beantwoord

Welke NS medewerker heeft gelijk over mijn situatie: dalvoordeel abonnement + studentenreisproduct

• 21 augustus 2015
  • 12 reacties
  • 369 Bekeken

• Reisadviseur*
  • 7 reacties
Ik heb vandaag contact opgenomen met de klantenservice van NS, omdat ik in de volgende situatie zit:
1. Tot 1 september wil ik gebruik maken van het Dal Voordeel abonnement (beëindigd maar deze is nog geldig t/m 20 september 2015)
2. Vanaf 1 september wil ik gebruik maken van het studentenreisproduct
3. Beide reisproducten staan nu op 1 OV-kaart

Nu heb ik vandaag mijn Dal Voordeel abonnement beëindigd bij een ophaalautomaat. Deze is dus beëindigd maar nog geldig t/m 20 september 2015. Ik heb per email een bevestiging gekregen van deze beëindiging. Vanaf 1 september kan ik in principe met mijn studentenreisproduct gratis reizen. Nu zit ik in de volgende situatie waarbij de NS medewerkers van de klantenservice elkaar tegenspreken:
1. De ene medewerker zegt dat het onmogelijk is om het Dal Voordeel abonnement te combineren met het studentenreisproduct en dat er dus de kans bestaat dat ik van 1 september t/m 20 september met 40% korting reis in de daluren. Kortom ik kan die periode geen gebruik maken van mijn studentenreisproduct. Al kon het volgens haar wel zijn dat tijdens het inchecken toch het studentenreisproduct werd gepakt i.p.v het Dal Voordeel abonnement omdat dit abonnement meer voordeel geeft. Volgens haar is het een kwestie van uittesten welk abonnement er wordt gepakt tijden het inchecken.
2. Een andere medewerker zegt dat ik t/m 1 september gebruik kan maken van het Dal Voordeel abonnement en dus met 40% korting in de daluren kan reizen. Het Dal Voordeel abonnement heeft volgens hem geen invloed op de periode tussen 1 september en 20 september, omdat deze is beëindigd en van de kaart is verwijderd (maar nog wel tot 20 september geldig is). Zodra mijn studentenreisproduct ingaat op 1 september, kon ik volgens hem vrij reizen met mijn studentenreisproduct. Kortom dit is dus eigenlijk de situatie die ik wens te hebben.

Welk van deze twee medewerkers heeft nu gelijk over mijn situatie?
icon

Beste antwoord door Bart NS 21 augustus 2015, 19:37

Beste LH, wij raden inderdaad af om meerdere producten op één OV-chipkaart te combineren. Normaliter zal je echter geen problemen ondervinden, aangezien het studentenreisproduct voorrang heeft op Dal Voordeel.
Bekijk origineel

12 reacties

Wat ik uit deze context niet helemaal goed begrijp is dat je 1 ov chipkaart hebt. In dat geval kun je dat niet samen combineren met het ns dal voordeel abonnement en jouw studenten reisproduct. Echter het kan wel als je 2 ov chipkaarten hebt. In dat geval loopt jouw dal voordeel abonnement pas af per 20 september. En op de andere ov chipkaart jouw studentenreisproduct.
Ik heb inderdaad beide abonnementen op één ov-kaart geladen. Nergens heb ik gelezen of gehoord dat dit een conflict zou veroorzaken met mijn Dal Voordeel abonnement. Het gaat me erom dat ik vanaf 1 september gratis kan reizen.
Beste LH, wij raden inderdaad af om meerdere producten op één OV-chipkaart te combineren. Normaliter zal je echter geen problemen ondervinden, aangezien het studentenreisproduct voorrang heeft op Dal Voordeel.

Bedankt voor uw reactie!
Het regelen van een nieuwe anonieme ov-chipkaart inclusief het koppelen daarvan, gaat niet meer lukken voor 1 september. De klantenservice van de ov-chipkaart heeft mij daarom ook aangeraden om de gok te wagen en op 1 september te kijken met welk abonnement er wordt ingecheckt. Ook zij zeggen dat de kans groot is dat ik gewoon met mijn studentenreisproduct reis.

Wel heb ik mijn Dal Voordeel abonnement vandaag beëindigd en dit is dus een week later dan de datum waarop ik mijn studentenreisproduct op mijn ov-kaart heb geladen. Is het niet zo dat het abonnement waar voor het laatst iets aan is gewijzigd, op de een of andere manier voorrang krijgt in het systeem? Of krijgt sowieso het abonnement met de meeste korting voorrang?
Badge +3
Het systeem hoort het abonnement te kiezen dat het meeste korting geeft. Enkele jaren geleden heeft Syntus een prioriteitenlijst openbaar gemaakt waaruit we dat kunnen afleiden.

Die lijst is inmiddels achterhaald door de toevoeging van allerlei nieuwe abonnementen. Bovendien zegt dit in theorie niets over de werking bij andere vervoerders. Helaas blijkt informatie hierover zo'n beetje staatsgeheim te zijn, waardoor wij welwillende forumleden, maar dus ook medewerkers van de klantenservice, weinig meer kunnen doen dan een slag slaan naar hoe het in de praktijk wel zal werken.
Beste LH, wij raden inderdaad af om meerdere producten op één OV-chipkaart te combineren. ......

Waar kan ik dit advies vinden?
Beste LH, wij raden inderdaad af om meerdere producten op één OV-chipkaart te combineren. ......

Waar kan ik dit advies vinden?

Niet op de site van de NS in ieder geval. Als ik dit van te voren wist had ik natuurlijk nooit beide abonnementen op één ov-chipkaart gezet, want dan zou ik mijn eigen glazen ingooien. Ik zou ook graag willen weten waar dit advies zou moeten staan. Ik kreeg toevallig gisteren van iemand te horen, dat het af en toe voorkomt dat abonnementen met elkaar conflicteren.
Kom ook niet verder dan.

https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/welkekaartpastbiju/
Kom ook niet verder dan.

https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/welkekaartpastbiju/

Onder het kopje "persoonlijke OV-chipkaart"
"Als u vaak met het openbaar vervoer reist dan is de persoonlijke OV-chipkaart handig. U kunt er verschillende reisproducten tegelijk op zetten en ook gebruik maken van abonnementen en leeftijdskorting. Alles op één kaart"
Reputatie 1
Badge
Daarbij kon men niet verder denken dan aparte maandkaarten voor bvb bus en trein aansluitend. Hoewel dat voorheen met die ouderwetse papaieren gewoon in 1 houder kon.
Het zal de met NS inmiddels vertrouwd geraakte reiziger toch allang niet meer vreemd voorkomen dat er meer uitzonderingen en varianties zijn. Met prinzipienreiterei en drukwerk citeren maak je het in de praktijk enkel maar veel te moeilijk.
Wel is het zo, dat als je bepaalde niet compatible combinateis van ABO's op 1 kaart bij NS bestelt, het systeem dat afwijst. Maar dat StudOV is van DUO en niet van NS. En al die instanties kunnen/mogen niet in elkaars potje kijken.
Los van het bericht van Bart NS dat het studentenreisproduct voorrang heeft op Dal Voordeel.. Het lijkt me toch dat er tijdens het inchecken allereerst wordt gekeken naar het tijdstip waarop wordt ingecheckt.

Ik kan me voorstellen dat het studentenreisproduct een conflict veroorzaakt tijdens de daluren, omdat beide abonnementen een "korting" geven in de vorm van 40% korting of vrij reizen. Tijdens de spitsuren wordt het Dal Voordeel abonnement toch sowieso genegeerd? Op dat moment reis ik immers op vol tarief. Wanneer ik incheck in de spits is het enige abonnement wat op dat moment "geldig" is toch het studentenreisproduct?
Dat is niet juist. Wie alleen Dal Voordeel op zijn OV-chipkaart heeft staan, reist ook buiten de kortingsperiode op dat abonnement (maar tegen een tarief van 100%). Welk abonnement bij welke vervoerder en op welk tijdstip de hoogste prioriteit heeft als er meer dan één reisproduct op een OV-chipkaart staat, is helaas een kwestie van gissen of uitproberen.

Reageer