beantwoord

werkzaamheden Almelo - Zwolle

• 18 november 2015
  • 5 reacties
  • 201 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Komend jaar staan er tal van werkzaamheden gepland tussen Almelo en Zwolle. Ik ben een dagelijks reiziger op dit traject met een ns-abonnement. Ook in de avonduren. Nu is het zo dat na 2000 uur het traject van Almelo naar Zwolle er uit ligt. De NS biedt opties om te reizen via Deventer en regelt een bus. Maar voor mij en veel van mijn collega's is de reis via Marienberg een betere optie. echter dit is een andere vervoerder. Ik begreep dat wij naast onze vaste abonnementskosten dan een extra toeslag moeten betalen en vervolgens om restitutie moeten vragen. ik vind dit omslachtig. Mede gelet op het feit dat de ns-reizigersapp dit keer op keer als meest snelle verbinding aangeeft. Bestaat de mogelijkheid om bij het factureren geen toeslag te berekenen voor het reizen via marienberg? Mede gelet op het feit dat er een substantiele overlast is tussen Almelo en Zwolle en er al veel van de vaste reizigers wordt gevraagd?
icon

Beste antwoord door JanH NS 18 november 2015, 21:45

Hallo wezc, welkom op het forum.
Als je tussen Zwolle en Almelo reist via Mariënberg reis je met Arriva, je betaald hiervoor iets meer. Je kan dit ook afsluiten als Traject Vrij abonnement, de meerprijs is dan ongeveer €30,- per maand. Bij werkzaamheden zullen wij altijd alternatief vervoer aanbieden, dit valt dan onder de gebruikelijke ritprijs/abonnementskosten. Je dient dan wel gebruik te maken van de opties die aangeboden worden, kies je voor een andere vorm van vervangend vervoer dan zal je hiervoor de gehele ritprijs betalen.
Bekijk origineel

5 reacties

Hallo wezc, welkom op het forum.
Als je tussen Zwolle en Almelo reist via Mariënberg reis je met Arriva, je betaald hiervoor iets meer. Je kan dit ook afsluiten als Traject Vrij abonnement, de meerprijs is dan ongeveer €30,- per maand. Bij werkzaamheden zullen wij altijd alternatief vervoer aanbieden, dit valt dan onder de gebruikelijke ritprijs/abonnementskosten. Je dient dan wel gebruik te maken van de opties die aangeboden worden, kies je voor een andere vorm van vervangend vervoer dan zal je hiervoor de gehele ritprijs betalen.
Reputatie 6
Badge +1
Voor 28,50 per maand meer zou u inderdaad Traject Vrij kunnen wijzigen in een abonnement met vrije routekeuze om van de administratieve rompslomp af te zijn. Maar een nette oplossing is het inderdaad niet...
Ik doe toch een beroep op de clementie van de NS. Het gaat immers om een bijzondere situatie. Anderhalf jaar werkzaamheden aan het spoor na 8 uur. In de schoolvakantie wordt het gehele of delen van het spoor uit bedrijf gehaald. Al met al anderhalf jaar zware tot zeer zware overlast.

Het zou, onverlet mijn vraag, al pleiten voor de ns om restitutie op de maandelijkse abonnementskosten te verstrekken. Integendeel. U komt met het aanbod om een extra abonnement te nemen. Dat ervaar ik toch als een unfair tegenbod.

Wat ik u vraag, mede namens alle reizigers die stranden op station Almelo, een breed pallet aan alternatieve vervoersmogelijkheden aan te bieden. Dus ook de mogelijkheid om maar Zwolle via marienberg te reizen. Mede gelet op het feit dat dit in de regel de meest snelle verbinding tussen Almelo en Zwolle kan zijn.

Graag hoop ik op een positief antwoord van uw kant.

Jeroen Wezenberg
Aan de andere kant: De werkzaamheden worden uitgevoerd t.b.v. de nieuwe concessiehouder. De huidige houder, NS, heeft daar net zoals U hinder van. Straks als het lijntje opgewaardeerd is, en de werkzaamheden afgelopen zijn, gaat een andere vervoerder rijden.
Dat maakt voor U als reiziger natuurlijk niet uit. Maar door deze marktwerking is het nadeel dat reizen met andere vervoerders extra kosten met zich meebrengt. De NS biedt een omreisroute aan via Deventer en zet tijdens de buitendienststelling altijd bussen in. Als vervanger van de trein. De reisplanner geeft -met de kennis dat er bussen rijden ipv treinen- de snellere route via Mariënberg ook als optie. Maar als je die route reist dien je wel in te checken bij de vervoerder daar. Dat is dan je vrije keuze als reiziger en de marktwerking/concurrentie. Wil je goedkoper, dan kan je gebruik blijven maken van de NS trein via Deventer of de NS bus.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat alleen over reizigers met een trajectabonnement van Almelo naar Zwolle (en eventueel verder aan de eindpunten). Het was een kleine moeite geweest als NS een afspraak had gemaakt met Arriva dat de reizigers op werkdagen na 20.00 met een trajectabonnement van NS via Marienberg mogen reizen. Dat had uiteraard wat geld gekost maar dat kosten vervangende busdiensten ook.

Reageer