Wiijziging Voordeelurenkaart, Keuzedagen 60+ en NS flex 2 in 2021

• 5 november 2019
  • 11 reacties
  • 249 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Op het moment dat deze wijzgingen bekend werden via de media kreeg ik ook een mail hierover van de NS. Attent maar dat ontzegt mij niet om ook nu al met wat voorstellen te komen.

In beginsel heb ik wel begrip voor de voorgestelde wijzigingen gezien de toenemende drukte   in de treinen.

De Voordeel uren kaart houders zullen dus nu ook in de spits (16.00 -18.30 )het volle pond moeten   gaan betalen. Was eerst na 0.9.00 uur  altijd korting.De Keuzedagen houders ( kosten e 25 ,50 per jaar) kunnen alleen nog maar gratis reizen buiten de spits . Dus vrij reizen tussen 0.900 uur en  16.00 uur  ,en voor 0.630 uur en na 18.30 uur.

Dat gaat mij dus  geld kosten NS omdat ik zeer regelmatig gebruik maak van de voordeelurenkaart juist na 16.00 uur !  Ik schat dat dit mij minimaal e 200 per jaar gaat kosten . Daarnaast gaat de lol van de  keuzedagen er nu wel van af .  Worden wel heel korte treintripjes als je voor 16.00 nog gratis terug wilt reizen .  Juist deze doelgroep (60+) ga je toch niet aandoen dat ze pas na 18.30 uur  weer gratis kunnnen reizen ?.

Voorstel alleen voor de voordeelabonnementen waar een keuzeabonnement  aan vast zit !

Handhaaf de huidige voordeeluren kaart . voor 0.6.30 uur en na 0.900 uur  met korting   40% maar dan geen  voorgestelde korting op abonnement 

Keuzedagen geldig voor 0.6.30 uur en na 0.9.00 uur verhoging keuzedagentarief  naar e 30.

Alternatief . Stop met de eerste klasse maak meer stille ruimtes !!

Ben benieuwd naar de diskussie en oplossingen

11 reacties

Badge +3

Misschien ten overvloede: het tijdstip van inchecken is bepalend voor het kortingspercentage dat geldt voor de hele reis. Als u dus vanaf 2021 voor 16.00 uur incheckt met uw Voordeelurenabonnement, dan kunt u daarna met korting in de middagspits reizen, en als u voor 16.00 uur incheckt met een Keuzedag, dan kost de reis u dus niets (anders dan de prijs van een Keuzedag).

De houders van een abonnement met Keuzedagen worden al enigszins ontzien; zij mogen hun Keuzedagen houden. Deze zijn vanaf 2021 niet meer aan te schaffen voor abonnementhouders die ze nog niet hebben. Het alternatief, Flexdagen, kent dezelfde tijdsbeperkingen als de Keuzedagen, maar is wel een stuk duurder (39 euro voor 3 stuks). Bovendien worden uw Keuzedagen straks allemaal het hele jaar geldig en bent u niet langer gebonden aan de periodes van twee maanden.

U geeft aan dat u per jaar minimaal 200 euro duurder uit bent. Dat is alleen zo als u in de spits zult reizen. Als u de spitsuren weet te vermijden, dan kost dit u niets (en bent u zelfs iets goedkoper uit, omdat het Voordeelurenabonnement in prijs wordt verlaagd). Natuurlijk begrijp ik dat dat onaangenaam voor u is, maar voor het grotere geheel is het beter dat een deel van de reizigers die nu in de drukke spitsuren reizen, straks in de daluren zullen reizen.

Het afschaffen van de eerste klas zal er niet van komen. NS bedient daarmee een groep reizigers die anders de trein zou mijden. Gezien de omgang met de huidige stiltezones, die vaak ergernis oproepen, onder meer vanwege het niet handhaven van de stilte, verwacht ik niet dat NS zal besluiten het aantal stiltezones te verhogen.

Ik ga wel meer dan 200,= extra kosten maken als ik het zo bekijk. Want supervroeg naar huis op een dagje uit of strand is geen optie. Het volle pond voor de reis betalen ook niet. En om na de spits te starten betekent in de praktijk dus verplicht ergens een warme maaltijd gebruiken, wat ik anders nooit doe. Weinig inkomen hebbende, zijn voor mij juist de voordelen van de oude voordeelkaart, die het mogelijk maakten om redelijk vaak met NS te reizen. Wat heb ik aan  € 7,= korting, per jaar!!?? niks.
Ik hoop dat er acties gaan volgen waarbij ik me aan kan sluiten, want dit is ronduit een belediging voor
trouwe NS klanten, zoals ikzelf, ongeveer 50 jaar trouwe reiziger!

Begrijp ik goed dat mijn Voordeelurenabonnement in 2021 overgaat in een Dal Voordeel abonnement? 

Zo'n Dal Voordeel abonnement kost nu 52 euro. Ik ga er, volgens uw mail, in 2021 60 euro voor betalen.

Dat is een flinke prijsstijging van 15%.

U doet alsof ik een korting krijg van 67 euro naar 60 euro. Verlakkerij!!

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen gaat er in 2021 €60 voor betalen. De prijs wordt volgend jaar verhoogd naar €56 en in 2021 naar €60.

Degene die nu Dal Voordeel voor €52 hebben gaan dus meer betalen. Die zullen daar ook niet blij mee zijn, maar die zie ik niet zo klagen als de VDU houders.

Badge +3

Technisch gezien blijft uw Voordeelurenabonnement bestaan, maar de prijs en de kortingsmogelijkheden worden gelijk aan het Dal Voordeel-abonnement. Dal Voordeel zal in prijs stijgen naar 60 euro in 2021.

Degene die nu Dal Voordeel voor €52 hebben gaan dus meer betalen. Die zullen daar ook niet blij mee zijn, maar die zie ik niet zo klagen als de VDU houders.

Zijn ze wel geïnformeerd?

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee of die geïnformeerd zijn. Maar ik dacht van wel. Al was maar vanwege de verandering van klassiek naar Flex.  Klanten met een klassiek Dal Voordeel krijgen de keuze tot dit klassieke te behouden of over te stappen naar Flex.

Maar misschien hebben veel niet verder gelezen en de info over de verhoging niet gezien.

Mooie NS-filosofie achter de op handen zijnde wijziging van het Voordeelurenabonnement. Verlichting van de middagspits voor reizigers.

Stilletjes is op het hoofdkantoor van NS berekend wat het aan extra opbrengsten zal opleveren. Dat gaat in de miljoenen lopen, want harde werkers als ik gaan niet voor 16 uur naar huis, en als het even kan toch liever ook niet na 18:30 uur. Het doorsnee reisgedrag van de mensen zal er nauwelijks door veranderen, dus de draaglijkheid van het reizen aan het eind van de middag ook minimaal.

Heeft de NS gepeild in welke mate deze maatregel het reisgedrag zal veranderen?

Overigens vertrekt mijn trein vanuit Tilburg om 18u24, dus ik zal dan nog een halfuur langer moeten wachten. Ben ik, als het even meezit, om 20u10 elke dag thuis.

Reis ik op de manier zoals ik dat jaren met mijn abonnement gewend was, dan kost mij dat ongeveer 400 euro per jaar extra. Maar gelukkig wordt het abonnement 7 euro goedkoper, dat scheelt dan weer enorm.

Kortom: schande NS! Schande!

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen gaat er in 2021 €60 voor betalen. De prijs wordt volgend jaar verhoogd naar €56 en in 2021 naar €60.

Voor zover ik weet zijn degenen met Dalurenabonnement (nog) niet geïnformeerd.

Overigens heb ik wel een brief van NS over VDU gekregen, maar mijn partner met VDU (nog) niet.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij zijn degene met een Dal Voordeel ook geïnformeerd, in ieder geval degene van dit topic wel. Iedereen die nu een klassiek abonnement heeft gaat dingen merken van de aanpassingen, al is het alleen maar dat een klassiek abonnement naar een zelfde Flex abonnement gaat zonder verhoging van de kosten (denk aan Dal Vrij / Weekend Vrij). 

Ik heb zelf geen klassiek abonnement meer dus sowieso geen mail gehad. 

Mogelijk dat bij sommige mensen een oud mailadres bekend is bij NS waar de mail heen gestuurd is en zodoende niet gelezen. En de verhoging naar €60 is wellicht voor veel mensen niet erg genoeg om in de pen te klimmen.

Het gaat alleen maar om geld. Er wordt zo makkelijk geld binnen gesleept.
Ikzelf probeerde al zoveel mogelijk buiten de spit te reizen, ook voor de rust, maar dat
is natuurlijk niet altijd mogelijk. Afgelopen jaar viel mij wel op dat er veel langere treinen
rijden en het al stukken beter was dan voorheen.
Waarom niet dat beleid doorzetten? Of zoals ooit aangekondigd; rijden om de 8 a 10 minuten,
dat zou ook veel oplossen.
Het is jammer dat NS zo'n monopolie bezit, reizigers zonder auto kunnen niet in staking.

Ik reis 1x per weer om half 4 of half 5 maar dat kan dadelijk dus niet meer met 40 % korting, wachten tot half 7 is ook geen optie waar moet ik al die tijd blijven hangen dus ben dan verplicht na 12 jaar trouwe pas houder om duur te reizen u wordt bedanktik hoop dat het niet door zal gaan anders moeten we maar met zijn allen voor de trein gaan liggen wie is weer de dupe de ouderen wel ja pak alles maar van ons af .Het grote Kapitaal gaat voor .

Reageer