beantwoord

Welk abonnement past het beste bij mijn dochter?

Hallo,
Mijn dochter moet even 2 maanden overbruggen voordat ze 18 word en haar studiefinanciering krijgt en haar reisproduct.
Nou gaat ze maar 3x in de week in de spits reizen en de rest van de week in de daluren,wat is dan de beste abonnement?
Want om alles in de spits aan te vinken terwijl ze daar geen gebruikt van maakt.
Het scheelt dan zo veel in geld..dus misschien dat jullie mij kunnen adviseren hierin?
icon

Beste antwoord door Tochjo 21 augustus 2014, 22:10

Op deze pagina vindt u een overzicht van de abonnementen die NS aanbiedt, evenals een abonnementenwijzer die u kan helpen een keuze te maken.

Persoonlijk denk ik dat twee maandabonnementen Altijd Voordeel het goedkoopst zullen zijn. Voor 25 euro per maand reist uw dochter dan met 40 procent korting als zij incheckt in de daluren en met 20 procent korting als zij incheckt in de spitsuren. Maar het zou kunnen dat Traject Vrij ook een goede optie is, afhankelijk van hoe vaak zij op het traject gaat reizen. Het enige andere abonnement dat als maandabonnement verkrijgbaar is, is Altijd Vrij, maar dat zal vermoedelijk duurder zijn dan de andere opties.

Kortom: zelf even een klein overzichtje maken van de abonnementskosten en de verwachte reiskosten bij elk abonnement en zo kijken wat het goedkoopst is, lijkt me toch de volgende stap.

Zijdelingse opmerking: het lijkt me onwaarschijnlijk dat uw dochter twee maanden moet overbruggen. Als zij een hbo- of universitaire opleiding volgt, heeft zij al recht op studiefinanciering vanaf 1 oktober, ook als zij dan nog geen 18 is.

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
Op deze pagina vindt u een overzicht van de abonnementen die NS aanbiedt, evenals een abonnementenwijzer die u kan helpen een keuze te maken.

Persoonlijk denk ik dat twee maandabonnementen Altijd Voordeel het goedkoopst zullen zijn. Voor 25 euro per maand reist uw dochter dan met 40 procent korting als zij incheckt in de daluren en met 20 procent korting als zij incheckt in de spitsuren. Maar het zou kunnen dat Traject Vrij ook een goede optie is, afhankelijk van hoe vaak zij op het traject gaat reizen. Het enige andere abonnement dat als maandabonnement verkrijgbaar is, is Altijd Vrij, maar dat zal vermoedelijk duurder zijn dan de andere opties.

Kortom: zelf even een klein overzichtje maken van de abonnementskosten en de verwachte reiskosten bij elk abonnement en zo kijken wat het goedkoopst is, lijkt me toch de volgende stap.

Zijdelingse opmerking: het lijkt me onwaarschijnlijk dat uw dochter twee maanden moet overbruggen. Als zij een hbo- of universitaire opleiding volgt, heeft zij al recht op studiefinanciering vanaf 1 oktober, ook als zij dan nog geen 18 is.

Zijdelingse opmerking: moet zij echt twee maanden overbruggen? Als zij een hbo- of universitaire opleiding volgt, heeft zij al recht op studiefinanciering vanaf 1 oktober, ook als zij dan nog geen 18 is.

Hallo Tocho

Bedankt voor deze heldere uitleg,maar alleen een altijd voordeel zal niet werken toch?
Dan moet ze toch een andere abonnement erbij moeten hebben?
Traject vrij is voor ons erg duur,dus dat is geen optie..net als altijd vrij

En onze dochter word 19 oktober 18 en ze krijg eind oktober haar studiefinanciering
Dus ik heb 2 maanden te overbruggen ,dit moet je zelf betalen.
En ze volgt een hbo opleiding,maar dat maakt niets uit ,ik heb DUO al gebeld hierover..helaas
Badge +3
alleen een altijd voordeel zal niet werken toch?

Waarom zou dat moeten? Het is waar dat zij dan nog steeds voor haar reizen moet betalen, maar op elke reis krijgt zij dan wel 20 of 40 procent korting. Mogelijk is dit dan wel de goedkoopste optie. Als u het traject noemt, kan ik een rekenvoorbeeld geven.

Dit zijn, naast Altijd Voordeel dus, de enige maandabonnementen die NS aanbiedt. Treinreizen is geen goedkope aangelegenheid, helaas.

En onze dochter word 19 oktober 18 en ze krijg eind oktober haar studiefinanciering
En ze volgt een hbo opleiding,maar dat maakt niets uit ,ik heb DUO al gebeld hierover..helaas

Dan heeft zij dus wel vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering. Haar studentenreisproduct gaat dan 1 oktober in. Omdat studiefinanciering achteraf wordt uitbetaald, is de eerste uitbetaling pas aan het einde van de maand.
alleen een altijd voordeel zal niet werken toch?

Waarom zou dat moeten? Het is waar dat zij dan nog steeds voor haar reizen moet betalen, maar op elke reis krijgt zij dan wel 20 of 40 procent korting. Mogelijk is dit dan wel de goedkoopste optie. Als u het traject noemt, kan ik een rekenvoorbeeld geven.

Dit zijn, naast Altijd Voordeel dus, de enige maandabonnementen die NS aanbiedt. Treinreizen is geen goedkope aangelegenheid, helaas.

Dan heeft zij dus wel vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering. Haar studentenreisproduct gaat dan 1 oktober in. Omdat studiefinanciering achteraf wordt uitbetaald, is de eerste uitbetaling pas aan het einde van de maand.

Omdat dat volgens mij goedkoper is,zie alleen wel dat niet alle abonnementen maandelijks af te sluiten zijn.

Zij moet vanaf Station Obdam naar Amsterdam Sloterdijk
Daarna moet ze met de metro en tram
Eind is Amstelveen,maar dat ga ik via gvb regelen

En ze kan pas haar pas laden per 15 oktober voor het reisproduct.
Dus dan kan ze deze meteen gaan gebruiken?
Zo had ik het namelijk niet begrepen..maar ik kan het fout hebben
Badge +3
Traject Vrij maand kost voor dit traject 274,20 euro.

Als zij per week vijf dagen reist, waarvan 3 ritten in de spits en 7 ritten in de daluren (enkele reis is één rit, dus een retour is twee ritten), dan is Altijd Voordeel ongeveer even duur. Als zij meer in de spits reist is Traject Vrij de beste optie. Als zij niet vijf dagen per week reist, kan Altijd Voordeel goedkoper uitpakken, maar ik meen te begrijpen dat zij wel elke dag zal reizen.

Dat zal inderdaad via het GVB moeten. Merk op dat zij op dat abonnement mogelijk wel korting kan krijgen omdat zij 17 is. Ik ben niet zo thuis in wat het GVB aanbiedt, dus zekerheid kan ik daarover niet geven. NS biedt in ieder geval al een aantal jaar geen scholierenkortingen meer aan.

Nee, zij heeft recht op haar reisproduct vanaf 1 oktober. Vanaf dat moment kan zij ermee reizen. Dat betekent dat zij vanaf ongeveer 15 september het product op haar kaart kan laden, om lange rijen studenten bij de ophaalautomaten te voorkomen op 1 oktober.
Traject Vrij maand kost voor dit traject 274,20 euro.

Als zij per week vijf dagen reist, waarvan 3 ritten in de spits en 7 ritten in de daluren (enkele reis is één rit, dus een retour is twee ritten), dan is Altijd Voordeel ongeveer even duur. Als zij meer in de spits reist is Traject Vrij de beste optie. Als zij niet vijf dagen per week reist, kan Altijd Voordeel goedkoper uitpakken, maar ik meen te begrijpen dat zij wel elke dag zal reizen.

Dat zal inderdaad via het GVB moeten. Merk op dat zij op dat abonnement mogelijk wel korting kan krijgen omdat zij nog geen 18 is. NS biedt al een aantal jaar geen scholierenkortingen meer aan.

Nee, zij heeft recht op haar reisproduct vanaf 1 oktober. Vanaf dat moment kan zij ermee reizen. Dat betekent dat zij vanaf ongeveer 15 september het product op haar kaart kan laden, om lange rijen studenten bij de ophaalautomaten te voorkomen op 1 oktober.

Dank je wel voor je tijd en moeite om dit neer te zetten en uit te zoeken
Ik denk dat een * altijd voordeel* het beste is wat we kunnen doen.

En inderdaad ze krijgt bij het gvb korting omdat ze nog geen 18 is.

En we gaan 15 september het reisproduct activeren! Dat is heel mooi scheelt weer een maand :)

Bedankt en nog een fijne avond
Badge +3
Dank je wel voor je tijd en moeite om dit neer te zetten en uit te zoeken
Geen probleem :)

Ik denk dat een * altijd voordeel* het beste is wat we kunnen doen.
Als u dit baseert op mijn snelle berekeningen, raad ik u wel aan dit nog even na te rekenen. Ik heb wat aannames gemaakt, maar als precies bekend is hoe vaak uw dochter op welke tijdstippen zal inchecken voor haar reizen, is dit preciezer te doen. Bij inchecken in de spits betaalt zij 6,90 euro voor een enkele reis en bij inchecken in de daluren 5,10 euro. Even tellen hoe vaak zij op welk tijdstip reist en die bedragen daarmee vermenigvuldigen en optellen. En niet de prijs van 25 euro voor het abonnement vergeten, natuurlijk :)

Overigens gelden de tijdstippen tussen 6:35 en 8:55 en tussen 16:05 en 18:35 als spitsuren. Merk op dat het dus gaat over het tijdstip van inchecken: als uw dochter op 16:04 in Amsterdam Sloterdijk zou inchecken, kan zij met 40 procent korting de trein van 16:15 nemen. Maar zou zij om 16:05 inchecken, dan betaalt zij voor dezelfde reis meer, want dan krijgt ze maar 20 procent korting.

Meer informatie over Altijd Voordeel vindt u op deze pagina.
Beste sweet, Welkom op het NS Serviceforum! Het kiezen van een goed, passend abonnement is altijd lastig. Ik zie dat Tochjo je heel erg goed op weg helpt, waarvoor mijn complimenten Tochjo! 😃 Kom je er zo een beetje uit, sweet?

Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen' om de vindbaarheid van het topic te vergroten.

Reageer