Wel of geen toeslag ICE? | NS Community
beantwoord

Wel of geen toeslag ICE?

  • 30 November 2016
  • 24 reacties
  • 18327 Bekeken

Ik zit al een tijdje met de volgende situatie in mijn hoofd. Ik ga een dal-voordeel abonnement aanschaffen. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, ga ik regelmatig een hele dag treinen in Nederland. Hier gebruik ik dan meestal een actiedagkaart, zoals een AH dagkaart voor. Nu wil ik binnenkort een keer met ICE tussen Amsterdam en Arnhem reizen. Op dat moment ben ik in het bezit van een dal-voordeelabonnement, maar ik reis dan met een actiedagkaart. Moet ik nu toeslag betalen voor de ICE, of is het voldoende om naast mijn dagkaart mijn abonnement te tonen bij controle?
icon

Beste antwoord door Minke NS 1 December 2016, 16:14

Bekijk origineel

24 reacties

Een dalvoordeel abonnement noch een aktie dagkaart geven recht op gebruik van de ICE zonder toeslag. Je zult dus een los toeslagkaartje moeten kopen.
Reputatie 7
Badge +4
In een eerder topic is verwezen naar een site waar stond dat dat niet hoefde.

Het betrof hier wel een VDU maar dat moet niet uitmaken:

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/voordeelurenabonnement-toeslag-ice-10335

De site deed het zonet niet.

Als je reist met een abonnement van NS hoef je overigens geen toeslag te betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Op deze site staat nog steeds:

In combinatie met een NS-abonnement reist u gratis met ICE binnen Nederland

Dat houdt letterlijk in dat ik met mijn Voordeelurenabonnement GRATIS met de ICE zou kunnen reizen. Er is een jaar geleden in het door Thom genoemde topic al melding van gemaakt, maar het staat er dus nog steeds.

Het woordje 'gratis' vervangen door 'toeslagvrij' lijkt me toch niet de meeste moeite, webredactie?
Je hebt nu een mooie actie met dalvoordeel hè 😉
Reputatie 6
Badge +2
Ik zit al een tijdje met de volgende situatie in mijn hoofd. Ik ga een dal-voordeel abonnement aanschaffen. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, ga ik regelmatig een hele dag treinen in Nederland. Hier gebruik ik dan meestal een actiedagkaart, zoals een AH dagkaart voor. Nu wil ik binnenkort een keer met ICE tussen Amsterdam en Arnhem reizen. Op dat moment ben ik in het bezit van een dal-voordeelabonnement, maar ik reis dan met een actiedagkaart. Moet ik nu toeslag betalen voor de ICE, of is het voldoende om naast mijn dagkaart mijn abonnement te tonen bij controle?
Nee, de ICE is alleen toeslagvrij als je met je Dal Voordeel incheckt en daarmee dus op saldo reist. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +1
Op deze site staat nog steeds:

In combinatie met een NS-abonnement reist u gratis met ICE binnen Nederland

Dat houdt letterlijk in dat ik met mijn Voordeelurenabonnement GRATIS met de ICE zou kunnen reizen. Er is een jaar geleden in het door Thom genoemde topic al melding van gemaakt, maar het staat er dus nog steeds.

Het woordje 'gratis' vervangen door 'toeslagvrij' lijkt me toch niet de meeste moeite, webredactie?


Haha neem een printje van de pagina mee... ik ben benieuwd of de conducteur ook vindt dat je gratis mag reizen...!
Reputatie 4
Je mag alleen zonder toeslag reizen als je op je dalvrij abonnement reist (dus met in/uitchecken). En dat doe je niet als je op een actiekaartje reist.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me logisch dat het bezit van het abonnement niet voldoende is, maar dat je er ook echt mee moet reizen.
Met een AH kaart reizen en de toeslag niet te hoeven betalen omdat je een Dalvoordeelabonnement bezit, komt mij merkwaardig voor.

Indertijd was het bij velen niet bekend dat je met een NS-abonnement altijd toeslagvrij in de ICE kon. Dit voordeel geldt voor de abonnementshouders, maar dan moet je wel met dat abonnement reizen, lijkt me.

NS moet maar een uitspraak doen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb al jaren een 'Voordeelurenabonnement' maar heb nooit geweten dat ik daarmee zonder toeslag met de ICE kan reizen wanneer ik op saldo reis. Het staat nergens op de pagina met uitleg over het 'abonnement'. (Ik vraag me dan ook af of het wel klopt.)

https://www.ns.nl/producten/overige-abonnementen/p/voordeelurenabonnement

Ik vermoed dat er verwarring is over het begrip 'abonnement'. Van oudsher is bij de spoorwegen en andere openbaar vervoerbedrijven een abonnement een kaart waarmee je onbeperkt op een bepaald traject (of alle trajecten) mag reizen. Later werd dat 'Trajectkaart'.

Indertijd zijn de NS Jongerenkaart, de Rail-Aktiefkaart en de 60+ Seniorenkaart samengebracht onder de noemer 'Voordeelurenkaart'. In 2008 heeft NS de 'Voordeelurenkaart' hernoemd in 'Voordeelurenabonnement'. Dat is eigenlijk verkeerd gebruik van het woord abonnement en levert misverstanden op.

Ik noem mijn kaart nog altijd 'Voordeelurenkaart' omdat ik het niet als een abonnement beschouw. Daar ben ik waarschijnlijk heel ouderwets in.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Voordeelurenabonnement

'Dal Voordeel' zie ik ook niet als een echt abonnement maar abonnementen met onbeperkt reizen wel.
'Abonnement met korting' klinkt eigenlijk heel raar.
Reputatie 7
Badge +4
iMark, het klopt wel. Ik reis altijd toeslagvrij in de ICE met mijn abonnement. In het topic waar ik naar verwees, was er ook wat verwarring over, maar er is geen twijfel mogelijk.

Het staat hier echt:

https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice

Jouw voordeelurenabonnement is een abonnement, geldig bij NS, lijkt me. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Daar is dan nooit enige ruchtbaarheid aangegeven.

Ik heb overigens niet het idee dat ik een abonnement heb. Ik heb een kaart waarmee ik in de voordeeluren 40% korting krijg. Het feit dat ik via automatische incasso betaal, maakt het nog geen abonnement. Ook al denkt NS het 'Voordeelurenabonnement' te moeten noemen.

Kan een moderator dit eens uitzoeken?
Hallo allemaal, ik heb het goede antwoord al een aantal keer in dit topic voorbij zien komen. Ik citeer van deze site:
In combinatie met een NS-abonnement reist u gratis met ICE binnen Nederland.

Dit betekent dat er inderdaad zonder toeslag gereisd mag worden wanneer er gebruik wordt gemaakt van een NS-abonnement. Alleen in het bezit zijn van een abonnement is dus niet voldoende. Treinspotter123, dit betekent dat je wel een toeslag moet betalen wanneer je met een Dagkaart reist.
Het Dal Voordeel abonnement en het Voordeelurenabonnement zijn allebei NS-abonnementen. Tijdens het reizen met één van de twee varianten, hoeft er geen toeslag betaald te worden voor een reis met de ICE.
Reputatie 7
Badge +3
En toch, die tekst is voor meerdere uitleggen vatbaar. Ik zou het toch aanpassen als ik jullie was.

"Gratis" is niet hetzelfde als "toeslagvrij".
"In combinatie met een NS-abonnement" is niet hetzelfde als "als u reist met een NS-abonnement".

Mensen zouden de tekst zelfs nog zo uit kunnen leggen:
Je zit op een pagina met informatie over de TOESLAG van de ICE, niet op een pagina over de ICE zelf.
Daar staat "in combinatie met een NS-abonnement reist u gratis met de ICE"
Dit kun je ook opvatten als de combinatie "toeslag + abonnement".
In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal.
Ik wil me aansluiten bij de laatste opmerking van mrfreeze. Mijn verwarring is namelijk ontstaan door de zin 'gratis in combinatie met een NS abonnement'. Hieruit dacht ik te halen dat ik geen toeslag zou hoeven te betalen als ik reisde met een dagkaart en dan mijn abonnement kon laten zien. Dan reis ik in combinatie met mijn abonnement toeslagvrij.

Ik hoop dan ook dat dit op de site aan kan worden gepast.
Tot nog toe heeft iedereen in dit topic gesproken over de website van de toeslag van de ICE dus mijn referentie klopt. Ik begrijp dat de zin op deze website misleidend is en ik zal een voorstel doen om dit aan te laten passen. Op de site met info over het Voordeelurenabonnement vind ik geen informatie over de ICE toeslag. Die informatie kan opgezocht worden op de pagina over de toeslag bij ICE zelf. Kan iemand een werkende link vinden over het "gratis" reizen met een Voordeelurenabonnement in de ICE? Het lijkt er nu op dat dit wel is aangepast.
E-mail naar de websitebeheerders is uitgestuurd! 😳
Reputatie 7
Badge +4
Of je het nu zelf vindt of niet, iMark: Met een VDU heb je een abonnement. En de link die ik je gaf is helder: Met een abonnement betaal je geen toeslag als je er mee reist.
Reputatie 6
Badge
Kun je met student week vrij de IC Frankfurt nemen van Utrecht naar Arnhem, of moet je toeslag betalen?
Reputatie 7
Badge +4
Het kan zonder toeslag met een studentenabonnement. De geldigheid op dit punt is gelijk aan andere NS-abonnementen.
Reputatie 3
Ik weet niet hoe vaak jij reist, maar is het niet voordeliger om Weekend Vrij te nemen? Als treinspotter ga ik ook bijna elk weekend eropuit, maar dan is WKV toch wat voordeliger dan Dal Voordeel. Als je elk weekend 1x gaat ben je bij €8,- per reis al voordeliger met WKV. Het hangt er natuurlijk helemaal van af of je ook elke zaterdag treint en waar je dan heen gaat. Gvc is natuurlijk wel goedkoper (en dus te doen met DV) dan even naar Edn op en neer. ICE is wel leuk om te doen inderdaad, al is de Berlijner wel het hoogtepunt door het TB0-systeem 😉 Helaas is dat naast de Brusselaars met I6/I10 dan ook de enige trein met TB0 in Nederland, vanuit veiligheidsoogpunt is het natuurlijk wel weer logisch.
Reputatie 7
Badge +3
Of je het nu zelf vindt of niet, iMark: Met een VDU heb je een abonnement. En de link die ik je gaf is helder: Met een abonnement betaal je geen toeslag als je er mee reist.

Het is me duidelijk. Maar het blijft verwarrend dat NS het woord abonnement ook is gaan gebruiken voor kortingskaarten.
@Jan-Mark
Ik ga niet zo vaak een weekend weg hoor. Daar heb ik helaas geen tijd voor door oa hockey en school. Wekelijks reis ik een of twee dagen op en neer tussen Leiden en Den Haag/Delft, op de terugweg in de spits. Verder ga ik maar een keer per maand echt spotten, dus WV wordt al snel onrendabel. Gelukkig is er nu dal-voordeel voor 29 euro voor een jaar. Kan ik op de heenweg ook nog een vriend met wie ik altijd samen reis met 40% korting meenemen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat kan met Weekendvrij ook. ;-)Maar je moet inderdaad je eigen afweging maken en er zijn redelijk diverse abonnementen die bij een veranderende situatie kunnen passen.
@Thom
Dat is waar inderdaad. Ik ga er nog even naar kijken.

Reageer