beantwoord

Welke stations kan ik 'gratis' uitchecken met traject vrij?

Ik heb sinds kort een traject vrij maand abonnement van Almere centrum naar Utrecht centrum. Ik snap alleen niet hoe het werkt met alle tussen gelegen stations. Wat precies is het traject? Bijvoorbeeld: wordt er geld afgeschreven als ik incheck op Almere centrum en dan uitcheck op Almere Muziekwijk (1 station verder)?

Overigens is het bestellen van traject vrij enorm gevoelig voor gebruikers fouten. Het is tegen verwachting in dat de ingangsdatum alvast 2 weken vooruit wordt gezet. Daarnaast wordt er ook totaal geen waarschuwing gegeven tenzij je op de informatie knop klikt. De waarschuwing moet niet verborgen zijn achter een knop. Sterker nog: als dit gedaan is voor mensen die nog geen ov hebben, waarom wordt er dan NA deze stap gevraagd om je ov nummer? Dat kan beter andersom: heeft u persoonlijk ov? -> naar scherm met ingangsdatum vandaag. Heeft u geen ov -> naar ander scherm om ov aan te vragen.

icon

Beste antwoord door Robby NS 30 juni 2014, 16:51

Ik heb sinds kort een traject vrij maand abonnement van Almere centrum naar Utrecht centrum. Ik snap alleen niet hoe het werkt met alle tussen gelegen stations. Wat precies is het traject? Bijvoorbeeld: wordt er geld afgeschreven als ik incheck op Almere centrum en dan uitcheck op Almere Muziekwijk (1 station verder)?

Overigens is het bestellen van traject vrij enorm gevoelig voor gebruikers fouten. Het is tegen verwachting in dat de ingangsdatum alvast 2 weken vooruit wordt gezet. Daarnaast wordt er ook totaal geen waarschuwing gegeven tenzij je op de informatie knop klikt. De waarschuwing moet niet verborgen zijn achter een knop. Sterker nog: als dit gedaan is voor mensen die nog geen ov hebben, waarom wordt er dan NA deze stap gevraagd om je ov nummer? Dat kan beter andersom: heeft u persoonlijk ov? -> naar scherm met ingangsdatum vandaag. Heeft u geen ov -> naar ander scherm om ov aan te vragen.

Beste Naigel,

Een trajectvrij abonnement kan gebruikt worden op de tussenliggende stations die in de reisplanner staan aangegeven op het tijdstip dat je wil reizen. Dit kan je vinden in de reisplanner. Almere Muziekwijk ligt op het traject wat jij hebt 'afgekocht'. Hier kan je dus uitstappen.

Vriendelijke groet, Robby
Bekijk origineel

18 reacties

Beste Naigel,

Een trajectvrij abonnement kan gebruikt worden op de tussenliggende stations die in de reisplanner staan aangegeven op het tijdstip dat je wil reizen. Dit kan je vinden in de reisplanner. Almere Muziekwijk ligt op het traject wat jij hebt 'afgekocht'. Hier kan je dus uitstappen.

Vriendelijke groet, Robby
Volgens Susan NS in dit topic zijn alle trajecten tussen het begin- en eindstation van een Traject Vrij Abonnement afgekocht. Dat is veel ruimer dan Robby NS hier stelt: alleen de tussenstations die op een bepaald tijdstip staan aangegeven voor een reis Almere Centrum - Utrecht Centraal. Wie van beiden heeft gelijk?

De reisplanner geeft voor Almere Centrum - Utrecht Centraal twee routes: de directe trein via Hilversum, of met 1 overstap via Amsterdam Zuid. Als Susan NS gelijk heeft, mag Naigel bijvoorbeeld gratis van Breukelen naar Maarssen reizen omdat dat langs een van deze twee routes ligt, als Robby NS gelijk heeft, moet daarvoor bijbetaald worden, omdat de reisplanner geen reismogelijkheden tussen Almere Centrum en Utrecht Centraal geeft die op Breukelen en Maarssen stoppen.
Je mag op het 'afgekochte' traject gratis reizen. Zie topic vaan Pe_pe naar verwijst. Je mag dus reizen volgens het reisadvies in onze reisplanner.
Het spijt me zeer, maar gratis reizen op het 'afgekochte' traject is toch een heel stuk ruimer dan mogen reizen volgens het advies van de reisplanner. Wat zou er in dit geval worden gerekend als Naigel een keer een reis zou maken van Amsterdam Zuid naar Hilversum?

1) Alle stations onderweg behoren tot zijn afgekochte traject => Er hoeft niet bijbetaald te worden.
2) Het deeltraject Weesp - Naarden Bussum hoort niet bij zijn afgekochte traject => Dat deel wordt in rekening gebracht.
3) Een reis Amsterdam Zuid - Hilversum maakt geen deel uit van welk reisadvies Almere C - Utrecht C vv dan ook => De hele reis wordt in rekening gebracht.

Mijn excuses dat ik hier zo over doordram, maar dit soort ogenschijnlijk kleine nuanceverschillen kunnen aanzienlijke kostenverschillen opleveren waar reizigers duidelijkheid over zullen willen hebben voordat ze besluiten om een Traject Vrij of een ander abonnement aan te schaffen.
Reputatie 3
Badge
Dit nog afgezien van het feit dat 'volgens het advies in onze reisplanner' kan behelsen, dat je wel een IC mag nemen, maar geen Sprinter op dat traject en dus inderdaad niet op alle stations zou mogen in- en uitchecken . . .
Reizen op een traject is iets anders dan in- en uitchecken op alle stations langs dat traject.

En ook afgezien van het feit dat 'volgens het advies in onze reisplanner' ook kan inhouden dat je in bepaalde tijdsblokken een langere route wel mag nemen, en in andere tijdsblokken niet.

Het is minder lastig dan het lijkt. Het traject Almere-Utrecht kan via verschillende routes worden afgelegd. Je kan zowel via Zuid-Duivendrecht-Bijlmer als via Naarden-Bussum-Hilversum reizen. Op beide trajecten geldt je Traject Vrij. Binnen dit traject kan om niet worden gereisd, reis je buiten je traject dan wordt dit achteraf gefactureerd.
Reputatie 6
Badge +2
Dus het antwoord is nummer 2. Om vrij te reizen van Amsterdam Zuid naar Hilversum moet je via Almere Poort of verder reizen en daarbij uit- en inchecken.

Dus bij een reis van Amsterdam Zuid naar Hilversum zijn de eerste 13 tariefeenheden (Amsterdam Zuid - Weesp) afgekocht. De volgende 9 tariefeenheden zijn niet afgekocht (Weesp - Naarden Bussum) en de laatste 6 tariefeenheden (Naarden Bussum - Hilversum) zijn weer afgekocht. Achteraf wordt dan de prijs van 9 tariefeenheden in rekening gebracht. Is dat correct?
Reputatie 6
Badge +2
Dus het antwoord is nummer 2. Om vrij te reizen van Amsterdam Zuid naar Hilversum moet je via Almere Poort of verder reizen en daarbij uit- en inchecken.
Bij nader inzien zou het ook nummer 1 kunnen zijn.

Ik constateer wel dat de nieuw opgedoken regel https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-berekening-3327/index1.html#post21644 er geen verandering in brengt, want hier is het verschil 7 tariefeenheden (niet meer dan 10).
Reputatie 3
Badge
Ik heb geprobeerd in https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/uitsluitsel-toegestane-reisroutes-in-uitcheckstations-traject-vrij-3561 nu eens uitsluitsel te krijgen over wat er nu wel en niet precies mogelijk is. . . Te veel verschillende antwoorden en interpretaties, vind ik.
Ik ben het helemaal met je eens IskOV. Je zou denken dat ze het ten minste voor de concrete voorbeelden precies na zouden moeten kunnen vragen bij die Backoffice waar die aanvullende facturen worden verstuurd.
Het is minder lastig dan het lijkt. Het traject Almere-Utrecht kan via verschillende routes worden afgelegd. Je kan zowel via Zuid-Duivendrecht-Bijlmer als via Naarden-Bussum-Hilversum reizen. Op beide trajecten geldt je Traject Vrij. Binnen dit traject kan om niet worden gereisd, reis je buiten je traject dan wordt dit achteraf gefactureerd.

Inmiddels heeft Ramon NS in een ander topic een ander, tegenstrijdig antwoord gegeven:

Beste forumleden,

Ik zal zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen hoe het zit aan de hand van het traject Leiden Centraal-Utrecht Centraal. De snelste route is de route via Alphen aan den Rijn en is 50 tariefeenheden (TE). Volgens de productvoorwaarden, mag een klant ook een omweg maken, wanneer dit minder overstappen betekent en/of hij/zij eerder op z’n bestemming is. In de praktijk betekent dat alle routes die door de reisplanner worden aangeboden. Voor deze reiziger betekent dit dat hij/zij ook via Schiphol/Amsterdam Bijlmer en via Den Haag C/Gouda mag reizen. Zonder extra kosten. Hierbij dient alleen ingecheckt te worden in Leiden en uitgecheckt te worden in Utrecht.

Wanneer de klant op één van die toegestane omreisroutes incheckt, bijvoorbeeld op Schiphol incheckt en uitcheckt op Utrecht Centraal, dan zal het systeem berekenen wat het goedkoopste traject is om Utrecht Centraal te bereiken. Dit is of van Schiphol naar Leiden (voor dit traject worden 29 TE in rekening gebracht) (en dan via Alphen naar Utrecht of via het traject Schiphol-Duivendrecht-Utrecht (voor dit traject worden 59 TE in rekening gebracht). Omreisroutes tot 10 TE extra worden niet in rekening gebracht. In mijn voorbeeld zijn beide omreisroutes langer dan 10TE. De goedkoopste variant (Schiphol-Leiden-Alphen-Utrecht) zal in dit voorbeeld door het systeem in rekening worden gebracht.

Groet Ramon

In het geval Almere Centrum - Utrecht Centraal is de route via Hilversum 49 tariefeenheden en de route via Amsterdam Zuid is 64 tariefeenheden, dat zijn er meer dan 10 meer. Dat betekent dat voor reizen tussen willekeurig welke twee stations langs de route via Hilversum geen extra kosten in rekening worden gebracht (waaronder het oorspronkelijke voorbeeld Almere centrum - Almere Muziekwijk). Ook mag van Almere Centrum naar Utrecht gereisd worden via Amsterdam Zuid, maar als er ergens langs die route wordt uitgecheckt, worden er wel extra kosten in rekening gebracht, namelijk die van een reis ter grootte van het aantal tariefeenheden tot het dichtstbijzijnde station (gemeten in tariefeenheden) langs de route Almere Centrum - Hilversum - Utrecht Centraal.

Overigens is het ten minste in dit geval niet mogelijk om een Traject Vrij abonnement af te sluiten voor juist de route via Amsterdam Zuid in plaats van die via Hilversum: In het bestelproces wordt, anders dan in de voorwaarden van Traject Vrij staat, niet gevraagd om voor een bepaalde route te kiezen.
Ik heb het even naberekend en je hebt gelijk. Indien je in Amsterdam Zuid zou in- en uitchecken zit je 5 TE buiten je traject. Het zou vreemd zijn indien dit in rekening wordt gebracht. Ik zal dit nogmaals terugkoppelen in de organisatie. Ik hoop jullie volgende week hier meer over te informeren.
Reputatie 6
Badge +2
hier is het verschil 7 tariefeenheden
Dat is via Dvd, via Asdz komt er nog 8 bij, dus inderdaad wel meer dan 10.
Reputatie 6
Badge +2
Indien je in Amsterdam Zuid zou in- en uitchecken zit je 5 TE buiten je traject.
Het is toch 15 langer?
@ Dennis Klopt, maar de marge van 10 TE gaat hier nog af
Reputatie 6
Badge +2
Overigens is het ten minste in dit geval niet mogelijk om een Traject Vrij abonnement af te sluiten voor juist de route via Amsterdam Zuid in plaats van die via Hilversum: In het bestelproces wordt, anders dan in de voorwaarden van Traject Vrij staat, niet gevraagd om voor een bepaalde route te kiezen.
Inderdaad, dit is alleen bij meerdere vervoerders.
Ik heb het even naberekend en je hebt gelijk. Indien je in Amsterdam Zuid zou in- en uitchecken zit je 5 TE buiten je traject. Het zou vreemd zijn indien dit in rekening wordt gebracht. Ik zal dit nogmaals terugkoppelen in de organisatie. Ik hoop jullie volgende week hier meer over te informeren.

Inmiddels zijn we niet een week, maar al twee maanden verder. Wat is de uitkomst?

Reageer