Wijziging abonnement daluren

• 5 november 2019
  • 1 reactie
  • 96 Bekeken

Het is een illusie te denken dat deze wijziging veel effect sorteert inzake het aantal reizigers in de middagspits. In het algemeen zal men reizen wanneer men moet reizen. Omdat het nauwelijks effect sorteert, is het enige gevolg dat de NS meer inkomsten krijgt. In die zin is er dus sprake van een ordinaire prijsverhoging. Mijn verwachting (en voorspelling) is dat de prijsdaling van € 7 binnen twee jaar teniet is gedaan. Bovendien heeft de NS dit door de wijziging sowieso binnen de kortste keren terug verdiend.

Een zeer belangrijke groep van deze abonnementhouders bestaat uit 65-plussers. Mensen die de laatste jaren toch al veel hebben moeten inleveren. Pensioenkortingen zijn aanstaande. Velen van hen zijn aangewezen op het OV. Door deze wijziging krijgen zij opnieuw te maken met een lastenverzwaring en worden zij beperkt in hun vrijheid. Jammer!

De overvolle treinen, waar ik helaas ook drie keer in de week mee te maken heb, worden niet veroorzaakt door de abonnementshouders, maar door de studenten die in toenemende mate thuis blijven wonen en “gratis” OV hebben en het onvoldoende materieel. De NS had er ook voor kunnen kiezen deze wijziging toe te passen op de studenten. Als die buiten de middagspits reizen, is er pas echt spreiding van drukte. De abonnementshouders zitten echt niet allemaal ’s middags in de trein. De studenten wel.

Kortom: slechte maatregel, die geen effect zal hebben, maar die het leven voor een grote groep Nederlanders wel duurden en lastiger maakt.

Bedankt NS!

1 reactie

Reputatie 7
Badge +3

Mensen met een VDU plus keuzedagen zijn veelal senioren die een dagje op stap gaan en daarom best flexibel zijn met hun tijden omdat ze vooral goedkoop willen reizen.

Wat de pensioenen daarmee te maken hebben snap ik niet. NS is een gewoon bedrijf dat geen subsidie krijgt en dat dus niet op eigen kosten aan allerlei sociale regelingen kan beginnen.

Voor de studenten geldt dat het ministerie daarvoor jaarlijks €900 miljoen betaalt. Daarnaast hebben  studenten vaste schooltijden en kunnen daardoor in tegenstelking tot dagjesmensen niet zo maar schuiven met hun reistijden. 

Reageer