abonnementen zou bestaan.

Weekend Vrij: Zoals boven besproken.
Dal Vrij: Keuzedagen in dezelfde klasse zouden als extra boven Dal Vrij het vrij reizen in de middagspits bieden. Daarnaast zou er de mogelijkheid zijn van keuzedagen 1e klas bij Dal Vrij 2e klas.
Altijd Vrij Jaar: Er zou de mogelijkheid zijn van keuzedagen 1e klas bij Altijd Vrij 2e klas.
OV-Jaarabonnement: idem.
Traject Vrij Jaar: Er zou de mogelijkheid zijn om buiten het traject te reizen. Daarnaast zou er de mogelijkheid zijn van keuzedagen 1e klas bij Traject Vrij 2e klas.

Ik heb het hier over de overzichtelijkheid. Of het voordelig is hangt er ook vanaf of abonnementen duurder worden wegens de uitbreiding.

Verder is het wel zo dat ook hierbij mensen zich benadeeld kunnen voelen, omdat de keuzedagen afhankelijk van het abonnement dat ze al hebben minder extra bieden maar wel hetzelfde kosten.
Reputatie 6
Badge +2
Bij alle jaarabonnementen (behalve het toeslagabonnement voor de Intercity direct) is op zijn minst inbegrepen 40% korting in de daluren.

Dit is niet helemaal waar, want bijvoorbeeld bij Dal Vrij 2e klas krijg je geen korting op een reis 1e klas in de daluren (bovendien betaal je niet het prijsverschil met 2e klas maar het hele 1e klastarief; er zijn wel speciale overgangsdagkaarten; maar dit terzijde).

Het zou dus misschien ook op dit punt consistenter / overzichtelijker kunnen.
Reputatie 7
Badge +4
Dal Vrij: Keuzedagen in dezelfde klasse zouden als extra boven Dal Vrij het vrij reizen in de middagspits bieden. Daarnaast zou er de mogelijkheid zijn van keuzedagen 1e klas bij Dal Vrij 2e klas.\

Ik vraag me af of dit consistent is want DalVoordeel, Weekendvrij en Dalvrij hebben als voornaamste doel het reizen buiten de spits te bevorderen en niet om juist in die uren voordelen te krijgen, lijkt mij. Met een Dalvrij kaart heb je ook niks aan keuzedagen want je reist dan al zonder meerkosten als je je abonnement hebt betaald.

Het is persoonlijk maar een Dalvrijkaart kan voor mij niet uit en ik heb het opgezegd vanwege de hoge prijs van 172 eerste klas. De aanbieding indertijd van 130 kon nog net en vanwege mijn gezondheid/leeftijd ben ik min of meer gedwongen eerste klas te reizen omdat ik niet lang kan/wil staan. De eerste klas Dalvrijkaart geeft ook geen garantie op een zitplaats maar in de praktijk kan ik altijd wel een zitplaats vinden. De politiek van NS om soms te korte treinen in te zetten op zondag speelt hier ook een rol. Maar dit terzijde.
Reputatie 6
Badge +2
Ik ging uit van de huidige regel dat keuzedagen ook in de middagspits gelden. Het is ook consistent in de zin van voor iedereen gelijk als dit voor niemand geldt.

Ik neem aan dat ik "niks" niet letterlijk moet opvatten, omdat ik juist aangeef wat nog wel extra is?
Reputatie 7
Badge +4
In die zin heb je inderdaad gelijk en is het ook consistent.
Reputatie 6
Badge +2
Als "jongere oudere" moet je misschien nog even wachten, maar sinds kort is er wel Dal Vrij 65-plus 1e klas voor € 99.

Reageer