Welke abonnementsupgrades zijn mogelijk?

• 9 december 2014
  • 14 reacties
  • 327 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
In dit eerdere topic schrijft Robby NS dat het mogelijk is om abonnementen te upgraden naar een andere abonnementsvorm. Hij noemt het voorbeeld van Weekend Vrij --> Traject Vrij.

Ik vroeg me af welke upgrades binnen het lopende contract zijn toegestaan. Is de ranking op basis van prijs? Maar hoe zit het dan met Traject Vrij, dat kan variëren in prijs? Is het mogelijk om een overzicht te geven van de upgrades die zijn toegestaan?

14 reacties

In dit eerdere topic schrijft Robby NS dat het mogelijk is om abonnementen te upgraden naar een andere abonnementsvorm. Hij noemt het voorbeeld van Weekend Vrij --> Traject Vrij.

Robby NS is in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden geen 'hij', volgens haar profiel.
Reputatie 6
Badge +1
Robby NS is in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden geen 'hij', volgens haar profiel.

O pardon, ik baseerde mijn keuze op een mannelijke kennis van met met dezelfde naam.
Hopelijk doet mijn foutje niets af aan het mogen stellen van de vraag.

Ik vroeg me af welke upgrades binnen het lopende contract zijn toegestaan. Is de ranking op basis van prijs? Maar hoe zit het dan met Traject Vrij, dat kan variëren in prijs? Is het mogelijk om een overzicht te geven van de upgrades die zijn toegestaan?

Een duurder abonnement (upgrade) is in het eerste contractjaar toegestaan. Bijvoorbeeld een Dalvoordeel naar een Weekendvrij abonnement. Een downgrade (goedkoper abonnement) kan in het tweede contractjaar.

Bij een Traject Vrij kan een upgrade van 2e naar 1e klas direct, en van 1e naar 2e klas downgraden kan pas in het tweede contractjaar. Het wijzigen van traject naar een goedkoper traject kan na drie maanden. Het wijzigen naar een duurder traject kan per direct.

Hou bij deze wijzigingen in het abonnement altijd rekening met de ingangstermijn, deze wijziging moet minimaal 2 weken vantevoren worden doorgegeven, ivm de ingangstermijn.

Reputatie 6
Badge +1
@Robby NS: bedankt voor je reactie!
Als ik het goed begrijp geldt voor de abonnementen met een vaste prijs de mogelijkheid om te upgraden naar een abonnement met een hogere vaste prijs.
Zolang het nieuwe abonnement rechts staat van het oude abonnement in het rijtje hieronder mag het dus:
Dal Voordeel (4,16/mnd) --> Altijd Voordeel (20/mnd) --> Weekend Vrij (29 of 40/mnd) --> Dal Vrij (99/mnd) --> Altijd Vrij (325/mnd in 2015)

Maar mijn vraag is nu: waar moet ik Traject Vrij plaatsen in dit rijtje? Want afhankelijk van de lengte van het traject ligt de prijs van Traject Vrij meestal tussen Weekend Vrij en Dal Vrij of tussen Dal Vrij en Altijd Vrij.

Kortom: mag je upgraden van Traject Vrij naar Dal Vrij (of andersom?), en
mag je upgraden van Traject Vrij naar Altijd Vrij?
Ik neem voor het gemak maar even aan dat een upgrade van Weekend Vrij, Altijd Voordeel of Dal Voordeel naar Traject Vrij altijd mag.
@Keuzereiziger: Traject Vrij heeft niet echt een vaste positie in dit rijtje, aangezien de prijs van het abonnement van geval tot geval kan verschillen. Als de prijs van een Traject Vrij abonnement minder dan €99,- per maand bedraagt, is upgraden naar Dal Vrij in theorie mogelijk. Is de prijs van een Traject Vrij abonnement hoger dan €99,- per maand maar lager dan €318,- per maand, dan is upgraden naar Altijd Vrij mogelijk.
Reputatie 6
Badge +1
Oké de rangorde is dus echt op basis van prijs... duidelijk! Bedankt!
Behalve dan Traject Vrij => Traject Vrij, want daarbij is volgens de voorwaarden naast een upgrade ook een downgrade mogelijk.
Reputatie 1
Badge
En wat is eigenlijk het minimum bedrag (voor vermoedelijk 1-8 km) voor trajekt vrij/maand? Dat zal toch ook wel tegen de 99 eur liggen: 20 dagen, x2, x2,30 min. tarief, en wat korting eraf.
Als ik het goed heb begrepen, dan is het al voordeliger op sjip met dalkorting (1 richting) te reizen als je dagelijks ma-vr reist en de kans hebt tenminste 1 kant buiten spits te gaan.
Badge +3
En wat is eigenlijk het minimum bedrag (voor vermoedelijk 1-8 km) voor trajekt vrij/maand? Dat zal toch ook wel tegen de 99 eur liggen
Traject Vrij voor Sliedrecht-Hardinxveld Blauwe Zoom: 28,10 euro per maand bij een doorlopend abonnement.

Ik zie nu overigens een mogelijkheid ontstaan om mijn dure Traject Vrij-abonnement via een downgrade enkele maanden om te zetten in Dal Vrij 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Traject Vrij voor Sliedrecht-Hardinxveld Blauwe Zoom: 28,10 euro per maand bij een doorlopend abonnement.

Ik zie nu overigens een mogelijkheid ontstaan om mijn dure Traject Vrij-abonnement via een downgrade enkele maanden om te zetten in Dal Vrij :)

Hoewel ik het nu niet zie staan dacht ik dat er ook weleens in bepaalde gevallen gezegd wordt dat er maar één verandering per jaar mogelijk is.
Reputatie 6
Badge +1

Hoewel ik het nu niet zie staan dacht ik dat er ook weleens in bepaalde gevallen gezegd wordt dat er maar één verandering per jaar mogelijk is.

In de voorwaarden staat niet hoe vaak je je abonnement mag wijzigen. Uitgaande van een 'aanmeldtermijn' van twee weken en dat de wijzigingsdag overeen moet komen met de dag van afsluiten van je abonnement zou je theoretisch 11x je abonnement kunnen wijzigen gedurende het eerste contractjaar.

Ik zie nu overigens een mogelijkheid ontstaan om mijn dure Traject Vrij-abonnement via een downgrade enkele maanden om te zetten in Dal Vrij :)

Die optie was toch in het eerder topic ook al gesuggereerd? Ik vermoed dat het inderdaad theoretisch mogelijk is, maar dan zit je dus wel een maand zonder bruikbaar abonnement...
Reputatie 6
Badge +1
Overigens, wel jammer dat de NS je niet attendeert op de mogelijkheid je abonnement te upgraden als je een tweede abonnement koopt bovenop je eerste.
Ik heb nu een paar maanden een Altijd Voordeel Maand gekocht, terwijl ik al een Dal Voordeel abonnement heb. Je moet dan best veel in de spits reizen om het voordeel terug te verdienen (want daluren bieden geen extra voordeel), terwijl ik dus achteraf ook had kunnen upgraden... jammer van het geld voor mij.
Reputatie 6
Badge +2
Dan had het wel Altijd Voordeel Jaar moeten worden.
Reputatie 6
Badge +1
Dan had het wel Altijd Voordeel Jaar moeten worden.
Klopt, maar met al die maandabonnementen had ik nu eigenlijk ook een soort van 'altijd voordeel voor de rest van het jaar', alleen tegen een hogere prijs, dus dat had best gekund...

Reageer