beantwoord

welk abonnement voot 2 maanden

• 17 juni 2019
  • 27 reacties
  • 466 Bekeken

Vanaf 1 juli t/m 31 augustus reis ik ca 18 x per maand buiten de spits van Almere Centrum naar Schiphol. Welk abonnement past het best hierbij?
icon

Beste antwoord door Olav93 18 juni 2019, 17:02

Almere Centrum-Schiphol kost 2e klas, vol tarief €8,20. Per maand is dit met 18 reizen per maand dus €147,60, of €295,20 als het om retour reizen gaat.

Kijken we naar 'klassieke' abonnementen, dan zijn Dal Voordeel, Dal Vrij en Traject vrij abonnementen die aansluiten bij danwel alleen buiten de spits, danwel op een vast traject reizen. Dal Vrij bestaat alleen als jaarabonnement en is dus geen optie (12*€105=€1260). Hetzelfde geldt voor Dal Voordeel (12*€52=€624, plus nog €4,92 per rit). Traject vrij is niet snel voordelig als je niet in de spits reist en kost op dit traject €266 per maand en biedt dus alleen een (klein, €35,20) voordeel indien je zowel heen als terug reist.

Flex bestaat Traject Vrij niet en zijn de optie dus Dal Vrij en Dal Voordeel, wat dan wel per maand mogelijk is. Dal Vrij kost dan €106 per maand en levert dus al een flinke besparing (€41,60 indien het enkele reizen betreft, €189,20 als het om retours gaat) op. Dal Voordeel kost met Flex slechts €5 per maand. Als het enkele reizen betreft kom je totaal dan uit op €5+€4,92*18=€93,56, een besparing van €54,04 en inderdaad de beste optie. Retour kost dit €5+€4,92*18*2=€182,12 en bespaar je hiermee dus €113,08 per maand.

Als het gaat om 18 enkele reizen per maand is Dal Voordeel dus de goedkoopste optie, maar als je het over 18 retour reizen (eigenlijk dus 36 reizen) hebt, is Dal Vrij dus inderdaad goedkoper. Ook met enkele reizen is het verschil (€12,44) dusdanig klein dat ik denk dat je er goed aan zou te overwegen of je incidenteel niet nog een extra reis maakt en Dal Vrij daarmee niet alsnog goedkoper wordt.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat lijkt mij dan Flex Dal Vrij (mits u ook in de daluren terugreist). Hiermee reist u onbeperkt in de daluren voor € 106 per maand.
Als u alleen van Almere naar Schiphol gaat, maar niet terug, dan is Flex Dal Voordeel iets goedkoper.
Reputatie 5
Almere Centrum-Schiphol kost 2e klas, vol tarief €8,20. Per maand is dit met 18 reizen per maand dus €147,60, of €295,20 als het om retour reizen gaat.

Kijken we naar 'klassieke' abonnementen, dan zijn Dal Voordeel, Dal Vrij en Traject vrij abonnementen die aansluiten bij danwel alleen buiten de spits, danwel op een vast traject reizen. Dal Vrij bestaat alleen als jaarabonnement en is dus geen optie (12*€105=€1260). Hetzelfde geldt voor Dal Voordeel (12*€52=€624, plus nog €4,92 per rit). Traject vrij is niet snel voordelig als je niet in de spits reist en kost op dit traject €266 per maand en biedt dus alleen een (klein, €35,20) voordeel indien je zowel heen als terug reist.

Flex bestaat Traject Vrij niet en zijn de optie dus Dal Vrij en Dal Voordeel, wat dan wel per maand mogelijk is. Dal Vrij kost dan €106 per maand en levert dus al een flinke besparing (€41,60 indien het enkele reizen betreft, €189,20 als het om retours gaat) op. Dal Voordeel kost met Flex slechts €5 per maand. Als het enkele reizen betreft kom je totaal dan uit op €5+€4,92*18=€93,56, een besparing van €54,04 en inderdaad de beste optie. Retour kost dit €5+€4,92*18*2=€182,12 en bespaar je hiermee dus €113,08 per maand.

Als het gaat om 18 enkele reizen per maand is Dal Voordeel dus de goedkoopste optie, maar als je het over 18 retour reizen (eigenlijk dus 36 reizen) hebt, is Dal Vrij dus inderdaad goedkoper. Ook met enkele reizen is het verschil (€12,44) dusdanig klein dat ik denk dat je er goed aan zou te overwegen of je incidenteel niet nog een extra reis maakt en Dal Vrij daarmee niet alsnog goedkoper wordt.
Badge +3
Hetzelfde geldt voor Dal Voordeel (12*€52=€624, plus nog €4,92 per rit).
Bijna, Dal Voordeel kost €52 voor een jaar. Maar dan kan je net zo goed de Flex versie nemen voor €5 per maand dus.
Reputatie 5

Hetzelfde geldt voor Dal Voordeel (12*€52=€624, plus nog €4,92 per rit).Bijna, Dal Voordeel kost €52 voor een jaar. Maar dan kan je net zo goed de Flex versie nemen voor €5 per maand dus.

Lees eens verder, ik was opties uiteen aan het zetten om een onderbouwd antwoord te kunnen geven. Dit ging expliciet over de 'klassieke' abonnementen. Iets verderop begin ik over flex en de conclusie is inderdaad dat de flex variant zeker in deze situatie (het gaat om twee maanden) voordeliger is.
Reputatie 7
Badge +3
Robert bedoelt denk ik dat je rekent met 12 x € 52, maar het is slechts 1 x € 52.
Badge +3
Ja, detail.
Reputatie 5
Robert bedoelt denk ik dat je rekent met 12 x € 52, maar het is slechts 1 x € 52.

Nee, want dat abonnement kun je (klassiek, niet flex, dat werk ik iets verderop uit) niet per maand afsluiten en daarvoor betaal je dus altijd een heel jaar, ook als je maar een maand reist. Ik moet wel toegeven dat ik die kosten eigenlijk wel over twee maanden uit had moeten spreiden, maar voor de conclusie maakt dat gelukkig niets uit.
Reputatie 7
Badge +3
Dal Voordeel Klassiek kost € 52 per jaar, niet per maand. Volgens jouw berekening zou het € 624 per jaar zijn, een beetje teveel van het goede 🙂
Badge +3

Precies. Maar goed, Flex is de betere optie dus. Hetzij Dal Voordeel (€5 per maand) of als je ook vaak in het weekend heen en weer moet Weekend Vrij (€32 per maand) en daar dan voor €6 per maand 40% dalurenkorting doordeweeks bij kopen.
Reputatie 5
We hebben het hier over iemand die twee maanden wil reizen, geen jaar. De klassieke abonnementen zijn echter alleen per jaar te krijgen en kosten dan dus nog steeds €1260 (Dal Vrij) en €624 (Dal Voordeel) (voor een jaar waarvan je maar twee maanden gebruikt). Zoals ik zei is het beeld wel iets genuanceerder omdat ik met 2 maanden had moeten rekenen en niet met 1 maand, maar dat verandert de conclusie niet. Dal Vrij kost dan per maand die je daadwerkelijk reist €1260/2=€630 en Dal Voordeel €624/2+€4,92/rit=€312+€4,92/ per rit, wat bij 18 ritten neerkomt op €400,56 en bij 36 ritten op €489,12.
Reputatie 7
Badge +3
Nogmaals, Dal Voordeel Klassiek kost € 52 PER JAAR ! Geen € 624.
Reputatie 5
Dal Voordeel Klassiek kost € 52 per jaar, niet per maand. Volgens jouw berekening zou het € 624 per jaar zijn, een beetje teveel van het goede :)

Aha, daar zit het addertje onder het gras. Dat heb ik inderdaad niet goed gezien. Ik heb me laten verwarren door de extra info die alleen bij Dal Voordeel staat (prijs per jaar).
Reputatie 5
Nogmaals, Dal Voordeel Klassiek kost € 52 PER JAAR ! Geen € 624.
Sorry, onze eerdere reacties kruisten elkaar. Hier heb je volkomen gelijk.
Reputatie 7
Badge +3
No problem :)

Laten we het voor Saskia maar gewoon bij de conclusie houden:
Gaat het om 18x een retour: Flex Dal Vrij
18x enkele reis: Flex Dal Voordeel
Reputatie 5
Klassiek Dal Voordeel komt dan per maand, uitgaande van twee maanden reizen uit op €52/2+€4,92/rit=€26+€4,92/rit. Bij 18 reizen is dat €48,92, bij 36 reizen €137,48. Flex Dal Voordeel blijft daarmee wel goedkoper (en Flex Dal Vrij nog goedkoper bij retour reizen).
Reputatie 5
No problem :)

Laten we het voor Saskia maar gewoon bij de conclusie houden:
Gaat het om 18x een retour: Flex Dal Vrij
18x enkele reis: Flex Dal Voordeel

Precies!
Badge +3
Als het om een vakantiebaantje op Schiphol gaat (4 dagen in de week retour) dan is Flex altijd de juiste keuze, want dat kan je op elke gewenste dag stoppen (na een maand) dus ook ideaal voor bijv. 6 weken.
Reputatie 5
Bij 18× per maand retour zit je al boven het omslagpunt waarbij Traject Vrij in beeld komt.

Dit kost per maand € 266,- en dan mag je ook in de spits en bovendien door heel Nederland met de trein.

Dit schreef ik eerder al wel correct. Ook dit levert inderdaad al voordeel op t.o.v. reizen zonder abonnement. Echter niet zo veel als Dal Vrij aangezien het hier expliciet om reizen buiten de spits ging (€106 vs. €266).
Badge +3
Ja, excuses.. ik had die meteen aangepast want dat over Traject Vrij gaat natuurlijk over reizen in de spits!

Als je voor 6:30 of na 9:00 kunt vertrekken uit Almere, en op de terugweg voor 16:00 of na 18:30 vanaf Schiphol is dat niet aan de orde, want dan reis je 100% op daltarief.
Beste (mede)reizigers delen jullie niet mijn mening dat het allemaal wel erg ingewikkeld is geworden ?
Badge +3
Beste (mede)reizigers delen jullie niet mijn mening dat het allemaal wel erg ingewikkeld is geworden ?
Mjah, soms is het rekenwerk en zijn er grensgevallen (hoe vaak per week/maand, en dan spits/dal/weekend) en voor welke periode en dan ook nog welk traject.

Vroeger had NS een online keuzehulp...
Reputatie 7
Badge +3
In dit geval is het volgens mij vooral door de verwarring ingewikkeld geworden. De rekensom zelf is geen raketwetenschap :)

@Robert B Ja inderdaad! Waar is die abonnementenwijzer gebleven? Of zou die het zelf ook niet meer snappen? 😉
Denk dat niemand nog in staat is (zal zijn) een online keuzehulp in elkaar te zetten !
Reputatie 7
Badge +3
Zo te zien is er nu de Keuzehulp abonnementen.

Met het briljante advies:
Als je reist op 1 vast traject… Ons advies: check goed wat voor jouw traject de voordeligste keuze is

Ja, dat is toch de reden dat iemand überhaupt op die pagina komt 🤔
Zo te zien is er nu de Keuzehulp abonnementen.

Met het briljante advies:

Als je reist op 1 vast traject… Ons advies: check goed wat voor jouw traject de voordeligste keuze is
Ja, dat is toch de reden dat iemand überhaupt op die pagina komt 🤔

Dat bedoel ik dus !

Reageer