Al jaren heb ik een WeekendVrij abonnement, wat altijd is door blijven lopen, dus ook nu nog op saldo.
Eveneens al jaren is het dus gebruikelijk dat ik op 22 november de jaarlijkse prijsverhoging krijg en dan die prijs het hele daaropvolgende jaar betaal.
Groot was zodoende de verbazing toen ik vandaag opeens een factuur kreeg voor de abonnementskosten per 22 januari van € 50,60. Oftewel: de prijs van 2025 terwijl ik nog tot oktober de prijs van 2024 zou moeten betalen.
De factuur heb ik inmiddels bekeken en omvat inderdaad alleen het abonnement, dus hij is niet ergens anders door hoger. En het opmerkelijke is: als ik via de app in Mijn NS kijk staat daar nog gewoon € 47,35 als prijs voor m'n actuele abonnement (via de Mijn NS website zie ik vreemd genoeg heel m'n abonnement niet meer, dat stond daar tot niet al te lang geleden nog wel)
Volgens welke voorwaarde mag NS opeens het moment van de jaarlijkse prijsverhoging wijzigen? En dan ook nog eens zonder aankondigingsmailtje?
B. Weekend Voordeel, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Voordeel en Intercity direct Altijd Toeslagvrij (1ste en 2e klas) en 1ste klas Traject Vrij en Altijd Vrij De 1ste en 2e klas NS Flex abonnementen Weekend Voordeel, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Voordeel en Intercity direct Altijd Toeslagvrij en de 1ste klas NS Flex abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij zijn geen ‘beschermde reisrechten’ in de zin van artikel 30 lid 3 van de Hoofdrailnetconcessie. NS kan de prijzen van deze abonnementen op elk moment wijzigen. Als NS de prijs van een van deze abonnementen wil wijzigen dan informeert NS u minimaal vier weken van tevoren over de voorgenomen wijziging. NS informeert u dan ook over uw opzegrecht, zoals genoemd in de eerste alinea van dit artikel 13.10
Daar staat niets over het pas later effectief worden van een prijswijziging. Volgens mij geldt dat enkel voor abonnementen die direct voor een heel jaar worden afgerekend (Dal Vrij op saldo), en dus niet voor abonnementen die maandelijks worden betaald.
. Als NS de prijs van een van deze abonnementen wil wijzigen dan informeert NS u minimaal vier weken van tevoren over de voorgenomen wijziging.
Dit is echter wel een belangrijk zinnetje. Normaal kreeg ik ook altijd een mailtje over de prijs in het nieuwe contractjaar. In 2024 niet, immers zijn de prijzen per dat jaar niet gewijzigd. Nu is er dus geen aankondiging van een prijswijziging gestuurd, maar krijg ik gewoon uit het niets een hogere factuur.
En het is ook geen extra prijsverhoging ofzo, het is gewoon het reguliere tarief voor 2025 wat nu gerekend wordt.
Opvallend vindt ik dus ook dat in Mijn NS een andere prijs voor mijn abonnement staat dan op de factuur?
Ik kan het perfect in mijn factuurhistorie terug zien: elke keer is de prijs alleen in november naar die van het nieuwe jaar gewijzigd en dan het hele jaar zo gebleven. Dit jaar wijzigt het voor het eerst opeens in januari.
In januari wordt voor alle flexabonnementen de jaarlijkse prijsverhoging berekend. Zou het daar fout zijn gegaan? Heb je al contact gehad met NS klantenservice?
Hev je al contact gehad met NS klantenservice?
Nog niet, ik dacht in eerste instantie af te wachten wat er nu daadwerkelijk wordt afgeschreven (dus of alleen de factuur of ook de incasso onjuist is)
Zou wel weer een blunder zijn als dat het is trouwens.
Ik heb op 8 oktober 2024 een email gehad over “De productvoorwaarden van uw abonnement zijn bijgewerkt”. Hierin wordt aangegeven dat artikelen 13.10 (daar kwam mijn citaat uit) en 13.11 zijn aangepast.
Daarnaast heb ik op 20 november 2024 een email gehad over “De prijs van uw NS Flex...” - dat is ruim 4 weken vóór 1 januari 2025.
Heb jij deze (of soortgelijke) email niet ontvangen, @Daniel ?
De aanpassing van de productvoorwaarden heb ik gehad ja.
Daarnaast heb ik op 20 november 2024 een email gehad over “De prijs van uw NS Flex...” - dat is ruim 4 weken vóór 1 januari 2025.
Heb jij deze (of soortgelijke) email niet ontvangen, @Daniel
Deze heb ik nooit ontvangen nee. Die kreeg ik normaalgesproken dus vier weken voor 22 november, maar afgelopen jaar niet. Dat was ook logisch, want in 2024 waren de tarieven gelijk aan 2023 dus er was geen wijziging aan te kondigen.
Eens even wat screenshots gemaakt, allereerst het abonnement in Mijn NS:
En hier de factuur van vandaag…
Zoek de verschillen
(Ik had overigens oorspronkelijk WeekendVrij als jaarabonnement, maar dat is al jaren geleden administratief "WeekendVrij Maand" geworden nadat de saldo abonnementen niet meer verkocht werden)
Is de aankondiging van de prijswijziging ook niet in de spambox beland? Zo niet, neem vooral contact op met de klanteNService om te checken of daar eventueel iets mis is gegaan. Zo niet, dan moet er gekeken worden naar de rechtmatigheid van de prijswijziging in jouw geval.
Nee, daar heb ik 'm niet gezien. Sowieso klopt er iets grondig niet gezien de prijs in Mijn NS niet verhoogd is en op de factuur wel.
Inmiddels contact gehad met de klantenservice. Het is intern doorgezet om dit na te laten kijken en ik krijg binnen 7 dagen bericht via de mail
Apart inderdaad dat het bedrag gedurende een contractjaar gewijzigd wordt. Bij Dal Voordeel gebeurt dat natuurljk niet, want dat betaal je per jaar en niet maandelijks.
In de begintijd van NS Flex werd de nieuwe prijs (voor Dal Vrij) ook pas na een jaar doorberekend (dus niet in januari maar bijv. in mei).
Meen dat @Tochjo daar ooit iets over gepost had, wat suggereerde dat NS Flex ook een soort ‘jaarabonnement’ was zolang je niets wijzigde. Ging om 2018 of 2019 dus jaren geleden.
Het zal dus komen door wat je al zei:
(Ik had overigens oorspronkelijk WeekendVrij als jaarabonnement, maar dat is al jaren geleden administratief "WeekendVrij Maand" geworden nadat de saldo abonnementen niet meer verkocht werden)
Ja, dat had ik nog even opgezocht vandaag; dat is gewijzigd in 2022. In deze adviesaanvraag over de tarieven in 2021 schrijft NS daarover, maar de uiteindelijke implementatie was een jaar later. Hoe dan ook, dat heeft alleen betrekking op NS Flex-abonnementen. Zou hier dus niet relevant moeten zijn.
Ik had trouwens ondertussen nog even teruggezocht. Reeds in 2023 kreeg ik deze mail…
Goed nieuws: de prijs van NS-abonnementen en treinkaartjes stijgen niet in 2024 en blijven dus gelijk aan de prijzen van dit jaar. Dat betekent dus dat de prijs van uw abonnement op saldo bij verlenging in 2024 hetzelfde blijft.
En dit was de mail bij de laatste prijswijziging (in november 2023 dus)…
Het tarief van uw doorlopende abonnement verandert binnenkort.
Momenteel betaalt u voor uw abonnement € 40,80 per maand. Voor het komende abonnementsjaar (van 23 november 2023 tot en met 22 november 2024) geldt het volgende tarief en betaalwijze:
OV-chipkaart:
Abonnement:
Weekend Vrij Maand op saldo 1e klas
Abonnementsprijs:
€ 47,35 per maand
Betaalwijze:
Maandelijks via automatische incasso
Blijft overigens vreemd dat m'n abonnement in Mijn NS op de computer tegenwoordig onzichtbaar is, dat zie ik alleen in de app staan.
Blijft overigens vreemd dat m'n abonnement in Mijn NS op de computer tegenwoordig onzichtbaar is, dat zie ik alleen in de app staan.
Had ik onlangs ook (bij een nieuw abonnement), maar een paar dagen later stond het goed. Anders je kaart een keer verwijderen en opnieuw toevoegen.
Let ook op de ingangsdatum in Mijn NS (website), daar gebeurde onlangs ook vreemde dingen mee (met als gevolg dat je bij Flex niet kon wijzigen terwijl je het abonnement al langer had). Maakt voor jou niets uit maar als daar ineens 22-01-2025 staat klopt het niet.
Die verhoging in 2023 (van 23 november 2023 tot en met 22 november 2024) is wel te verklaren, want die € 40,80 was nog de prijs van 2022.
Vandaag een onzinnige reactie gehad dat de nieuwe tarieven per 1 januari zijn ingegaan bij maandbetaling.
Dus uiteraard gereageerd dat dat weliswaar voor de abonnementen die nu verkocht worden geldt, maar niet voor oude saldo abonnementen. Met daarbij ook vermelding dat NS zijn eigen algemene voorwaarden schendt (er is vier weken vooraf geen aankondiging van een prijsverhoging gegaan) en dat de prijs afwijkt van wat Mijn NS aangeeft.
Maar weer eens de reactie afwachten...
Maar even een update hier:
Vanmorgen werd ik gebeld door NS met de mededeling dat ik helemaal gelijk had en dat ze me hartelijk bedankten voor het melden. Er blijkt in een IT-systeem ten onrechte geen onderscheid gemaakt tussen klanten met oude rechten en klanten met een Flex abonnement.
Op de factuur van maart krijg ik het teveel betaalde van januari en februari terug, daarnaast heb ik een couponcode voor een 1e klas dagretour als bedankje voor het melden ontvangen.
Maar even een update hier:
Vanmorgen werd ik gebeld door NS met de mededeling dat ik helemaal gelijk had en dat ze me hartelijk bedankten voor het melden. Er blijkt in een IT-systeem ten onrechte geen onderscheid gemaakt tussen klanten met oude rechten en klanten met een Flex abonnement.
Op de factuur van maart krijg ik het teveel betaalde van januari en februari terug, daarnaast heb ik een couponcode voor een 1e klas dagretour als bedankje voor het melden ontvangen.
Ik neem aan dat NS dat dan voor alle klanten met oude rechten op deze manier gaat wijzigen of moeten die dan allemaal dezelfde procedure als jij gaan doorlopen?
Ik blijf het wel zorgwekkend vinden dat dit soort "blunders” nog steeds vaak voorkomt. Hoeveel keer moet NS zich aan dezelfde steen stoten?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.