beantwoord

Welke routes kan ik nemen met een Traject Vrij voor Leiden - Amsterdam Amstel?

• 8 augustus 2014
  • 78 reacties
  • 3542 Bekeken

Ik heb een traject vrij abonnement Leiden - Amsterdam Amstel. Ik heb twee vragen:

1) Mag ik reizen via 2 verschillende routes, bijvoorbeeld Route A (Leiden-Haarlem-Adam Centraal-Adam Amstel) en Route B (Leiden-Duivendrecht-Adam Amstel).

Ik heb hier https://forum.ns.nl/abonnementen-2/maand-jaartraject-vragen-voor-newbie-1482 het antwoord van Susan NS gelezen en ze zei dat in het geval dat er meer dan een route mogelijk is binnen een traject, een routekeuze gekozen moeten worden wanneer je het abonnement aanvraagt. Ze zei ook dat de routekeuze voor twee NS-routes geldt maar op https://www.ns.nl/webshop/nieuwproduct?product=TVR staat dat voor het traject Leiden - Adam Amstel: "Op het door u gekozen traject is er geen sprake van een routekeuze." Dus aangezien ik geen keuze heb gemaakt (omdat dit niet mogelijk is), zou ik denken dat ik beide routes voor dit traject mag gebruiken.

2) Mag ik op alle tussenliggende stations in het traject Leiden - Adam Amstel bij Routes A en B (zie vraag 1) in-checken en uit-checken zonder bijbetaling?

In https://forum.ns.nl/abonnementen-2/uitsluitsel-toegestane-reisroutes-in-uitcheckstations-traject-vrij-3561/index1.html wordt dit onderwerp gediscussieerd maar er zijn verschillende antwoorden gegeven.
icon

Beste antwoord door Inge NS 8 augustus 2014, 18:35

Welkom op het forum JRivera!

Het antwoord op beide vragen is ja. Je mag met een Traject Vrij voor het traject Leiden - Amsterdam Amstel alle routes reizen die door de reisplanner worden aangegeven. Je kunt dus reizen via Amsterdam Centraal of via Duivendrecht. Aangezien je het gehele traject hebt 'afgekocht' kan je ook een gedeelte van het vaste traject afleggen zonder extra kosten. Als je via Amsterdam RAI reist, maak je wel extra kosten aangezien dit station niet binnen het traject valt.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

78 reacties

Het antwoord op 1) is in ieder geval ja. Met een geldig vervoerbewijs Leiden - Amsterdam Amstel zijn beide genoemde routes geldige reisroutes. Als je alleen in Leiden incheckt en in Amsterdam Amstel uitcheckt, ziet het OV-chipkaartsysteem toch niet hoe je bent gereisd, dus kan daar ook geen meerprijs voor berekend worden.

Overigens kun je (ervan uitgaande dat je het hebt over Leiden Centraal) voor dezelfde prijs een abonnement Leiden Lammenschans - Amsterdam Amstel kopen. Daarmee mag je naast de genoemde routes ook via Utrecht Centraal rijden, al zou je daarvoor moeten uit- en inchecken op Leiden Lammenschans als je vanaf Leiden Centraal vertrekt.
Overigens kun je (ervan uitgaande dat je het hebt over Leiden Centraal) voor dezelfde prijs een abonnement Leiden Lammenschans - Amsterdam Amstel kopen. Daarmee mag je naast de genoemde routes ook via Utrecht Centraal rijden, al zou je daarvoor moeten uit- en inchecken op Leiden Lammenschans als je vanaf Leiden Centraal vertrekt.

Loop je dan niet het risico dat je niet meer van beide reisroutes gebruik mag maken als je op je eigenlijke reisdoel Leiden Centraal wil uitstappen?
Nee, de kortste route in tariefeenheden loopt sowieso via Leiden Centraal en op de kortste route in tariefeenheden mag de reis op elk station worden begonnen of beëindigd zonder bijkomende kosten.
(verwijderd, dubbel)
Maar wat zou er gebeuren als ik op Amsterdam Centraal of RAI in- en uitcheck?

Het antwoord op 1) is in ieder geval ja. Met een geldig vervoerbewijs Leiden - Amsterdam Amstel zijn beide genoemde routes geldige reisroutes. Als je alleen in Leiden incheckt en in Amsterdam Amstel uitcheckt, ziet het OV-chipkaartsysteem toch niet hoe je bent gereisd, dus kan daar ook geen meerprijs voor berekend worden.

Volgens het onderstaande antwoord van Ramon NS in een van de topics die je zelf al had gevonden, mag je in ieder geval langs de route via Duivendrecht overal de reis beginnen en eindigen, omdat dat de kortste route in tariefeenheden is. Ook mag je langs de route via Amsterdam Centraal omreizen, ook als je daarbij om de een of andere reden uit- en weer incheckt, omdat die route minder dan 10 tariefeenheden langer is.

Wat er gebeurt als je reis begint of eindigt op Amsterdam Centraal, durf ik op basis van het onderstaande antwoord niet te zeggen.

Beste forumleden,

Ik zal zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen hoe het zit aan de hand van het traject Leiden Centraal-Utrecht Centraal. De snelste route is de route via Alphen aan den Rijn en is 50 tariefeenheden (TE). Volgens de productvoorwaarden, mag een klant ook een omweg maken, wanneer dit minder overstappen betekent en/of hij/zij eerder op z’n bestemming is. In de praktijk betekent dat alle routes die door de reisplanner worden aangeboden. Voor deze reiziger betekent dit dat hij/zij ook via Schiphol/Amsterdam Bijlmer en via Den Haag C/Gouda mag reizen. Zonder extra kosten. Hierbij dient alleen ingecheckt te worden in Leiden en uitgecheckt te worden in Utrecht.

Wanneer de klant op één van die toegestane omreisroutes incheckt, bijvoorbeeld op Schiphol incheckt en uitcheckt op Utrecht Centraal, dan zal het systeem berekenen wat het goedkoopste traject is om Utrecht Centraal te bereiken. Dit is of van Schiphol naar Leiden (voor dit traject worden 29 TE in rekening gebracht) (en dan via Alphen naar Utrecht of via het traject Schiphol-Duivendrecht-Utrecht (voor dit traject worden 59 TE in rekening gebracht). Omreisroutes tot 10 TE extra worden niet in rekening gebracht. In mijn voorbeeld zijn beide omreisroutes langer dan 10TE. De goedkoopste variant (Schiphol-Leiden-Alphen-Utrecht) zal in dit voorbeeld door het systeem in rekening worden gebracht.

Groet Ramon
Het wordt echt hoog tijd dat de NS website de optie gaat bieden aan gebruikers van Traject Vrij om hun reiskosten te berekenen voor een bepaald traject, want de hogere wiskunde die hierbij komt kijken is voor de leek (en ik vrees zelfs voor de (ver)gevordere) niet te begrijpen.
Inderdaad. Ik ben ook heel benieuwd of het antwoord van Femke NS in dit topic blijkt te kloppen, want ook dat zou onverklaarbaar zijn op basis van de rekenvoorbeelden op de site en eerdere antwoorden.
Welkom op het forum JRivera!

Het antwoord op beide vragen is ja. Je mag met een Traject Vrij voor het traject Leiden - Amsterdam Amstel alle routes reizen die door de reisplanner worden aangegeven. Je kunt dus reizen via Amsterdam Centraal of via Duivendrecht. Aangezien je het gehele traject hebt 'afgekocht' kan je ook een gedeelte van het vaste traject afleggen zonder extra kosten. Als je via Amsterdam RAI reist, maak je wel extra kosten aangezien dit station niet binnen het traject valt.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Reputatie 4
Badge
Als je via Amsterdam RAI reist, maak je wel extra kosten aangezien dit station niet binnen het traject valt.

Beste Inge,

Hierover heb ik nog een vraag.

Bij een traject vrij abonnement Leiden - Amsterdam Amstel is de kortste route in tariefafstand langs de stations Leiden - SSH - NVP - HFD - Schiphol - A'dam Zuid - A'dam Rai - Duivendrecht - A'dam Amstel.
Ik zou verwachten dat iedere reis die tussen elk van deze stations wordt gemaakt (b.v. Sassenheim naar Amsterdam Rai) afgekocht is en daar dus geen extra kosten voor worden berekend.

Waarom zou een reis via Amsterdam RAI dan extra kosten?
Reputatie 3
Badge
Als je via Amsterdam RAI reist, maak je wel extra kosten aangezien dit station niet binnen het traject valt.

Beste Inge,

Hierover heb ik nog een vraag.

Bij een traject vrij abonnement Leiden - Amsterdam Amstel is de kortste route in tariefafstand langs de stations Leiden - SSH - NVP - HFD - Schiphol - A'dam Zuid - A'dam Rai - Duivendrecht - A'dam Amstel.
Ik zou verwachten dat iedere reis die tussen elk van deze stations wordt gemaakt (b.v. Sassenheim naar Amsterdam Rai) afgekocht is en daar dus geen extra kosten voor worden berekend.

Waarom zou een reis via Amsterdam RAI dan extra kosten?

Meer in het algemeen: kan er nu voor eens en voor altijd een eenduidig antwoord worden gegeven over dit soort gevallen?
Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/uitsluitsel-toegestane-reisroutes-in-uitcheckstations-traject-vrij-3561, waar de verwarring, mede door elkaar tegensprekende antwoorden van NS'ers, ook al niet wordt weggenomen.
Ik neem toch aan dat iemand aan de programmeurs van het tariefberekeningsprogramma heeft uitgelegd hoe de regels in elkaar zitten, en dat die regels ergens zijn vastgelegd?
Is er nu uiteindelijk antwoord gekomen op deze vraag? Ook ik heb geld in rekening gebracht gekregen door de NS, terwijl ik meende binnen mijn traject te reizen.
In mijn geval: Hilversum - Amsterdam Amstel. Het blijkt dat Amsterdam Centraal - Hilversum NIET gratis is, maar Amsteldam Amstel - Hilversum MediaPark WEL.
Is er nu uiteindelijk antwoord gekomen op deze vraag? Ook ik heb geld in rekening gebracht gekregen door de NS, terwijl ik meende binnen mijn traject te reizen.
In mijn geval: Hilversum - Amsterdam Amstel. Het blijkt dat Amsterdam Centraal - Hilversum NIET gratis is, maar Amsteldam Amstel - Hilversum MediaPark WEL.

NS heeft de eerdere belofte om via de reisplanner de reiskosten buiten het afgekochte traject te kunnen berekenen ingetrokken maar heeft in plaats daarvan bijna een jaar na de introductie van het abonnement dit document gepubliceerd.
Hierin staat dat het volgende:

Mijn traject kent meerdere routes, maar de snelste route is net langer dan de kortste route. Krijg ik dan een aanvullende rekening wanneer ik uitstap op een station op een van aanvullende routes?

Het basisprincipe van Traject Vrij is dat, wanneer u reist met 1 vervoerder, u alle routes mag reizen die in de NS-Reisplanner staan vermeld, zolang u enkel incheckt op uw beginstation en uitcheckt op uw eindstation. Met uw Traject Vrij mag u ook zonder aanvullende rekeningen op de tussenliggende stations van de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd) uitstappen.
Omdat in een beperkt aantal gevallen de alternatieve routes (rood) vrijwel even lang zijn, hanteert NS de volgende coulanceregel. Wanneer de alternatieve routes (rood) maximaal 10 TE langer zijn dan de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd), dan mag u ook zonder aanvullende rekeningen uitstappen op de tussenstations van deze alternatieve routes. Deze coulanceregel is alleen van toepassing op NS trajecten. Wanneer u reist met meerdere vervoerders, dan krijgt u een routekeuze aangeboden

Amsterdam Amstel - Amsterdam Centraal - Hilversum is een toegestane (want door de reisplanner genoemde) reisroute voor uw afgekochte traject.
Deze reisroute telt 6 + 29 = 35 tariefeenheden.
Voor Amsterdam Amstel - Hilversum wordt 26 tariefeenheden gerekend.
Er zouden volgens bovenstaand document dus geen kosten in rekening moeten worden gebracht bij het afleggen van een deeltraject van Amsterdam Amstel - Amsterdam Centraal - Hilversum.
Een generiek antwoord zou zijn: Je kan met je Traject Vrij altijd de reis maken zoals de reisplanner dat toont. In het geval van Hilversum - Amsterdam Amstel v.v. via Duivendrecht, Amsterdam Muiderpoort, Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal. Wanneer Amsterdam Amstel je eindbestemming is, is omreizen via deze vier stations dus toegestaan. Dat wil echter niet zeggen dat een losse reis naar bijvoorbeeld Amsterdam Centraal plotseling ook binnen je abonnement valt. Je mág omreizen via dit station om Amstel te bereiken, ook al betekent dit eigenlijk omreizen en is het in tariefeenheden niet de kortst mogelijke reis.

Hilversum Media Park valt overigens binnen dezelfde tariefzone als Hilversum, dus het is logisch dat we hier geen extra kosten berekenen.

Verder wil ik graag doorverwijzen naar deze topic: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/reizen-buiten-traject-traject-vrij-extra-uitleg-voor-de-liefhebbers-10452
Het is wellicht wat taaie kost, maar mijn collega heeft een PDF gemaakt en dat zou het één en ander moeten verduidelijken.
Wacht even, nu zijn er twee verschillende PDF-documenten in het spel:

A (theofiel)
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf

B (klaas-jan)
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/reizen-buiten-uw-traject-met-traject-vrij.pdf

Die zijn elk heel duidelijk (dank!) maar verschillen op een punt dat hier wel van belang is: is de langere route niet meer dan 10 TE langer dan de kortere, dan mag ik volgens PDF-A wel gratis uit-/inchecken bij tussenstations, en volgens PDF-B niet.

Beide PDF-documenten staan op de NS-site, en beide dragen '2015' als datering. Wat is het nu?
Is de tweede link die uit de openingspost in het topic waar Klaas-Jan naar verwees? Dat was de onvolledige bètaversie van het document die bovendien enkele fouten bevatte. Men zou er verstandig aan doen om dat document van de site te halen om verwarring te voorkomen.

Het document waar ik naar verwees wordt in reactie 53 van dat topic genoemd door Hessel. Het is tevens het document waar op de tarievenpagina van de NS naar wordt verwezen.
Ik had inderdaad beter kunnen verwijzen naar de laatste versie. Ik ga met Hessel overleggen of het niet handig is de eerste versie (lees: onvolledige versie) te verwijderen. Bedankt voor je oplettendheid theofiel.
Dan blijft natuurlijk wel de vraag die ik in reactie 13 aanstipte staan: waarom is er geld geïncasseerd voor een reis die volgens de 10TE-coulanceregel gratis zou moeten zijn?
Dat is dan ook mijn vraag inderdaad.
Ik ga het uitzoeken en probeer a.s.a.p. met een onderbouwde reactie te komen BigFurryMonster.
Het afgekochte Traject Hilversum - Amsterdam Amstel loopt via Duivendrecht. De route via Amsterdam Centraal is toegestaan maar wijkt meer dan 10 TE af van het afgekochte traject, namelijk 13, dus als je op dat traject uitstapt (dus ook uitcheckt), dan wordt er geld in rekening gebracht. Kortom: als je tussen Weesp en Amsterdam Centraal uitstapt, dan krijg je reizen buiten traject.

Nu denk je misschien... 'de afstand tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal is maar 6 TE'. Maar het niet om die afwijking, maar het hele traject.
Het afgekochte Traject Hilversum - Amsterdam Amstel loopt via Duivendrecht. De route via Amsterdam Centraal is toegestaan maar wijkt meer dan 10 TE af van het afgekochte traject, namelijk 13, dus als je op dat traject uitstapt (dus ook uitcheckt), dan wordt er geld in rekening gebracht. Kortom: als je tussen Weesp en Amsterdam Centraal uitstapt, dan krijg je reizen buiten traject.

Nu denk je misschien... 'de afstand tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal is maar 6 TE'. Maar het niet om die afwijking, maar het hele traject.

In mijn rekensom in reactie 13 kwam ik tot een afwijking van 9 TE, kun je aangeven hoe jij op 13 TE komt?
Reputatie 1
Badge
Hsm-AmCS=29 km, AmsCS-Ams=6 km, het stukkie MP-CS is 2x4 km extra.
Hsm-Dvdr=24?, Ddr-Amst=2 km.
Dit tenzij NS stiekum tersluiks tussendoor deze afstanden zelf heeft veranderd.
Ik vermoed, alhoewel ik amper geinteresseerd (meer) ben in dit veels te ingewikkelde gedoe, dat het niet 10 TE is maar 10% meer als de eigenlijk betaalde afstand?
Er is zo'n 3-4 jaar geleden (of eerder, toen die ICs uit Berlin directo naar Schiphol gingen) nog gesteggel met ROVER over geweest omdat NS toen plots alle tarieven van/via Weesp-S'hol via AmCS ging berekenen, wat heel wat Kms meer is als via Dvdr. Dit zou zijn teruggedraaid.
Overigens wordt bij Diemen-Utrecht en verder altijd het lagere tarief via MP toegepast, terwijl je wel met overstap in AmCS mag reizen, of via Weesp.
Reputatie 1
Badge
Heb het bedacht-vanwege dat in de tussentijd met airlines heb gekeken.
het is dus zo dat een ABO Hsm-AmsCS MEER kost als naar AmsAms, want is 2 km meer. Dan krijgen we dus het Leiden-Utr problem in kleinere vorm terug: dan zou idereen ipv den Haag_Utr dat vanaf Leiden kopen. Dus ik denk dat voor dit specifieke geval AmsCS erbuiten ligt. EN dat de regels die sommige moderatoren ons proberen uit te leggen (bij gebrek aan eigen kennis op dit vlak) hier geen rekening mee houden.
Zou allemaal totaal geen rol spelen als we hier een normaal zonesysteem hadden zoals in elk nabij buitenland.
In mijn rekensom in reactie 13 kwam ik tot een afwijking van 9 TE, kun je aangeven hoe jij op 13 TE komt?

Jij krijgt een krulletje, Klaas-Jan NS een dikke rode streep: Weesp - Amsterdam Centraal - Amsterdam Amstel is 14+6=20TE, Weesp - Duivendrecht - Amsterdam Amstel is 9+2=11 TE, volgens de detailweergave van de tariefeenhedenkaart 2015. De route via Amsterdam Centraal is dus 20-11=9<10TE langer.