beantwoord

why?

• 15 februari 2020
  • 9 reacties
  • 320 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Waarom checkt de NS altijd door de weeks in de spits terwijl praktisch iedereen via de werkgever een abonnement heeft en in het weekend niet juist wanneer veel mensen in 1e klas zitten terwijl ze het tarief niet betalen? Ik word daar juist erg boos om gezien ik wel meer betaald heb om in de 1e klas te reizigen. Stom! 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 16 februari 2020, 16:18

Hallo Jooba, welkom op de NS Community. 

Jammer dat je het gevoel hebt dat er in het weekend zo veel in de eerste klas reizen zonder hier een geldig vervoerbewijs voor te hebben. Ieders ervaring is anders, maar ik kan je verzoek natuurlijk registreren. Bereis je doordeweeks een ander traject dan in het weekend of is dat gelijk? 

Bekijk origineel

9 reacties

Badge

En jij kunt dus aan het gezicht en/of de houding van de persoon zien dat deze oneigenlijk gebruik maakt van de 1e klas of heb je diegene even gevraagd om zijn VVB te tonen aan jou om dat te kunnen controleren?

Reputatie 7
Badge +3

Waar baseer je op dat praktisch iedereen een (1e klas) abonnement van de werkgever heeft?

Er zijn genoeg mensen die hun abonnementen zelf betalen. Niet voor niets was er protest over de aanstaande middagspitsbeperking voor VDU-houders.

En hoe weet jij dat veel mensen in het weekend zonder 1e klas kaartje in de 1e klas zitten. Met dank aan goedkope weekendvrij-abonnementen wordt de 1e klas ook in het weekend drukker.

Maar je hebt gelijk dat 7 dagen per week controle in de 1e klas geen overbodige luxe is, getuige de vele topics hier over.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb na 5 jaar dagelijks in de spits reizen juist de ervaring dat tijdens de spits weinig gecontroleerd wordt. De keren dat ik doordeweeks in de daluren of in het weekend reisde had ik bijna altijd wel één of meerdere keren controle, tijdens de spitsreizen misschien hooguit eens in de  3 a 4 weken.

En ik betaalde mijn abonnement gewoon zelf. Wel had ik reiskostenvergoeding, maar dat was hetzelfde bedrag wat ik zou hebben gehad als ik met de auto, fiets, brommer of wat dan ook naar werk zou zijn gegaan.

Badge +3

Voor €37 kan je met NS Flex Weekend Vrij een maand lang (5 weekenden) gewoon 1e klas reizen door heel Nederland, vanaf vrijdagavond 18:30 tot maandagochtend 04:00.

Als je dat niet hebt en daarvoor een toeslag/boete van €50 per keer wilt riskeren… dan vooral doen natuurlijk!

Ik heb niet gezegd dat iedereen en 1e klas abonnement 

heeft . Ik heb een 2e klas business card die bijna dagelijks wordt gecontroleerd. Heb ook een weekendvriij 1e klas en wel voor 40 euro. En als ik een coupee moet delen met dronken luidruchtige buitenlanders dan weet ik praktisch zeker dat ze geen 1e klas hebben. De NS hoort dat te checken en daar is geen smoes voor goed genoeg 🙃 In het weekend zie je ze praktisch nooit! Punt! 

Badge

Misschien controleren ze de trein wel voordat jij instapt, er wordt niet na elk station opnieuw gecontroleerd zoals je zelf ook wel weet. 

Reputatie 4

Jeroen haal je kop uit het zand. Er wordt gewoon heel weinig gecontroleerd in de eerste klas, daar wordt ook steen en been over geklaagd: https://community.ns.nl/search?q=controle%20eerste%20klas

Hallo Jooba, welkom op de NS Community. 

Jammer dat je het gevoel hebt dat er in het weekend zo veel in de eerste klas reizen zonder hier een geldig vervoerbewijs voor te hebben. Ieders ervaring is anders, maar ik kan je verzoek natuurlijk registreren. Bereis je doordeweeks een ander traject dan in het weekend of is dat gelijk? 

Hoi Maxime,

Dank voor je bericht. Het is geen gevoel het is een feit. Week in week uit rij ik Utrecht Amsterdam en er is gemiddeld 1 keer per jaar controle. Doordeweeks rij ik

2e klas business met vaak controle. Waarom zou ik dan niet minder betalen in het weekend en toch 1e klas reizen? Omdat dat niet integer is natuurlijk. Kom

dan svp op voor de integere klanten zou ik zeggen. Ik

zit het niet allemaal te verzinnen hoor. Als er een manier is om te controleren hoe vaak ik ben gecontroleerd de laatste jaren geef ik je graag mijn chipnummer dan zal je zien dat ik gelijk heb. 
Doe er svp wat goeds mee voor de goede klanten.

groeten

Reageer