beantwoord

Wettelijk vereist dat ik online mijn abonnement kan opzeggen: niet mogelijk`bij NS

• 13 januari 2015
  • 14 reacties
  • 1439 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Het is wettelijk vereist dat ik mijn abonnement op dezelfde manier kan beëindigen als dat ik hem heb afgesloten. Nu kan ik heel gemakkelijk een abonnement bij jullie online afsluiten. Helaas kan ik hem alleen beëindigen per post of per telefoon, wat van nature een hogere drempel heeft. Waarom is deze functie niet online beschikbaar?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 13 januari 2015, 16:51

Beste Dokla,

Welkom op ons forum. Je kan naast post en telefoon een abonnement ook via mail, Twitter, Facebook en dit NS Serviceforum opzeggen. Wanneer je van die mogelijkheid gebruik wil maken mag je mij een privébericht sturen.
Bekijk origineel

14 reacties

Beste Dokla,

Welkom op ons forum. Je kan naast post en telefoon een abonnement ook via mail, Twitter, Facebook en dit NS Serviceforum opzeggen. Wanneer je van die mogelijkheid gebruik wil maken mag je mij een privébericht sturen.
Beste Dokla,

Dat is slechts deels waar, Klaas-Jan. De wet Van Dam heeft als doel opzeggen van abonnementen net zo eenvoudig en snel mogelijk te maken als het afsluiten ervan. Door de verplichting het abonnement tevens fysiek te verwijderen van de OV-chipkaart (of de OV-chipkaart te blokkeren en pas dagen later alsnog via telefoon of internet het abonnement te laten beëindigen) is hier natuurlijk totaal geen sprake van.
Ik heb hem zojuist per telefoon opgezegd maar dit dekt nog niet mijn vraag. "Het is wettelijk vereist dat ik mijn abonnement op dezelfde manier kan beëindigen als dat ik hem heb afgesloten."

Ik kan via de website een abonnement afsluiten maar opzeggen via de website is niet mogelijk. Is dit niet vreemd?

Ten tweede, noem je nu opties als mail, twitter en facebook. Maar dit is nergens vermeldt op de website, ook niet op de opzegpagina http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/uw-abonnement-wijzigen. Het feit dat deze optie nu wordt aangenboden via dit bericht voelt meer als "pampering", maar ik vind dit verre van een goede informering van jullie klanten.
We bieden zes kanalen aan om een abonnement op te zeggen. Je kunt schrijven, bellen, mailen, twitteren, facebooken en een moderator een privébericht sturen via dit NS Serviceforum. De Wet Van Dam zegt dat wanneer je je online hebt aangemeld als klant, dan moet je ook online kunnen opzeggen. En die mogelijkheid bieden via meerdere kanalen! Via Twitter en Facebook kan dat zelfs zeven dagen per week tot 23:00 uur 's avonds. Dat het wellicht duidelijker kan worden vermeld op onze site bij opzeggingen is waardevolle feedback. Ik ga dit intern doorsturen.
Het kan wel duidelijker, maar je moet nog steeds naar de automaat om dat abonnement te verwijderen en daar gaat het hier om, al negeer je dat gewoon weer in je antwoord.

Je kan dus niet online opzeggen, want zoals hier al vaak gezien blijft het abonnement gewoon doorlopen toch Klaas Jan ? Je blijft gewoon betalen.
Wanneer je een abonnement aanvraagt op een bestaande kaart loop je toch ook langs de kaartautomaat om het op te laden? Zoals ik eerder al meldde zijn wij via diverse kanalen bereid iedereen hier te helpen en waar we kunnen willen ook nog wel eens coulant zijn. De procedure staat verder duidelijk op onze site:

Bij opzegging van uw abonnement hoeft u uw OV-chipkaart niet in te leveren. U dient wel uw beëindiging op te halen bij de NS-kaartautomaat. Hoe dit werkt, leest u in de bevestiging van uw beëindiging. De OV-chipkaart kunt u dus gewoon blijven gebruiken voor reizen op saldo bij NS of bij andere vervoerders. Stapt u over naar één van de nieuwe abonnementen van NS dan kunt u dit nieuwe abonnement eenvoudig op uw OV-chipkaart activeren.
Wanneer je een abonnement aanvraagt op een bestaande kaart loop je toch ook langs de kaartautomaat om het op te laden?

Geen idee, in het verleden stuurden jullie me elk jaar een nieuwe kaart op en nu heb ik, op jullie advies, bij het aanvragen om een nieuwe kaart gevraagd. In geen van de gevallen hoefde ik dus eerst langs een kaartautomaat voor ik het kon gebruiken. Wel moet ik nu helaas steeds eerst langs de incheckpaal, waar ik voorheen mijn kaart alleen bij een controle hoefde te gebruiken.

Bij opzegging van uw abonnement hoeft u uw OV-chipkaart niet in te leveren. U dient wel uw beëindiging op te halen bij de NS-kaartautomaat. Hoe dit werkt, leest u in de bevestiging van uw beëindiging. De OV-chipkaart kunt u dus gewoon blijven gebruiken voor reizen op saldo bij NS of bij andere vervoerders. Stapt u over naar één van de nieuwe abonnementen van NS dan kunt u dit nieuwe abonnement eenvoudig op uw OV-chipkaart activeren.

Dat lijkt me dus niet in overeenstemming met de Wet Van Dam, bovendien zul je zelf ook hebben gemerkt dat veel buitenlandse klanten, als zij zich er al bewust van waren dat hun abonnement niet automatisch verloopt na een jaar, zich hier niet van bewust zijn. Zijn er inmiddels al acties ondernomen om dat meer onder de aandacht te brengen?
Wanneer je een abonnement aanvraagt op een bestaande kaart loop je toch ook langs de kaartautomaat om het op te laden? Zoals ik eerder al meldde zijn wij via diverse kanalen bereid iedereen hier te helpen en waar we kunnen willen ook nog wel eens coulant zijn. De procedure staat verder duidelijk op onze site:

Nee ik heb mijn kaart van jullie gekregen met een abonnement erop.
Oh. Het is ook mogelijk om zonder ophalen een abonnement te beëindigen, maar dan moet je de kaart even blokkeren bij het ov-chipbedrijf. En wat fijn om te lezen macca dat jij je kaart hebt gekregen met daarop een abonnement.
Ja per post, ik moet er wel voor betalen elk jaar uiteraard.
We bieden zes kanalen aan om een abonnement op te zeggen. Je kunt schrijven, bellen, mailen, twitteren, facebooken en een moderator een privébericht sturen via dit NS Serviceforum. De Wet Van Dam zegt dat wanneer je je online hebt aangemeld als klant, dan moet je ook online kunnen opzeggen. En die mogelijkheid bieden via meerdere kanalen! Via Twitter en Facebook kan dat zelfs zeven dagen per week tot 23:00 uur 's avonds. Dat het wellicht duidelijker kan worden vermeld op onze site bij opzeggingen is waardevolle feedback. Ik ga dit intern doorsturen.

Het internet is een medium, maar 'social media' (de naam suggereert het al) zijn aparte media.

Mijn tante van bijna 70 gaat geen "Twitter en Facebook" gebruiken om haar abonnement op te zeggen, daargelaten dat deze werkwijze allesbehalve transparant is.

"Online, via het kanaal waar het abonnement is afgesloten" is waar je een abonnement af moet kunnen sluiten. Niet via social media, of omslachtig middels privéberichten aan moderators van een forum waarvoor men zich apart moet aanmelden. Dit is vergelijkbaar met de situatie waarbij je een abonnement afsluit bij een medewerker van de sportschool, maar deze alleen mag opzeggen door bij de medewerker thuis langs te gaan. ("Want dat is toch ook in eigen persoon?")

Er moet gewoon een knop komen in MIJN NS om dit te kunnen beëindigen. stop met smoesjes verzinnen en regel dit gewoon. Jullie houden het expres achter dat je makkelijk via mijn NS kan opzeggen zodat de drempel hoger is. E-mail adressen waar jullie het steeds over hebben worden niet meer gebruikt en je kan alleen via de “chat” een mail sturen en dan niet eens met een directe knop. Dat is dus geen e-mail, maar een omweg.

Via facebook en twitter (die dus allebei derde partijen zijn) wordt je dus verplicht privégegevens te versturen ter verificatie en als je dat niet wilt rest je als laatste alleen het bellen nog. Of je moet toevallig net gaan klagen over het feit dat het niet makkelijk is. Want in de jaarlijkse (we gaan weer geld aftroggelen mail van de directie) staat heel toevallig niet dat je via het forum kan opzeggen. 

Er moet gewoon een knop komen in MIJN NS om dit te kunnen beëindigen. stop met smoesjes verzinnen en regel dit gewoon. Jullie houden het expres achter dat je makkelijk via mijn NS kan opzeggen zodat de drempel hoger is. E-mail adressen waar jullie het steeds over hebben worden niet meer gebruikt en je kan alleen via de “chat” een mail sturen en dan niet eens met een directe knop. Dat is dus geen e-mail, maar een omweg.

Via facebook en twitter (die dus allebei derde partijen zijn) wordt je dus verplicht privégegevens te versturen ter verificatie en als je dat niet wilt rest je als laatste alleen het bellen nog. Of je moet toevallig net gaan klagen over het feit dat het niet makkelijk is. Want in de jaarlijkse (we gaan weer geld aftroggelen mail van de directie) staat heel toevallig niet dat je via het forum kan opzeggen. 

U reageert inhoudelijk op een topic van 5 jaar geleden. Heeft dus geen nut.  

Reputatie 7
Badge +3

@PagitosDiablos Bij stil gestaan dat iets wat 5 jaar geleden was nu niet meer recent is? Je kunt niet via een forum of community opzeggen.

Waarom hier reageren als je zelf al een topic over hetzelfde hebt geopend?

Reageer