beantwoord

Welk abonnement past het best bij mij en studentenproduct

• 4 juli 2019
  • 6 reacties
  • 363 Bekeken

Voor mijn studie moet ik in de (vakantie)periode waarin het OV studentenproduct niet gratis is / stop wordt gezet, dagelijks reizen voor stage en dus een NS-abonnement aanschaffen. Ik verwacht nl. dat de kosten bij gebruik van de Ov-studentenkaart met korting hoger zijn dan een NS-abonnement.

Ik moet reizen met bus en trein. En leg het traject van Schijndel naar NS Eindhoven (bus) en vervolgens naar Centraal Maastricht. Dit traject (retour) leg ik 5 dagen per week af.

Ik zoek de beste en goedkoopste oplossing voor enkel de periode 16 juli tot 16 augustus 2019 voor bus en trein. Daarna kan ik weer gebruik maken van gratis reizen met het OV-studentenproduct

Verder lees ik dat ik daar mogelijk een extra OV-kaart voor moet aanschaffen omdat dit niet op de OV-studentenkaart kan, dit zou het studentenproduct overrullen en geeft problemen als ik weer om moet schakelen naar het studentenproduct. Klopt dit?

Kunt u mij in deze beide vragen adviseren.
icon

Beste antwoord door Tamzin 4 juli 2019, 11:34

Ik neem aan dat je gezien de reisafstand in de spits reist. En dan zijn er nauwelijks goedkopere opties dan met 40% korting reizen op je Studenten-OV aangezien abonnementen voor de spits gebaseerd zijn op reizen tegen vol tarief.

Het enige dat ik kan bedenken is om NS Flex nemen en daar voor één maand een NS Vrij op te nemen (€347). Dat is vanwege de grote afstand wel goedkoper, maar het dekt de buskosten nog steeds niet af. En die zijn met Schijndel-Eindhoven v.v. ook niet te verwaarlozen. Sowieso moet dat op een aparte chipkaart.

De waarschuwing bij stages is altijd weer: kijk voor dat je een stage afspreekt hoe het met de reiskosten zit. Vooral als je stage loopt in het weekend of in de zomervakantie kun je anders onverwacht met hoge kosten komen te zitten en zeker als het stageadres zoals in dit geval ver van huis is.

Als de reiskosten niet (volledig) gedekt zijn door je OV-kaart zijn kun je het stagebedrijf vragen om een stagevergoeding zodat je de reiskosten daarvan kunt betalen. Het stagebedrijf is echter niet verplicht om zo'n vergoeding te betalen. Als laatste redmiddel kun je nog eens bij je school informeren of zij in dit soort gevallen een regeling hebben, ook dat is echter lang niet overal het geval.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik neem aan dat je gezien de reisafstand in de spits reist. En dan zijn er nauwelijks goedkopere opties dan met 40% korting reizen op je Studenten-OV aangezien abonnementen voor de spits gebaseerd zijn op reizen tegen vol tarief.

Het enige dat ik kan bedenken is om NS Flex nemen en daar voor één maand een NS Vrij op te nemen (€347). Dat is vanwege de grote afstand wel goedkoper, maar het dekt de buskosten nog steeds niet af. En die zijn met Schijndel-Eindhoven v.v. ook niet te verwaarlozen. Sowieso moet dat op een aparte chipkaart.

De waarschuwing bij stages is altijd weer: kijk voor dat je een stage afspreekt hoe het met de reiskosten zit. Vooral als je stage loopt in het weekend of in de zomervakantie kun je anders onverwacht met hoge kosten komen te zitten en zeker als het stageadres zoals in dit geval ver van huis is.

Als de reiskosten niet (volledig) gedekt zijn door je OV-kaart zijn kun je het stagebedrijf vragen om een stagevergoeding zodat je de reiskosten daarvan kunt betalen. Het stagebedrijf is echter niet verplicht om zo'n vergoeding te betalen. Als laatste redmiddel kun je nog eens bij je school informeren of zij in dit soort gevallen een regeling hebben, ook dat is echter lang niet overal het geval.
Dank voor voorgaande informatie. Afhankelijk van de ingang op uw site vind ik 2 varianten terug. Namelijk het NS Flex Altijd Vrij abonnement. (€347,-) of het Altijd Vrij Maandabonnement (€ 424,-)
  • zijn dit 2 verschillende abonnementen?
  • kunt u mij bevestigen dat het ook NS Flex Altijd Vrij voor €347,- voor 1 maand kan worden
afgenomen dus niet eerst het hele jaar afnemen alvorens te kunnen opzeggen.

Daarnaast vind ik het OV-vrij (€ 58.70/maand) kan ik dit dan toevoegen aan dit NS Flex Altijd vrij om dan zowel met de Bus als Trein 1 maand te kunnen reizen en beide na 1 maand stopzetten

alvast dank voor de moeite
Badge +3
Ik kan bevestigen dat NS Flex Altijd Vrij na een maand op elk moment gestopt kan worden! Als je dat na bijv. 5 weken stopt betaal je dus ook 5 weken uiteindelijk.

Bij de maandvariant van de klassieke abonnementen (€424 dus) heb je altijd te maken met volle maanden, en zou je dus voor 5, 6 of 7 weken gewoon €848 moeten betalen.

BTM vrij is alleen verkrijgbaar bij de JAARvariant van Altijd Vrij. Op zich is dat nog wel een optie, want elk JAARabonnement kan je (óók in het eerste jaar) gewoon per dag omzetten naar NS Flex!

Wat nu volgt is heel wel héél creatief (niet verder vertellen zou ik bijna zeggen) maar wat je dus in feite kunt doen is:
  • Een klassiek Altijd Vrij nemen voor een JAAR (€346 per maand)
  • BTM (bus tram metro) erbij nemen voor €58,70
  • Je Altijd Vrij (plus BTM) laten ingaan op 16 juli (of je eerste reisdag)
  • Op 15 augustus (of iets eerder, je laatste reisdag) de hele boel omzetten naar NS Flex Basis (€0 per maand)
Doe dit alles vooral op een nieuwe kaart (houd rekening met de besteltijd, dus doe dat een week of twee voordat je het nodig hebt, de ingangsdatum mag je zelf kiezen bij klassieke abonnementen).

En laat dat omzetten naar NS Flex vooral doen door de klantenservice, om extra kosten te voorkomen (meerdere hele maanden moeten betalen voor Altijd Vrij), en op tijd de wijziging/beëindiging als bestelling ophalen bij een automaat en zo natuurlijk.

De bestelpagina voor klassieke abonnementen vind je helemaal onderaan op ns.nl/abonnementen
Reputatie 3
Je kan ook een maandje lekker in Maastricht gaan wonen. Voor die 400+ euro die je aan het OV kwijt bent heb je vast wel ergens een kamer daar, scheelt je nog eens veel reistijd ook.
Reputatie 3
Denk er bij de optie van RobertB wel aan dat je alles op tijd stopzet. Anders gaat de rekening gigantisch oplopen. Kan de NS nog bevestigen dat de constructie werkt? Een onnodig jaarabonnement is vreselijk duur.
Denk er bij de optie van RobertB wel aan dat je alles op tijd stopzet. Anders gaat de rekening gigantisch oplopen. Kan de NS nog bevestigen dat de constructie werkt? Een onnodig jaarabonnement is vreselijk duur.

Het is een grijsgebied, liever zien we dit natuurlijk niet gebeuren, maar het is mogelijk.

Reageer